-
Something wrong with this record ?
Geografické aspekty životního stylu a životospráva středoškolských učitelů tělesné výchovy
[Geographical aspects of lifestyle and regimen of physical education teachers at secondary school]
Kamil Kotlík, Petr Jansa
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Residence Characteristics MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Marital Status MeSH
- Urban Population statistics & numerical data MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Schools MeSH
- Physical Education and Training MeSH
- School Teachers * statistics & numerical data MeSH
- Rural Population statistics & numerical data MeSH
- Life Style * MeSH
- Check Tag
- Adult MeSH
- Humans MeSH
Včlánku uvádíme výsledky jedné zčástí širšího výzkumného šetření zaměřeného na učitele středních i základních škol všech aprobací. Předkládaná část se věnuje výhradně učitelům tělesné výchovy na středních školách (v kombinaci sjinýmiaprobacemi či bez nich), konkrétně jejich životosprávě, dennímu režimu a vybraným komponentám životního stylu, které mají těsné spojení soběma výše uvedenými pojmy. Vše uvedené je zároveň posuzováno zgeografického úhlu pohledu, přičemž hlavními geografickými aspekty jsou velikost sídelní jednotky, vníž dotazovaní učitelé tělesné výchovy žijí, a geografická poloha této sídelní jednotky.Výzkumné šetření bylo provedeno vcelkem 37 městech České republiky, a to na základě dvoustupňového stratifikovaného výběru. Zastoupeny byly všechny základní typy středních škol, a to zjádrových i periferních oblastí. Celkový počet respondentů činil 461 osob, zčehož bylo 262 mužů a 199 žen.Výsledky ukazují především několik hlavních zjištění. Předně se ukazuje, že velikost a geografická poloha sídla ovlivňují námi hodnocené oblasti životosprávy jako i životního stylu. Nepravidelnosti denního režimu (a tedy i porušování životosprávy) se vyskytují více ve větších sídlech. Stejně tomu je i vpřípaděsubjektivního vnímání stresu vyplývajícího zvýkonu profese učitele tělesné výchovy. Na druhou stranu život se ukazuje, že mít bydliště vaglomerační zóně ještě neznamená přejímat všechny aspekty velkoměstského života. Dále lze konstatovat, že spolu svelikostí sídla a jeho geografickou polohou se mění i některé aspekty demografické struktury učitelů tělesné výchovy.
In paper, we mention results of one part of wider research inquiry focused on teachers of all teaching qualification at secondary as well as elementary school. Presented part of this research is devoted strictly to secondary school PE teachers (with as well as without a combination of other teaching qualifications), specifically to their regimen, daily regime and those chosen components of their lifestyle which have a tight connection with the daily regime and regimen. All these facts are also assessed from the geographical point of view, where the main geographical aspect are: the size of a settlement unit in which questionned teachers live and geographical location of this settlement unit.Our research inquiry was realized in 37 cities of Czech republic on the basis of two-staged stratified selection. This inquiry was realized in all types of secondary school – from the core areas as well as from the marginal ones. Total amount of respondents was 461 individuals, where there were 262 men and 199 women.The results show several important findings. Firstly, it is evident that size and geographical location influence assessed components of regimen and lifestyle. Irregularities of the lifestyle (it means breaking of a regimen) are present more often in bigger cities. The same influence is present in the case of a subjective perception of the stress arising from the proffession of PE teacher. On the other side, it is evident that having a place of residence in an agglomerative area still doesn ́t mean also the reception of all aspects of a metropolitan life. Further, we can conclude that together with a size of a city/village and its geographical location there are changing also some aspects of a demographical structure of PE teachers.
