-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Dechový trénink ve virtuální realitě na podporu relaxace - pilotní studie
[Relaxation-supporting breathing exercise in virtual reality - pilot study]
Anna Francová, Barbora Šouláková, Luisa Procházková, Iveta Fajnerová
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- biofeedback (psychologie) metody MeSH
- dechová cvičení * metody přístrojové vybavení MeSH
- dospělí MeSH
- duševní poruchy terapie MeSH
- lidé MeSH
- mechanika dýchání MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- relaxační terapie MeSH
- terapie pomocí virtuální reality * metody přístrojové vybavení MeSH
- úzkost prevence a kontrola terapie MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
Vědomé dýchání je nedílnou součástí mnoha relaxačních technik, jako je jóga nebo meditace. Pranayama je například druh meditace, při které jednotlivec vědomě řídí trvání svého nádechu a výdechu. Výzkum ukazuje, že i krátké cvičení pranayamy může účinně zvýšit parasympatickou aktivitu a v důsledku toho snížit stres a úzkost. Nástroje pro virtuální realitu (VR) a biofeedback jsou oblíbené v klinickém prostředí, a to díky své schopnosti lépe a interaktivně poskytovat léčebný trénink a činit jej tak příjemnějším. V této studii jsme ověřovali fungování prototypu VR poháněného biofeedbackem během tréninku, při kterém byli účastníci požádáni o synchronizaci vlastního dýchacího rytmu s dýchacím rytmem avatara zobrazeného ve virtuálním prostoru. V případě, že se účastníkovi podařilo synchronizovat vlastní dýchání s dýcháním avatara, byla v prostoru VR zavedena barevná změna, jakožto motivace pro posílení tohoto chování. Cíl: V současné pilotní studii jsme se zaměřili na zkoumání aplikovatelnosti tohoto VR prototypu a posouzení jeho vlivu na hodnocení úzkosti. Metoda: Pilotní studie se uskutečnila během festivalu Czech VR Fest 2018, kde bylo 28 dobrovolníků vyzváno, aby uvedli, jak se cítí před a po krátké 7minutové intervenci s VR prototypem. Za tímto účelem jsme použili krátkou verzi standardizovaného dotazníku STAI (STAL Y-6), který byl přeložen do českého jazyka. Výsledky: Po krátkém cvičení pranayamy ve virtuálním prostředí došlo u participantů k významnému snížení subjektivně vnímané úzkosti. Závěr: Výsledky studie poukazují na pozitivní vyhodnocení VR prototypu a odvozují jeho možnou budoucí využitelnost při opakované aplikaci a také v klinickém prostředí. V budoucnu však musejí být tyto výsledky ověřeny prostřednictvím kontrolované randomizované studie.
Conscious breathing is an integral part of many relaxation techniques, such as yoga or meditation. For instance, Pranayama is a type of meditation, where individual consciously controls the duration of his in-breath and out-breath. Emerging research shows that short pranayama exercise can effectively boost parasympathetic activity and as a result reduce stress and anxiety. At the same time, virtual reality (VR) and biofeedback driven tools are becoming popular in a clinical setting, thanks to their ability to provide a more immersive and interactive environment which makes therapeutic training more enjoyable. In the current study we aim to verify functionality of biofeedback driven VR game, during which participants were asked to synchronize own breathing pattern with breathing cycle presented by an avatar in a virtual space. In case the participant managed to synchronize own breathing with avatars breathing cycle, a color change was introduced in the VR space in order to reinforce this positive behavior. Objective: In the current pilot study, we aimed to examine the usability of this VR prototype and assess its effect on self-perceived anxiety. Method: The pilot study took place during a Czech VR Fest 2018, where 28 volunteers were asked to indicate how they feel before and after short 7 minutes VR intervention. For this purpose, we used a short version of standardized anxiety questionnaire STAI (STAI: Y-6 item), which was translated into the Czech language. Results: We found a significant reduction in self-perceived anxiety after the short VR exercise. Conclusion: The results assessed by the survey imply a positive evaluation of the presented VR prototype and infer its potential future usability in a clinical setting. However, more controlled randomized studies will be required in order to verify these results.
