- 
             Je něco špatně v tomto záznamu ?
 
    Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografií
    
[Evaluating Virtual Reality as an Educational Tool in Preoperative Settings for Coronary Angiography]
    
       Karin Poloková, Adéla Drozdová, Otakar Jiravský, Miroslav Hudec, Bogna Jiravská Godula, Filip Jiravský, Jan Hečko, Libor Škňouřil
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu randomizované kontrolované studie
- MeSH
- chytré brýle MeSH
- koronární angiografie MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- pochopení MeSH
- předoperační péče metody MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- senioři MeSH
- statistika jako téma MeSH
- úzkost terapie MeSH
- virtuální realita * MeSH
- vzdělávání pacientů jako téma * metody MeSH
- Check Tag
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- senioři MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- randomizované kontrolované studie MeSH
Úvod: Efektivní preprocedurální edukace je klíčová pro spolupráci a následnou compliance pacientů. V současnosti se v medicíně stále více používá virtuální realita (VR). Cílem naší studie bylo prokázat non-inferioritu VR v edukaci pacientů před elektivní koronarografií ve srovnání s klasickou edukací zdravotnickým personálem. Metodika: V této prospektivní studii bylo zařazeno 386 pacientů před elektivní koronarografií, kteří byli randomizováni do dvou skupin. Pacienti ve skupině VR (n = 193) sledovali 360° video o plánovaném výkonu s použitím VR brýlí Oculus Meta Quest 2 a pacienti v konvenční skupině (n = 193) byli před výkonem edukováni lékařem. Pacienti následně vyplnili dotazník, který hodnotil kvalitu edukace, porozumění plánovanému výkonu a spokojenost pacientů. Výsledky: Edukace ve VR byla ve srovnání s klasickou edukací non-inferiorní, se statisticky podobným výsledkem při hodnocení porozumění plánovanému výkonu po edukaci v nemocnici (93,8 % vs. 90,2 %, p = 0,19) a subjektivní evaluací kvality edukace s použitím Likertovy stupnice (77,2 % vs. 68,4 % pacientů hodnotilo edukaci známkou 1, p = 0,261). Edukace VR prokázala lepší zapamatování poskytunutých informací, kdy 34,7 % pacientů dosáhlo nejlepšího možného skóre (4 ze 4 možných bodů) v dotazníku ve srovnání s 18,8 % pacientů v konvenční skupině (p < 0,001). V následné subanalýze se ukázalo, že horší výsledky měli starší pacienti (p = 0,028). Závěr: Edukace s použitím virtuální reality se ukázala být stejně efektivní jako klasická edukace lékařem a prokázala lepší následné zapamatování poskytnutých informací, zejména u mladších pacientů. Potvrdil se tak potenciál virtuální reality jako užitečného edukačního nástroje.
Background: Effective pre-procedural education is crucial for patients' cooperation and adherence to treat- ment plans. Virtual reality (VR) has recently been expanding in clinical medicine. This study aimed to prove the non-inferiority of VR education compared to conventional education in patients prior to invasive coronary angiography. Methods: In this prospective study, 386 participants undergoing elective coronary angiography were randomized into a VR group (n = 193) that watched a 360° video about the procedure using VR headset Oculus Meta Quest 2 and a conventional group (n = 193) educated by a physician. Patients completed question- naires assessing educational quality, knowledge of the procedure, and satisfaction.
Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB Technická Univerzita Ostrava Ostrava
Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno
Kardiologické oddělení Nemocnice AGEL Třinec Podlesí Třinec
Evaluating Virtual Reality as an Educational Tool in Preoperative Settings for Coronary Angiography
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc25000899
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250414042611.0
- 007
- ta
- 008
- 250218s2024 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.33678/cor.2024.080 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Poloková, Karin $7 xx0241545 $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec
- 245 10
- $a Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografií / $c Karin Poloková, Adéla Drozdová, Otakar Jiravský, Miroslav Hudec, Bogna Jiravská Godula, Filip Jiravský, Jan Hečko, Libor Škňouřil
- 246 31
- $a Evaluating Virtual Reality as an Educational Tool in Preoperative Settings for Coronary Angiography
- 520 3_
