• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Návrh úprav pro zlepšení využitelnosti funkce videopřenosu na zdravotnická operační střediska
[Modifications ́ proposal to improve the usability of the function of video calls to medical dispatch centers]

Gabriela Divišková, František Němec, Jan Mužík

. 2023 ; 26 (3) : 14-18.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc24006369

Digitální knihovna NLK
Zdroj

E-zdroje Online

Využití funkce videopřenosu v České republice (ČR) je v porovnání se zahraničím velice nízké. Z námi provedeného průzkumu Využití videopřenosů z mobilních aplikací pro přivolání pomoci zdravotnickými operačními středisky (ZOS) v ČR [1] vyplynulo, že četnost aktivace funkce je v řádech jednotek pokusů o videohovor za celý rok. Kontrastem je například Norsko, kde videopřenosy tvoří až 10 % všech tísňových volání. Dále byla identifikována problematická místa, mezi něž spadá množství kroků, které volající musí pro aktivaci provést, špatné pokrytí signálem v některých oblastech a také nízký zájem o technologii ze strany operátorů zejména kvůli neočekávání přínosných informací z videa. Nedořešenou oblast tvoří legislativní ukotvení videopřenosů, které nejsou nahrávány ani zaznamenávány. Na základě analýzy získaných dat byly navrženy úpravy systémů funkce, které byly předloženy k vyjádření pracovníkům ZOS. Hodnocení změn proběhlo formou strukturovaných dotazníků. Z nich vyplynula potřeba operátorů rozšířit povědomí o benefitech funkce, potřeba další edukace a vytvoření prostoru pro sdílení zkušeností v rámci ČR i zahraničí. Dále je třeba redukovat jednotlivé kroky, tedy zvážit možnost automatického spuštění hlasitého odposlechu a povolení přístupu k fotoaparátu již při spuštění videopřenosu. V neposlední řadě je třeba zdůraznit potřebu legislativních úprav v této oblasti pro zajištění bezpečného prostředí na straně operátora i volajícího.

The frequency of use of the video call function in the Czech Republic is very low compared to foreign countries. Pilot inquiry concentrated on the use of video call from mobile applications for summoning help by medical operation centres in the Czech Republic [1] has shown that the frequency of activation of the function is in the order of units of attempts to make a video call in a whole year. Compared to Norway, where video calls account for up to 10 % of all emergency calls, is it very low and other problems have been identified, too. These include number of steps callers have to take to activate the funciton, poor signal coverage in some areas, low interest in the technology from dispatchers, especially for not expecting beneficial information from video. Area which hasn ́t been solved yet is the legislatition as video calls are not recorded or archived. Based on the analysis of the collected data, modifications to the systems functionality were proposed and submitted to the dispatchers for comments. The evaluation of the changes was carried out in the form of structured questionnaires, which revealed the need of dispatcehrs to expand their awareness of the benefits of the function, further education and establishing a space for sharing experience within the Czech Republic and foreign countries. Furthermore, there is a need to reduce the steps needed, i.e. to consider the possibility of automatically triggering the speakerphone and allowing access to the camera already when starting the video call. Last but not least, it is necessary to point out the need for legislative changes in this area to ensure a safe environment on the side of the dispatcher and the caller, too.

Modifications ́ proposal to improve the usability of the function of video calls to medical dispatch centers

