Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Mixed-methods research on diabetes patient health education using digital technologies [Výzkum smíšených metod zdravotní edukace pacientů s diabetem pomocí digitálních technologií]

Ajda Cenčič, Mirko Prosen, Sabina Ličen

. 2022 ; 24 (2) : 123-130. [pub] 20220615

Language English Country Czech Republic

Document type Review

Úvod: Digitální zdravotní intervence mají potenciál zlepšit přístup ke vzdělávacím programům. Ve výzkumu digitálního zdraví jsou přístupy založené na smíšených metodách účinné, protože osvětlují problémy z více úhlů pohledu. Cíl: Cílem přehledové studie bylo prozkoumat rozsah smíšených metod výzkumu za využití digitálních technologií v edukaci diabetiků u pacientů s diabetem 2. typu. Metodika: Pomocí vyhledávání v elektronických databázích PubMed, EBSCO a ScienceDirect jsme identifikovali 10 relevantních článků s použitím následujících termínů: "diabetes 2. typu A (internetový NEBO webový) A vzdělávání A smíšená metoda" a "diabetes 2. typu A edukace v rámci samoléčby diabetu A (webové NEBO internetové NEBO technologiemi asistovaná edukace) A smíšená metoda" a "diabetes mellitus 2. typu [MeSH Terms] A internet [MeSH Terms] A edukace [MeSH Terms] A smíšená metoda". Výsledky: Nejčastěji využívanou kvalitativní metodou byl hloubkový rozhovor kombinovaný s kvantitativním datovým šetřením. Nejčastěji využívanou intervencí bylo používání webových stránek. Závěr: Vzhledem k vysoké prevalenci diabetu a značnému nárůstu používání nových technologií jsme identifikovali pouze malý počet studií. Budoucí studie by se měly více zaměřit na zkušenosti účastníků a na faktory povzbuzující pacienty k účasti na takových vzdělávacích programech, jakož i na identifikaci nejúčinnějších online vzdělávacích nástrojů. Studie by také měly pracovat s větším počtem účastníků výzkumu.

Introduction: Digital health interventions have the potential to improve access to educational programmes. In digital health research, mixed-methods approaches are effective as they illuminate problems from multiple perspectives. Aim: The aim of this scoping review was to examine the extent of mixed-methods research on the use of digital technologies in diabetes education for patients with type 2 diabetes. Methods: We identified 10 relevant articles through a search in the PubMed, EBSCO and ScienceDirect electronic databases using the following terms: "type 2 diabetes AND (internet OR web based) AND education AND mixed method", and "type 2 diabetes AND diabetes self-management education AND (web-based OR internet OR technology assisted education) AND mixed method", and "diabetes mellitus, type 2 [MeSH Terms] AND internet [MeSH Terms] AND education [MeSH Terms] AND mixed method". Results: The most frequently used qualitative method was an in-depth interview combined with a quantitative data survey. The most frequently used intervention was the use of websites. Conclusions: Considering the high prevalence of diabetes and considerable increase in the use of new technologies, we identified only a small number of studies. Future studies should focus more on participants' experiences and on factors encouraging patients to participate in such educational programmes, as well as on identifying the most effective online educational tools. Studies should also use larger samples.

Výzkum smíšených metod zdravotní edukace pacientů s diabetem pomocí digitálních technologií

