Detail
Článek
Web zdroj
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Methodological approaches in the research of emotional memory [Metodologické přístupy ve výzkumu emoční paměti]

Petra Skalníková, Veronika Juríčková, Adéla Plechatá, Iveta Fajnerová, Tereza Nekovářová

. 2022 ; 66 (4) : 349-364.

Status minimální Jazyk angličtina Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc23003438

Emoce mají zásadní vliv na různé kognitivní procesy u lidí, včetně pozornosti, vnímání, učení a paměti. Dlouhodobé vzpomínky jsou ovlivněny nejen emocemi prožitými při jejich učení, ale také emočním stavem při jejich vybavování. Termín „emoční paměť“ je často spojován s epizodickou pamětí a s mentálním cestováním v čase, emoce však ovlivňují každý aspekt paměti (např. jak deklarativní paměť, tak nedeklarativní paměť). V této přehledové studii autoři diskutují metodologické výhody a omezení napříč současnými metodami výzkumu emoční paměti. Tradiční neuropsychologické metody využívají podněty vzbuzující emoce; takové podněty se však často redukují na jednoduchý seznam slov nebo obrázků. Ve srovnání s těmito metodami je virtuální realita (VR) relativně novým nástrojem s rostoucím významem v neurovědním výzkumu a klinické praxi. VR umožňuje studovat lidské chování, kognitivní funkce a mozkovou aktivitu v ekologicky validních situacích i v laboratorních podmínkách. Ve studii jsou shrnuty budoucí cíle a potenciální využití virtuální reality při testování emoční paměti.

Emotion has an essential effect on various cognitive processes in humans including attention, perception, learning, and memory. Long-term memories are affected not only by the emotion experienced during learning but also by the emotional state during retrieval. The term “emotional memory” is often associated with episodic memory and mental time-travel; however, emotion influences every aspect of memory (e.g., both declarative memory and non-declarative memory). Here the authors discuss the methodological advantages and limitations across the current methods in emotional memory research. Traditional neuropsychological methods use emotionally arousing stimuli; however, such stimuli are often reduced to a simple list of words or pictures. In comparison to these methods, virtual reality (VR) is a relatively new tool, but with growing importance in neuroscience research and clinical practice. VR allows to study human behavior, cognitive functions, and brain activity in ecologically valid situations even under laboratory conditions. Future directions and potential use of virtual reality in emotional memory testing are discussed.

Metodologické přístupy ve výzkumu emoční paměti

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23003438
003      
CZ-PrNML
005      
20230416114004.0
007      
cr|cn|
008      
230414s2022 xr fs 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.51561/cspsych.66.4.349 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Skalníková, Petra $7 _AN116688 $u National Institute of Mental Health, Klecany $u Ethology and Ecology Research Group, Department of Zoology, Faculty of Natural Science, Charles University in Prague
245    10
$a Methodological approaches in the research of emotional memory / $c Petra Skalníková, Veronika Juríčková, Adéla Plechatá, Iveta Fajnerová, Tereza Nekovářová
246    31
$a Metodologické přístupy ve výzkumu emoční paměti
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Emoce mají zásadní vliv na různé kognitivní procesy u lidí, včetně pozornosti, vnímání, učení a paměti. Dlouhodobé vzpomínky jsou ovlivněny nejen emocemi prožitými při jejich učení, ale také emočním stavem při jejich vybavování. Termín „emoční paměť“ je často spojován s epizodickou pamětí a s mentálním cestováním v čase, emoce však ovlivňují každý aspekt paměti (např. jak deklarativní paměť, tak nedeklarativní paměť). V této přehledové studii autoři diskutují metodologické výhody a omezení napříč současnými metodami výzkumu emoční paměti. Tradiční neuropsychologické metody využívají podněty vzbuzující emoce; takové podněty se však často redukují na jednoduchý seznam slov nebo obrázků. Ve srovnání s těmito metodami je virtuální realita (VR) relativně novým nástrojem s rostoucím významem v neurovědním výzkumu a klinické praxi. VR umožňuje studovat lidské chování, kognitivní funkce a mozkovou aktivitu v ekologicky validních situacích i v laboratorních podmínkách. Ve studii jsou shrnuty budoucí cíle a potenciální využití virtuální reality při testování emoční paměti.
520    9_
$a Emotion has an essential effect on various cognitive processes in humans including attention, perception, learning, and memory. Long-term memories are affected not only by the emotion experienced during learning but also by the emotional state during retrieval. The term “emotional memory” is often associated with episodic memory and mental time-travel; however, emotion influences every aspect of memory (e.g., both declarative memory and non-declarative memory). Here the authors discuss the methodological advantages and limitations across the current methods in emotional memory research. Traditional neuropsychological methods use emotionally arousing stimuli; however, such stimuli are often reduced to a simple list of words or pictures. In comparison to these methods, virtual reality (VR) is a relatively new tool, but with growing importance in neuroscience research and clinical practice. VR allows to study human behavior, cognitive functions, and brain activity in ecologically valid situations even under laboratory conditions. Future directions and potential use of virtual reality in emotional memory testing are discussed.
700    1_
$a Juríčková, Veronika $7 xx0234694 $u Ethology and Ecology Research Group, Department of Zoology, Faculty of Natural Science, Charles University in Prague $u First Faculty of Medicine, Charles University in Prague
700    1_
$a Plechatá, Adéla, $d 1993- $7 xx0253060 $u National Institute of Mental Health, Klecany $u Third Faculty of Medicine, Charles University in Prague
700    1_
$a Fajnerová, Iveta, $d 1982- $7 xx0225831 $u National Institute of Mental Health, Klecany $u Third Faculty of Medicine, Charles University in Prague
700    1_
$a Nekovářová, Tereza $7 xx0071084 $u National Institute of Mental Health, Klecany $u Ethology and Ecology Research Group, Department of Zoology, Faculty of Natural Science, Charles University in Prague
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 66, č. 4 (2022), s. 349-364 $w MED00010994
856    41
$u https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/issue/archive $y stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b online $c 618 $y 0 $z 0
990    __
$a 20230412142958 $b ABA008
991    __
$a 20230416115346 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 1919808 $s 1189645
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2022 $b 66 $c 4 $d 349-364 $i 0009-062X $m Československá psychologie $x MED00010994
LZP    __
$a NLK 2023-12/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...