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc24006369
003      
CZ-PrNML
005      
20240621201823.0
007      
ta
008      
240410s2023 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Divišková, Gabriela $7 _AN118172 $u Katedra informačních technologií, Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT
245    10
$a Návrh úprav pro zlepšení využitelnosti funkce videopřenosu na zdravotnická operační střediska / $c Gabriela Divišková, František Němec, Jan Mužík
246    31
$a Modifications ́ proposal to improve the usability of the function of video calls to medical dispatch centers
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Využití funkce videopřenosu v České republice (ČR) je v porovnání se zahraničím velice nízké. Z námi provedeného průzkumu Využití videopřenosů z mobilních aplikací pro přivolání pomoci zdravotnickými operačními středisky (ZOS) v ČR [1] vyplynulo, že četnost aktivace funkce je v řádech jednotek pokusů o videohovor za celý rok. Kontrastem je například Norsko, kde videopřenosy tvoří až 10 % všech tísňových volání. Dále byla identifikována problematická místa, mezi něž spadá množství kroků, které volající musí pro aktivaci provést, špatné pokrytí signálem v některých oblastech a také nízký zájem o technologii ze strany operátorů zejména kvůli neočekávání přínosných informací z videa. Nedořešenou oblast tvoří legislativní ukotvení videopřenosů, které nejsou nahrávány ani zaznamenávány. Na základě analýzy získaných dat byly navrženy úpravy systémů funkce, které byly předloženy k vyjádření pracovníkům ZOS. Hodnocení změn proběhlo formou strukturovaných dotazníků. Z nich vyplynula potřeba operátorů rozšířit povědomí o benefitech funkce, potřeba další edukace a vytvoření prostoru pro sdílení zkušeností v rámci ČR i zahraničí. Dále je třeba redukovat jednotlivé kroky, tedy zvážit možnost automatického spuštění hlasitého odposlechu a povolení přístupu k fotoaparátu již při spuštění videopřenosu. V neposlední řadě je třeba zdůraznit potřebu legislativních úprav v této oblasti pro zajištění bezpečného prostředí na straně operátora i volajícího.
520    9_
$a The frequency of use of the video call function in the Czech Republic is very low compared to foreign countries. Pilot inquiry concentrated on the use of video call from mobile applications for summoning help by medical operation centres in the Czech Republic [1] has shown that the frequency of activation of the function is in the order of units of attempts to make a video call in a whole year. Compared to Norway, where video calls account for up to 10 % of all emergency calls, is it very low and other problems have been identified, too. These include number of steps callers have to take to activate the funciton, poor signal coverage in some areas, low interest in the technology from dispatchers, especially for not expecting beneficial information from video. Area which hasn ́t been solved yet is the legislatition as video calls are not recorded or archived. Based on the analysis of the collected data, modifications to the systems functionality were proposed and submitted to the dispatchers for comments. The evaluation of the changes was carried out in the form of structured questionnaires, which revealed the need of dispatcehrs to expand their awareness of the benefits of the function, further education and establishing a space for sharing experience within the Czech Republic and foreign countries. Furthermore, there is a need to reduce the steps needed, i.e. to consider the possibility of automatically triggering the speakerphone and allowing access to the camera already when starting the video call. Last but not least, it is necessary to point out the need for legislative changes in this area to ensure a safe environment on the side of the dispatcher and the caller, too.
650    _7
$a call centra $7 D000070456 $2 czmesh
650    17
$a urgentní zdravotnické služby $x organizace a řízení $x zákonodárství a právo $7 D004632 $2 czmesh
650    _7
$a telemedicína $x metody $7 D017216 $2 czmesh
650    _7
$a audiovizuální záznam $7 D014741 $2 czmesh
650    _7
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
700    1_
$a Němec, František $7 xx0316324 $u Zdravotnická záchranná služba Ústeckého kraje
700    1_
$a Mužík, Jan $7 xx0107487 $u Katedra informačních technologií, Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT
773    0_
$t Urgentní medicína $x 1212-1924 $g Roč. 26, č. 3 (2023), s. 14-18 $w MED00011107
856    41
$u https://urgentnimedicina.cz/?page_id=102 $y stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b B 2059 $c 4720 d $y p $z 0
990    __
$a 20240410142507 $b ABA008
991    __
$a 20240621201823 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2074994 $s 1216134
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2023 $b 26 $c 3 $d 14-18 $i 1212-1924 $m Urgentní medicína $x MED00011107
LZP    __
$c NLK183 $d 20240621 $a NLK 2024-16/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...