Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Hledání umělecké intence: porovnání maleb a jejich zdrojových fotografií [Tracking artistic transformations: comparing paintings and their source photographs]

Petr Adámek, Dominika Grygarová, Jiří Lukavský, Ladislav Kesner

. 2019 ; 63 (3) : 337-353.

Language English Country Czech Republic

Document type Case Reports, Observational Study

Tato eye-trackingová studie byla navržena tak, aby byla schopna zachytit efekt umělecké transformace fotografických předloh do maleb a její vliv na okulomotorické chování divákova pohledu. Unikátní set stimulů sestával z maleb a fotografií, které sloužily autorům obrazů jako obrazový zdroj pro jejich tvorbu. Mezi zdrojovými fotografiemi a malbou byly pomocí statistické analýzy naměřených dat nalezeny signifikantní rozdíly v bazálních očních pohybech (BOP) a celkově prostudované ploše stimulu. U maleb byla rychlost očních pohybů vyšší a celkový pohled diváka byl rozptýlenější. Na modulaci BOP se kromě celkové komplexity malby podílela i míra divákovy umělecké expertízy. Dále byly nalezeny signifikantní rozdíly ve srovnání fixačních map maleb oproti fotografiím. Tyto rozdíly mezi fixačními mapami mohou být interpretovány jako index umělecké transformace fotografie do malby, obsahující i složku umělecké intence. Ve světle teoretického pozadí umělecké intence, která v sobě zahrnuje i motorické akty umělce, je představena možnost použít záznam okulomotorického chování jako ukazatele divákovy inference umělecké intence. Tato možnost je ilustrována na třech případových studiích. Článek je v anglickém jazyce.

This eye-tracking study was designed to analyze the effect of artistic transformation of a photographic image to a painting on oculomotor behavior. The study employed unique set of stimuli, consisting of paintings and photographs used by authors of the paintings as direct source images. First, the differences in basic eye movement measurements and the explored area were investigated. In paintings, viewers moved their eyes quicker, and viewing was more dispersive. Second, relationship between the basic eye movement measurements and stylistic features (complexity, style expressivity and dynamism) as well as the top-down factor of expertise were analyzed. Furthermore, fixation maps of paintings versus photographs were compared and significant shifts were identified. The difference in fixation maps can be interpreted as a behavioral index of artistic transformations, including artist’s intention (AI). In the light of the theoretical background of AI that includes even motor acts, the idea of using oculomotor behavior as an index of viewer’s inference of AI was introduced.

Tracking artistic transformations: comparing paintings and their source photographs

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19029771
003      
CZ-PrNML
005      
20211106200656.0
007      
ta
008      
190821s2019 xr a f 000 0|eng||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Adámek, Petr $7 jx20031130012 $u National Institute of Mental Health, Klecany; Faculty of Arts, Palacký University, Olomouc
245    10
$a Hledání umělecké intence: porovnání maleb a jejich zdrojových fotografií / $c Petr Adámek, Dominika Grygarová, Jiří Lukavský, Ladislav Kesner
246    31
$a Tracking artistic transformations: comparing paintings and their source photographs
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Tato eye-trackingová studie byla navržena tak, aby byla schopna zachytit efekt umělecké transformace fotografických předloh do maleb a její vliv na okulomotorické chování divákova pohledu. Unikátní set stimulů sestával z maleb a fotografií, které sloužily autorům obrazů jako obrazový zdroj pro jejich tvorbu. Mezi zdrojovými fotografiemi a malbou byly pomocí statistické analýzy naměřených dat nalezeny signifikantní rozdíly v bazálních očních pohybech (BOP) a celkově prostudované ploše stimulu. U maleb byla rychlost očních pohybů vyšší a celkový pohled diváka byl rozptýlenější. Na modulaci BOP se kromě celkové komplexity malby podílela i míra divákovy umělecké expertízy. Dále byly nalezeny signifikantní rozdíly ve srovnání fixačních map maleb oproti fotografiím. Tyto rozdíly mezi fixačními mapami mohou být interpretovány jako index umělecké transformace fotografie do malby, obsahující i složku umělecké intence. Ve světle teoretického pozadí umělecké intence, která v sobě zahrnuje i motorické akty umělce, je představena možnost použít záznam okulomotorického chování jako ukazatele divákovy inference umělecké intence. Tato možnost je ilustrována na třech případových studiích. Článek je v anglickém jazyce.
520    9_
$a This eye-tracking study was designed to analyze the effect of artistic transformation of a photographic image to a painting on oculomotor behavior. The study employed unique set of stimuli, consisting of paintings and photographs used by authors of the paintings as direct source images. First, the differences in basic eye movement measurements and the explored area were investigated. In paintings, viewers moved their eyes quicker, and viewing was more dispersive. Second, relationship between the basic eye movement measurements and stylistic features (complexity, style expressivity and dynamism) as well as the top-down factor of expertise were analyzed. Furthermore, fixation maps of paintings versus photographs were compared and significant shifts were identified. The difference in fixation maps can be interpreted as a behavioral index of artistic transformations, including artist’s intention (AI). In the light of the theoretical background of AI that includes even motor acts, the idea of using oculomotor behavior as an index of viewer’s inference of AI was introduced.
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a umění $7 D001154
650    12
$a malířství $x psychologie $7 D010151
650    12
$a fotografování $7 D010781
650    _2
$a pohyby očí $x fyziologie $7 D005133
650    _2
$a technologie sledování pohybu očí $x přístrojové vybavení $x statistika a číselné údaje $7 D000084542
653    00
$a fixace
653    00
$a fixační mapy
653    00
$a transformace
653    00
$a modelování
653    00
$a styl
653    00
$a hodnocení
655    _2
$a kazuistiky $7 D002363
655    _2
$a pozorovací studie $7 D064888
700    1_
$a Grygarová, Dominika, $d 1985- $7 jo2016898626 $u National Institute of Mental Health, Klecany; Catholic Theological Faculty, Charles University
700    1_
$a Lukavský, Jiří, $d 1978- $7 js20060505008 $u National Institute of Mental Health, Klecany; Third Faculty of Medicine, Charles University
700    1_
$a Kesner, Ladislav, $d 1961- $7 jn20001227201 $u National Institute of Mental Health, Klecany; Institute of Psychology, Czech Academy of Sciences
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 63, č. 3 (2019), s. 337-353 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y p $z 0
990    __
$a 20190820154635 $b ABA008
991    __
$a 20211106200704 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1436227 $s 1068242
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2019 $b 63 $c 3 $d 337-353 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK189 $d 20211106 $a NLK 2019-32/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...