-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření
[Active transport of Czech school children in the context of school policies]
Tomáš Hollein, Jan Pavelka, Dagmar Sigmundová
Jazyk čeština Země Česko
E-zdroje NLK Online
Directory of Open Access Journals od 2008Open Access Digital Library od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources od 2008
Odkazy
DOI
10.5507/tk.2019.001
plný text volně přístupný
- MeSH
- aktivní transport MeSH
- dítě MeSH
- doprava metody MeSH
- lidé MeSH
- logistické modely MeSH
- mladiství MeSH
- pohybová aktivita * MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- školy * organizace a řízení statistika a číselné údaje MeSH
- socioekonomické faktory MeSH
- zdravý životní styl MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Geografické názvy
- Česká republika MeSH
Východiska: Úroveň pohybové aktivity (PA) prokazatelně ovlivňuje zdraví dětí. Každodenní využívání aktivního transportu (AT) je považováno za slibný způsob, který může výrazně pomoci dosáhnout doporučené úrovně 60 minut MVPA denně. Strategie pro podporu AT by měly zohledňovat různé aspekty života školáků, které výsledně podpoří větší počet dětí a dospívajících, k využívání aktivních forem dopravy při cestě do a ze školy. Cíle: Cílem této studie bylo charakterizovat vztah mezi AT českých dětí do školy a ze školy v kontextu školních opatření podporující AT a zdravý životní styl, a to s ohledem na ekonomický status rodiny (SES), ze které dítě pochází. Metodika: Do studie byli zahrnuti žáci 5., 7., a 9. tříd (N = 4404; 32,4% jedenáctiletých; 33% třináctiletých; 34,6% patnáctiletých; 51,5% děvčat) českých základních škol. Formu dopravy dětí ověřoval standardizovaný dotazník studie Health Behaviour of School-aged Children (HBSC) v roce 2010. Ke zjišťování opatření na školách byl použit dotazník pro ředitele škol, tzv. School Level Questionnaire (SLQ). Pro charakterizování vztahů mezi AT a školními opatřeními byla aplikována logistická regrese (metoda Enter). Výsledky: Počet žáků využívajících AT pro obě cesty do/ze školy je 58% (2140). AT žáků je signifikantně vyšší u škol, které mají písemně (formálně) zpracovány cíle podpory zdraví (OR/ CI: 2,88/1,15-7,20), než u škol bez těchto cílů, nebo jen s ústně formulovanými cíli podpory zdraví. Vyšší šance na AT byla u žáků jejichž škola byla v místě jejich bydliště (OR/CI: 50,49/23,09-110-40) než u žáků, kteří měli školu jinde než v místě bydliště. Vliv SES na AT českých školáků se neprokázal. Závěry: Výsledky naznačují, že školní opatření mohou být účinným nástrojem pro podporu PA a AT. V případě včasného zavedení opatření zvyšují míru využívání AT školáků na cestách do školy a ze školy.
Background: The level of physical activity (PA) significantly affects children's health. Daily use of active transport (AT) is considered a promising way that can greatly help to reach the recommended level of 60 minutes of MVPA per day. AT strategies should consider the different aspects of school life that will ultimately encourage more children and adolescents to use active forms of transport on their way to and from school. Objective: The aim of this study was to explore the relationship between Czech school children and school commuting to and from school in the context of a school's health promotion and PA-related policies with respect to the family status (SES) from which the child comes. Methods: Students of the 5th, 7th and 9th grades (N = 4404, 32.4%, eleven, 33% thirteen, 34.6% fifteen-year-old, 51.5% girls) of the Czech elementary schools were enrolled. The active transport of adolescents was self-reported within the Health Behavior in School-aged Children survey in the year 2010. Data about school polices were obtained from the school-level questionnaire which was responded to by school principals. Associations between active transport and school health or PA policies were calculated by logistic Regression (Enter method). Results: The number of children using AT for commuting to and from school is 58% (2,140). Children actively commuted more often (OR/CI: 2.88/1.15–7.20) in schools which have formally processed health promotion objectives than in school without these goals. In addition, children who had a school in the same village or city had a higher chance for AT (OR/ CI 50.49/23.09-110.40) than children who had a school elsewhere than in the place of residence. The effect of SES on AT has not been proven. Conclusions: The results suggest that systematic school policies and programs can be an effective tool for supporting PA and AT. Policies and programs increase AT in the case of timely implementation.
