-
Something wrong with this record ?
Stereotypie
[Stereotypies]
Kristýna Dolečková, Jan Roth
Language Czech Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't
- MeSH
- Diagnosis, Differential MeSH
- Humans MeSH
- Neurobiology MeSH
- Stereotypic Movement Disorder * etiology classification MeSH
- Sensory Deprivation MeSH
- Social Isolation MeSH
- Patient Education as Topic methods MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
Stereotypie jsou opakující se, rytmické, zdánlivě neúčelné pohybové vzorce. Primární stereotypie jsou typicky popisovány u zdravých dětí s normálním vývojem, stereotypie se spouštěčem v dospělosti jsou výrazně vzácnější. Prevalence primárních stereotypií se udává mezi 3 až 8 %. Sekundární stereotypie se objevují buď v důsledku senzorické deprivace, sociální izolace, nebo jako součást širší symptomatiky u mnoha, především neurovývojových, onemocnění, u psychiatrických onemocnění nebo jako součást polékových syndromů. V genezi stereotypií se zvažují jak neurobiologické mechanismy včetně genetické dispozice, tak vlivy zevního prostředí a sociálních interakcí. Základním terapeutickým postupem je edukace a behaviorální terapie, u farmakologických postupů bohužel scházejí randomizované, dvojitě zaslepené studie.
Stereotypies are repetitive, rhythmic, seemingly purposeless movement patterns. Primary stereotypies are typically described in healthy children with normal development, stereotypies with a trigger in adulthood are significantly rarer. The prevalence of primary stereotypies is reported between 3 and 8 %. Secondary stereotypies appear either as a result of sensory deprivation, social isolation or as part of broader syndroms in many, especially neurodevelopmental diseases, in psychiatric diseases or drug-induced syndromes. In the genesis of stereotypies, both neurobiological mechanisms, including genetic disposition, and the effects of the external environment and social interactions are considered. The basic therapeutic procedure are education and behavioral therapy, unfortunately there are no randomized, double-blind studies for pharmacological procedures.
Stereotypies
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc25001382
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250302123144.0
- 007
- ta
- 008
- 250204s2024 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36290/neu.2023.044 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Dolečková, Kristýna $u Neurologická klinika a Centrum klinických neurověd, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze $7 xx0328861
- 245 10
- $a Stereotypie / $c Kristýna Dolečková, Jan Roth
- 246 31
- $a Stereotypies
- 520 9_
- $a Stereotypies are repetitive, rhythmic, seemingly purposeless movement patterns. Primary stereotypies are typically described in healthy children with normal development, stereotypies with a trigger in adulthood are significantly rarer. The prevalence of primary stereotypies is reported between 3 and 8 %. Secondary stereotypies appear either as a result of sensory deprivation, social isolation or as part of broader syndroms in many, especially neurodevelopmental diseases, in psychiatric diseases or drug-induced syndromes. In the genesis of stereotypies, both neurobiological mechanisms, including genetic disposition, and the effects of the external environment and social interactions are considered. The basic therapeutic procedure are education and behavioral therapy, unfortunately there are no randomized, double-blind studies for pharmacological procedures.
- 520 3_
- $a Stereotypie jsou opakující se, rytmické, zdánlivě neúčelné pohybové vzorce. Primární stereotypie jsou typicky popisovány u zdravých dětí s normálním vývojem, stereotypie se spouštěčem v dospělosti jsou výrazně vzácnější. Prevalence primárních stereotypií se udává mezi 3 až 8 %. Sekundární stereotypie se objevují buď v důsledku senzorické deprivace, sociální izolace, nebo jako součást širší symptomatiky u mnoha, především neurovývojových, onemocnění, u psychiatrických onemocnění nebo jako součást polékových syndromů. V genezi stereotypií se zvažují jak neurobiologické mechanismy včetně genetické dispozice, tak vlivy zevního prostředí a sociálních interakcí. Základním terapeutickým postupem je edukace a behaviorální terapie, u farmakologických postupů bohužel scházejí randomizované, dvojitě zaslepené studie.
- 650 07
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 17
- $a porucha se stereotypními pohyby $x etiologie $x klasifikace $7 D019956 $2 czmesh
- 650 07
- $a diferenciální diagnóza $7 D003937 $2 czmesh
- 650 07
- $a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $7 D010353 $2 czmesh
- 650 07
- $a senzorická deprivace $7 D012683 $2 czmesh
- 650 07
- $a sociální izolace $7 D012934 $2 czmesh
- 650 07
- $a neurobiologie $7 D009446 $2 czmesh
- 655 _7
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Roth, Jan, $d 1961- $7 jo20000074063 $u Neurologická klinika a Centrum klinických neurověd, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze
- 773 0_
- $t Neurologie pro praxi $x 1213-1814 $g Roč. 25, č. 5 (2024), s. 400-404 $w MED00011853
- 856 41
- $u https://neurologiepropraxi.cz/artkey/neu-202405-0013_stereotypie.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20250114 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250227123120 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2265160 $s 1237384
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2024 $b 25 $c 5 $d 400-404 $e 20241119 $i 1213-1814 $m Neurologie pro praxi $x MED00011853
- LZP __
- $c NLK192 $d 20250227 $b NLK111 $a Actavia-MED00011853-20250114