• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Dechový trénink ve virtuální realitě na podporu relaxace - pilotní studie
[Relaxation-supporting breathing exercise in virtual reality - pilot study]

Anna Francová, Barbora Šouláková, Luisa Procházková, Iveta Fajnerová

. 2019 ; 115 (1) : 20-26.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc19008850

Digitální knihovna NLK
Zdroj

E-zdroje Online

Vědomé dýchání je nedílnou součástí mnoha relaxačních technik, jako je jóga nebo meditace. Pranayama je například druh meditace, při které jednotlivec vědomě řídí trvání svého nádechu a výdechu. Výzkum ukazuje, že i krátké cvičení pranayamy může účinně zvýšit parasympatickou aktivitu a v důsledku toho snížit stres a úzkost. Nástroje pro virtuální realitu (VR) a biofeedback jsou oblíbené v klinickém prostředí, a to díky své schopnosti lépe a interaktivně poskytovat léčebný trénink a činit jej tak příjemnějším. V této studii jsme ověřovali fungování prototypu VR poháněného biofeedbackem během tréninku, při kterém byli účastníci požádáni o synchronizaci vlastního dýchacího rytmu s dýchacím rytmem avatara zobrazeného ve virtuálním prostoru. V případě, že se účastníkovi podařilo synchronizovat vlastní dýchání s dýcháním avatara, byla v prostoru VR zavedena barevná změna, jakožto motivace pro posílení tohoto chování. Cíl: V současné pilotní studii jsme se zaměřili na zkoumání aplikovatelnosti tohoto VR prototypu a posouzení jeho vlivu na hodnocení úzkosti. Metoda: Pilotní studie se uskutečnila během festivalu Czech VR Fest 2018, kde bylo 28 dobrovolníků vyzváno, aby uvedli, jak se cítí před a po krátké 7minutové intervenci s VR prototypem. Za tímto účelem jsme použili krátkou verzi standardizovaného dotazníku STAI (STAL Y-6), který byl přeložen do českého jazyka. Výsledky: Po krátkém cvičení pranayamy ve virtuálním prostředí došlo u participantů k významnému snížení subjektivně vnímané úzkosti. Závěr: Výsledky studie poukazují na pozitivní vyhodnocení VR prototypu a odvozují jeho možnou budoucí využitelnost při opakované aplikaci a také v klinickém prostředí. V budoucnu však musejí být tyto výsledky ověřeny prostřednictvím kontrolované randomizované studie.

Conscious breathing is an integral part of many relaxation techniques, such as yoga or meditation. For instance, Pranayama is a type of meditation, where individual consciously controls the duration of his in-breath and out-breath. Emerging research shows that short pranayama exercise can effectively boost parasympathetic activity and as a result reduce stress and anxiety. At the same time, virtual reality (VR) and biofeedback driven tools are becoming popular in a clinical setting, thanks to their ability to provide a more immersive and interactive environment which makes therapeutic training more enjoyable. In the current study we aim to verify functionality of biofeedback driven VR game, during which participants were asked to synchronize own breathing pattern with breathing cycle presented by an avatar in a virtual space. In case the participant managed to synchronize own breathing with avatars breathing cycle, a color change was introduced in the VR space in order to reinforce this positive behavior. Objective: In the current pilot study, we aimed to examine the usability of this VR prototype and assess its effect on self-perceived anxiety. Method: The pilot study took place during a Czech VR Fest 2018, where 28 volunteers were asked to indicate how they feel before and after short 7 minutes VR intervention. For this purpose, we used a short version of standardized anxiety questionnaire STAI (STAI: Y-6 item), which was translated into the Czech language. Results: We found a significant reduction in self-perceived anxiety after the short VR exercise. Conclusion: The results assessed by the survey imply a positive evaluation of the presented VR prototype and infer its potential future usability in a clinical setting. However, more controlled randomized studies will be required in order to verify these results.

