• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Characteristics, quality features and dynamics in formal youth mentoring relationships: the Rhodes model revisited [Charakteristiky, indikátory kvality a dynamika formálních mentorských vztahů: Revize teoretického modelu J. E. Rhodesové]

Tereza Brumovská, Gabriela Seidlová Málková

. 2020 ; 64 (2) : 197-211.

Jazyk angličtina Země Česko

Typ dokumentu přehledy

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc20012338

Intervenční programy vystavěné na principech mentoringu pro sociálně znevýhodněné děti a dospívající propojují děti a dobrovolníky a podporují vznik individuálních dlouhodobých podporujících vztahů mezi nimi. Tyto programy fungují od 90. let také v České republice. Souhrn literatury mentoringu detailně shrnuje výsledky studií, které se zabývaly výzkumem charakteristik a dynamikou mentorských vztahů, jež jsou přínosné pro sociálně znevýhodněné děti a dospívající. Souhrn také upozorňuje na znaky rizikových vztahů identifikovaných ve výzkumech mentoringu a uvádí výsledky studií, které se zabývaly typologií kvalitních a rizikových mentorských vztahů. Souhrn tak přispívá k současné debatě o kvalitě a dynamice mentorských vztahů, vývoji v sociálním kontextu a sociální psychologii dětí a dospívajících v následujících bodech: 1) Shrnuje principy mentoringu; 2) Shrnuje výsledky současných studií na téma charakteristiky mentorských vztahů; 3) Shrnuje typy mentorských vztahů podle současných studií. Studie tím doplňuje současné výsledky a navrhuje revizi stávajícícho modelu dynamiky vztahových procesů publikovaného Rhodesovou (2002, 2005). Studie reflektuje a rozšiřuje stávající poznatky v oblasti (profesionálního) mentoringu a psychologických teorií pozitivního vývoje dětí a dospívajících. Může tak nabídnout poznatky nezbytné pro další rozvoj praxe v oblasti mentoringu a sociálně-psychologické podpory pozitivního vývoje dětí a dospívajících.

Youth mentoring interventions are based on one-to-one long-term mentoring relationships formed between a volunteer and socially disadvantaged children and young people, and operate also in the Czech Republic. The paper presents a literature review that revisits the Rhodes Theoretical Model on mentoring processes (2002, 2005). In particular, the presented literature review operates the characteristics and dynamics of mentoring relational features that do or do not mediate mentoring benefits in formal youth mentoring relationships. It contributes to the current theory, research and evidence-based practice in the field of youth mentoring, social psychology and theories on development in social context with 1) Synthetizing the features of formal youth mentoring relationships associated with the quality of mentoring bonds; 2) Reviewing the research studies on relational dynamics and quality. Thus, it reviews the beneficial as well as risk relational and individual features in formal youth mentoring bonds, and 3) Reviewing features of Beneficial and Risky formal youth mentoring bonds. As a result, it revisits the model of pathways of benefits in formal youth mentoring relationships (Rhodes, 2002, 2005) according to the literature results published in the field to date. Subsequently, it informs academics, professionals and volunteers who interact with children and young people in the role of mentors, significant adults and role models; and thus contribute to evidence-based practice in these professions and services with research evidence on mentoring principles.

Charakteristiky, indikátory kvality a dynamika formálních mentorských vztahů: Revize teoretického modelu J. E. Rhodesové

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc20012338
003      
CZ-PrNML
005      
20220117113637.0
007      
ta
008      
200814s2020 xr a f 000 0|eng||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Brumovská, Tereza $7 jx20101026004 $u Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova
245    10
$a Characteristics, quality features and dynamics in formal youth mentoring relationships: the Rhodes model revisited / $c Tereza Brumovská, Gabriela Seidlová Málková
246    31
$a Charakteristiky, indikátory kvality a dynamika formálních mentorských vztahů: Revize teoretického modelu J. E. Rhodesové
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Intervenční programy vystavěné na principech mentoringu pro sociálně znevýhodněné děti a dospívající propojují děti a dobrovolníky a podporují vznik individuálních dlouhodobých podporujících vztahů mezi nimi. Tyto programy fungují od 90. let také v České republice. Souhrn literatury mentoringu detailně shrnuje výsledky studií, které se zabývaly výzkumem charakteristik a dynamikou mentorských vztahů, jež jsou přínosné pro sociálně znevýhodněné děti a dospívající. Souhrn také upozorňuje na znaky rizikových vztahů identifikovaných ve výzkumech mentoringu a uvádí výsledky studií, které se zabývaly typologií kvalitních a rizikových mentorských vztahů. Souhrn tak přispívá k současné debatě o kvalitě a dynamice mentorských vztahů, vývoji v sociálním kontextu a sociální psychologii dětí a dospívajících v následujících bodech: 1) Shrnuje principy mentoringu; 2) Shrnuje výsledky současných studií na téma charakteristiky mentorských vztahů; 3) Shrnuje typy mentorských vztahů podle současných studií. Studie tím doplňuje současné výsledky a navrhuje revizi stávajícícho modelu dynamiky vztahových procesů publikovaného Rhodesovou (2002, 2005). Studie reflektuje a rozšiřuje stávající poznatky v oblasti (profesionálního) mentoringu a psychologických teorií pozitivního vývoje dětí a dospívajících. Může tak nabídnout poznatky nezbytné pro další rozvoj praxe v oblasti mentoringu a sociálně-psychologické podpory pozitivního vývoje dětí a dospívajících.
520    9_
$a Youth mentoring interventions are based on one-to-one long-term mentoring relationships formed between a volunteer and socially disadvantaged children and young people, and operate also in the Czech Republic. The paper presents a literature review that revisits the Rhodes Theoretical Model on mentoring processes (2002, 2005). In particular, the presented literature review operates the characteristics and dynamics of mentoring relational features that do or do not mediate mentoring benefits in formal youth mentoring relationships. It contributes to the current theory, research and evidence-based practice in the field of youth mentoring, social psychology and theories on development in social context with 1) Synthetizing the features of formal youth mentoring relationships associated with the quality of mentoring bonds; 2) Reviewing the research studies on relational dynamics and quality. Thus, it reviews the beneficial as well as risk relational and individual features in formal youth mentoring bonds, and 3) Reviewing features of Beneficial and Risky formal youth mentoring bonds. As a result, it revisits the model of pathways of benefits in formal youth mentoring relationships (Rhodes, 2002, 2005) according to the literature results published in the field to date. Subsequently, it informs academics, professionals and volunteers who interact with children and young people in the role of mentors, significant adults and role models; and thus contribute to evidence-based practice in these professions and services with research evidence on mentoring principles.
650    12
$a mentoring $x klasifikace $7 D000071252
650    _2
$a vývoj mladistvých $7 D041923
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a sociální chování $7 D012919
650    _2
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a vztahy mezi odborníkem a rodinou $7 D011368
650    _2
$a psychologické modely $7 D008960
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladiství $7 D000293
655    _2
$a přehledy $7 D016454
700    1_
$a Málková, Gabriela $7 xx0098344 $u School of Political Science and Sociology, National University of Ireland, Galway
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 64, č. 2 (2020), s. 197-211 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y p $z 0
990    __
$a 20200813140223 $b ABA008
991    __
$a 20220117113634 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1553549 $s 1102458
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2020 $b 64 $c 2 $d 197-211 $i 0009-062X $m Československá psychologie $x MED00010994
LZP    __
$c NLK125 $d 20220117 $a NLK 2020-31/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...