-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Úvod do problematiky autismu v kontextech paradigmatu neurodiverzity a přístupu zaměřeného na člověka
[Introduction to approaching autism within the contexts of the neurodiversity paradigm and the person-centred approach]
Miklós Csémy
Jazyk čeština Země Česko
E-zdroje NLK Online
Directory of Open Access Journals od 2017ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources od 2017
Odkazy
DOI
10.36833/lkl.2023.020
plný text volně přístupný
- Klíčová slova
- neurodiverzita,
- MeSH
- autistická porucha * MeSH
- hyperkinetická porucha * MeSH
- lidé MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Cílem práce je popsat roli paradigmatu neurodiverzity ve vnímání autismu a zhodnotit jeho implikace pro klinickou praxi. Diagnostická kritéria a konceptualizace autismu prošla během posled- ního století řadou změn. Původně byl autismus součástí konceptu schizofrenie, následovalo Kannerovo pojetí, které bylo později rozšířeno o Aspergerův syndrom. Výrazné generalizační změny v klasifikaci autismu jsou patrné v 5. vydání DSM i 11. revizi MKN. Tradiční medicínské modely autismu, jako je triáda postižení a teorie mysli, v důsledku štěpicí povahy medicínského jazyka nedostačují k popisu celku autistické zkušenosti. Štěpení může ovlivňovat způsoby intervence, stejně jako rodičovský i odborný přístup ke klientovi a jeho vlastní identitu. Přínos diagnostiky pro klinickou praxi je tak limitovaný, diagnostické nástroje autismu převážně nejsou koncipovány pro správnou diferenciaci souběžně se vyskytujících diagnóz, zejména traumatu. Práce s diagnózou nese riziko, že části klientovy zkušenosti budeme přisuzovat diagnóze, namísto abychom je viděli jako smysluplné v kontextu individuálního vývoje. Přínosem paradigmatu neurodiverzity je to, že nabízí jazyk, skrze který se můžeme vztahovat k celku klientovy zkušenosti.
The aim of this review is to describe the role of the neurodiversity paradigm in the perception of Autism and other neurodevelopmental phenomena and to evaluate its implications for clinical practice. The diagnostic criteria and conceptualisation of Autism have undergone a number of changes over the past hundred years. Initially, Autism was part of the concept of schizophrenia, followed by Kanner's concept, which was later expanded to include Asperger's syndrome; significant generalising changes in the classification of Autism are evident in the 5th edition of the DSM and the 11th edition of the ICD. Traditional medical models of Autism, such as the Triad of Impairments and the Theory of Mind are insufficient in describing a client's autistic experience, due to the splitting nature of medical language. Splitting may influence intervention modalities, as well as how parents and professionals approach the client, and the client's own identity. The contribution of diagnosis to clinical practice is therefore limited; diagnostic tools for Autism are largely not designed to correctly differentiate co-occurring conditions, particularly trauma. Working off the diagnosis involves the risk of confusing events meaningful in the context of the client's individual development for attributes tied to the diagnosis. The language of the neurodiversity paradigm provides a way to relate to the totality of the client's experience.
Introduction to approaching autism within the contexts of the neurodiversity paradigm and the person-centred approach
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23020178
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240115161836.0
- 007
- ta
- 008
- 240104s2023 xr c f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36833/lkl.2023.020 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Csémy, Miklós, $d 1982- $7 mzk2006324129 $u Soukromá praxe Neurodiverzita.cz, Praha 5
- 245 10
- $a Úvod do problematiky autismu v kontextech paradigmatu neurodiverzity a přístupu zaměřeného na člověka / $c Miklós Csémy
- 246 31
- $a Introduction to approaching autism within the contexts of the neurodiversity paradigm and the person-centred approach
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cílem práce je popsat roli paradigmatu neurodiverzity ve vnímání autismu a zhodnotit jeho implikace pro klinickou praxi. Diagnostická kritéria a konceptualizace autismu prošla během posled- ního století řadou změn. Původně byl autismus součástí konceptu schizofrenie, následovalo Kannerovo pojetí, které bylo později rozšířeno o Aspergerův syndrom. Výrazné generalizační změny v klasifikaci autismu jsou patrné v 5. vydání DSM i 11. revizi MKN. Tradiční medicínské modely autismu, jako je triáda postižení a teorie mysli, v důsledku štěpicí povahy medicínského jazyka nedostačují k popisu celku autistické zkušenosti. Štěpení může ovlivňovat způsoby intervence, stejně jako rodičovský i odborný přístup ke klientovi a jeho vlastní identitu. Přínos diagnostiky pro klinickou praxi je tak limitovaný, diagnostické nástroje autismu převážně nejsou koncipovány pro správnou diferenciaci souběžně se vyskytujících diagnóz, zejména traumatu. Práce s diagnózou nese riziko, že části klientovy zkušenosti budeme přisuzovat diagnóze, namísto abychom je viděli jako smysluplné v kontextu individuálního vývoje. Přínosem paradigmatu neurodiverzity je to, že nabízí jazyk, skrze který se můžeme vztahovat k celku klientovy zkušenosti.
- 520 9_
- $a The aim of this review is to describe the role of the neurodiversity paradigm in the perception of Autism and other neurodevelopmental phenomena and to evaluate its implications for clinical practice. The diagnostic criteria and conceptualisation of Autism have undergone a number of changes over the past hundred years. Initially, Autism was part of the concept of schizophrenia, followed by Kanner's concept, which was later expanded to include Asperger's syndrome; significant generalising changes in the classification of Autism are evident in the 5th edition of the DSM and the 11th edition of the ICD. Traditional medical models of Autism, such as the Triad of Impairments and the Theory of Mind are insufficient in describing a client's autistic experience, due to the splitting nature of medical language. Splitting may influence intervention modalities, as well as how parents and professionals approach the client, and the client's own identity. The contribution of diagnosis to clinical practice is therefore limited; diagnostic tools for Autism are largely not designed to correctly differentiate co-occurring conditions, particularly trauma. Working off the diagnosis involves the risk of confusing events meaningful in the context of the client's individual development for attributes tied to the diagnosis. The language of the neurodiversity paradigm provides a way to relate to the totality of the client's experience.
- 650 17
- $a autistická porucha $7 D001321 $2 czmesh
- 650 17
- $a hyperkinetická porucha $7 D001289 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 653 00
- $a neurodiverzita
- 773 0_
- $t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 7, č. 2 (2023), s. 19-26 $w MED00206074
- 856 41
- $u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-202302-0003_introduction-to-approaching-autism-within-the-contexts-of-the-neurodiversity-paradigm-and-the-person-centred-ap.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20231214 $b ABA008
- 991 __
- $a 20240115162058 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2032673 $s 1206616
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2023 $b 7 $c 2 $d 19-26 $e 20231214 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
- LZP __
- $c NLK109 $d 20240115 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20231214