Detail
Článek
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Úvod do problematiky autismu v kontextech paradigmatu neurodiverzity a přístupu zaměřeného na člověka
[Introduction to approaching autism within the contexts of the neurodiversity paradigm and the person-centred approach]

Miklós Csémy

. 2023 ; 7 (2) : 19-26. [pub] 20231214

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc23020178

Cílem práce je popsat roli paradigmatu neurodiverzity ve vnímání autismu a zhodnotit jeho implikace pro klinickou praxi. Diagnostická kritéria a konceptualizace autismu prošla během posled- ního století řadou změn. Původně byl autismus součástí konceptu schizofrenie, následovalo Kannerovo pojetí, které bylo později rozšířeno o Aspergerův syndrom. Výrazné generalizační změny v klasifikaci autismu jsou patrné v 5. vydání DSM i 11. revizi MKN. Tradiční medicínské modely autismu, jako je triáda postižení a teorie mysli, v důsledku štěpicí povahy medicínského jazyka nedostačují k popisu celku autistické zkušenosti. Štěpení může ovlivňovat způsoby intervence, stejně jako rodičovský i odborný přístup ke klientovi a jeho vlastní identitu. Přínos diagnostiky pro klinickou praxi je tak limitovaný, diagnostické nástroje autismu převážně nejsou koncipovány pro správnou diferenciaci souběžně se vyskytujících diagnóz, zejména traumatu. Práce s diagnózou nese riziko, že části klientovy zkušenosti budeme přisuzovat diagnóze, namísto abychom je viděli jako smysluplné v kontextu individuálního vývoje. Přínosem paradigmatu neurodiverzity je to, že nabízí jazyk, skrze který se můžeme vztahovat k celku klientovy zkušenosti.

The aim of this review is to describe the role of the neurodiversity paradigm in the perception of Autism and other neurodevelopmental phenomena and to evaluate its implications for clinical practice. The diagnostic criteria and conceptualisation of Autism have undergone a number of changes over the past hundred years. Initially, Autism was part of the concept of schizophrenia, followed by Kanner's concept, which was later expanded to include Asperger's syndrome; significant generalising changes in the classification of Autism are evident in the 5th edition of the DSM and the 11th edition of the ICD. Traditional medical models of Autism, such as the Triad of Impairments and the Theory of Mind are insufficient in describing a client's autistic experience, due to the splitting nature of medical language. Splitting may influence intervention modalities, as well as how parents and professionals approach the client, and the client's own identity. The contribution of diagnosis to clinical practice is therefore limited; diagnostic tools for Autism are largely not designed to correctly differentiate co-occurring conditions, particularly trauma. Working off the diagnosis involves the risk of confusing events meaningful in the context of the client's individual development for attributes tied to the diagnosis. The language of the neurodiversity paradigm provides a way to relate to the totality of the client's experience.

Introduction to approaching autism within the contexts of the neurodiversity paradigm and the person-centred approach

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23020178
003      
CZ-PrNML
005      
20240115161836.0
007      
ta
008      
240104s2023 xr c f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36833/lkl.2023.020 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Csémy, Miklós, $d 1982- $7 mzk2006324129 $u Soukromá praxe Neurodiverzita.cz, Praha 5
245    10
$a Úvod do problematiky autismu v kontextech paradigmatu neurodiverzity a přístupu zaměřeného na člověka / $c Miklós Csémy
246    31
$a Introduction to approaching autism within the contexts of the neurodiversity paradigm and the person-centred approach
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cílem práce je popsat roli paradigmatu neurodiverzity ve vnímání autismu a zhodnotit jeho implikace pro klinickou praxi. Diagnostická kritéria a konceptualizace autismu prošla během posled- ního století řadou změn. Původně byl autismus součástí konceptu schizofrenie, následovalo Kannerovo pojetí, které bylo později rozšířeno o Aspergerův syndrom. Výrazné generalizační změny v klasifikaci autismu jsou patrné v 5. vydání DSM i 11. revizi MKN. Tradiční medicínské modely autismu, jako je triáda postižení a teorie mysli, v důsledku štěpicí povahy medicínského jazyka nedostačují k popisu celku autistické zkušenosti. Štěpení může ovlivňovat způsoby intervence, stejně jako rodičovský i odborný přístup ke klientovi a jeho vlastní identitu. Přínos diagnostiky pro klinickou praxi je tak limitovaný, diagnostické nástroje autismu převážně nejsou koncipovány pro správnou diferenciaci souběžně se vyskytujících diagnóz, zejména traumatu. Práce s diagnózou nese riziko, že části klientovy zkušenosti budeme přisuzovat diagnóze, namísto abychom je viděli jako smysluplné v kontextu individuálního vývoje. Přínosem paradigmatu neurodiverzity je to, že nabízí jazyk, skrze který se můžeme vztahovat k celku klientovy zkušenosti.
520    9_
$a The aim of this review is to describe the role of the neurodiversity paradigm in the perception of Autism and other neurodevelopmental phenomena and to evaluate its implications for clinical practice. The diagnostic criteria and conceptualisation of Autism have undergone a number of changes over the past hundred years. Initially, Autism was part of the concept of schizophrenia, followed by Kanner's concept, which was later expanded to include Asperger's syndrome; significant generalising changes in the classification of Autism are evident in the 5th edition of the DSM and the 11th edition of the ICD. Traditional medical models of Autism, such as the Triad of Impairments and the Theory of Mind are insufficient in describing a client's autistic experience, due to the splitting nature of medical language. Splitting may influence intervention modalities, as well as how parents and professionals approach the client, and the client's own identity. The contribution of diagnosis to clinical practice is therefore limited; diagnostic tools for Autism are largely not designed to correctly differentiate co-occurring conditions, particularly trauma. Working off the diagnosis involves the risk of confusing events meaningful in the context of the client's individual development for attributes tied to the diagnosis. The language of the neurodiversity paradigm provides a way to relate to the totality of the client's experience.
650    17
$a autistická porucha $7 D001321 $2 czmesh
650    17
$a hyperkinetická porucha $7 D001289 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
653    00
$a neurodiverzita
773    0_
$t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 7, č. 2 (2023), s. 19-26 $w MED00206074
856    41
$u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-202302-0003_introduction-to-approaching-autism-within-the-contexts-of-the-neurodiversity-paradigm-and-the-person-centred-ap.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20231214 $b ABA008
991    __
$a 20240115162058 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2032673 $s 1206616
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2023 $b 7 $c 2 $d 19-26 $e 20231214 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
LZP    __
$c NLK109 $d 20240115 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20231214

Citační ukazatele

Nahrávání dat...

Možnosti archivace

Nahrávání dat...