Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Postgraduální vzdělávání v oboru vnitřní lékařství - jak jsme na tom? Můžeme se inspirovat kvalifikačními požadavky pro přípravu v oboru vnitřní lékařství European Board of Internal Medicine
[Postgraduate training in internal medicine - where do we stand? We can take inspiration from the European Board of Internal Medicine's qualification requirements for internal medicine training]

Zdeněk Monhart

. 2024 ; 70 (1) : E15-E19. [pub] 20240226

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc24004128

Výchova kvalitních specialistů v oboru vnitřní lékařství je náročný proces, který vyžaduje mnoho úsilí především na straně školence, ale také aktivní zapojení školitele i vzdělávací instituce (akreditovaného pracoviště). Aktuální systém postgraduálního vzdělávání v České republice je nejen v interně stále ještě založen na absolvování předepsané praxe a osvojení předepsané sumy vědomostí, jejichž znalost je na konci vzdělávacího procesu prověřována. Kompetence internisty však mají více rozměrů než jen získání dostatečného objemu vědomostí z oboru vnitřní lékařství. Výchovu lékařů specialistů lze pojmout jako vzdělávání založené na kompetencích – tedy napřed definovat výsledný profil absolventa vzdělávacího procesu, jaké kompetence v procesu poskytování zdravotní péče má mít. Pokrok každého školence v nabývání cílových schopností a dovedností je nutné hodnotit průběžně, vhodným nástrojem je stanovení dostatečného počtu „ověřitelných odborných činností“ (EPA = Entrustable Professional Activities). Pro postupné zlepšování našeho postgraduálního vzdělávání můžeme najít inspiraci ve vzdělávacím programu navrženém European Board of Internal Medicine (EBIN), který kromě souhrnu kvalifikačních požadavků pro přípravu v oboru vnitřní lékařství také ukazuje možné cesty k modernizaci vzdělávacího procesu.

The education of high-quality specialists in the field of internal medicine is a demanding process that requires a lot of effort, especially on the part of the trainee, but also the active involvement of the supervisor and the training institution. The current system of postgraduate education in the Czech Republic is still based on the completion of the prescribed practice and the acquisition of a prescribed amount of knowledge, the knowledge of which is verified at the end of the educational process. However, the competencies of an internist have more dimensions than just acquiring enough knowledge in the field of internal medicine. The education of internists can be conceived as competency-based education - i.e. first define the resulting profile of the graduate of the educational process, what competencies he or she should have in the process of providing health care. The progress of each trainee in acquiring target abilities and skills must be evaluated on an ongoing basis, and a suitable tool is to determine enough "verifiable professional activities" (EPA = Entrustable Professional Activities). For the gradual improvement of our postgraduate education, we can find inspiration in the educational program proposed by the European Board of Internal Medicine, which, in addition to a summary of qualification requirements for preparation in the field of internal medicine, also shows possible ways to modernize the educational process.

Postgraduate training in internal medicine - where do we stand? We can take inspiration from the European Board of Internal Medicine's qualification requirements for internal medicine training

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc24004128
003      
CZ-PrNML
005      
20240418134304.0
007      
ta
008      
240326s2024 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36290/vnl.2024.014 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Monhart, Zdeněk, $d 1968- $7 xx0242163 $u Interní oddělení a urgentní příjem, Nemocnice Znojmo $u Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno
245    10
$a Postgraduální vzdělávání v oboru vnitřní lékařství - jak jsme na tom? Můžeme se inspirovat kvalifikačními požadavky pro přípravu v oboru vnitřní lékařství European Board of Internal Medicine / $c Zdeněk Monhart
246    31
$a Postgraduate training in internal medicine - where do we stand? We can take inspiration from the European Board of Internal Medicine's qualification requirements for internal medicine training
520    3_
$a Výchova kvalitních specialistů v oboru vnitřní lékařství je náročný proces, který vyžaduje mnoho úsilí především na straně školence, ale také aktivní zapojení školitele i vzdělávací instituce (akreditovaného pracoviště). Aktuální systém postgraduálního vzdělávání v České republice je nejen v interně stále ještě založen na absolvování předepsané praxe a osvojení předepsané sumy vědomostí, jejichž znalost je na konci vzdělávacího procesu prověřována. Kompetence internisty však mají více rozměrů než jen získání dostatečného objemu vědomostí z oboru vnitřní lékařství. Výchovu lékařů specialistů lze pojmout jako vzdělávání založené na kompetencích – tedy napřed definovat výsledný profil absolventa vzdělávacího procesu, jaké kompetence v procesu poskytování zdravotní péče má mít. Pokrok každého školence v nabývání cílových schopností a dovedností je nutné hodnotit průběžně, vhodným nástrojem je stanovení dostatečného počtu „ověřitelných odborných činností“ (EPA = Entrustable Professional Activities). Pro postupné zlepšování našeho postgraduálního vzdělávání můžeme najít inspiraci ve vzdělávacím programu navrženém European Board of Internal Medicine (EBIN), který kromě souhrnu kvalifikačních požadavků pro přípravu v oboru vnitřní lékařství také ukazuje možné cesty k modernizaci vzdělávacího procesu.
520    9_
$a The education of high-quality specialists in the field of internal medicine is a demanding process that requires a lot of effort, especially on the part of the trainee, but also the active involvement of the supervisor and the training institution. The current system of postgraduate education in the Czech Republic is still based on the completion of the prescribed practice and the acquisition of a prescribed amount of knowledge, the knowledge of which is verified at the end of the educational process. However, the competencies of an internist have more dimensions than just acquiring enough knowledge in the field of internal medicine. The education of internists can be conceived as competency-based education - i.e. first define the resulting profile of the graduate of the educational process, what competencies he or she should have in the process of providing health care. The progress of each trainee in acquiring target abilities and skills must be evaluated on an ongoing basis, and a suitable tool is to determine enough "verifiable professional activities" (EPA = Entrustable Professional Activities). For the gradual improvement of our postgraduate education, we can find inspiration in the educational program proposed by the European Board of Internal Medicine, which, in addition to a summary of qualification requirements for preparation in the field of internal medicine, also shows possible ways to modernize the educational process.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    17
$a studium lékařství specializační postgraduální $7 D004503 $2 czmesh
650    _7
$a vnitřní lékařství $7 D007388 $2 czmesh
773    0_
$t Vnitřní lékařství $x 0042-773X $g Roč. 70, č. 1 (2024), s. E15-E19 $w MED00011111
856    41
$u https://casopisvnitrnilekarstvi.cz/en/artkey/vnl-202401-0015_postgraduate-training-in-internal-medicine-where-do-we-stand-we-can-take-inspiration-from-the-european-board.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 184 $c 1041 $y p $z 0
990    __
$a 20240307 $b ABA008
991    __
$a 20240418134607 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2072292 $s 1213881
BAS    __
$a 3 $a 4
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2024 $b 70 $c 1 $d E15-E19 $e 20240226 $i 0042-773X $m Vnitřní lékařství $x MED00011111
LZP    __
$c NLK109 $d 20240418 $b NLK111 $a Actavia-MED00011111-20240307

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...