References provided by Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22016678
003      
CZ-PrNML
005      
20220826145443.0
007      
ta
008      
220715s2022 xr d f 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/kont.2022.017 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Cenčič, Ajda $u Diabetes Outpatient Clinic, Primary Healthcare Center Koper, Koper, Slovenia
245    10
$a Mixed-methods research on diabetes patient health education using digital technologies / $c Ajda Cenčič, Mirko Prosen, Sabina Ličen
246    31
$a Výzkum smíšených metod zdravotní edukace pacientů s diabetem pomocí digitálních technologií
520    3_
$a Úvod: Digitální zdravotní intervence mají potenciál zlepšit přístup ke vzdělávacím programům. Ve výzkumu digitálního zdraví jsou přístupy založené na smíšených metodách účinné, protože osvětlují problémy z více úhlů pohledu. Cíl: Cílem přehledové studie bylo prozkoumat rozsah smíšených metod výzkumu za využití digitálních technologií v edukaci diabetiků u pacientů s diabetem 2. typu. Metodika: Pomocí vyhledávání v elektronických databázích PubMed, EBSCO a ScienceDirect jsme identifikovali 10 relevantních článků s použitím následujících termínů: "diabetes 2. typu A (internetový NEBO webový) A vzdělávání A smíšená metoda" a "diabetes 2. typu A edukace v rámci samoléčby diabetu A (webové NEBO internetové NEBO technologiemi asistovaná edukace) A smíšená metoda" a "diabetes mellitus 2. typu [MeSH Terms] A internet [MeSH Terms] A edukace [MeSH Terms] A smíšená metoda". Výsledky: Nejčastěji využívanou kvalitativní metodou byl hloubkový rozhovor kombinovaný s kvantitativním datovým šetřením. Nejčastěji využívanou intervencí bylo používání webových stránek. Závěr: Vzhledem k vysoké prevalenci diabetu a značnému nárůstu používání nových technologií jsme identifikovali pouze malý počet studií. Budoucí studie by se měly více zaměřit na zkušenosti účastníků a na faktory povzbuzující pacienty k účasti na takových vzdělávacích programech, jakož i na identifikaci nejúčinnějších online vzdělávacích nástrojů. Studie by také měly pracovat s větším počtem účastníků výzkumu.
520    9_
$a Introduction: Digital health interventions have the potential to improve access to educational programmes. In digital health research, mixed-methods approaches are effective as they illuminate problems from multiple perspectives. Aim: The aim of this scoping review was to examine the extent of mixed-methods research on the use of digital technologies in diabetes education for patients with type 2 diabetes. Methods: We identified 10 relevant articles through a search in the PubMed, EBSCO and ScienceDirect electronic databases using the following terms: "type 2 diabetes AND (internet OR web based) AND education AND mixed method", and "type 2 diabetes AND diabetes self-management education AND (web-based OR internet OR technology assisted education) AND mixed method", and "diabetes mellitus, type 2 [MeSH Terms] AND internet [MeSH Terms] AND education [MeSH Terms] AND mixed method". Results: The most frequently used qualitative method was an in-depth interview combined with a quantitative data survey. The most frequently used intervention was the use of websites. Conclusions: Considering the high prevalence of diabetes and considerable increase in the use of new technologies, we identified only a small number of studies. Future studies should focus more on participants' experiences and on factors encouraging patients to participate in such educational programmes, as well as on identifying the most effective online educational tools. Studies should also use larger samples.
650    _7
$a diabetes mellitus 2. typu $7 D003924 $2 czmesh
650    17
$a vzdělávání pacientů jako téma $7 D010353 $2 czmesh
650    _7
$a self-management $x výchova $7 D000073278 $2 czmesh
650    _7
$a ošetřování na dálku $7 D055817 $2 czmesh
650    17
$a hodnotící studie jako téma $7 D005069 $2 czmesh
650    _7
$a pacienti $7 D010361 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
655    _7
$a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
700    1_
$a Prosen, Mirko $u University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Izola, Slovenia
700    1_
$a Ličen, Sabina $u University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Izola, Slovenia
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 24, č. 2 (2022), s. 123-130 $w MED00011467
856    41
$u https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-202202-0004_vyzkum-smisenych-metod-zdravotni-edukace-pacientu-s-diabetem-pomoci-digitalnich-technologii.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 $y p $z 0
990    __
$a 20220715 $b ABA008
991    __
$a 20220826145435 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1827367 $s 1167920
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2022 $b 24 $c 2 $d 123-130 $e 20220615 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
LZP    __
$c NLK120 $d 20220826 $b NLK111 $a Actavia-MED00011467-20220715

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...