- $a Úvod: Efektivní preprocedurální edukace je klíčová pro spolupráci a následnou compliance pacientů. V současnosti se v medicíně stále více používá virtuální realita (VR). Cílem naší studie bylo prokázat non-inferioritu VR v edukaci pacientů před elektivní koronarografií ve srovnání s klasickou edukací zdravotnickým personálem. Metodika: V této prospektivní studii bylo zařazeno 386 pacientů před elektivní koronarografií, kteří byli randomizováni do dvou skupin. Pacienti ve skupině VR (n = 193) sledovali 360° video o plánovaném výkonu s použitím VR brýlí Oculus Meta Quest 2 a pacienti v konvenční skupině (n = 193) byli před výkonem edukováni lékařem. Pacienti následně vyplnili dotazník, který hodnotil kvalitu edukace, porozumění plánovanému výkonu a spokojenost pacientů. Výsledky: Edukace ve VR byla ve srovnání s klasickou edukací non-inferiorní, se statisticky podobným výsledkem při hodnocení porozumění plánovanému výkonu po edukaci v nemocnici (93,8 % vs. 90,2 %, p = 0,19) a subjektivní evaluací kvality edukace s použitím Likertovy stupnice (77,2 % vs. 68,4 % pacientů hodnotilo edukaci známkou 1, p = 0,261). Edukace VR prokázala lepší zapamatování poskytunutých informací, kdy 34,7 % pacientů dosáhlo nejlepšího možného skóre (4 ze 4 možných bodů) v dotazníku ve srovnání s 18,8 % pacientů v konvenční skupině (p < 0,001). V následné subanalýze se ukázalo, že horší výsledky měli starší pacienti (p = 0,028). Závěr: Edukace s použitím virtuální reality se ukázala být stejně efektivní jako klasická edukace lékařem a prokázala lepší následné zapamatování poskytnutých informací, zejména u mladších pacientů. Potvrdil se tak potenciál virtuální reality jako užitečného edukačního nástroje.
- 520 9_
- $a Background: Effective pre-procedural education is crucial for patients' cooperation and adherence to treat- ment plans. Virtual reality (VR) has recently been expanding in clinical medicine. This study aimed to prove the non-inferiority of VR education compared to conventional education in patients prior to invasive coronary angiography. Methods: In this prospective study, 386 participants undergoing elective coronary angiography were randomized into a VR group (n = 193) that watched a 360° video about the procedure using VR headset Oculus Meta Quest 2 and a conventional group (n = 193) educated by a physician. Patients completed question- naires assessing educational quality, knowledge of the procedure, and satisfaction.
- 650 07
- $a senioři $7 D000368 $2 czmesh
- 650 07
- $a ženské pohlaví $7 D005260 $2 czmesh
- 650 07
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 07
- $a mužské pohlaví $7 D008297 $2 czmesh
- 650 07
- $a lidé středního věku $7 D008875 $2 czmesh
- 650 07
- $a úzkost $x terapie $7 D001007 $2 czmesh
- 650 07
- $a pochopení $7 D032882 $2 czmesh
- 650 07
- $a předoperační péče $x metody $7 D011300 $2 czmesh
- 650 17
- $a virtuální realita $7 D000076142 $2 czmesh
- 650 07
- $a koronární angiografie $7 D017023 $2 czmesh
- 650 17
- $a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $7 D010353 $2 czmesh
- 650 07
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
- 650 07
- $a chytré brýle $7 D000080310 $2 czmesh
- 650 07
- $a statistika jako téma $7 D013223 $2 czmesh
- 655 07
- $a randomizované kontrolované studie $7 D016449 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Drozdová, Adéla $7 xx0276808 $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec
- 700 1_
- $a Jiravský, Otakar $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $u Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno $7 xx0098869
- 700 1_
- $a Hudec, Miroslav $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $u Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno $7 xx0255812
- 700 1_
- $a Jiravská Godula, Bogna $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $u Lékařská fakulta Palackého Univerzity, Olomouc $7 xx0098868
- 700 1_
- $a Jiravský, Filip $u Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Brno $7 _AN111887
- 700 1_
- $a Hečko, Jan $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $u Fakulta elektrotechniky a informatiky, VŠB – Technická Univerzita Ostrava, Ostrava $7 xx0230041
- 700 1_
- $a Škňouřil, Libor, $u Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec $d 1970- $7 xx0223593
- 773 0_
- $t Cor et Vasa $x 0010-8650 $g Roč. 66, č. 6 (2024), s. 580-586 $w MED00010972
- 856 41
- $u https://e-coretvasa.cz/en/artkey/cor-202406-0006_evaluating-virtual-reality-as-an-educational-tool-in-preoperative-settings-for-coronary-angiography.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2980 $c 438 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20250114 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250414042601 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2280467 $s 1236901
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2024 $b 66 $c 6 $d 580-586 $e 20241220 $i 0010-8650 $m Cor et Vasa $x MED00010972
- LZP __
- $c NLK189 $d 20250414 $b NLK111 $a Actavia-MED00010972-20250114
