-
Something wrong with this record ?
Zdůvodnění a přínos hodnotové anamnézy v klinické praxi: postoj pedagogů vnitřního lékařství
[Rationale and benefits of value history in clinical practice: attitudes of internal medicine teachers and physicians]
Kateřina Rusinová, Tereza Sládková, Michal Vrablík, Alexandra Židková, Tereza Petrů, Pavel Dušek, Martin Matějovič
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Medical History Taking MeSH
- Communication MeSH
- Humans MeSH
- Advance Directives MeSH
- Palliative Care * MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Education, Medical MeSH
- Physician-Patient Relations MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Aim: In patients with severe illnesses, particularly in situations of unfavorable prognosis, it is essential to consider and decide on the appropriateness of further treatment. The ability to conduct a values-oriented conversation is crucial for providing care that aligns with the patient's values and preferences. Values History Taking (VHT) should be included in the curriculum of medical schools. Method: A questionnaire survey mapping the attitudes of internal medicine educators at the 1st Faculty of Medicine, Charles University, and the Faculty of Medicine in Plzeň, Charles University, regarding the significance, experiences, potential benefits, and barriers of incorporating value history taking into the teaching of standard medical history interviews. Results: A total of 123 questionnaires were evaluated in the study. Currently, value history taking, as well as its individual elements, are not widely integrated into medical education or practice. However, most physicians (83%) consider it very important. Among the potential benefits, they see higher patient and family satisfaction, greater ability to respect the patient's wishes, and the potential reduction in the number of unplanned or unwanted rehospitalizations towards the end of life. Conclusion: The positive attitude of educators supports the need for the integration of value history taking into both education and routine clinical practice. Value history taking becomes a part of the structured medical history interview in the subject of Internal Propaedeutics and Internal Medicine at the 1st Faculty of Medicine, Charles University, and the Faculty of Medicine in Plzeň, Charles University.
1 interní klinika Lékařská fakulta v Plzni Univerzita Karlova a Fakultní nemocnice Plzeň
3 interní klinika 1 lékařská fakulta Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice Praha
Neurologická klinika 1 lékařská fakulta Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice Praha
studentka 5 ročníku oboru Všeobecné lékařství 1 lékařská fakulta Univerzita Karlova Praha
Rationale and benefits of value history in clinical practice: attitudes of internal medicine teachers and physicians
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23022164
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240319151238.0
- 007
- ta
- 008
- 240208s2023 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36290/vnl.2023.106 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Rusinová, Kateřina, $d 1975- $7 jo2014809730 $u Klinika paliativní medicíny, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice, Praha
- 245 10
- $a Zdůvodnění a přínos hodnotové anamnézy v klinické praxi: postoj pedagogů vnitřního lékařství / $c Kateřina Rusinová, Tereza Sládková, Michal Vrablík, Alexandra Židková, Tereza Petrů, Pavel Dušek, Martin Matějovič
- 246 31
- $a Rationale and benefits of value history in clinical practice: attitudes of internal medicine teachers and physicians
- 504 __
- $a Literatura
- 520 9_
- $a Cíl: U pacientů se závažným onemocněním, zejména v situacích nepříznivého vývoje nebo prognózy, je nezbytné zvažovat a rozhodovat o přiměřenosti dalšího léčebného postupu. Pro poskytování péče odpovídající pacientovým hodnotám a preferencím je klíčová schopnost vést hodnotově orientovaný rozhovor. Hodnotová anamnéza (HA) má být součástí curricula na lékařské fakultě. Metoda: Dotazníkové šetření mapující postoj pedagogů vnitřního lékařství na 1. LF UK a LF UK v Plzni k významu, zkušenostem, potenciálním přínosům a bariérám začlenění hodnotové anamnézy do výuky standardního anamnestického rozhovoru. Výsledky: Celkem bylo v rámci studie vyhodnoceno 123 dotazníků. Hodnotová anamnéza ani její jednotlivé prvky se v současné době ve výuce ani v praxi široce neuplatňují. Naprostá většina lékařů (83 %) ji však považuje za velmi důležitou, mezi potenciálními přínosy vidí zejména: vyšší spokojenost pacientů a jejich rodin, větší možnost respektovat přání pacienta a také potenciální snížení počtu neplánovaných nebo nechtěných rehospitalizací v závěru života. Závěr: Kladný postoj pedagogů podporuje potřebu začlenění hodnotové anamnézy jak do výuky, tak i do běžné klinické praxe. HA se stává součástí strukturovaného anamnestického rozhovoru v předmětu Interní propedeutika a vnitřní lékařství na 1. LF UK a LF UK v Plzni.
