Detail
Článek
Web zdroj
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Využívání a vytváření terapeutických her ve virtuální realitě a model hráč/hra/terapie
[Using and creating therapeutic games in virtual reality and the Player/Game/Therapy Model]

Martin Zielina, Jan Šmahaj, Jaroslava Raudenská, Alena Javůrková

. 2022 ; 66 (3) : 332-348.

Status minimální Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc23003437

Virtuální realita se používá při léčbě celé řady psychických zdravotních obtíží. Není však jen dalším technologickým stupněm využívání her v terapeutickém procesu, ale přináší sebou i řadu nových psychických fenoménů (např. prezenci včetně embodimentu), které proměňují povahu zážitku ze hry. Na druhou stranu je míra zakoušené prezence závislá na určitém stupni technologické úrovně, jejíž dosavadní vrchol představuje tzv. vysoce imerzivní virtuální realita ( fully immersive virtual reality ). Jednou z možností, jak virtuální realitu při léčbě psychických obtíží využívat, je pomocí přímých nebo nepřímých terapeutických her. Existuje již velké množství terapeutických her také v různých stupních virtuální reality směrem k vysoce imerzivní virtuální realitě. Cílem tohoto článku je představit využívání a vytváření terapeutických her ve virtuální realitě a dalším cílem je představit model složený ze tří komponent – hráč, hra a terapie – autorů Mader et al. (2012) pro tvorbu terapeutických her ve virtuální realitě na příkladu vývoje aplikace pro snižování procedurální bolesti u pacientů s popáleninami a na příkladu naší vlastní aplikace Cold river.

Virtual reality is used to treat a variety of mental health problems. However, it is not only another technological stage in the use of games in the therapeutic process, but it also brings with it a number of new psychic phenomena (e.g. presence, including embodiment), which change the nature of the game experience. On the other hand, the degree of experienced presence depends on a certain level of technological level, the current peak of which is the so-called fully immersive virtual reality. One of the ways to use virtual reality in the treatment of mental disorders is through direct or indirect therapeutic games. There are already many therapeutic games also in various degrees of virtual reality towards fully immersive virtual reality. The aim of this article is to present the use and creation of therapeutic games in virtual reality and another aim is to present a model composed of three components – player, game and therapy by Mader et al. (2012) for the creation of therapeutic games in virtual reality on the example of the development of an application for reducing procedural pain in patients with burns on the example of our own application Cold river.

Using and creating therapeutic games in virtual reality and the Player/Game/Therapy Model

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23003437
003      
CZ-PrNML
005      
20230414120143.0
007      
cr|cn|
008      
230414s2022 xr a fs 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.51561/cspsych.66.3.332 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Zielina, Martin, $d 1981- $7 jx20100401017 $u Ústav lékařské etiky a humanitních základů medicíny, 2. LF UK Praha
245    10
$a Využívání a vytváření terapeutických her ve virtuální realitě a model hráč/hra/terapie / $c Martin Zielina, Jan Šmahaj, Jaroslava Raudenská, Alena Javůrková
246    31
$a Using and creating therapeutic games in virtual reality and the Player/Game/Therapy Model
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Virtuální realita se používá při léčbě celé řady psychických zdravotních obtíží. Není však jen dalším technologickým stupněm využívání her v terapeutickém procesu, ale přináší sebou i řadu nových psychických fenoménů (např. prezenci včetně embodimentu), které proměňují povahu zážitku ze hry. Na druhou stranu je míra zakoušené prezence závislá na určitém stupni technologické úrovně, jejíž dosavadní vrchol představuje tzv. vysoce imerzivní virtuální realita ( fully immersive virtual reality ). Jednou z možností, jak virtuální realitu při léčbě psychických obtíží využívat, je pomocí přímých nebo nepřímých terapeutických her. Existuje již velké množství terapeutických her také v různých stupních virtuální reality směrem k vysoce imerzivní virtuální realitě. Cílem tohoto článku je představit využívání a vytváření terapeutických her ve virtuální realitě a dalším cílem je představit model složený ze tří komponent – hráč, hra a terapie – autorů Mader et al. (2012) pro tvorbu terapeutických her ve virtuální realitě na příkladu vývoje aplikace pro snižování procedurální bolesti u pacientů s popáleninami a na příkladu naší vlastní aplikace Cold river.
520    9_
$a Virtual reality is used to treat a variety of mental health problems. However, it is not only another technological stage in the use of games in the therapeutic process, but it also brings with it a number of new psychic phenomena (e.g. presence, including embodiment), which change the nature of the game experience. On the other hand, the degree of experienced presence depends on a certain level of technological level, the current peak of which is the so-called fully immersive virtual reality. One of the ways to use virtual reality in the treatment of mental disorders is through direct or indirect therapeutic games. There are already many therapeutic games also in various degrees of virtual reality towards fully immersive virtual reality. The aim of this article is to present the use and creation of therapeutic games in virtual reality and another aim is to present a model composed of three components – player, game and therapy by Mader et al. (2012) for the creation of therapeutic games in virtual reality on the example of the development of an application for reducing procedural pain in patients with burns on the example of our own application Cold river.
700    1_
$a Šmahaj, Jan, $d 1981- $7 xx0140676 $u Katedra psychologie, FF UP v Olomouci
700    1_
$a Raudenská, Jaroslava, $d 1968- $7 xx0098573 $u Ústav ošetřovatelství, 2. LF UK Praha
700    1_
$a Javůrková, Alena $7 xx0073338 $u Ústav ošetřovatelství, 2. LF UK Praha $u Oddělení klinické psychologie, FNKV Praha
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 66, č. 3 (2022), s. 332-348 $w MED00010994
856    41
$u https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/issue/archive $y stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b online $c 618 $y 0 $z 0
990    __
$a 20230412142958 $b ABA008
991    __
$a 20230414121518 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 1919807 $s 1189644
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2022 $b 66 $c 3 $d 332-348 $i 0009-062X $m Československá psychologie $x MED00010994
LZP    __
$a NLK 2023-12/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...