• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Perception of paintings based on the amount of information in the light of Martindale's theory [Vnímání obrazů založené na množství informací ve světle Martindalovy teorie]

Nebojša Milićević, Ana Jovančević

. 2019 ; 63 (6) : 664-675.

Jazyk angličtina Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc19050008

Cílem výzkumu bylo ověřit vztah mezi množstvím informací a hédonistickou hodnotou a vztah mezi množstvím informací a dvou proměnných Martindalovy vývojové teorie: původního obsahu a potenciálu vzrušení. Hlavním předpokladem je, že množství informací může ovlivnit odhad hodnot těchto proměnných respondenty. Pro ověření tohoto předpokladu byl proveden experiment se čtyřmi skupinami respondentů. První skupina nevěděla o prezentovaných obrazech nic, druhá skupina znala jméno autora, třetí skupina znala jméno autora a popisy obrazů a čtvrtá skupina znala všechny tyto informace a odhadované ceny obrazů. Obrazy z různých uměleckých období byly prezentovány respondentům zároveň s Martindalovými škálami měřícími původní obsah a potenciál vzrušení a s otázkou měřící hédonistickou hodnotu obrazů. Data byla analyzována Kruskal-Wallisovým testem. Výsledky ukázaly, že potenciál vzrušení, původní obsah a hédonistická hodnota se liší podle „uměleckého proudu“. Výsledky také ukázaly, že dodatečné informace mohou ovlivnit hédonistickou hodnotu obrazů a že více informací vede k vyšší hédonistické hodnotě. Více informací vede i k vyššímu potenciálu vzrušení. Článek je v anglickém jazyce.

The aim of this research was to examine the relation between the amount of information and hedonistic value, as well as the relation between the amount of information and the variables from Martindale's evolutionary theory: primordial content and arousal potential. The main presumption is that the amount of information can influence the estimation of those variables by the respondents. In order to check this presumption, an experiment with four groups of respondents was conducted. The first group knew nothing about the paintings, the second group knew the name of the author, the third group knew the name of the author and the description of the paintings, and the fourth group knew all of this information and the estimated price of the paintings. Paintings from different periods of art were shown to the respondents with Martindale's scales measuring primordial content and arousal potential and with a question measuring the hedonistic value of the paintings. The data were analyzed using the Kruskal-Wallis test. The results have shown that arousal potential, primordial content and hedonistic value differ when it comes to the “art movement”. The results have also shown that additional information can influence the hedonistic value of the paintings and that more information leads to higher hedonistic value. Also, more information leads to higher arousal potential. The article in English.

Vnímání obrazů založené na množství informací ve světle Martindalovy teorie

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19050008
003      
CZ-PrNML
005      
20200605204551.0
007      
ta
008      
200318s2019 xr d f 000 0|eng||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Milićević, Nebojša $u Faculty of Philosophy at Nis, Serbia
245    10
$a Perception of paintings based on the amount of information in the light of Martindale's theory / $c Nebojša Milićević, Ana Jovančević
246    31
$a Vnímání obrazů založené na množství informací ve světle Martindalovy teorie
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cílem výzkumu bylo ověřit vztah mezi množstvím informací a hédonistickou hodnotou a vztah mezi množstvím informací a dvou proměnných Martindalovy vývojové teorie: původního obsahu a potenciálu vzrušení. Hlavním předpokladem je, že množství informací může ovlivnit odhad hodnot těchto proměnných respondenty. Pro ověření tohoto předpokladu byl proveden experiment se čtyřmi skupinami respondentů. První skupina nevěděla o prezentovaných obrazech nic, druhá skupina znala jméno autora, třetí skupina znala jméno autora a popisy obrazů a čtvrtá skupina znala všechny tyto informace a odhadované ceny obrazů. Obrazy z různých uměleckých období byly prezentovány respondentům zároveň s Martindalovými škálami měřícími původní obsah a potenciál vzrušení a s otázkou měřící hédonistickou hodnotu obrazů. Data byla analyzována Kruskal-Wallisovým testem. Výsledky ukázaly, že potenciál vzrušení, původní obsah a hédonistická hodnota se liší podle „uměleckého proudu“. Výsledky také ukázaly, že dodatečné informace mohou ovlivnit hédonistickou hodnotu obrazů a že více informací vede k vyšší hédonistické hodnotě. Více informací vede i k vyššímu potenciálu vzrušení. Článek je v anglickém jazyce.
520    9_
$a The aim of this research was to examine the relation between the amount of information and hedonistic value, as well as the relation between the amount of information and the variables from Martindale's evolutionary theory: primordial content and arousal potential. The main presumption is that the amount of information can influence the estimation of those variables by the respondents. In order to check this presumption, an experiment with four groups of respondents was conducted. The first group knew nothing about the paintings, the second group knew the name of the author, the third group knew the name of the author and the description of the paintings, and the fourth group knew all of this information and the estimated price of the paintings. Paintings from different periods of art were shown to the respondents with Martindale's scales measuring primordial content and arousal potential and with a question measuring the hedonistic value of the paintings. The data were analyzed using the Kruskal-Wallis test. The results have shown that arousal potential, primordial content and hedonistic value differ when it comes to the “art movement”. The results have also shown that additional information can influence the hedonistic value of the paintings and that more information leads to higher hedonistic value. Also, more information leads to higher arousal potential. The article in English.
650    12
$a malířství $x psychologie $7 D010151
650    12
$a zraková percepce $7 D014796
650    _2
$a umění $x dějiny $7 D001154
650    _2
$a estetika $x psychologie $7 D004954
650    _2
$a psychologická teorie $7 D011582
650    _2
$a psychofyziologie $7 D011603
650    _2
$a arousal $7 D001143
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
653    00
$a Martindaleova teorie
700    1_
$a Jovančević, Ana $u Faculty of Philosophy at Nis, Serbia
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 63, č. 6 (2019), s. 664-675 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y p $z 0
990    __
$a 20200318125650 $b ABA008
991    __
$a 20200605204551 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1503156 $s 1088796
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2019 $b 63 $c 6 $d 664-675 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK193 $d 20200605 $a NLK 2020-11/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...