-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Duševní vývoj dětí s nízkou porodní hmotností
[Mental development of children with low birth weight]
Lucie Švandová, Radek Ptáček , Michal Goetz, Daniela Marková, Martina Vňuková, Jiří Raboch
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- MeSH
- lidé MeSH
- novorozenec s nízkou porodní hmotností * psychologie MeSH
- porodní hmotnost MeSH
- vývoj dítěte MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Spolu se zdokonalujícími se medicínskými postupy roste počet přežívajících dětí se stále nižší porodní hmotností. Tím stoupá také potřeba zmapování duševního vývoje těchto dětí pro komplexní uchopení problematiky této populace. Stále více se u dětí s nízkou porodní hmotností ukazuje dopad nezralosti v oblastech neurokognitivního a psychosociálního zrání. Vzhledem k perinatální zátěži, mnohočetnosti a různorodosti působících faktorů jsou děti s nízkou porodní hmotností rizikovou skupinou, která je ohrožena širokým spektrem neurovývojové psychopatologie, emočně-kognitivních deficitů, behaviorálních problémů a narušení adaptivních funkcí, ve srovnání s dětmi narozenými s normální porodní hmotností. Nejčastěji jsou uváděny lehké odchylky v řečovém vývoji, problémy s učením, pracovní pamětí, poruchy pozornosti, oslabení exekutivních funkcí. Prevalence psychiatrických poruch se u dětí s nízkou porodní hmotností ve školním věku pohybuje v rozmezí 22-28 %, s nejvyšším rizikem pro úzkostné poruchy, ADHD, pervazivní vývojové poruchy a poruchy chování. Odchylky jsou pozorovány taktéž v socioemočním a motorickém vývoji. Ukazuje se tak narůstající potřeba následné dlouhodobé a kvalitní péče a nezbytnost lepšího porozumění specifikům vývoje dětí s extrémně nízkou porodní hmotností (ENPH) a velmi nízkou porodní hmotností (VNPH). V současné době je však následná dlouhodobá psychologická péče o tyto děti zcela nedostatečná, nesystematická, a je proto nezbytné její rozvoj podporovat. V závěru jsou shrnuty výsledky studie "Nové metody v následné péči o děti s perinatální zátěží v Centru komplexní péče pro děti s perinatální zátěží na Klinice dětského a dorostového lékařství Všeobecné fakultní nemocnice a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy", v rámci které byly vyšetřeny děti ve věku od 5 do 9 let s velmi nízkou a extrémně nízkou porodní hmotností. Zjištěny byly jemné odchylky ve vývoji, kdy největší obtíže byly shledány v oblastech zrakového vnímání a selektivní pozornosti, oslabení exekutivních funkcí - obtíže především v oblasti plánování a organizace, pracovní paměti a kontrole chování. Kvantitativní analýza neprokázala statisticky významný rozdíl v kognitivním ani socioemočním vývoji mezi dětmi s ENPH a VNPH.
Due to improving medical practices a growing number of children born with low birth weight survive. This raises the need to map the mental development of these children in order to improve our understanding of this phenomenon. It is increasingly observed that children with low birth weight show immaturity in areas of neurocognitive and psychosocial maturation. The perinatal burden as well as the multitude and variability of influencing factors, places children with low birth weight in a risk group for a wide range of neurodevelopmental psychopathologies, emotional-cognitive deficits, behavioural problems and disruption of adaptive functions, compared to children born with normal birth weight. Frequently are reported slight variations in speech development, learning difficulties, working memory, attention disorders and weakening of executive functions. The prevalence of psychiatric disorders is 22-28% in children with low birth weight in school age, with the highest risk for anxiety disorders, ADHD, pervasive developmental disorders and behavioural disorders. Deficits are also observed in socioemotional and motor development. This raises the need for subsequent long-term and high-quality care for these children and the need to understand the specifics of the development of extremely low birth weight (ELBW, < 1000 g) and very low birth weight (VLBW, < 1500 g) children. However, at present the long-term psychological support of these children is highly inadequate, unsystematic and calls for further development. In conclusion of this article we summarise the results of the study "New methods in the follow-up care for children with perinatal stress in the Centre for Complex Care of newborn at risk at the Clinic of Child and Adolescent Medicine of the General Faculty Hospital and the 1st Faculty of Medicine of Charles University", in which they assessed children aged 5 to 9 with very low and extremely low birth weight. Small deviations in development have been identified, with the greatest difficulty observed in areas of visual perception and selective attention, weakening of executive functions - difficulties in planning and organising, working memory and behavioural control. Quantitative analysis did not show a statistically significant difference in cognitive or socioemotional development among children with ELBW and VLBW.
