-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Characteristics, quality features and dynamics in formal youth mentoring relationships: the Rhodes model revisited [Charakteristiky, indikátory kvality a dynamika formálních mentorských vztahů: Revize teoretického modelu J. E. Rhodesové]
Tereza Brumovská, Gabriela Seidlová Málková
Jazyk angličtina Země Česko
Typ dokumentu přehledy
NLK
ProQuest Central
od 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
od 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2009
- MeSH
- interpersonální vztahy MeSH
- lidé MeSH
- mentoring * klasifikace MeSH
- mladiství MeSH
- psychologické modely MeSH
- sociální chování MeSH
- výchova a vzdělávání MeSH
- vývoj mladistvých MeSH
- vztahy mezi odborníkem a rodinou MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Publikační typ
- přehledy MeSH
Intervenční programy vystavěné na principech mentoringu pro sociálně znevýhodněné děti a dospívající propojují děti a dobrovolníky a podporují vznik individuálních dlouhodobých podporujících vztahů mezi nimi. Tyto programy fungují od 90. let také v České republice. Souhrn literatury mentoringu detailně shrnuje výsledky studií, které se zabývaly výzkumem charakteristik a dynamikou mentorských vztahů, jež jsou přínosné pro sociálně znevýhodněné děti a dospívající. Souhrn také upozorňuje na znaky rizikových vztahů identifikovaných ve výzkumech mentoringu a uvádí výsledky studií, které se zabývaly typologií kvalitních a rizikových mentorských vztahů. Souhrn tak přispívá k současné debatě o kvalitě a dynamice mentorských vztahů, vývoji v sociálním kontextu a sociální psychologii dětí a dospívajících v následujících bodech: 1) Shrnuje principy mentoringu; 2) Shrnuje výsledky současných studií na téma charakteristiky mentorských vztahů; 3) Shrnuje typy mentorských vztahů podle současných studií. Studie tím doplňuje současné výsledky a navrhuje revizi stávajícícho modelu dynamiky vztahových procesů publikovaného Rhodesovou (2002, 2005). Studie reflektuje a rozšiřuje stávající poznatky v oblasti (profesionálního) mentoringu a psychologických teorií pozitivního vývoje dětí a dospívajících. Může tak nabídnout poznatky nezbytné pro další rozvoj praxe v oblasti mentoringu a sociálně-psychologické podpory pozitivního vývoje dětí a dospívajících.
Youth mentoring interventions are based on one-to-one long-term mentoring relationships formed between a volunteer and socially disadvantaged children and young people, and operate also in the Czech Republic. The paper presents a literature review that revisits the Rhodes Theoretical Model on mentoring processes (2002, 2005). In particular, the presented literature review operates the characteristics and dynamics of mentoring relational features that do or do not mediate mentoring benefits in formal youth mentoring relationships. It contributes to the current theory, research and evidence-based practice in the field of youth mentoring, social psychology and theories on development in social context with 1) Synthetizing the features of formal youth mentoring relationships associated with the quality of mentoring bonds; 2) Reviewing the research studies on relational dynamics and quality. Thus, it reviews the beneficial as well as risk relational and individual features in formal youth mentoring bonds, and 3) Reviewing features of Beneficial and Risky formal youth mentoring bonds. As a result, it revisits the model of pathways of benefits in formal youth mentoring relationships (Rhodes, 2002, 2005) according to the literature results published in the field to date. Subsequently, it informs academics, professionals and volunteers who interact with children and young people in the role of mentors, significant adults and role models; and thus contribute to evidence-based practice in these professions and services with research evidence on mentoring principles.
