-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Zhodnocení realizace tzv. minimálního preventivního programu na základních školách Prahy 6 a okolí prostřednictvím kvalitativní části kvaziexperimentální evaluační studie
[Evaluation of so-called minimum prevention programme at primary schools in Prague 6 district and surrounding areas using qualitative part of quasi-experimental evaluation study]
M. Miovský, L. Miovská, B. Trapková
Jazyk čeština Země Slovensko
Typ dokumentu srovnávací studie
- MeSH
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- hodnocení programu * MeSH
- kontrolní skupiny MeSH
- krizová intervence MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek * prevence a kontrola MeSH
- primární prevence MeSH
- rozhovory jako téma MeSH
- školy MeSH
- studenti MeSH
- učitelé MeSH
- zdravotní výchova MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Publikační typ
- srovnávací studie MeSH
Úvod: Projekt evaluace primárně preventivního programu si klade za hlavní cíl porovnat rozdíl mezi výsledkem intervence spočívající v realizaci preventivního programu na komunítní bázi a aplikací pouze tzv. minimálního preventivního programu. Projekt je postaven jako kvaziexperimentální pětiletá studie bez randomizace ve výběru účastníků. V kvalitativní části studie se realizátoři pokoušejí získat podrobnější informace o způsobu realizace obou srovnávaných programů, porovnávat tyto informace s oficiálními dokumenty k oběma typům programům a mít tak k dispozici nezávislý zdroj kvalitativních dat o východiscích a charakteru prováděných a výzkumem srovnávaných preventivních intervencí. Kvalitativní údaje přitom slouží také jako podpora při vytváření inte rpretační báze pro výsledky samotného kvaziexperimentu a snahou je využít výhod plynoucích ze vzájemného spárování jak kvantitativních, tak kvalitativních dat. Metody: Pro kvalitativní část byla pro výběr souboru zvolena metoda totálního výběru – nominováni byli všichni školní metodici prevence na sledovaných školách v experimentální i kontrolní skupině. Ze základního souboru 25 metodiků se nakonec studie zúčastnilo 19 metodiků. S ostatními se i přes snahu výzkumníků interview provést nepodařilo. Hlavní metodou pro získávání dat bylo polostrukturované interview, jehož hlavní položky vycházely z obsahové analýzy dokumentace k oběma typům programů. Výsledky: Výsledky prokázaly očekávané značné rozdíly v úrovni realizace jednotlivých programů především v kontrolní s kupině. Naopak prokázaly značnou míru konzistence v pojetí a aplikaci komunitního preventivního programu, což v prvním případě souvisí s inkoherentním systémem vzdělávání metodiků prevence, nedostatečně sjednocenou metodikou minimálních preventivních programů a s mnoho značnými dokumenty k tomuto pojetí prevence, které umožňují velmi různorodý výklad a tím prakticky znemožňují přísn ější evaluaci. Naopak ve druhém případě je výsledek zřetelně ov livn ě n faktem, že program koordinuje a zodpovídá za něj jediná organizace, která navíc zajišťuje jednotný systém vzdělávaní všech zapojených skupin a důrazně vyžaduje dodržování jednotných pravidel při realizaci programu.
Background: The key objective of this primary prevention programme evaluation project is to compare the differences between the results of an intervention featuring a community-based primary prevention programme and the application of a so-called minimum prevention programme. The project is designed as a quasi-experimental five-year study without any randomisation in the se lection of participants. In the qualitative part, the investigators have sought to obtain more information on the ways in which both programmes under comparison are implemented and to compare such information with official documents pertaining to both types of programmes in order to acquire an independent source of qualitative data on the underlying features and the nature of the preventive interventions performed and compared as part of the research study. In addition, qualitative data are used to support the development of the interpretation basis for the results of the quasi-experiment in an effort to capitalise on the advantages ensuing from the matching of both quantitative and qualitative data. Methods: Sampling for the qualitative part was carried out using the Total Sample method – all the prevention methodologists in the schools under study, included both in the experimental and control groups, were nominated. Finally, out of a population comprising 25 methodologists, 19 methodologists took part in the study. Despite the investigators’ efforts, it was not possible to conduct interviews with the remaining methodologists. The principal method used to collect data was a semi-structured interview whose main items were based on the content analysis of documentation pertaining to both types of programmes. Results: As expected, the results showed significant differences in the standards of implementation of individual programmes, particularly as far as the control group was concerned. In contrast, they showed a considerable degree of consistency in the concept and application of the community-based prevention programme, which, in the former case, is associated with the incoherent system of training for prevention methodologists, gaps in the harmonisation of the minimum prevention programme methodology, and the ambiguity of the documents covering this prevention approach, which provide grounds for a wide range of interpretations, thus impeding any more rigorous evaluation. On the contrary, in the latter case, the result is obviously influenced by the fact that the programme is coordinated and managed by a single organisation which is, moreover, responsible for an integrated system of training for all the groups involved and strictly enforces compliance with all the programme implementation rules.
