-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Návrh úprav pro zlepšení využitelnosti funkce videopřenosu na zdravotnická operační střediska
[Modifications ́ proposal to improve the usability of the function of video calls to medical dispatch centers]
Gabriela Divišková, František Němec, Jan Mužík
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- audiovizuální záznam MeSH
- call centra MeSH
- lidé MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- telemedicína metody MeSH
- urgentní zdravotnické služby * organizace a řízení zákonodárství a právo MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Využití funkce videopřenosu v České republice (ČR) je v porovnání se zahraničím velice nízké. Z námi provedeného průzkumu Využití videopřenosů z mobilních aplikací pro přivolání pomoci zdravotnickými operačními středisky (ZOS) v ČR [1] vyplynulo, že četnost aktivace funkce je v řádech jednotek pokusů o videohovor za celý rok. Kontrastem je například Norsko, kde videopřenosy tvoří až 10 % všech tísňových volání. Dále byla identifikována problematická místa, mezi něž spadá množství kroků, které volající musí pro aktivaci provést, špatné pokrytí signálem v některých oblastech a také nízký zájem o technologii ze strany operátorů zejména kvůli neočekávání přínosných informací z videa. Nedořešenou oblast tvoří legislativní ukotvení videopřenosů, které nejsou nahrávány ani zaznamenávány. Na základě analýzy získaných dat byly navrženy úpravy systémů funkce, které byly předloženy k vyjádření pracovníkům ZOS. Hodnocení změn proběhlo formou strukturovaných dotazníků. Z nich vyplynula potřeba operátorů rozšířit povědomí o benefitech funkce, potřeba další edukace a vytvoření prostoru pro sdílení zkušeností v rámci ČR i zahraničí. Dále je třeba redukovat jednotlivé kroky, tedy zvážit možnost automatického spuštění hlasitého odposlechu a povolení přístupu k fotoaparátu již při spuštění videopřenosu. V neposlední řadě je třeba zdůraznit potřebu legislativních úprav v této oblasti pro zajištění bezpečného prostředí na straně operátora i volajícího.
The frequency of use of the video call function in the Czech Republic is very low compared to foreign countries. Pilot inquiry concentrated on the use of video call from mobile applications for summoning help by medical operation centres in the Czech Republic [1] has shown that the frequency of activation of the function is in the order of units of attempts to make a video call in a whole year. Compared to Norway, where video calls account for up to 10 % of all emergency calls, is it very low and other problems have been identified, too. These include number of steps callers have to take to activate the funciton, poor signal coverage in some areas, low interest in the technology from dispatchers, especially for not expecting beneficial information from video. Area which hasn ́t been solved yet is the legislatition as video calls are not recorded or archived. Based on the analysis of the collected data, modifications to the systems functionality were proposed and submitted to the dispatchers for comments. The evaluation of the changes was carried out in the form of structured questionnaires, which revealed the need of dispatcehrs to expand their awareness of the benefits of the function, further education and establishing a space for sharing experience within the Czech Republic and foreign countries. Furthermore, there is a need to reduce the steps needed, i.e. to consider the possibility of automatically triggering the speakerphone and allowing access to the camera already when starting the video call. Last but not least, it is necessary to point out the need for legislative changes in this area to ensure a safe environment on the side of the dispatcher and the caller, too.
