-
Something wrong with this record ?
Mixed-methods research on diabetes patient health education using digital technologies [Výzkum smíšených metod zdravotní edukace pacientů s diabetem pomocí digitálních technologií]
Ajda Cenčič, Mirko Prosen, Sabina Ličen
Language English Country Czech Republic
Document type Review
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2014
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Diabetes Mellitus, Type 2 MeSH
- Evaluation Studies as Topic * MeSH
- Humans MeSH
- Telenursing MeSH
- Patients MeSH
- Self-Management education MeSH
- Patient Education as Topic * MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Publication type
- Review MeSH
Úvod: Digitální zdravotní intervence mají potenciál zlepšit přístup ke vzdělávacím programům. Ve výzkumu digitálního zdraví jsou přístupy založené na smíšených metodách účinné, protože osvětlují problémy z více úhlů pohledu. Cíl: Cílem přehledové studie bylo prozkoumat rozsah smíšených metod výzkumu za využití digitálních technologií v edukaci diabetiků u pacientů s diabetem 2. typu. Metodika: Pomocí vyhledávání v elektronických databázích PubMed, EBSCO a ScienceDirect jsme identifikovali 10 relevantních článků s použitím následujících termínů: "diabetes 2. typu A (internetový NEBO webový) A vzdělávání A smíšená metoda" a "diabetes 2. typu A edukace v rámci samoléčby diabetu A (webové NEBO internetové NEBO technologiemi asistovaná edukace) A smíšená metoda" a "diabetes mellitus 2. typu [MeSH Terms] A internet [MeSH Terms] A edukace [MeSH Terms] A smíšená metoda". Výsledky: Nejčastěji využívanou kvalitativní metodou byl hloubkový rozhovor kombinovaný s kvantitativním datovým šetřením. Nejčastěji využívanou intervencí bylo používání webových stránek. Závěr: Vzhledem k vysoké prevalenci diabetu a značnému nárůstu používání nových technologií jsme identifikovali pouze malý počet studií. Budoucí studie by se měly více zaměřit na zkušenosti účastníků a na faktory povzbuzující pacienty k účasti na takových vzdělávacích programech, jakož i na identifikaci nejúčinnějších online vzdělávacích nástrojů. Studie by také měly pracovat s větším počtem účastníků výzkumu.
Introduction: Digital health interventions have the potential to improve access to educational programmes. In digital health research, mixed-methods approaches are effective as they illuminate problems from multiple perspectives. Aim: The aim of this scoping review was to examine the extent of mixed-methods research on the use of digital technologies in diabetes education for patients with type 2 diabetes. Methods: We identified 10 relevant articles through a search in the PubMed, EBSCO and ScienceDirect electronic databases using the following terms: "type 2 diabetes AND (internet OR web based) AND education AND mixed method", and "type 2 diabetes AND diabetes self-management education AND (web-based OR internet OR technology assisted education) AND mixed method", and "diabetes mellitus, type 2 [MeSH Terms] AND internet [MeSH Terms] AND education [MeSH Terms] AND mixed method". Results: The most frequently used qualitative method was an in-depth interview combined with a quantitative data survey. The most frequently used intervention was the use of websites. Conclusions: Considering the high prevalence of diabetes and considerable increase in the use of new technologies, we identified only a small number of studies. Future studies should focus more on participants' experiences and on factors encouraging patients to participate in such educational programmes, as well as on identifying the most effective online educational tools. Studies should also use larger samples.