Evaluation of so-called minimum prevention programme at primary schools in Prague 6 district and surrounding areas using qualitative part of quasi-experimental evaluation study
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19011465
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210511140453.0
- 007
- ta
- 008
- 190402s2007 xo f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xo
- 100 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Psychologický ústav Akademie věd ČR
- 245 10
- $a Zhodnocení realizace tzv. minimálního preventivního programu na základních školách Prahy 6 a okolí prostřednictvím kvalitativní části kvaziexperimentální evaluační studie / $c M. Miovský, L. Miovská, B. Trapková
- 246 31
- $a Evaluation of so-called minimum prevention programme at primary schools in Prague 6 district and surrounding areas using qualitative part of quasi-experimental evaluation study
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Úvod: Projekt evaluace primárně preventivního programu si klade za hlavní cíl porovnat rozdíl mezi výsledkem intervence spočívající v realizaci preventivního programu na komunítní bázi a aplikací pouze tzv. minimálního preventivního programu. Projekt je postaven jako kvaziexperimentální pětiletá studie bez randomizace ve výběru účastníků. V kvalitativní části studie se realizátoři pokoušejí získat podrobnější informace o způsobu realizace obou srovnávaných programů, porovnávat tyto informace s oficiálními dokumenty k oběma typům programům a mít tak k dispozici nezávislý zdroj kvalitativních dat o východiscích a charakteru prováděných a výzkumem srovnávaných preventivních intervencí. Kvalitativní údaje přitom slouží také jako podpora při vytváření inte rpretační báze pro výsledky samotného kvaziexperimentu a snahou je využít výhod plynoucích ze vzájemného spárování jak kvantitativních, tak kvalitativních dat. Metody: Pro kvalitativní část byla pro výběr souboru zvolena metoda totálního výběru – nominováni byli všichni školní metodici prevence na sledovaných školách v experimentální i kontrolní skupině. Ze základního souboru 25 metodiků se nakonec studie zúčastnilo 19 metodiků. S ostatními se i přes snahu výzkumníků interview provést nepodařilo. Hlavní metodou pro získávání dat bylo polostrukturované interview, jehož hlavní položky vycházely z obsahové analýzy dokumentace k oběma typům programů. Výsledky: Výsledky prokázaly očekávané značné rozdíly v úrovni realizace jednotlivých programů především v kontrolní s kupině. Naopak prokázaly značnou míru konzistence v pojetí a aplikaci komunitního preventivního programu, což v prvním případě souvisí s inkoherentním systémem vzdělávání metodiků prevence, nedostatečně sjednocenou metodikou minimálních preventivních programů a s mnoho značnými dokumenty k tomuto pojetí prevence, které umožňují velmi různorodý výklad a tím prakticky znemožňují přísn ější evaluaci. Naopak ve druhém případě je výsledek zřetelně ov livn ě n faktem, že program koordinuje a zodpovídá za něj jediná organizace, která navíc zajišťuje jednotný systém vzdělávaní všech zapojených skupin a důrazně vyžaduje dodržování jednotných pravidel při realizaci programu.
- 520 9_
- $a Background: The key objective of this primary prevention programme evaluation project is to compare the differences between the results of an intervention featuring a community-based primary prevention programme and the application of a so-called minimum prevention programme. The project is designed as a quasi-experimental five-year study without any randomisation in the se lection of participants. In the qualitative part, the investigators have sought to obtain more information on the ways in which both programmes under comparison are implemented and to compare such information with official documents pertaining to both types of programmes in order to acquire an independent source of qualitative data on the underlying features and the nature of the preventive interventions performed and compared as part of the research study. In addition, qualitative data are used to support the development of the interpretation basis for the results of the quasi-experiment in an effort to capitalise on the advantages ensuing from the matching of both quantitative and qualitative data. Methods: Sampling for the qualitative part was carried out using the Total Sample method – all the prevention methodologists in the schools under study, included both in the experimental and control groups, were nominated. Finally, out of a population comprising 25 methodologists, 19 methodologists took part in the study. Despite the investigators’ efforts, it was not possible to conduct interviews with the remaining methodologists. The principal method used to collect data was a semi-structured interview whose main items were based on the content analysis of documentation pertaining to both types of programmes. Results: As expected, the results showed significant differences in the standards of implementation of individual programmes, particularly as far as the control group was concerned. In contrast, they showed a considerable degree of consistency in the concept and application of the community-based prevention programme, which, in the former case, is associated with the incoherent system of training for prevention methodologists, gaps in the harmonisation of the minimum prevention programme methodology, and the ambiguity of the documents covering this prevention approach, which provide grounds for a wide range of interpretations, thus impeding any more rigorous evaluation. On the contrary, in the latter case, the result is obviously influenced by the fact that the programme is coordinated and managed by a single organisation which is, moreover, responsible for an integrated system of training for all the groups involved and strictly enforces compliance with all the programme implementation rules.
- 650 12
- $a hodnocení programu $7 D015397
- 650 _2
- $a primární prevence $7 D011322
- 650 12
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
- 650 _2
- $a krizová intervence $7 D003419
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a zdravotní výchova $7 D006266
- 650 _2
- $a rozhovory jako téma $7 D007407
- 650 _2
- $a učitelé $7 D000070777
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a studenti $7 D013334
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a kontrolní skupiny $7 D035061
- 655 _2
- $a srovnávací studie $7 D003160
- 700 1_
- $a Šťastná, Lenka $7 ola2005298442 $u Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze
- 700 1_
- $a Trapková, B. $7 _AN100570 $u Prev-Centrum, Praha
- 773 0_
- $t Alkoholizmus a drogové závislosti $g Roč. 42, č. 1 (2007), s. 3-24 $w MED00009086
- 856 41
- $u https://www.adzpo.sk/images/articles/adzpo-2007-42-1-003-024.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4021 $c 600 b $y p $z 0
- 990 __
- $a 20190402094117 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210511140450 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1390276 $s 1049763
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2007 $b 42 $c 1 $d 3-24 $m Alkoholizmus a drogové závislosti $n Alkohol. drog. Závisl. $x MED00009086
- LZP __
- $a NLK 2019-26/pk