• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Jak omezovat stigmatizaci lidí s duševním onemocněním při výuce lékařství: intervence READ
[How to reduce stigmatization of people with mental illness in medical education: READ intervention]

Miroslava Janoušková, Tomáš Formánek, Michaela Zrnečková, Aneta Alexová, Martin Hejzlar, Dana Chrtková, Markéta Vítková, Zbyněk Roboch, Lucie Bankovská Motlová

. 2019 ; 158 (3-4) : 151-155.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc19029648

Digitální knihovna NLK
Zdroj
Zdroj

E-zdroje Online

NLK Medline Complete (EBSCOhost) od 2011-01-01

Stigmatizace lidí s duševním onemocněním představuje závažný problém zdravotnictví. Přispívá k jejich zhoršené zdravotní a preventivní péči, ke snížení jejich ochoty vyhledat odbornou pomoc, a snižuje tak kvalitu a průměrnou délku jejich života. Cílem studie je vyhodnotit efektivitu destigmatizační intervence READ v rámci psychiatrického modulu u studentů medicíny. Intervenci vedl psychiatr a peer lektor. Jedná se o součást mezinárodního projektu INDIGO. Studie se zúčastnilo celkem 53 studentů lékařské fakulty (32 v intervenční skupině, 21 v kontrolní). Respondenti vyplňovali dotazník měřící postoje, znalosti, empatii a meziskupinovou úzkost před účastí na intervenci READ a po ní. U intervenční skupiny došlo ke snížení stigmatizujících postojů, zvýšení znalostí a snížení meziskupinové úzkosti. Kontrolní skupina dosáhla v následném měření zvýšení znalostí a snížení meziskupinové úzkosti. Z výsledků lze vyvodit, že běžný psychiatrický modul (teorie a praxe na odděleních) na lékařské fakultě nemá dostatečný destigmatizační potenciál. Intervence READ se zapojením peer lektorů se zdá být vhodným nástrojem jak snižovat stigmatizaci lidí s duševním onemocněním na lékařských fakultách. Kontakt s lidmi, kteří již nejsou v akutní fázi duševního onemocnění, je klíčový pro snižování stigmatizace.

Stigmatization of people with mental illness in health care is a serious problem contributing to poor provision of health care and preventive medicine, it decreases their willingness to seek help and reduces quality of their life and life expectancy. The aim of this study is to evaluate the impact of the anti-stigma training READ on medical students during their psychiatric module. The training was held by a psychiatrist and a peer lecturer. This study is a part of the international project INDIGO. A total of 53 medical students participated in this study (32 in intervention group, 21 in control group). Participants completed questionnaire at baseline and at immediate follow-up. It contained scales measuring attitudes, knowledge, empathy and intergroup anxiety. The intervention group demonstrated reductions in stigma-related attitudes, improvements in mental illness knowledge and reductions in intergroup anxiety. At immediate follow-up the control group demonstrated improvements in mental illness knowledge and reductions in intergroup anxiety. Based on the results of this study common psychiatric module at the medical school (including theoretical and practical education) does not contribute to the sufficient reduction of stigma. The training READ with an involvement of peer lecturers appears to be a convenient instrument how to reduce stigmatization of people with mental illness at medical schools. The contact with people who are not in the acute state of the illness is crucial for destigmatization.

How to reduce stigmatization of people with mental illness in medical education: READ intervention

