-
Something wrong with this record ?
Reflexe role emocí v morálním rozhodování v sociální práci s ohroženými dětmi a jejich rodinami
[Reflection on the Role of Emotions in Moral Decision-making in Social Work with Vulnerable Children and their Families]
Kateřina Glumbíková, Jelena Petrucijová
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Emotions MeSH
- Humans MeSH
- Morale MeSH
- Family MeSH
- Decision Making * MeSH
- Child Welfare * ethics psychology MeSH
- Social Work ethics MeSH
- Social Workers * psychology MeSH
- Research MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
CÍLE: Cílem článku je reflektovat roli emocí v morálním rozhodování sociálních pracovníků pracujících s ohroženými dětmi a jejich rodinami. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Byť jsou emoce v sociální práci inherentně přítomné, je jejich (ne)náležení k praxi sociální práce předmětem neustálé diskuse. Řada autorů uvádí, že mají emoce ve vztahu k morálnímu rozhodování informativní a motivační roli. Konkrétní role emocí ovšem nejsou prozkoumány. METODY: V průběhu kvalitativní výzkumné strategie bylo realizováno 30 hloubkových rozhovorů se sociálními pracovníky pracujícími s ohroženými dětmi a jejich rodinami zaměřených na emoce v sociální práci. Data byla zpracována pomocí zakotvené teorie K. Charmaz. VÝSLEDKY: V rámci analýzy dat byly vytvořeny tři role emocí v morálním rozhodování. Jednalo se o následující role: emoce jako zdroje informací, emoce jako zdroje reflexe hodnot a emoce jako zdroje motivace. Každá z rolí přitom obsahovala dichotomické subrole. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Z výsledků výzkumu vyplývá, že je nezbytné věnovat ve vzdělávání i praxi sociální práce pozornost reflexi emocí.
OBJECTIVES: The aim of the article is to reflect on the role of emotions in the moral decision- -making of social workers working with vulnerable children and their families. THEORETICAL BASE: Although emotions are inherently present in social work, their (non) presence in social work is a subject to constant discussion. Many authors state that emotions play an informative and motivational role in relation to moral decision-making. The specific roles of emotions, however, are not explored. METHODS: During the qualitative research strategy, 30 in-depth interviews focused on emotions in social work were conducted with social workers working with vulnerable children and their families. The data were processed using the grounded theory of K. Charmaz. OUTCOMES: In the data analysis, three roles of emotions in moral decision-making were created: 1. sources of information, 2. sources of reflection of one's own values and 3. sources of motivation. Each role contained a dichotomous sub-role. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: The research shows that it is necessary to pay attention to emotion reflection in education and social work practice.
Reflection on the Role of Emotions in Moral Decision-making in Social Work with Vulnerable Children and their Families
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21021925
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210908162342.0
- 007
- ta
- 008
- 210827s2020 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Glumbíková, Kateřina, $d 1989- $7 mzk2016920842 $u Fakulta sociálních studií Ostravské univerzity
- 245 10
- $a Reflexe role emocí v morálním rozhodování v sociální práci s ohroženými dětmi a jejich rodinami / $c Kateřina Glumbíková, Jelena Petrucijová
- 246 31
- $a Reflection on the Role of Emotions in Moral Decision-making in Social Work with Vulnerable Children and their Families
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a CÍLE: Cílem článku je reflektovat roli emocí v morálním rozhodování sociálních pracovníků pracujících s ohroženými dětmi a jejich rodinami. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Byť jsou emoce v sociální práci inherentně přítomné, je jejich (ne)náležení k praxi sociální práce předmětem neustálé diskuse. Řada autorů uvádí, že mají emoce ve vztahu k morálnímu rozhodování informativní a motivační roli. Konkrétní role emocí ovšem nejsou prozkoumány. METODY: V průběhu kvalitativní výzkumné strategie bylo realizováno 30 hloubkových rozhovorů se sociálními pracovníky pracujícími s ohroženými dětmi a jejich rodinami zaměřených na emoce v sociální práci. Data byla zpracována pomocí zakotvené teorie K. Charmaz. VÝSLEDKY: V rámci analýzy dat byly vytvořeny tři role emocí v morálním rozhodování. Jednalo se o následující role: emoce jako zdroje informací, emoce jako zdroje reflexe hodnot a emoce jako zdroje motivace. Každá z rolí přitom obsahovala dichotomické subrole. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Z výsledků výzkumu vyplývá, že je nezbytné věnovat ve vzdělávání i praxi sociální práce pozornost reflexi emocí.
- 520 9_
- $a OBJECTIVES: The aim of the article is to reflect on the role of emotions in the moral decision- -making of social workers working with vulnerable children and their families. THEORETICAL BASE: Although emotions are inherently present in social work, their (non) presence in social work is a subject to constant discussion. Many authors state that emotions play an informative and motivational role in relation to moral decision-making. The specific roles of emotions, however, are not explored. METHODS: During the qualitative research strategy, 30 in-depth interviews focused on emotions in social work were conducted with social workers working with vulnerable children and their families. The data were processed using the grounded theory of K. Charmaz. OUTCOMES: In the data analysis, three roles of emotions in moral decision-making were created: 1. sources of information, 2. sources of reflection of one's own values and 3. sources of motivation. Each role contained a dichotomous sub-role. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: The research shows that it is necessary to pay attention to emotion reflection in education and social work practice.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a sociální práce $x etika $7 D012947
- 650 12
- $a sociální pracovníci $x psychologie $7 D000068217
- 650 _2
- $a emoce $7 D004644
- 650 _2
- $a morálka $7 D009013
- 650 12
- $a rozhodování $7 D003657
- 650 _2
- $a rodina $7 D005190
- 650 12
- $a sociální péče o dítě $x etika $x psychologie $7 D002669
- 650 _2
- $a výzkum $7 D012106
- 700 1_
- $a Petrucijová, Jelena, $d 1959- $7 ola2002159102 $u Fakulta sociálních studií Ostravské univerzity
- 773 0_
- $t Sociální práce $x 1213-6204 $g Roč. 20, č. 5 (2020), s. 57-68 $w MED00011100
- 856 41
- $u https://socialniprace.cz/wp-content/uploads/2022/09/SP5_2020-web_-1.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4115 $c 1227 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20191003104149 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210908162339 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1688309 $s 1142396
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2020 $b 20 $c 5 $d 57-68 $i 1213-6204 $m Sociální práce $x MED00011100
- LZP __
- $c NLK109 $d 20210908 $a NLK 2021-08/jt