Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografií
[Evaluating Virtual Reality as an Educational Tool in Preoperative Settings for Coronary Angiography]

Karin Poloková, Adéla Drozdová, Otakar Jiravský, Miroslav Hudec, Bogna Jiravská Godula, Filip Jiravský, Jan Hečko, Libor Škňouřil

. 2024 ; 66 (6) : 580-586. [pub] 20241220

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu randomizované kontrolované studie

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc25000899

Úvod: Efektivní preprocedurální edukace je klíčová pro spolupráci a následnou compliance pacientů. V současnosti se v medicíně stále více používá virtuální realita (VR). Cílem naší studie bylo prokázat non-inferioritu VR v edukaci pacientů před elektivní koronarografií ve srovnání s klasickou edukací zdravotnickým personálem. Metodika: V této prospektivní studii bylo zařazeno 386 pacientů před elektivní koronarografií, kteří byli randomizováni do dvou skupin. Pacienti ve skupině VR (n = 193) sledovali 360° video o plánovaném výkonu s použitím VR brýlí Oculus Meta Quest 2 a pacienti v konvenční skupině (n = 193) byli před výkonem edukováni lékařem. Pacienti následně vyplnili dotazník, který hodnotil kvalitu edukace, porozumění plánovanému výkonu a spokojenost pacientů. Výsledky: Edukace ve VR byla ve srovnání s klasickou edukací non-inferiorní, se statisticky podobným výsledkem při hodnocení porozumění plánovanému výkonu po edukaci v nemocnici (93,8 % vs. 90,2 %, p = 0,19) a subjektivní evaluací kvality edukace s použitím Likertovy stupnice (77,2 % vs. 68,4 % pacientů hodnotilo edukaci známkou 1, p = 0,261). Edukace VR prokázala lepší zapamatování poskytunutých informací, kdy 34,7 % pacientů dosáhlo nejlepšího možného skóre (4 ze 4 možných bodů) v dotazníku ve srovnání s 18,8 % pacientů v konvenční skupině (p < 0,001). V následné subanalýze se ukázalo, že horší výsledky měli starší pacienti (p = 0,028). Závěr: Edukace s použitím virtuální reality se ukázala být stejně efektivní jako klasická edukace lékařem a prokázala lepší následné zapamatování poskytnutých informací, zejména u mladších pacientů. Potvrdil se tak potenciál virtuální reality jako užitečného edukačního nástroje.

Background: Effective pre-procedural education is crucial for patients' cooperation and adherence to treat- ment plans. Virtual reality (VR) has recently been expanding in clinical medicine. This study aimed to prove the non-inferiority of VR education compared to conventional education in patients prior to invasive coronary angiography. Methods: In this prospective study, 386 participants undergoing elective coronary angiography were randomized into a VR group (n = 193) that watched a 360° video about the procedure using VR headset Oculus Meta Quest 2 and a conventional group (n = 193) educated by a physician. Patients completed question- naires assessing educational quality, knowledge of the procedure, and satisfaction.

Evaluating Virtual Reality as an Educational Tool in Preoperative Settings for Coronary Angiography