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19029648
003      
CZ-PrNML
005      
20250129122823.0
007      
ta
008      
190820s2019 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Formánek, Tomáš $7 xx0319355 $u Výzkumný program sociální psychiatrie, Národní ústav duševního zdraví, Klecany
245    10
$a Jak omezovat stigmatizaci lidí s duševním onemocněním při výuce lékařství: intervence READ / $c Miroslava Janoušková, Tomáš Formánek, Michaela Zrnečková, Aneta Alexová, Martin Hejzlar, Dana Chrtková, Markéta Vítková, Zbyněk Roboch, Lucie Bankovská Motlová
246    31
$a How to reduce stigmatization of people with mental illness in medical education: READ intervention
520    3_
$a Stigmatizace lidí s duševním onemocněním představuje závažný problém zdravotnictví. Přispívá k jejich zhoršené zdravotní a preventivní péči, ke snížení jejich ochoty vyhledat odbornou pomoc, a snižuje tak kvalitu a průměrnou délku jejich života. Cílem studie je vyhodnotit efektivitu destigmatizační intervence READ v rámci psychiatrického modulu u studentů medicíny. Intervenci vedl psychiatr a peer lektor. Jedná se o součást mezinárodního projektu INDIGO. Studie se zúčastnilo celkem 53 studentů lékařské fakulty (32 v intervenční skupině, 21 v kontrolní). Respondenti vyplňovali dotazník měřící postoje, znalosti, empatii a meziskupinovou úzkost před účastí na intervenci READ a po ní. U intervenční skupiny došlo ke snížení stigmatizujících postojů, zvýšení znalostí a snížení meziskupinové úzkosti. Kontrolní skupina dosáhla v následném měření zvýšení znalostí a snížení meziskupinové úzkosti. Z výsledků lze vyvodit, že běžný psychiatrický modul (teorie a praxe na odděleních) na lékařské fakultě nemá dostatečný destigmatizační potenciál. Intervence READ se zapojením peer lektorů se zdá být vhodným nástrojem jak snižovat stigmatizaci lidí s duševním onemocněním na lékařských fakultách. Kontakt s lidmi, kteří již nejsou v akutní fázi duševního onemocnění, je klíčový pro snižování stigmatizace.
520    9_
$a Stigmatization of people with mental illness in health care is a serious problem contributing to poor provision of health care and preventive medicine, it decreases their willingness to seek help and reduces quality of their life and life expectancy. The aim of this study is to evaluate the impact of the anti-stigma training READ on medical students during their psychiatric module. The training was held by a psychiatrist and a peer lecturer. This study is a part of the international project INDIGO. A total of 53 medical students participated in this study (32 in intervention group, 21 in control group). Participants completed questionnaire at baseline and at immediate follow-up. It contained scales measuring attitudes, knowledge, empathy and intergroup anxiety. The intervention group demonstrated reductions in stigma-related attitudes, improvements in mental illness knowledge and reductions in intergroup anxiety. At immediate follow-up the control group demonstrated improvements in mental illness knowledge and reductions in intergroup anxiety. Based on the results of this study common psychiatric module at the medical school (including theoretical and practical education) does not contribute to the sufficient reduction of stigma. The training READ with an involvement of peer lecturers appears to be a convenient instrument how to reduce stigmatization of people with mental illness at medical schools. The contact with people who are not in the acute state of the illness is crucial for destigmatization.
650    12
$a duševně nemocní $x psychologie $7 D028642
650    12
$a studenti lékařství $x psychologie $7 D013337
650    _2
$a společenské stigma $7 D057545
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a postoj $7 D001290
650    _2
$a lidé $7 D006801
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
700    1_
$a Zrnečková, Michaela $u Výzkumný program sociální psychiatrie, Národní ústav duševního zdraví, Klecany $7 xx0240323
700    1_
$a Alexová, Aneta $u Výzkumný program sociální psychiatrie, Národní ústav duševního zdraví, Klecany $7 xx0196434
700    1_
$a Hejzlar, Martin $u Výzkumný program sociální psychiatrie, Národní ústav duševního zdraví, Klecany $7 xx0234960
700    1_
$a Chrtková, Dana $u Výzkumný program sociální psychiatrie, Národní ústav duševního zdraví, Klecany $7 xx0227759
700    1_
$a Vítková, Markéta $u Výzkumný program sociální psychiatrie, Národní ústav duševního zdraví, Klecany $7 xx0268088
700    1_
$a Roboch, Zbyněk $u Výzkumný program sociální psychiatrie, Národní ústav duševního zdraví, Klecany $7 xx0227771
700    1_
$a Bankovská Motlová, Lucie, $u Výzkumný program sociální psychiatrie, Národní ústav duševního zdraví, Klecany; Oddělení lékařské psychologie 3. lékařské fakulty UK v Praze $d 1965- $7 mzk2005294941
773    0_
$w MED00010976 $t Časopis lékařů českých $x 0008-7335 $g Roč. 158, č. 3-4 (2019), s. 151-155
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/casopis-lekaru-ceskych/2019-3-4-1/jak-omezovat-stigmatizaci-lidi-s-dusevnim-onemocnenim-pri-vyuce-lekarstvi-intervence-read-113336 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b B 1 $c 1068 $y 4 $z 0
990    __
$a 20190820 $b ABA008
991    __
$a 20250129122818 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1436512 $s 1068118
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2019 $b 158 $c 3-4 $d 151-155 $i 0008-7335 $m Časopis lékařů českých $x MED00010976 $y 113336
LZP    __
$c NLK182 $d 20190830 $b NLK111 $a Meditorial-20190820

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...