Diabetes Outpatient Clinic Primary Healthcare Center Koper Koper Slovenia
University of Primorska Faculty of Health Sciences Department of Nursing Izola Slovenia
Výzkum smíšených metod zdravotní edukace pacientů s diabetem pomocí digitálních technologií
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22016678
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220826145443.0
- 007
- ta
- 008
- 220715s2022 xr d f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2022.017 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Cenčič, Ajda $u Diabetes Outpatient Clinic, Primary Healthcare Center Koper, Koper, Slovenia
- 245 10
- $a Mixed-methods research on diabetes patient health education using digital technologies / $c Ajda Cenčič, Mirko Prosen, Sabina Ličen
- 246 31
- $a Výzkum smíšených metod zdravotní edukace pacientů s diabetem pomocí digitálních technologií
- 520 3_
- $a Úvod: Digitální zdravotní intervence mají potenciál zlepšit přístup ke vzdělávacím programům. Ve výzkumu digitálního zdraví jsou přístupy založené na smíšených metodách účinné, protože osvětlují problémy z více úhlů pohledu. Cíl: Cílem přehledové studie bylo prozkoumat rozsah smíšených metod výzkumu za využití digitálních technologií v edukaci diabetiků u pacientů s diabetem 2. typu. Metodika: Pomocí vyhledávání v elektronických databázích PubMed, EBSCO a ScienceDirect jsme identifikovali 10 relevantních článků s použitím následujících termínů: "diabetes 2. typu A (internetový NEBO webový) A vzdělávání A smíšená metoda" a "diabetes 2. typu A edukace v rámci samoléčby diabetu A (webové NEBO internetové NEBO technologiemi asistovaná edukace) A smíšená metoda" a "diabetes mellitus 2. typu [MeSH Terms] A internet [MeSH Terms] A edukace [MeSH Terms] A smíšená metoda". Výsledky: Nejčastěji využívanou kvalitativní metodou byl hloubkový rozhovor kombinovaný s kvantitativním datovým šetřením. Nejčastěji využívanou intervencí bylo používání webových stránek. Závěr: Vzhledem k vysoké prevalenci diabetu a značnému nárůstu používání nových technologií jsme identifikovali pouze malý počet studií. Budoucí studie by se měly více zaměřit na zkušenosti účastníků a na faktory povzbuzující pacienty k účasti na takových vzdělávacích programech, jakož i na identifikaci nejúčinnějších online vzdělávacích nástrojů. Studie by také měly pracovat s větším počtem účastníků výzkumu.
- 520 9_
- $a Introduction: Digital health interventions have the potential to improve access to educational programmes. In digital health research, mixed-methods approaches are effective as they illuminate problems from multiple perspectives. Aim: The aim of this scoping review was to examine the extent of mixed-methods research on the use of digital technologies in diabetes education for patients with type 2 diabetes. Methods: We identified 10 relevant articles through a search in the PubMed, EBSCO and ScienceDirect electronic databases using the following terms: "type 2 diabetes AND (internet OR web based) AND education AND mixed method", and "type 2 diabetes AND diabetes self-management education AND (web-based OR internet OR technology assisted education) AND mixed method", and "diabetes mellitus, type 2 [MeSH Terms] AND internet [MeSH Terms] AND education [MeSH Terms] AND mixed method". Results: The most frequently used qualitative method was an in-depth interview combined with a quantitative data survey. The most frequently used intervention was the use of websites. Conclusions: Considering the high prevalence of diabetes and considerable increase in the use of new technologies, we identified only a small number of studies. Future studies should focus more on participants' experiences and on factors encouraging patients to participate in such educational programmes, as well as on identifying the most effective online educational tools. Studies should also use larger samples.
- 650 _7
- $a diabetes mellitus 2. typu $7 D003924 $2 czmesh
- 650 17
- $a vzdělávání pacientů jako téma $7 D010353 $2 czmesh
- 650 _7
- $a self-management $x výchova $7 D000073278 $2 czmesh
- 650 _7
- $a ošetřování na dálku $7 D055817 $2 czmesh
- 650 17
- $a hodnotící studie jako téma $7 D005069 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pacienti $7 D010361 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 655 _7
- $a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Prosen, Mirko $u University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Izola, Slovenia
- 700 1_
- $a Ličen, Sabina $u University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Izola, Slovenia
- 773 0_
- $t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 24, č. 2 (2022), s. 123-130 $w MED00011467
- 856 41
- $u https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-202202-0004_vyzkum-smisenych-metod-zdravotni-edukace-pacientu-s-diabetem-pomoci-digitalnich-technologii.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20220715 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220826145435 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1827367 $s 1167920
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 24 $c 2 $d 123-130 $e 20220615 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
- LZP __
- $c NLK120 $d 20220826 $b NLK111 $a Actavia-MED00011467-20220715