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25000899
003      
CZ-PrNML
005      
20250414042611.0
007      
ta
008      
250218s2024 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.33678/cor.2024.080 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Poloková, Karin $7 xx0241545 $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec
245    10
$a Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografií / $c Karin Poloková, Adéla Drozdová, Otakar Jiravský, Miroslav Hudec, Bogna Jiravská Godula, Filip Jiravský, Jan Hečko, Libor Škňouřil
246    31
$a Evaluating Virtual Reality as an Educational Tool in Preoperative Settings for Coronary Angiography
520    3_
$a Úvod: Efektivní preprocedurální edukace je klíčová pro spolupráci a následnou compliance pacientů. V současnosti se v medicíně stále více používá virtuální realita (VR). Cílem naší studie bylo prokázat non-inferioritu VR v edukaci pacientů před elektivní koronarografií ve srovnání s klasickou edukací zdravotnickým personálem. Metodika: V této prospektivní studii bylo zařazeno 386 pacientů před elektivní koronarografií, kteří byli randomizováni do dvou skupin. Pacienti ve skupině VR (n = 193) sledovali 360° video o plánovaném výkonu s použitím VR brýlí Oculus Meta Quest 2 a pacienti v konvenční skupině (n = 193) byli před výkonem edukováni lékařem. Pacienti následně vyplnili dotazník, který hodnotil kvalitu edukace, porozumění plánovanému výkonu a spokojenost pacientů. Výsledky: Edukace ve VR byla ve srovnání s klasickou edukací non-inferiorní, se statisticky podobným výsledkem při hodnocení porozumění plánovanému výkonu po edukaci v nemocnici (93,8 % vs. 90,2 %, p = 0,19) a subjektivní evaluací kvality edukace s použitím Likertovy stupnice (77,2 % vs. 68,4 % pacientů hodnotilo edukaci známkou 1, p = 0,261). Edukace VR prokázala lepší zapamatování poskytunutých informací, kdy 34,7 % pacientů dosáhlo nejlepšího možného skóre (4 ze 4 možných bodů) v dotazníku ve srovnání s 18,8 % pacientů v konvenční skupině (p < 0,001). V následné subanalýze se ukázalo, že horší výsledky měli starší pacienti (p = 0,028). Závěr: Edukace s použitím virtuální reality se ukázala být stejně efektivní jako klasická edukace lékařem a prokázala lepší následné zapamatování poskytnutých informací, zejména u mladších pacientů. Potvrdil se tak potenciál virtuální reality jako užitečného edukačního nástroje.
520    9_
$a Background: Effective pre-procedural education is crucial for patients' cooperation and adherence to treat- ment plans. Virtual reality (VR) has recently been expanding in clinical medicine. This study aimed to prove the non-inferiority of VR education compared to conventional education in patients prior to invasive coronary angiography. Methods: In this prospective study, 386 participants undergoing elective coronary angiography were randomized into a VR group (n = 193) that watched a 360° video about the procedure using VR headset Oculus Meta Quest 2 and a conventional group (n = 193) educated by a physician. Patients completed question- naires assessing educational quality, knowledge of the procedure, and satisfaction.
650    07
$a senioři $7 D000368 $2 czmesh
650    07
$a ženské pohlaví $7 D005260 $2 czmesh
650    07
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    07
$a mužské pohlaví $7 D008297 $2 czmesh
650    07
$a lidé středního věku $7 D008875 $2 czmesh
650    07
$a úzkost $x terapie $7 D001007 $2 czmesh
650    07
$a pochopení $7 D032882 $2 czmesh
650    07
$a předoperační péče $x metody $7 D011300 $2 czmesh
650    17
$a virtuální realita $7 D000076142 $2 czmesh
650    07
$a koronární angiografie $7 D017023 $2 czmesh
650    17
$a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $7 D010353 $2 czmesh
650    07
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
650    07
$a chytré brýle $7 D000080310 $2 czmesh
650    07
$a statistika jako téma $7 D013223 $2 czmesh
655    07
$a randomizované kontrolované studie $7 D016449 $2 czmesh
700    1_
$a Drozdová, Adéla $7 xx0276808 $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec
700    1_
$a Jiravský, Otakar $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $u Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno $7 xx0098869
700    1_
$a Hudec, Miroslav $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $u Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno $7 xx0255812
700    1_
$a Jiravská Godula, Bogna $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $u Lékařská fakulta Palackého Univerzity, Olomouc $7 xx0098868
700    1_
$a Jiravský, Filip $u Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Brno $7 _AN111887
700    1_
$a Hečko, Jan $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $u Fakulta elektrotechniky a informatiky, VŠB – Technická Univerzita Ostrava, Ostrava $7 xx0230041
700    1_
$a Škňouřil, Libor, $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $d 1970- $7 xx0223593
773    0_
$t Cor et Vasa $x 0010-8650 $g Roč. 66, č. 6 (2024), s. 580-586 $w MED00010972
856    41
$u https://e-coretvasa.cz/en/artkey/cor-202406-0006_evaluating-virtual-reality-as-an-educational-tool-in-preoperative-settings-for-coronary-angiography.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 2980 $c 438 $y p $z 0
990    __
$a 20250114 $b ABA008
991    __
$a 20250414042601 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2280467 $s 1236901
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2024 $b 66 $c 6 $d 580-586 $e 20241220 $i 0010-8650 $m Cor et Vasa $x MED00010972
LZP    __
$c NLK189 $d 20250414 $b NLK111 $a Actavia-MED00010972-20250114

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...