Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Zdůvodnění a přínos hodnotové anamnézy v klinické praxi: postoj pedagogů vnitřního lékařství
[Rationale and benefits of value history in clinical practice: attitudes of internal medicine teachers and physicians]

Kateřina Rusinová, Tereza Sládková, Michal Vrablík, Alexandra Židková, Tereza Petrů, Pavel Dušek, Martin Matějovič

. 2023 ; 69 (8) : E4-E9. [pub] 20231218

Language Czech Country Czech Republic

Aim: In patients with severe illnesses, particularly in situations of unfavorable prognosis, it is essential to consider and decide on the appropriateness of further treatment. The ability to conduct a values-oriented conversation is crucial for providing care that aligns with the patient's values and preferences. Values History Taking (VHT) should be included in the curriculum of medical schools. Method: A questionnaire survey mapping the attitudes of internal medicine educators at the 1st Faculty of Medicine, Charles University, and the Faculty of Medicine in Plzeň, Charles University, regarding the significance, experiences, potential benefits, and barriers of incorporating value history taking into the teaching of standard medical history interviews. Results: A total of 123 questionnaires were evaluated in the study. Currently, value history taking, as well as its individual elements, are not widely integrated into medical education or practice. However, most physicians (83%) consider it very important. Among the potential benefits, they see higher patient and family satisfaction, greater ability to respect the patient's wishes, and the potential reduction in the number of unplanned or unwanted rehospitalizations towards the end of life. Conclusion: The positive attitude of educators supports the need for the integration of value history taking into both education and routine clinical practice. Value history taking becomes a part of the structured medical history interview in the subject of Internal Propaedeutics and Internal Medicine at the 1st Faculty of Medicine, Charles University, and the Faculty of Medicine in Plzeň, Charles University.

Rationale and benefits of value history in clinical practice: attitudes of internal medicine teachers and physicians

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23022164
003      
CZ-PrNML
005      
20240319151238.0
007      
ta
008      
240208s2023 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36290/vnl.2023.106 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Rusinová, Kateřina, $d 1975- $7 jo2014809730 $u Klinika paliativní medicíny, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice, Praha
245    10
$a Zdůvodnění a přínos hodnotové anamnézy v klinické praxi: postoj pedagogů vnitřního lékařství / $c Kateřina Rusinová, Tereza Sládková, Michal Vrablík, Alexandra Židková, Tereza Petrů, Pavel Dušek, Martin Matějovič
246    31
$a Rationale and benefits of value history in clinical practice: attitudes of internal medicine teachers and physicians
504    __
$a Literatura
520    9_
$a Cíl: U pacientů se závažným onemocněním, zejména v situacích nepříznivého vývoje nebo prognózy, je nezbytné zvažovat a rozhodovat o přiměřenosti dalšího léčebného postupu. Pro poskytování péče odpovídající pacientovým hodnotám a preferencím je klíčová schopnost vést hodnotově orientovaný rozhovor. Hodnotová anamnéza (HA) má být součástí curricula na lékařské fakultě. Metoda: Dotazníkové šetření mapující postoj pedagogů vnitřního lékařství na 1. LF UK a LF UK v Plzni k významu, zkušenostem, potenciálním přínosům a bariérám začlenění hodnotové anamnézy do výuky standardního anamnestického rozhovoru. Výsledky: Celkem bylo v rámci studie vyhodnoceno 123 dotazníků. Hodnotová anamnéza ani její jednotlivé prvky se v současné době ve výuce ani v praxi široce neuplatňují. Naprostá většina lékařů (83 %) ji však považuje za velmi důležitou, mezi potenciálními přínosy vidí zejména: vyšší spokojenost pacientů a jejich rodin, větší možnost respektovat přání pacienta a také potenciální snížení počtu neplánovaných nebo nechtěných rehospitalizací v závěru života. Závěr: Kladný postoj pedagogů podporuje potřebu začlenění hodnotové anamnézy jak do výuky, tak i do běžné klinické praxe. HA se stává součástí strukturovaného anamnestického rozhovoru v předmětu Interní propedeutika a vnitřní lékařství na 1. LF UK a LF UK v Plzni.
520    9_
$a Aim: In patients with severe illnesses, particularly in situations of unfavorable prognosis, it is essential to consider and decide on the appropriateness of further treatment. The ability to conduct a values-oriented conversation is crucial for providing care that aligns with the patient's values and preferences. Values History Taking (VHT) should be included in the curriculum of medical schools. Method: A questionnaire survey mapping the attitudes of internal medicine educators at the 1st Faculty of Medicine, Charles University, and the Faculty of Medicine in Plzeň, Charles University, regarding the significance, experiences, potential benefits, and barriers of incorporating value history taking into the teaching of standard medical history interviews. Results: A total of 123 questionnaires were evaluated in the study. Currently, value history taking, as well as its individual elements, are not widely integrated into medical education or practice. However, most physicians (83%) consider it very important. Among the potential benefits, they see higher patient and family satisfaction, greater ability to respect the patient's wishes, and the potential reduction in the number of unplanned or unwanted rehospitalizations towards the end of life. Conclusion: The positive attitude of educators supports the need for the integration of value history taking into both education and routine clinical practice. Value history taking becomes a part of the structured medical history interview in the subject of Internal Propaedeutics and Internal Medicine at the 1st Faculty of Medicine, Charles University, and the Faculty of Medicine in Plzeň, Charles University.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a anamnéza $7 D008487 $2 czmesh
650    17
$a paliativní péče $7 D010166 $2 czmesh
650    _7
$a pacientova přání ohledně budoucí terapie $7 D016223 $2 czmesh
650    _7
$a komunikace $7 D003142 $2 czmesh
650    _7
$a vztahy mezi lékařem a pacientem $7 D010817 $2 czmesh
650    _7
$a studium lékařství $7 D004501 $2 czmesh
650    _7
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
700    1_
$a Sládková, Tereza $7 _AN119153 $u studentka 5. ročníku oboru Všeobecné lékařství, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova, Praha
700    1_
$a Vrablík, Michal, $u III. interní klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice, Praha $d 1973- $7 xx0061419
700    1_
$a Židková, Alexandra, $u Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny, Lékařská fakulta v Plzni, Univerzita Karlova a Fakultní nemocnice Plzeň $d 1966- $7 xx0074373
700    1_
$a Petrů, Tereza $u Konziliární tým paliativní péče, Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny, Lékařská fakulta v Plzni, Univerzita Karlova a Fakultní nemocnice Plzeň $7 xx0314306
700    1_
$a Dušek, Pavel $u Neurologická klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice, Praha $7 xx0248398
700    1_
$a Matějovič, Martin, $u I. interní klinika, Lékařská fakulta v Plzni, Univerzita Karlova a Fakultní nemocnice Plzeň $d 1969- $7 nlk20030138334
773    0_
$t Vnitřní lékařství $x 0042-773X $g Roč. 69, č. 8 (2023), s. E4-E9 $w MED00011111
856    41
$u https://casopisvnitrnilekarstvi.cz/en/artkey/vnl-202308-0012_rationale-and-benefits-of-value-history-in-clinical-practice-attitudes-of-internal-medicine-teachers-and-physi.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 184 $c 1041 $y p $z 0
990    __
$a 20240104 $b ABA008
991    __
$a 20240319151235 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2054483 $s 1208608
BAS    __
$a 3 $a 4
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2023 $b 69 $c 8 $d E4-E9 $e 20231218 $i 0042-773X $m Vnitřní lékařství $x MED00011111
LZP    __
$c NLK109 $d 20240319 $b NLK111 $a Actavia-MED00011111-20240104

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...