-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Postgraduální vzdělávání v oboru vnitřní lékařství - jak jsme na tom? Můžeme se inspirovat kvalifikačními požadavky pro přípravu v oboru vnitřní lékařství European Board of Internal Medicine
[Postgraduate training in internal medicine - where do we stand? We can take inspiration from the European Board of Internal Medicine's qualification requirements for internal medicine training]
Zdeněk Monhart
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- lidé MeSH
- studium lékařství specializační postgraduální * MeSH
- vnitřní lékařství MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Výchova kvalitních specialistů v oboru vnitřní lékařství je náročný proces, který vyžaduje mnoho úsilí především na straně školence, ale také aktivní zapojení školitele i vzdělávací instituce (akreditovaného pracoviště). Aktuální systém postgraduálního vzdělávání v České republice je nejen v interně stále ještě založen na absolvování předepsané praxe a osvojení předepsané sumy vědomostí, jejichž znalost je na konci vzdělávacího procesu prověřována. Kompetence internisty však mají více rozměrů než jen získání dostatečného objemu vědomostí z oboru vnitřní lékařství. Výchovu lékařů specialistů lze pojmout jako vzdělávání založené na kompetencích – tedy napřed definovat výsledný profil absolventa vzdělávacího procesu, jaké kompetence v procesu poskytování zdravotní péče má mít. Pokrok každého školence v nabývání cílových schopností a dovedností je nutné hodnotit průběžně, vhodným nástrojem je stanovení dostatečného počtu „ověřitelných odborných činností“ (EPA = Entrustable Professional Activities). Pro postupné zlepšování našeho postgraduálního vzdělávání můžeme najít inspiraci ve vzdělávacím programu navrženém European Board of Internal Medicine (EBIN), který kromě souhrnu kvalifikačních požadavků pro přípravu v oboru vnitřní lékařství také ukazuje možné cesty k modernizaci vzdělávacího procesu.
The education of high-quality specialists in the field of internal medicine is a demanding process that requires a lot of effort, especially on the part of the trainee, but also the active involvement of the supervisor and the training institution. The current system of postgraduate education in the Czech Republic is still based on the completion of the prescribed practice and the acquisition of a prescribed amount of knowledge, the knowledge of which is verified at the end of the educational process. However, the competencies of an internist have more dimensions than just acquiring enough knowledge in the field of internal medicine. The education of internists can be conceived as competency-based education - i.e. first define the resulting profile of the graduate of the educational process, what competencies he or she should have in the process of providing health care. The progress of each trainee in acquiring target abilities and skills must be evaluated on an ongoing basis, and a suitable tool is to determine enough "verifiable professional activities" (EPA = Entrustable Professional Activities). For the gradual improvement of our postgraduate education, we can find inspiration in the educational program proposed by the European Board of Internal Medicine, which, in addition to a summary of qualification requirements for preparation in the field of internal medicine, also shows possible ways to modernize the educational process.
Postgraduate training in internal medicine - where do we stand? We can take inspiration from the European Board of Internal Medicine's qualification requirements for internal medicine training
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc24004128
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240418134304.0
- 007
- ta
- 008
- 240326s2024 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36290/vnl.2024.014 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Monhart, Zdeněk, $d 1968- $7 xx0242163 $u Interní oddělení a urgentní příjem, Nemocnice Znojmo $u Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno
- 245 10
- $a Postgraduální vzdělávání v oboru vnitřní lékařství - jak jsme na tom? Můžeme se inspirovat kvalifikačními požadavky pro přípravu v oboru vnitřní lékařství European Board of Internal Medicine / $c Zdeněk Monhart
- 246 31
- $a Postgraduate training in internal medicine - where do we stand? We can take inspiration from the European Board of Internal Medicine's qualification requirements for internal medicine training
- 520 3_
- $a Výchova kvalitních specialistů v oboru vnitřní lékařství je náročný proces, který vyžaduje mnoho úsilí především na straně školence, ale také aktivní zapojení školitele i vzdělávací instituce (akreditovaného pracoviště). Aktuální systém postgraduálního vzdělávání v České republice je nejen v interně stále ještě založen na absolvování předepsané praxe a osvojení předepsané sumy vědomostí, jejichž znalost je na konci vzdělávacího procesu prověřována. Kompetence internisty však mají více rozměrů než jen získání dostatečného objemu vědomostí z oboru vnitřní lékařství. Výchovu lékařů specialistů lze pojmout jako vzdělávání založené na kompetencích – tedy napřed definovat výsledný profil absolventa vzdělávacího procesu, jaké kompetence v procesu poskytování zdravotní péče má mít. Pokrok každého školence v nabývání cílových schopností a dovedností je nutné hodnotit průběžně, vhodným nástrojem je stanovení dostatečného počtu „ověřitelných odborných činností“ (EPA = Entrustable Professional Activities). Pro postupné zlepšování našeho postgraduálního vzdělávání můžeme najít inspiraci ve vzdělávacím programu navrženém European Board of Internal Medicine (EBIN), který kromě souhrnu kvalifikačních požadavků pro přípravu v oboru vnitřní lékařství také ukazuje možné cesty k modernizaci vzdělávacího procesu.
- 520 9_
- $a The education of high-quality specialists in the field of internal medicine is a demanding process that requires a lot of effort, especially on the part of the trainee, but also the active involvement of the supervisor and the training institution. The current system of postgraduate education in the Czech Republic is still based on the completion of the prescribed practice and the acquisition of a prescribed amount of knowledge, the knowledge of which is verified at the end of the educational process. However, the competencies of an internist have more dimensions than just acquiring enough knowledge in the field of internal medicine. The education of internists can be conceived as competency-based education - i.e. first define the resulting profile of the graduate of the educational process, what competencies he or she should have in the process of providing health care. The progress of each trainee in acquiring target abilities and skills must be evaluated on an ongoing basis, and a suitable tool is to determine enough "verifiable professional activities" (EPA = Entrustable Professional Activities). For the gradual improvement of our postgraduate education, we can find inspiration in the educational program proposed by the European Board of Internal Medicine, which, in addition to a summary of qualification requirements for preparation in the field of internal medicine, also shows possible ways to modernize the educational process.
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 17
- $a studium lékařství specializační postgraduální $7 D004503 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vnitřní lékařství $7 D007388 $2 czmesh
- 773 0_
- $t Vnitřní lékařství $x 0042-773X $g Roč. 70, č. 1 (2024), s. E15-E19 $w MED00011111
- 856 41
- $u https://casopisvnitrnilekarstvi.cz/en/artkey/vnl-202401-0015_postgraduate-training-in-internal-medicine-where-do-we-stand-we-can-take-inspiration-from-the-european-board.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 184 $c 1041 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20240307 $b ABA008
- 991 __
- $a 20240418134607 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2072292 $s 1213881
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2024 $b 70 $c 1 $d E15-E19 $e 20240226 $i 0042-773X $m Vnitřní lékařství $x MED00011111
- LZP __
- $c NLK109 $d 20240418 $b NLK111 $a Actavia-MED00011111-20240307