Dětská psychiatrická klinika 2 LF UK a FN Motol Praha
Klinika pediatrie a dědičných poruch metabolismu 1 LF UK a VFN Praha
Mental development of children with low birth weight
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21016558
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220226122758.0
- 007
- ta
- 008
- 210624s2021 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Švandová, Lucie $7 xx0229882 $u Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 245 10
- $a Duševní vývoj dětí s nízkou porodní hmotností / $c Lucie Švandová, Radek Ptáček , Michal Goetz, Daniela Marková, Martina Vňuková, Jiří Raboch
- 246 31
- $a Mental development of children with low birth weight
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Spolu se zdokonalujícími se medicínskými postupy roste počet přežívajících dětí se stále nižší porodní hmotností. Tím stoupá také potřeba zmapování duševního vývoje těchto dětí pro komplexní uchopení problematiky této populace. Stále více se u dětí s nízkou porodní hmotností ukazuje dopad nezralosti v oblastech neurokognitivního a psychosociálního zrání. Vzhledem k perinatální zátěži, mnohočetnosti a různorodosti působících faktorů jsou děti s nízkou porodní hmotností rizikovou skupinou, která je ohrožena širokým spektrem neurovývojové psychopatologie, emočně-kognitivních deficitů, behaviorálních problémů a narušení adaptivních funkcí, ve srovnání s dětmi narozenými s normální porodní hmotností. Nejčastěji jsou uváděny lehké odchylky v řečovém vývoji, problémy s učením, pracovní pamětí, poruchy pozornosti, oslabení exekutivních funkcí. Prevalence psychiatrických poruch se u dětí s nízkou porodní hmotností ve školním věku pohybuje v rozmezí 22-28 %, s nejvyšším rizikem pro úzkostné poruchy, ADHD, pervazivní vývojové poruchy a poruchy chování. Odchylky jsou pozorovány taktéž v socioemočním a motorickém vývoji. Ukazuje se tak narůstající potřeba následné dlouhodobé a kvalitní péče a nezbytnost lepšího porozumění specifikům vývoje dětí s extrémně nízkou porodní hmotností (ENPH) a velmi nízkou porodní hmotností (VNPH). V současné době je však následná dlouhodobá psychologická péče o tyto děti zcela nedostatečná, nesystematická, a je proto nezbytné její rozvoj podporovat. V závěru jsou shrnuty výsledky studie "Nové metody v následné péči o děti s perinatální zátěží v Centru komplexní péče pro děti s perinatální zátěží na Klinice dětského a dorostového lékařství Všeobecné fakultní nemocnice a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy", v rámci které byly vyšetřeny děti ve věku od 5 do 9 let s velmi nízkou a extrémně nízkou porodní hmotností. Zjištěny byly jemné odchylky ve vývoji, kdy největší obtíže byly shledány v oblastech zrakového vnímání a selektivní pozornosti, oslabení exekutivních funkcí - obtíže především v oblasti plánování a organizace, pracovní paměti a kontrole chování. Kvantitativní analýza neprokázala statisticky významný rozdíl v kognitivním ani socioemočním vývoji mezi dětmi s ENPH a VNPH.
- 520 9_
- $a Due to improving medical practices a growing number of children born with low birth weight survive. This raises the need to map the mental development of these children in order to improve our understanding of this phenomenon. It is increasingly observed that children with low birth weight show immaturity in areas of neurocognitive and psychosocial maturation. The perinatal burden as well as the multitude and variability of influencing factors, places children with low birth weight in a risk group for a wide range of neurodevelopmental psychopathologies, emotional-cognitive deficits, behavioural problems and disruption of adaptive functions, compared to children born with normal birth weight. Frequently are reported slight variations in speech development, learning difficulties, working memory, attention disorders and weakening of executive functions. The prevalence of psychiatric disorders is 22-28% in children with low birth weight in school age, with the highest risk for anxiety disorders, ADHD, pervasive developmental disorders and behavioural disorders. Deficits are also observed in socioemotional and motor development. This raises the need for subsequent long-term and high-quality care for these children and the need to understand the specifics of the development of extremely low birth weight (ELBW, < 1000 g) and very low birth weight (VLBW, < 1500 g) children. However, at present the long-term psychological support of these children is highly inadequate, unsystematic and calls for further development. In conclusion of this article we summarise the results of the study "New methods in the follow-up care for children with perinatal stress in the Centre for Complex Care of newborn at risk at the Clinic of Child and Adolescent Medicine of the General Faculty Hospital and the 1st Faculty of Medicine of Charles University", in which they assessed children aged 5 to 9 with very low and extremely low birth weight. Small deviations in development have been identified, with the greatest difficulty observed in areas of visual perception and selective attention, weakening of executive functions - difficulties in planning and organising, working memory and behavioural control. Quantitative analysis did not show a statistically significant difference in cognitive or socioemotional development among children with ELBW and VLBW.
- 650 17
- $a novorozenec s nízkou porodní hmotností $x psychologie $7 D007230 $2 czmesh
- 650 _7
- $a porodní hmotnost $7 D001724 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vývoj dítěte $7 D002657 $2 czmesh
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Ptáček, Radek, $d 1975- $7 mzk2006322987 $u Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Goetz, Michal, $d 1972- $7 mzk2004228210 $u Dětská psychiatrická klinika 2. LF UK a FN Motol, Praha
- 700 1_
- $a Marková, Daniela $7 xx0105491 $u Klinika pediatrie a dědičných poruch metabolismu 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Vňuková, Martina $7 xx0201170 $u Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Raboch, Jiří, $d 1951- $7 jn20000402087 $u Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 773 0_
- $t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 117, č. 2 (2021), s. 77-82 $w MED00010990
- 856 41
- $u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2021_2_77_82.pdf $y domovská stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b A 504 $c 617 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20210624121222 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220226122749 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1665981 $s 1136978
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2021 $b 117 $c 2 $d 77-82 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $x MED00010990
- LZP __
- $c NLK192 $d 20220226 $a NLK 2021-26/dk