Fakulta humanitních studií Univerzita Karlova
School of Political Science and Sociology National University of Ireland Galway
Charakteristiky, indikátory kvality a dynamika formálních mentorských vztahů: Revize teoretického modelu J. E. Rhodesové
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc20012338
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220117113637.0
- 007
- ta
- 008
- 200814s2020 xr a f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Brumovská, Tereza $7 jx20101026004 $u Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova
- 245 10
- $a Characteristics, quality features and dynamics in formal youth mentoring relationships: the Rhodes model revisited / $c Tereza Brumovská, Gabriela Seidlová Málková
- 246 31
- $a Charakteristiky, indikátory kvality a dynamika formálních mentorských vztahů: Revize teoretického modelu J. E. Rhodesové
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Intervenční programy vystavěné na principech mentoringu pro sociálně znevýhodněné děti a dospívající propojují děti a dobrovolníky a podporují vznik individuálních dlouhodobých podporujících vztahů mezi nimi. Tyto programy fungují od 90. let také v České republice. Souhrn literatury mentoringu detailně shrnuje výsledky studií, které se zabývaly výzkumem charakteristik a dynamikou mentorských vztahů, jež jsou přínosné pro sociálně znevýhodněné děti a dospívající. Souhrn také upozorňuje na znaky rizikových vztahů identifikovaných ve výzkumech mentoringu a uvádí výsledky studií, které se zabývaly typologií kvalitních a rizikových mentorských vztahů. Souhrn tak přispívá k současné debatě o kvalitě a dynamice mentorských vztahů, vývoji v sociálním kontextu a sociální psychologii dětí a dospívajících v následujících bodech: 1) Shrnuje principy mentoringu; 2) Shrnuje výsledky současných studií na téma charakteristiky mentorských vztahů; 3) Shrnuje typy mentorských vztahů podle současných studií. Studie tím doplňuje současné výsledky a navrhuje revizi stávajícícho modelu dynamiky vztahových procesů publikovaného Rhodesovou (2002, 2005). Studie reflektuje a rozšiřuje stávající poznatky v oblasti (profesionálního) mentoringu a psychologických teorií pozitivního vývoje dětí a dospívajících. Může tak nabídnout poznatky nezbytné pro další rozvoj praxe v oblasti mentoringu a sociálně-psychologické podpory pozitivního vývoje dětí a dospívajících.
- 520 9_
- $a Youth mentoring interventions are based on one-to-one long-term mentoring relationships formed between a volunteer and socially disadvantaged children and young people, and operate also in the Czech Republic. The paper presents a literature review that revisits the Rhodes Theoretical Model on mentoring processes (2002, 2005). In particular, the presented literature review operates the characteristics and dynamics of mentoring relational features that do or do not mediate mentoring benefits in formal youth mentoring relationships. It contributes to the current theory, research and evidence-based practice in the field of youth mentoring, social psychology and theories on development in social context with 1) Synthetizing the features of formal youth mentoring relationships associated with the quality of mentoring bonds; 2) Reviewing the research studies on relational dynamics and quality. Thus, it reviews the beneficial as well as risk relational and individual features in formal youth mentoring bonds, and 3) Reviewing features of Beneficial and Risky formal youth mentoring bonds. As a result, it revisits the model of pathways of benefits in formal youth mentoring relationships (Rhodes, 2002, 2005) according to the literature results published in the field to date. Subsequently, it informs academics, professionals and volunteers who interact with children and young people in the role of mentors, significant adults and role models; and thus contribute to evidence-based practice in these professions and services with research evidence on mentoring principles.
- 650 12
- $a mentoring $x klasifikace $7 D000071252
- 650 _2
- $a vývoj mladistvých $7 D041923
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a sociální chování $7 D012919
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a vztahy mezi odborníkem a rodinou $7 D011368
- 650 _2
- $a psychologické modely $7 D008960
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 700 1_
- $a Málková, Gabriela $7 xx0098344 $u School of Political Science and Sociology, National University of Ireland, Galway
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 64, č. 2 (2020), s. 197-211 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20200813140223 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220117113634 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1553549 $s 1102458
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2020 $b 64 $c 2 $d 197-211 $i 0009-062X $m Československá psychologie $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK125 $d 20220117 $a NLK 2020-31/dk