-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vliv ideomotorické intervence v průběhu senzomotorického učení
[Effect of ideomotor intervention in the course of sensomotor learning]
D. Benešová, P. Hranáč, K. Švátora
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- Klíčová slova
- ideomotorika, senzomotorické učení,
- MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- motorické dovednosti * MeSH
- psychomotorický výkon * MeSH
- statistika jako téma MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Cílem našeho šetření je posoudit vliv ideomotorické intervence při senzomotorickém učení se pohybovému úkolu, který je zaměřen na schopnost balancování s předmětem. Výzkumný soubor tvořilo 60 osob ve věku 21-35 let (n = 60). Experimentální skupina čítala 30 probandů (nE= 30), kontrolní skupina rovněž 30 probandů (nK= 30). Testování proběhlo formou pretestu a posttestu, přičemž experimentální skupina se mezi pre- a posttestem podrobila krátké relaxaci a ideomotorické intervenci. K zhodnocení rozdílů mezi kontrolní a experimentální skupinou jsme provedli porovnáním aritmetických průměrů t-testem pro nezávislé soubory, ke grafickému porovnání změny ve výkonech v pretestu a posttestu byl použit korelační diagram. Věcná významnost byla posouzena za pomoci Cohenova d. Z výsledků vyplývá, že ideomotorická intervence měla vliv na senzomotorický výkon v posttestu. Rovněž rozdíl mezi výkony v pretestu a posttestu dosahuje u experimentální skupiny statisticky i věcně významně vyšších hodnot. Domníváme se, že ideomotorická intervence pozitivně ovlivnila senzomotorické učení.
The goal of our research is to assess the effect of ideomotor intervention in sensomotor learning of a movement task, which is focused on the ability of balancing with a subject. The research sampleconsisted of 60 persons at the age of 21-35 years (n = 60). The experimental group consisted of 30 probands (nE=30),and the control group had 30 probands too (nK=30). The tests were carried out in the form of pre-test and post-test, while the experimental group underwent a short relaxation and ideomotor intervention between the pre-test and post-test. To evaluate the differences between the control and experimental group, we compared the arithmetic average soft het-test for independent files, and a correlation diagram was used to make a graphical comparison of changes in performance achieved in the pre-test and post-test. Substantive significance was verified by the Cohen ́s d coefficient. The results show that ideomotor intervention had an effect on sensomotor performance in the post-test.In the experimental group, the difference in the pre-test and post-test (improvement) performance is statistically and substantively higher. We believe that ideomotor intervention had a positive effect on sensomotor learning.
Effect of ideomotor intervention in the course of sensomotor learning
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19049235
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200729200204.0
- 007
- ta
- 008
- 200306s2018 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $2 doi $a 10.32725/sk.2018.042
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Benešová, Daniela $7 mzk2005269688 $u Centrum tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni
- 245 10
- $a Vliv ideomotorické intervence v průběhu senzomotorického učení / $c D. Benešová, P. Hranáč, K. Švátora
- 246 31
- $a Effect of ideomotor intervention in the course of sensomotor learning
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cílem našeho šetření je posoudit vliv ideomotorické intervence při senzomotorickém učení se pohybovému úkolu, který je zaměřen na schopnost balancování s předmětem. Výzkumný soubor tvořilo 60 osob ve věku 21-35 let (n = 60). Experimentální skupina čítala 30 probandů (nE= 30), kontrolní skupina rovněž 30 probandů (nK= 30). Testování proběhlo formou pretestu a posttestu, přičemž experimentální skupina se mezi pre- a posttestem podrobila krátké relaxaci a ideomotorické intervenci. K zhodnocení rozdílů mezi kontrolní a experimentální skupinou jsme provedli porovnáním aritmetických průměrů t-testem pro nezávislé soubory, ke grafickému porovnání změny ve výkonech v pretestu a posttestu byl použit korelační diagram. Věcná významnost byla posouzena za pomoci Cohenova d. Z výsledků vyplývá, že ideomotorická intervence měla vliv na senzomotorický výkon v posttestu. Rovněž rozdíl mezi výkony v pretestu a posttestu dosahuje u experimentální skupiny statisticky i věcně významně vyšších hodnot. Domníváme se, že ideomotorická intervence pozitivně ovlivnila senzomotorické učení.
- 520 9_
- $a The goal of our research is to assess the effect of ideomotor intervention in sensomotor learning of a movement task, which is focused on the ability of balancing with a subject. The research sampleconsisted of 60 persons at the age of 21-35 years (n = 60). The experimental group consisted of 30 probands (nE=30),and the control group had 30 probands too (nK=30). The tests were carried out in the form of pre-test and post-test, while the experimental group underwent a short relaxation and ideomotor intervention between the pre-test and post-test. To evaluate the differences between the control and experimental group, we compared the arithmetic average soft het-test for independent files, and a correlation diagram was used to make a graphical comparison of changes in performance achieved in the pre-test and post-test. Substantive significance was verified by the Cohen ́s d coefficient. The results show that ideomotor intervention had an effect on sensomotor performance in the post-test.In the experimental group, the difference in the pre-test and post-test (improvement) performance is statistically and substantively higher. We believe that ideomotor intervention had a positive effect on sensomotor learning.
- 650 12
- $a motorické dovednosti $7 D009048
- 650 12
- $a psychomotorický výkon $7 D011597
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 653 00
- $a ideomotorika
- 653 00
- $a senzomotorické učení
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Hranáč, Petr. $7 xx0245669 $u Centrum tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni
- 700 1_
- $a Švátora, Karel $7 xx0233642 $u Centrum tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni
- 773 0_
- $t Studia Kinantropologia $x 1213-2101 $g Roč. 19, č. 3 (2018), s. 159-163 $w MED00177467
- 856 41
- $u https://sk.pf.jcu.cz/contents/stk/2018/3.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20200306094638 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200729200200 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1499562 $s 1087998
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 19 $c 3 $d 159-163 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
- LZP __
- $c NLK189 $d 20200729 $a NLK 2020-14/kv