Active transport of Czech school children in the context of school policies
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19026408
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200428021329.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 190804s2018 xr fs 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 0_
- $a 10.5507/tk.2019.001 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Hollein, Tomáš $7 xx0231646 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 245 10
- $a Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření / $c Tomáš Hollein, Jan Pavelka, Dagmar Sigmundová
- 246 31
- $a Active transport of Czech school children in the context of school policies
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Úroveň pohybové aktivity (PA) prokazatelně ovlivňuje zdraví dětí. Každodenní využívání aktivního transportu (AT) je považováno za slibný způsob, který může výrazně pomoci dosáhnout doporučené úrovně 60 minut MVPA denně. Strategie pro podporu AT by měly zohledňovat různé aspekty života školáků, které výsledně podpoří větší počet dětí a dospívajících, k využívání aktivních forem dopravy při cestě do a ze školy. Cíle: Cílem této studie bylo charakterizovat vztah mezi AT českých dětí do školy a ze školy v kontextu školních opatření podporující AT a zdravý životní styl, a to s ohledem na ekonomický status rodiny (SES), ze které dítě pochází. Metodika: Do studie byli zahrnuti žáci 5., 7., a 9. tříd (N = 4404; 32,4% jedenáctiletých; 33% třináctiletých; 34,6% patnáctiletých; 51,5% děvčat) českých základních škol. Formu dopravy dětí ověřoval standardizovaný dotazník studie Health Behaviour of School-aged Children (HBSC) v roce 2010. Ke zjišťování opatření na školách byl použit dotazník pro ředitele škol, tzv. School Level Questionnaire (SLQ). Pro charakterizování vztahů mezi AT a školními opatřeními byla aplikována logistická regrese (metoda Enter). Výsledky: Počet žáků využívajících AT pro obě cesty do/ze školy je 58% (2140). AT žáků je signifikantně vyšší u škol, které mají písemně (formálně) zpracovány cíle podpory zdraví (OR/ CI: 2,88/1,15-7,20), než u škol bez těchto cílů, nebo jen s ústně formulovanými cíli podpory zdraví. Vyšší šance na AT byla u žáků jejichž škola byla v místě jejich bydliště (OR/CI: 50,49/23,09-110-40) než u žáků, kteří měli školu jinde než v místě bydliště. Vliv SES na AT českých školáků se neprokázal. Závěry: Výsledky naznačují, že školní opatření mohou být účinným nástrojem pro podporu PA a AT. V případě včasného zavedení opatření zvyšují míru využívání AT školáků na cestách do školy a ze školy.
- 520 9_
- $a Background: The level of physical activity (PA) significantly affects children's health. Daily use of active transport (AT) is considered a promising way that can greatly help to reach the recommended level of 60 minutes of MVPA per day. AT strategies should consider the different aspects of school life that will ultimately encourage more children and adolescents to use active forms of transport on their way to and from school. Objective: The aim of this study was to explore the relationship between Czech school children and school commuting to and from school in the context of a school's health promotion and PA-related policies with respect to the family status (SES) from which the child comes. Methods: Students of the 5th, 7th and 9th grades (N = 4404, 32.4%, eleven, 33% thirteen, 34.6% fifteen-year-old, 51.5% girls) of the Czech elementary schools were enrolled. The active transport of adolescents was self-reported within the Health Behavior in School-aged Children survey in the year 2010. Data about school polices were obtained from the school-level questionnaire which was responded to by school principals. Associations between active transport and school health or PA policies were calculated by logistic Regression (Enter method). Results: The number of children using AT for commuting to and from school is 58% (2,140). Children actively commuted more often (OR/CI: 2.88/1.15–7.20) in schools which have formally processed health promotion objectives than in school without these goals. In addition, children who had a school in the same village or city had a higher chance for AT (OR/ CI 50.49/23.09-110.40) than children who had a school elsewhere than in the place of residence. The effect of SES on AT has not been proven. Conclusions: The results suggest that systematic school policies and programs can be an effective tool for supporting PA and AT. Policies and programs increase AT in the case of timely implementation.
- 650 12
- $a školy $x organizace a řízení $x statistika a číselné údaje $7 D012574
- 650 12
- $a pohybová aktivita $7 D009043
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a logistické modely $7 D016015
- 650 _2
- $a zdravý životní styl $7 D000070497
- 650 _2
- $a doprava $x metody $7 D014186
- 650 _2
- $a socioekonomické faktory $7 D012959
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a aktivní transport $7 D001693
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 700 1_
- $a Pavelka, Jan, $d 1982- $7 xx0112581 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Sigmundová, Dagmar $7 xx0101797 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 41, č. 2 (2018), s. 49-55 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2018/02/01.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20190804085034 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200428021325 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1429247 $s 1064840
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2018 $b 41 $c 2 $d 49-55 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK189 $d 20200428 $a NLK 2019-39/vt