Relaxation-supporting breathing exercise in virtual reality - pilot study

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19008850
003      
CZ-PrNML
005      
20200202145424.0
007      
ta
008      
190308s2019 xr ad f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Francová, Anna $7 xx0234579 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
245    10
$a Dechový trénink ve virtuální realitě na podporu relaxace - pilotní studie / $c Anna Francová, Barbora Šouláková, Luisa Procházková, Iveta Fajnerová
246    31
$a Relaxation-supporting breathing exercise in virtual reality - pilot study
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Vědomé dýchání je nedílnou součástí mnoha relaxačních technik, jako je jóga nebo meditace. Pranayama je například druh meditace, při které jednotlivec vědomě řídí trvání svého nádechu a výdechu. Výzkum ukazuje, že i krátké cvičení pranayamy může účinně zvýšit parasympatickou aktivitu a v důsledku toho snížit stres a úzkost. Nástroje pro virtuální realitu (VR) a biofeedback jsou oblíbené v klinickém prostředí, a to díky své schopnosti lépe a interaktivně poskytovat léčebný trénink a činit jej tak příjemnějším. V této studii jsme ověřovali fungování prototypu VR poháněného biofeedbackem během tréninku, při kterém byli účastníci požádáni o synchronizaci vlastního dýchacího rytmu s dýchacím rytmem avatara zobrazeného ve virtuálním prostoru. V případě, že se účastníkovi podařilo synchronizovat vlastní dýchání s dýcháním avatara, byla v prostoru VR zavedena barevná změna, jakožto motivace pro posílení tohoto chování. Cíl: V současné pilotní studii jsme se zaměřili na zkoumání aplikovatelnosti tohoto VR prototypu a posouzení jeho vlivu na hodnocení úzkosti. Metoda: Pilotní studie se uskutečnila během festivalu Czech VR Fest 2018, kde bylo 28 dobrovolníků vyzváno, aby uvedli, jak se cítí před a po krátké 7minutové intervenci s VR prototypem. Za tímto účelem jsme použili krátkou verzi standardizovaného dotazníku STAI (STAL Y-6), který byl přeložen do českého jazyka. Výsledky: Po krátkém cvičení pranayamy ve virtuálním prostředí došlo u participantů k významnému snížení subjektivně vnímané úzkosti. Závěr: Výsledky studie poukazují na pozitivní vyhodnocení VR prototypu a odvozují jeho možnou budoucí využitelnost při opakované aplikaci a také v klinickém prostředí. V budoucnu však musejí být tyto výsledky ověřeny prostřednictvím kontrolované randomizované studie.
520    9_
$a Conscious breathing is an integral part of many relaxation techniques, such as yoga or meditation. For instance, Pranayama is a type of meditation, where individual consciously controls the duration of his in-breath and out-breath. Emerging research shows that short pranayama exercise can effectively boost parasympathetic activity and as a result reduce stress and anxiety. At the same time, virtual reality (VR) and biofeedback driven tools are becoming popular in a clinical setting, thanks to their ability to provide a more immersive and interactive environment which makes therapeutic training more enjoyable. In the current study we aim to verify functionality of biofeedback driven VR game, during which participants were asked to synchronize own breathing pattern with breathing cycle presented by an avatar in a virtual space. In case the participant managed to synchronize own breathing with avatars breathing cycle, a color change was introduced in the VR space in order to reinforce this positive behavior. Objective: In the current pilot study, we aimed to examine the usability of this VR prototype and assess its effect on self-perceived anxiety. Method: The pilot study took place during a Czech VR Fest 2018, where 28 volunteers were asked to indicate how they feel before and after short 7 minutes VR intervention. For this purpose, we used a short version of standardized anxiety questionnaire STAI (STAI: Y-6 item), which was translated into the Czech language. Results: We found a significant reduction in self-perceived anxiety after the short VR exercise. Conclusion: The results assessed by the survey imply a positive evaluation of the presented VR prototype and infer its potential future usability in a clinical setting. However, more controlled randomized studies will be required in order to verify these results.
650    12
$a dechová cvičení $x metody $x přístrojové vybavení $7 D001945
650    12
$a terapie pomocí virtuální reality $x metody $x přístrojové vybavení $7 D063367
650    _2
$a relaxační terapie $7 D012064
650    _2
$a mechanika dýchání $7 D015656
650    _2
$a duševní poruchy $x terapie $7 D001523
650    _2
$a úzkost $x prevence a kontrola $x terapie $7 D001007
650    _2
$a biofeedback (psychologie) $x metody $7 D001676
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a lidé $7 D006801
700    1_
$a Šouláková, Barbora $7 xx0242871 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
700    1_
$a Procházková, Luisa $7 xx0234560 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany; Cognitive Psychology Unit & Leiden Institute for Brain and Cognition, Leiden University, Leiden, The Netherlands
700    1_
$a Fajnerová, Iveta, $d 1982- $7 xx0225831 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
773    0_
$t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 115, č. 1 (2019), s. 20-26 $w MED00010990
856    41
$u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2019_1_20_26.pdf $y domovská stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b A 504 $c 617 $y p $z 0
990    __
$a 20190308062022 $b ABA008
991    __
$a 20200202145940 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1382924 $s 1047108
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2019 $b 115 $c 1 $d 20-26 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $x MED00010990
LZP    __
$c NLK189 $d 20190813 $a NLK 2019-15/vt

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...