Modifications ́ proposal to improve the usability of the function of video calls to medical dispatch centers
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc24006369
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240621201823.0
- 007
- ta
- 008
- 240410s2023 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Divišková, Gabriela $7 _AN118172 $u Katedra informačních technologií, Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT
- 245 10
- $a Návrh úprav pro zlepšení využitelnosti funkce videopřenosu na zdravotnická operační střediska / $c Gabriela Divišková, František Němec, Jan Mužík
- 246 31
- $a Modifications ́ proposal to improve the usability of the function of video calls to medical dispatch centers
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Využití funkce videopřenosu v České republice (ČR) je v porovnání se zahraničím velice nízké. Z námi provedeného průzkumu Využití videopřenosů z mobilních aplikací pro přivolání pomoci zdravotnickými operačními středisky (ZOS) v ČR [1] vyplynulo, že četnost aktivace funkce je v řádech jednotek pokusů o videohovor za celý rok. Kontrastem je například Norsko, kde videopřenosy tvoří až 10 % všech tísňových volání. Dále byla identifikována problematická místa, mezi něž spadá množství kroků, které volající musí pro aktivaci provést, špatné pokrytí signálem v některých oblastech a také nízký zájem o technologii ze strany operátorů zejména kvůli neočekávání přínosných informací z videa. Nedořešenou oblast tvoří legislativní ukotvení videopřenosů, které nejsou nahrávány ani zaznamenávány. Na základě analýzy získaných dat byly navrženy úpravy systémů funkce, které byly předloženy k vyjádření pracovníkům ZOS. Hodnocení změn proběhlo formou strukturovaných dotazníků. Z nich vyplynula potřeba operátorů rozšířit povědomí o benefitech funkce, potřeba další edukace a vytvoření prostoru pro sdílení zkušeností v rámci ČR i zahraničí. Dále je třeba redukovat jednotlivé kroky, tedy zvážit možnost automatického spuštění hlasitého odposlechu a povolení přístupu k fotoaparátu již při spuštění videopřenosu. V neposlední řadě je třeba zdůraznit potřebu legislativních úprav v této oblasti pro zajištění bezpečného prostředí na straně operátora i volajícího.
- 520 9_
- $a The frequency of use of the video call function in the Czech Republic is very low compared to foreign countries. Pilot inquiry concentrated on the use of video call from mobile applications for summoning help by medical operation centres in the Czech Republic [1] has shown that the frequency of activation of the function is in the order of units of attempts to make a video call in a whole year. Compared to Norway, where video calls account for up to 10 % of all emergency calls, is it very low and other problems have been identified, too. These include number of steps callers have to take to activate the funciton, poor signal coverage in some areas, low interest in the technology from dispatchers, especially for not expecting beneficial information from video. Area which hasn ́t been solved yet is the legislatition as video calls are not recorded or archived. Based on the analysis of the collected data, modifications to the systems functionality were proposed and submitted to the dispatchers for comments. The evaluation of the changes was carried out in the form of structured questionnaires, which revealed the need of dispatcehrs to expand their awareness of the benefits of the function, further education and establishing a space for sharing experience within the Czech Republic and foreign countries. Furthermore, there is a need to reduce the steps needed, i.e. to consider the possibility of automatically triggering the speakerphone and allowing access to the camera already when starting the video call. Last but not least, it is necessary to point out the need for legislative changes in this area to ensure a safe environment on the side of the dispatcher and the caller, too.
- 650 _7
- $a call centra $7 D000070456 $2 czmesh
- 650 17
- $a urgentní zdravotnické služby $x organizace a řízení $x zákonodárství a právo $7 D004632 $2 czmesh
- 650 _7
- $a telemedicína $x metody $7 D017216 $2 czmesh
- 650 _7
- $a audiovizuální záznam $7 D014741 $2 czmesh
- 650 _7
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Němec, František $7 xx0316324 $u Zdravotnická záchranná služba Ústeckého kraje
- 700 1_
- $a Mužík, Jan $7 xx0107487 $u Katedra informačních technologií, Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT
- 773 0_
- $t Urgentní medicína $x 1212-1924 $g Roč. 26, č. 3 (2023), s. 14-18 $w MED00011107
- 856 41
- $u https://urgentnimedicina.cz/?page_id=102 $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2059 $c 4720 d $y p $z 0
- 990 __
- $a 20240410142507 $b ABA008
- 991 __
- $a 20240621201823 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2074994 $s 1216134
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2023 $b 26 $c 3 $d 14-18 $i 1212-1924 $m Urgentní medicína $x MED00011107
- LZP __
- $c NLK183 $d 20240621 $a NLK 2024-16/dk