Relaxation-supporting breathing exercise in virtual reality - pilot study
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19008850
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200202145424.0
- 007
- ta
- 008
- 190308s2019 xr ad f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Francová, Anna $7 xx0234579 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 245 10
- $a Dechový trénink ve virtuální realitě na podporu relaxace - pilotní studie / $c Anna Francová, Barbora Šouláková, Luisa Procházková, Iveta Fajnerová
- 246 31
- $a Relaxation-supporting breathing exercise in virtual reality - pilot study
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Vědomé dýchání je nedílnou součástí mnoha relaxačních technik, jako je jóga nebo meditace. Pranayama je například druh meditace, při které jednotlivec vědomě řídí trvání svého nádechu a výdechu. Výzkum ukazuje, že i krátké cvičení pranayamy může účinně zvýšit parasympatickou aktivitu a v důsledku toho snížit stres a úzkost. Nástroje pro virtuální realitu (VR) a biofeedback jsou oblíbené v klinickém prostředí, a to díky své schopnosti lépe a interaktivně poskytovat léčebný trénink a činit jej tak příjemnějším. V této studii jsme ověřovali fungování prototypu VR poháněného biofeedbackem během tréninku, při kterém byli účastníci požádáni o synchronizaci vlastního dýchacího rytmu s dýchacím rytmem avatara zobrazeného ve virtuálním prostoru. V případě, že se účastníkovi podařilo synchronizovat vlastní dýchání s dýcháním avatara, byla v prostoru VR zavedena barevná změna, jakožto motivace pro posílení tohoto chování. Cíl: V současné pilotní studii jsme se zaměřili na zkoumání aplikovatelnosti tohoto VR prototypu a posouzení jeho vlivu na hodnocení úzkosti. Metoda: Pilotní studie se uskutečnila během festivalu Czech VR Fest 2018, kde bylo 28 dobrovolníků vyzváno, aby uvedli, jak se cítí před a po krátké 7minutové intervenci s VR prototypem. Za tímto účelem jsme použili krátkou verzi standardizovaného dotazníku STAI (STAL Y-6), který byl přeložen do českého jazyka. Výsledky: Po krátkém cvičení pranayamy ve virtuálním prostředí došlo u participantů k významnému snížení subjektivně vnímané úzkosti. Závěr: Výsledky studie poukazují na pozitivní vyhodnocení VR prototypu a odvozují jeho možnou budoucí využitelnost při opakované aplikaci a také v klinickém prostředí. V budoucnu však musejí být tyto výsledky ověřeny prostřednictvím kontrolované randomizované studie.
- 520 9_
- $a Conscious breathing is an integral part of many relaxation techniques, such as yoga or meditation. For instance, Pranayama is a type of meditation, where individual consciously controls the duration of his in-breath and out-breath. Emerging research shows that short pranayama exercise can effectively boost parasympathetic activity and as a result reduce stress and anxiety. At the same time, virtual reality (VR) and biofeedback driven tools are becoming popular in a clinical setting, thanks to their ability to provide a more immersive and interactive environment which makes therapeutic training more enjoyable. In the current study we aim to verify functionality of biofeedback driven VR game, during which participants were asked to synchronize own breathing pattern with breathing cycle presented by an avatar in a virtual space. In case the participant managed to synchronize own breathing with avatars breathing cycle, a color change was introduced in the VR space in order to reinforce this positive behavior. Objective: In the current pilot study, we aimed to examine the usability of this VR prototype and assess its effect on self-perceived anxiety. Method: The pilot study took place during a Czech VR Fest 2018, where 28 volunteers were asked to indicate how they feel before and after short 7 minutes VR intervention. For this purpose, we used a short version of standardized anxiety questionnaire STAI (STAI: Y-6 item), which was translated into the Czech language. Results: We found a significant reduction in self-perceived anxiety after the short VR exercise. Conclusion: The results assessed by the survey imply a positive evaluation of the presented VR prototype and infer its potential future usability in a clinical setting. However, more controlled randomized studies will be required in order to verify these results.
- 650 12
- $a dechová cvičení $x metody $x přístrojové vybavení $7 D001945
- 650 12
- $a terapie pomocí virtuální reality $x metody $x přístrojové vybavení $7 D063367
- 650 _2
- $a relaxační terapie $7 D012064
- 650 _2
- $a mechanika dýchání $7 D015656
- 650 _2
- $a duševní poruchy $x terapie $7 D001523
- 650 _2
- $a úzkost $x prevence a kontrola $x terapie $7 D001007
- 650 _2
- $a biofeedback (psychologie) $x metody $7 D001676
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 700 1_
- $a Šouláková, Barbora $7 xx0242871 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 700 1_
- $a Procházková, Luisa $7 xx0234560 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany; Cognitive Psychology Unit & Leiden Institute for Brain and Cognition, Leiden University, Leiden, The Netherlands
- 700 1_
- $a Fajnerová, Iveta, $d 1982- $7 xx0225831 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 773 0_
- $t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 115, č. 1 (2019), s. 20-26 $w MED00010990
- 856 41
- $u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2019_1_20_26.pdf $y domovská stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b A 504 $c 617 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20190308062022 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200202145940 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1382924 $s 1047108
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2019 $b 115 $c 1 $d 20-26 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $x MED00010990
- LZP __
- $c NLK189 $d 20190813 $a NLK 2019-15/vt