- 520 9_
- $a Aim: In patients with severe illnesses, particularly in situations of unfavorable prognosis, it is essential to consider and decide on the appropriateness of further treatment. The ability to conduct a values-oriented conversation is crucial for providing care that aligns with the patient's values and preferences. Values History Taking (VHT) should be included in the curriculum of medical schools. Method: A questionnaire survey mapping the attitudes of internal medicine educators at the 1st Faculty of Medicine, Charles University, and the Faculty of Medicine in Plzeň, Charles University, regarding the significance, experiences, potential benefits, and barriers of incorporating value history taking into the teaching of standard medical history interviews. Results: A total of 123 questionnaires were evaluated in the study. Currently, value history taking, as well as its individual elements, are not widely integrated into medical education or practice. However, most physicians (83%) consider it very important. Among the potential benefits, they see higher patient and family satisfaction, greater ability to respect the patient's wishes, and the potential reduction in the number of unplanned or unwanted rehospitalizations towards the end of life. Conclusion: The positive attitude of educators supports the need for the integration of value history taking into both education and routine clinical practice. Value history taking becomes a part of the structured medical history interview in the subject of Internal Propaedeutics and Internal Medicine at the 1st Faculty of Medicine, Charles University, and the Faculty of Medicine in Plzeň, Charles University.
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a anamnéza $7 D008487 $2 czmesh
- 650 17
- $a paliativní péče $7 D010166 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pacientova přání ohledně budoucí terapie $7 D016223 $2 czmesh
- 650 _7
- $a komunikace $7 D003142 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vztahy mezi lékařem a pacientem $7 D010817 $2 czmesh
- 650 _7
- $a studium lékařství $7 D004501 $2 czmesh
- 650 _7
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Sládková, Tereza $7 _AN119153 $u studentka 5. ročníku oboru Všeobecné lékařství, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova, Praha
- 700 1_
- $a Vrablík, Michal, $u III. interní klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice, Praha $d 1973- $7 xx0061419
- 700 1_
- $a Židková, Alexandra, $u Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny, Lékařská fakulta v Plzni, Univerzita Karlova a Fakultní nemocnice Plzeň $d 1966- $7 xx0074373
- 700 1_
- $a Petrů, Tereza $u Konziliární tým paliativní péče, Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny, Lékařská fakulta v Plzni, Univerzita Karlova a Fakultní nemocnice Plzeň $7 xx0314306
- 700 1_
- $a Dušek, Pavel $u Neurologická klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice, Praha $7 xx0248398
- 700 1_
- $a Matějovič, Martin, $u I. interní klinika, Lékařská fakulta v Plzni, Univerzita Karlova a Fakultní nemocnice Plzeň $d 1969- $7 nlk20030138334
- 773 0_
- $t Vnitřní lékařství $x 0042-773X $g Roč. 69, č. 8 (2023), s. E4-E9 $w MED00011111
- 856 41
- $u https://casopisvnitrnilekarstvi.cz/en/artkey/vnl-202308-0012_rationale-and-benefits-of-value-history-in-clinical-practice-attitudes-of-internal-medicine-teachers-and-physi.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 184 $c 1041 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20240104 $b ABA008
- 991 __
- $a 20240319151235 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2054483 $s 1208608
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2023 $b 69 $c 8 $d E4-E9 $e 20231218 $i 0042-773X $m Vnitřní lékařství $x MED00011111
- LZP __
- $c NLK109 $d 20240319 $b NLK111 $a Actavia-MED00011111-20240104