-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Methodological approaches in the research of emotional memory [Metodologické přístupy ve výzkumu emoční paměti]
Petra Skalníková, Veronika Juríčková, Adéla Plechatá, Iveta Fajnerová, Tereza Nekovářová
Status minimální Jazyk angličtina Země Česko
NLK
ProQuest Central
od 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
od 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2009
Emoce mají zásadní vliv na různé kognitivní procesy u lidí, včetně pozornosti, vnímání, učení a paměti. Dlouhodobé vzpomínky jsou ovlivněny nejen emocemi prožitými při jejich učení, ale také emočním stavem při jejich vybavování. Termín „emoční paměť“ je často spojován s epizodickou pamětí a s mentálním cestováním v čase, emoce však ovlivňují každý aspekt paměti (např. jak deklarativní paměť, tak nedeklarativní paměť). V této přehledové studii autoři diskutují metodologické výhody a omezení napříč současnými metodami výzkumu emoční paměti. Tradiční neuropsychologické metody využívají podněty vzbuzující emoce; takové podněty se však často redukují na jednoduchý seznam slov nebo obrázků. Ve srovnání s těmito metodami je virtuální realita (VR) relativně novým nástrojem s rostoucím významem v neurovědním výzkumu a klinické praxi. VR umožňuje studovat lidské chování, kognitivní funkce a mozkovou aktivitu v ekologicky validních situacích i v laboratorních podmínkách. Ve studii jsou shrnuty budoucí cíle a potenciální využití virtuální reality při testování emoční paměti.
Emotion has an essential effect on various cognitive processes in humans including attention, perception, learning, and memory. Long-term memories are affected not only by the emotion experienced during learning but also by the emotional state during retrieval. The term “emotional memory” is often associated with episodic memory and mental time-travel; however, emotion influences every aspect of memory (e.g., both declarative memory and non-declarative memory). Here the authors discuss the methodological advantages and limitations across the current methods in emotional memory research. Traditional neuropsychological methods use emotionally arousing stimuli; however, such stimuli are often reduced to a simple list of words or pictures. In comparison to these methods, virtual reality (VR) is a relatively new tool, but with growing importance in neuroscience research and clinical practice. VR allows to study human behavior, cognitive functions, and brain activity in ecologically valid situations even under laboratory conditions. Future directions and potential use of virtual reality in emotional memory testing are discussed.
Metodologické přístupy ve výzkumu emoční paměti
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23003438
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230416114004.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 230414s2022 xr fs 000 0|eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.51561/cspsych.66.4.349 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Skalníková, Petra $7 _AN116688 $u National Institute of Mental Health, Klecany $u Ethology and Ecology Research Group, Department of Zoology, Faculty of Natural Science, Charles University in Prague
- 245 10
- $a Methodological approaches in the research of emotional memory / $c Petra Skalníková, Veronika Juríčková, Adéla Plechatá, Iveta Fajnerová, Tereza Nekovářová
- 246 31
- $a Metodologické přístupy ve výzkumu emoční paměti
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Emoce mají zásadní vliv na různé kognitivní procesy u lidí, včetně pozornosti, vnímání, učení a paměti. Dlouhodobé vzpomínky jsou ovlivněny nejen emocemi prožitými při jejich učení, ale také emočním stavem při jejich vybavování. Termín „emoční paměť“ je často spojován s epizodickou pamětí a s mentálním cestováním v čase, emoce však ovlivňují každý aspekt paměti (např. jak deklarativní paměť, tak nedeklarativní paměť). V této přehledové studii autoři diskutují metodologické výhody a omezení napříč současnými metodami výzkumu emoční paměti. Tradiční neuropsychologické metody využívají podněty vzbuzující emoce; takové podněty se však často redukují na jednoduchý seznam slov nebo obrázků. Ve srovnání s těmito metodami je virtuální realita (VR) relativně novým nástrojem s rostoucím významem v neurovědním výzkumu a klinické praxi. VR umožňuje studovat lidské chování, kognitivní funkce a mozkovou aktivitu v ekologicky validních situacích i v laboratorních podmínkách. Ve studii jsou shrnuty budoucí cíle a potenciální využití virtuální reality při testování emoční paměti.
- 520 9_
- $a Emotion has an essential effect on various cognitive processes in humans including attention, perception, learning, and memory. Long-term memories are affected not only by the emotion experienced during learning but also by the emotional state during retrieval. The term “emotional memory” is often associated with episodic memory and mental time-travel; however, emotion influences every aspect of memory (e.g., both declarative memory and non-declarative memory). Here the authors discuss the methodological advantages and limitations across the current methods in emotional memory research. Traditional neuropsychological methods use emotionally arousing stimuli; however, such stimuli are often reduced to a simple list of words or pictures. In comparison to these methods, virtual reality (VR) is a relatively new tool, but with growing importance in neuroscience research and clinical practice. VR allows to study human behavior, cognitive functions, and brain activity in ecologically valid situations even under laboratory conditions. Future directions and potential use of virtual reality in emotional memory testing are discussed.
- 700 1_
- $a Juríčková, Veronika $7 xx0234694 $u Ethology and Ecology Research Group, Department of Zoology, Faculty of Natural Science, Charles University in Prague $u First Faculty of Medicine, Charles University in Prague
- 700 1_
- $a Plechatá, Adéla, $d 1993- $7 xx0253060 $u National Institute of Mental Health, Klecany $u Third Faculty of Medicine, Charles University in Prague
- 700 1_
- $a Fajnerová, Iveta, $d 1982- $7 xx0225831 $u National Institute of Mental Health, Klecany $u Third Faculty of Medicine, Charles University in Prague
- 700 1_
- $a Nekovářová, Tereza $7 xx0071084 $u National Institute of Mental Health, Klecany $u Ethology and Ecology Research Group, Department of Zoology, Faculty of Natural Science, Charles University in Prague
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 66, č. 4 (2022), s. 349-364 $w MED00010994
- 856 41
- $u https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/issue/archive $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b online $c 618 $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20230412142958 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230416115346 $b ABA008
- 999 __
- $a min $b bmc $g 1919808 $s 1189645
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2022 $b 66 $c 4 $d 349-364 $i 0009-062X $m Československá psychologie $x MED00010994
- LZP __
- $a NLK 2023-12/dk