Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Determinanty expertního výkonu v tělesné výchově pohledem učitelů
[Determinants of expert teaching in physical education from the teachers' point of view]

Marcela Janíková, Jiří Sliacky

. 2018 ; 12 (2) : 136-146.

Language Czech Country Czech Republic

V příspěvku pojednáváme o determinantách expertního (vynikajícího) výkonu v tělesné výchově tak, jak je subjektivně vnímají učitelé-experti. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký význam přikládají učitelé-experti jednotlivým determinantám profesního výkonu v tělesné výchově. Výzkumný vzorek tvořilo pět učitelů-expertů tělesné výchovy (tři ženy a dva muži) působících na brněnských základních školách, kteří pomocí Q-metodologie třídili determinanty expertního výkonu. Ukázalo se, že za nejvýznamnější determinantu expertního výkonu v tělesné výchově považují zkoumaní učitelé-experti: organizační schopnosti učitele, schopnost improvizace, učitelovy zkušenosti, schopnost motivovat a zaujetí pro výuku tělesné výchovy. Naopak mezi determinanty s nejmenším významem pro expertní výkon zařadili: učitelovu vlastní ukázku, počet žáků, sportovní historii učitele tělesné výchovy, osobní meze a využívání metody „trestu“.

n the paper, we deal with determinants of expert teaching in Physical Education from the expert-teach-ers' point of view. Our research study aims at highlighting how expert-teachers perceive the importance of various determinants of expert teaching in Physical Education. The research sample includes five expert-teachers (three female and two male) from schools in Brno they sorted determinants of expert teaching in Physical Education using Q-methodology. It was shown, that the researched teachers per-ceived following determinants as most important for expert teaching in Physical Education: teachers' organizational skills, teachers' improvisational skills, teachers' experiences, teachers' skills to motivate pupils, and teachers' commitment to the teaching profession. Contrary, following determinants was seen as not very important: teachers' demonstrating of subject matter, the number of pupils, teachers' “sport-history”, teachers' subjectively perceived limits and teachers' using of punishments.

Determinants of expert teaching in physical education from the teachers' point of view

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

LIteratura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19008312
003      
CZ-PrNML
005      
20210302171343.0
007      
cr|cn|
008      
190305s2018 xr a fs 000 0|cze||
009      
AR
024    0_
$a 10.5817/StS2018-2-13 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Janíková, Marcela, $d 1979- $7 mzk2006354190 $u FSpS MU Brno
245    10
$a Determinanty expertního výkonu v tělesné výchově pohledem učitelů / $c Marcela Janíková, Jiří Sliacky
246    31
$a Determinants of expert teaching in physical education from the teachers' point of view
504    __
$a LIteratura
520    3_
$a V příspěvku pojednáváme o determinantách expertního (vynikajícího) výkonu v tělesné výchově tak, jak je subjektivně vnímají učitelé-experti. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký význam přikládají učitelé-experti jednotlivým determinantám profesního výkonu v tělesné výchově. Výzkumný vzorek tvořilo pět učitelů-expertů tělesné výchovy (tři ženy a dva muži) působících na brněnských základních školách, kteří pomocí Q-metodologie třídili determinanty expertního výkonu. Ukázalo se, že za nejvýznamnější determinantu expertního výkonu v tělesné výchově považují zkoumaní učitelé-experti: organizační schopnosti učitele, schopnost improvizace, učitelovy zkušenosti, schopnost motivovat a zaujetí pro výuku tělesné výchovy. Naopak mezi determinanty s nejmenším významem pro expertní výkon zařadili: učitelovu vlastní ukázku, počet žáků, sportovní historii učitele tělesné výchovy, osobní meze a využívání metody „trestu“.
520    9_
$a n the paper, we deal with determinants of expert teaching in Physical Education from the expert-teach-ers' point of view. Our research study aims at highlighting how expert-teachers perceive the importance of various determinants of expert teaching in Physical Education. The research sample includes five expert-teachers (three female and two male) from schools in Brno they sorted determinants of expert teaching in Physical Education using Q-methodology. It was shown, that the researched teachers per-ceived following determinants as most important for expert teaching in Physical Education: teachers' organizational skills, teachers' improvisational skills, teachers' experiences, teachers' skills to motivate pupils, and teachers' commitment to the teaching profession. Contrary, following determinants was seen as not very important: teachers' demonstrating of subject matter, the number of pupils, teachers' “sport-history”, teachers' subjectively perceived limits and teachers' using of punishments.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a kontinuální vzdělávání $7 D004496
650    _2
$a cvičení $x fyziologie $7 D015444
650    _2
$a řízení kvality $7 D011786
650    _2
$a sporty $7 D013177
700    1_
$a Sliacky, Jiří, $d 1977- $7 mub2010614581 $u ZŠ Vranovice
773    0_
$t Studia sportiva $x 1802-7679 $g Roč. 12, č. 2 (2018), s. 136-146 $w MED00173478
856    41
$u https://journals.muni.cz/studiasportiva/ $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20190305061116 $b ABA008
991    __
$a 20210228171335 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1381888 $s 1046568
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2018 $b 12 $c 2 $d 136-146 $i 1802-7679 $m Studia Sportiva $x MED00173478
LZP    __
$c NLK197 $d 20210228 $a NLK 2019-03/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...