Geographical aspects of lifestyle and regimen of physical education teachers at secondary school
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19013950
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210216081211.0
- 007
- ta
- 008
- 190411s2018 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Kotlík, Kamil $7 ola2006357547 $u Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova
- 245 10
- $a Geografické aspekty životního stylu a životospráva středoškolských učitelů tělesné výchovy / $c Kamil Kotlík, Petr Jansa
- 246 31
- $a Geographical aspects of lifestyle and regimen of physical education teachers at secondary school
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Včlánku uvádíme výsledky jedné zčástí širšího výzkumného šetření zaměřeného na učitele středních i základních škol všech aprobací. Předkládaná část se věnuje výhradně učitelům tělesné výchovy na středních školách (v kombinaci sjinýmiaprobacemi či bez nich), konkrétně jejich životosprávě, dennímu režimu a vybraným komponentám životního stylu, které mají těsné spojení soběma výše uvedenými pojmy. Vše uvedené je zároveň posuzováno zgeografického úhlu pohledu, přičemž hlavními geografickými aspekty jsou velikost sídelní jednotky, vníž dotazovaní učitelé tělesné výchovy žijí, a geografická poloha této sídelní jednotky.Výzkumné šetření bylo provedeno vcelkem 37 městech České republiky, a to na základě dvoustupňového stratifikovaného výběru. Zastoupeny byly všechny základní typy středních škol, a to zjádrových i periferních oblastí. Celkový počet respondentů činil 461 osob, zčehož bylo 262 mužů a 199 žen.Výsledky ukazují především několik hlavních zjištění. Předně se ukazuje, že velikost a geografická poloha sídla ovlivňují námi hodnocené oblasti životosprávy jako i životního stylu. Nepravidelnosti denního režimu (a tedy i porušování životosprávy) se vyskytují více ve větších sídlech. Stejně tomu je i vpřípaděsubjektivního vnímání stresu vyplývajícího zvýkonu profese učitele tělesné výchovy. Na druhou stranu život se ukazuje, že mít bydliště vaglomerační zóně ještě neznamená přejímat všechny aspekty velkoměstského života. Dále lze konstatovat, že spolu svelikostí sídla a jeho geografickou polohou se mění i některé aspekty demografické struktury učitelů tělesné výchovy.
- 520 9_
- $a In paper, we mention results of one part of wider research inquiry focused on teachers of all teaching qualification at secondary as well as elementary school. Presented part of this research is devoted strictly to secondary school PE teachers (with as well as without a combination of other teaching qualifications), specifically to their regimen, daily regime and those chosen components of their lifestyle which have a tight connection with the daily regime and regimen. All these facts are also assessed from the geographical point of view, where the main geographical aspect are: the size of a settlement unit in which questionned teachers live and geographical location of this settlement unit.Our research inquiry was realized in 37 cities of Czech republic on the basis of two-staged stratified selection. This inquiry was realized in all types of secondary school – from the core areas as well as from the marginal ones. Total amount of respondents was 461 individuals, where there were 262 men and 199 women.The results show several important findings. Firstly, it is evident that size and geographical location influence assessed components of regimen and lifestyle. Irregularities of the lifestyle (it means breaking of a regimen) are present more often in bigger cities. The same influence is present in the case of a subjective perception of the stress arising from the proffession of PE teacher. On the other side, it is evident that having a place of residence in an agglomerative area still doesn ́t mean also the reception of all aspects of a metropolitan life. Further, we can conclude that together with a size of a city/village and its geographical location there are changing also some aspects of a demographical structure of PE teachers.
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 12
- $a životní styl $7 D008019
- 650 _2
- $a charakteristiky bydlení $7 D012111
- 650 _2
- $a městské obyvatelstvo $x statistika a číselné údaje $7 D014505
- 650 _2
- $a venkovské obyvatelstvo $x statistika a číselné údaje $7 D012424
- 650 12
- $a učitelé $x statistika a číselné údaje $7 D000070777
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a tělesná výchova $7 D010806
- 650 _2
- $a manželský stav $7 D017533
- 700 1_
- $a Jansa, Petr, $d 1945- $7 mzk2005279546 $u Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova
- 773 0_
- $t Česká kinantropologie $x 1211-9261 $g Roč. 22, č. 3-4 (2018), s. 13-23 $w MED00011139
- 856 41
- $u http://www.ceskakinantropologie.cz/ $y domovská stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4157 $c 229 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20190411051517 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210216081207 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1394345 $s 1052263
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 22 $c 3-4 $d 13-23 $i 1211-9261 $m Česká kinantropologie $n Čes. kinantropologie $x MED00011139
- LZP __
- $c NLK120 $d 20210215 $a NLK 2019-29/pk