Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Agitovaný a agresivní pacient v neuropsychiatrii: umíme pracovat i s nefarmakologickými postupy?
[Agitated and aggressive patient in neuropsychiatry: Are we using non-pharmacological procedures correctly?]

Jan Vevera

. 2022 ; 23 (6) : 432-436. [pub] 20221202

Language Czech Country Czech Republic

Document type Review

S agresivním pacientem se setká téměř každý zdravotnický pracovník, a proto je nutné, aby znal pravidla deeskalace násilí. Jedná se o způsob chování a komunikace, který vede ke snížení napětí u pacienta i u ošetřujícího personálu. Prvním krokem deeskalace je vyhodnocení situace. V této fázi je prvořadá bezpečnost zdravotníka. Důležité je monitorování vlastních reakcí, zachování klidu a zjištění skutečných příčin agitovanosti a násilí. Druhým krokem je správná komunikace, která obnáší informovanost pacienta o tom, co se s ním děje a bude dít, což podporuje jeho důvěru. Podstatný je soulad mezi verbální a neverbální komunikací. Třetím krokem je vyjednávání, jehož základním cílem je změnit konfrontaci na diskuzi. S pacientem potřebujeme dosáhnout shodu. Pro ulehčení komunikace je vhodné zajistit pacientovi alespoň jistou míru kontroly. Použitím správného postupu deeskalace násilí dokážeme předcházet vzniku i stupňování konfliktu a vyhneme se tak traumatizaci pacienta i personálu.

Almost every healthcare worker meets patients with aggressive behavior, Deescalation is the way of behavior and communication which leads to a decrease of tension in the patient as well as caregivers. The first important step is an assessment of the situation. The safety of healthcare professional is essential. It is important to be aware of our own reactions, stay calm and find out real causes of agitation and violence. The second step is a correct communication based on informing patient about what happens and will happen which enhances his trust., don ́t give an impulsive answer and identify the reason of patient's agitation. The consistency of verbal and nonverbal communication is of most importance. The third step is a negotiation, which primary aim is to change the confrontation to the discussion. We have to reach a consensus with the patient. To facilitate communication, it is advisable to provide the patient with at least some degree of control. The proper use of the deescalation of violence can prevent escalation of the conflict and avoid a patient ́s traumatization.

Agitated and aggressive patient in neuropsychiatry: Are we using non-pharmacological procedures correctly?

References provided by Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc22034256
003      
CZ-PrNML
005      
20230303153213.0
007      
ta
008      
230207s2022 xr c f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36290/neu.2022.057 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vevera, Jan, $u Psychiatrická klinika, Lékařská fakulta v Plzni, Univerzita Karlova $u Psychiatrická klinika, Fakultní nemocnice Plzeň $d 1970- $7 xx0056857
245    10
$a Agitovaný a agresivní pacient v neuropsychiatrii: umíme pracovat i s nefarmakologickými postupy? / $c Jan Vevera
246    31
$a Agitated and aggressive patient in neuropsychiatry: Are we using non-pharmacological procedures correctly?
520    3_
$a S agresivním pacientem se setká téměř každý zdravotnický pracovník, a proto je nutné, aby znal pravidla deeskalace násilí. Jedná se o způsob chování a komunikace, který vede ke snížení napětí u pacienta i u ošetřujícího personálu. Prvním krokem deeskalace je vyhodnocení situace. V této fázi je prvořadá bezpečnost zdravotníka. Důležité je monitorování vlastních reakcí, zachování klidu a zjištění skutečných příčin agitovanosti a násilí. Druhým krokem je správná komunikace, která obnáší informovanost pacienta o tom, co se s ním děje a bude dít, což podporuje jeho důvěru. Podstatný je soulad mezi verbální a neverbální komunikací. Třetím krokem je vyjednávání, jehož základním cílem je změnit konfrontaci na diskuzi. S pacientem potřebujeme dosáhnout shodu. Pro ulehčení komunikace je vhodné zajistit pacientovi alespoň jistou míru kontroly. Použitím správného postupu deeskalace násilí dokážeme předcházet vzniku i stupňování konfliktu a vyhneme se tak traumatizaci pacienta i personálu.
520    9_
$a Almost every healthcare worker meets patients with aggressive behavior, Deescalation is the way of behavior and communication which leads to a decrease of tension in the patient as well as caregivers. The first important step is an assessment of the situation. The safety of healthcare professional is essential. It is important to be aware of our own reactions, stay calm and find out real causes of agitation and violence. The second step is a correct communication based on informing patient about what happens and will happen which enhances his trust., don ́t give an impulsive answer and identify the reason of patient's agitation. The consistency of verbal and nonverbal communication is of most importance. The third step is a negotiation, which primary aim is to change the confrontation to the discussion. We have to reach a consensus with the patient. To facilitate communication, it is advisable to provide the patient with at least some degree of control. The proper use of the deescalation of violence can prevent escalation of the conflict and avoid a patient ́s traumatization.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a agrese $7 D000374 $2 czmesh
650    _7
$a pacienti $7 D010361 $2 czmesh
650    17
$a vztahy mezi lékařem a pacientem $7 D010817 $2 czmesh
650    _7
$a komunikace $7 D003142 $2 czmesh
653    00
$a agresivní pacient
655    _7
$a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
773    0_
$t Neurologie pro praxi $x 1213-1814 $g Roč. 23, č. 6 (2022), s. 432-436 $w MED00011853
856    41
$u https://www.neurologiepropraxi.cz/artkey/neu-202206-0002_agitovany_a_agresivni_pacient_v_neuropsychiatrii_umime_pracovat_i_s_nefarmakologickymi_postupy.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y p $z 0
990    __
$a 20230207 $b ABA008
991    __
$a 20230303153206 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1900538 $s 1185646
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2022 $b 23 $c 6 $d 432-436 $e 20221202 $i 1213-1814 $m Neurologie pro praxi $x MED00011853
LZP    __
$c NLK109 $d 20230303 $b NLK111 $a Actavia-MED00011853-20230207

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...