• Something wrong with this record ?

Stereotypie
[Stereotypies]

Kristýna Dolečková, Jan Roth

. 2024 ; 25 (5) : 400-404. [pub] 20241119

Language Czech Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't

Stereotypie jsou opakující se, rytmické, zdánlivě neúčelné pohybové vzorce. Primární stereotypie jsou typicky popisovány u zdravých dětí s normálním vývojem, stereo­typie se spouštěčem v dospělosti jsou výrazně vzácnější. Prevalence primárních stereotypií se udává mezi 3 až 8 %. Sekundární stereotypie se objevují buď v důsledku senzorické deprivace, sociální izolace, nebo jako součást širší symptomatiky u mnoha, především neurovývojových, onemocnění, u psychiatrických onemocnění nebo jako součást polékových syndromů. V genezi stereotypií se zvažují jak neurobiologické mechanismy včetně genetické dispozice, tak vlivy zevního prostředí a sociálních interakcí. Základním terapeutickým postupem je edukace a behaviorální terapie, u farmakologických postupů bohužel scházejí randomizované, dvojitě zaslepené studie.

Stereotypies are repetitive, rhythmic, seemingly purposeless movement patterns. Primary stereotypies are typically described in healthy children with normal development, stereotypies with a trigger in adulthood are significantly rarer. The prevalence of primary stereotypies is reported between 3 and 8 %. Secondary stereotypies appear either as a result of sensory deprivation, social isolation or as part of broader syndroms in many, especially neurodevelopmental diseases, in psychiatric diseases or drug-induced syndromes. In the genesis of stereotypies, both neurobiological mechanisms, including genetic disposition, and the effects of the external environment and social interactions are considered. The basic therapeutic procedure are education and behavioral therapy, unfortunately there are no randomized, double-blind studies for pharmacological procedures.

Stereotypies

References provided by Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25001382
003      
CZ-PrNML
005      
20250302123144.0
007      
ta
008      
250204s2024 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36290/neu.2023.044 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Dolečková, Kristýna $u Neurologická klinika a Centrum klinických neurověd, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze $7 xx0328861
245    10
$a Stereotypie / $c Kristýna Dolečková, Jan Roth
246    31
$a Stereotypies
520    9_
$a Stereotypies are repetitive, rhythmic, seemingly purposeless movement patterns. Primary stereotypies are typically described in healthy children with normal development, stereotypies with a trigger in adulthood are significantly rarer. The prevalence of primary stereotypies is reported between 3 and 8 %. Secondary stereotypies appear either as a result of sensory deprivation, social isolation or as part of broader syndroms in many, especially neurodevelopmental diseases, in psychiatric diseases or drug-induced syndromes. In the genesis of stereotypies, both neurobiological mechanisms, including genetic disposition, and the effects of the external environment and social interactions are considered. The basic therapeutic procedure are education and behavioral therapy, unfortunately there are no randomized, double-blind studies for pharmacological procedures.
520    3_
$a Stereotypie jsou opakující se, rytmické, zdánlivě neúčelné pohybové vzorce. Primární stereotypie jsou typicky popisovány u zdravých dětí s normálním vývojem, stereo­typie se spouštěčem v dospělosti jsou výrazně vzácnější. Prevalence primárních stereotypií se udává mezi 3 až 8 %. Sekundární stereotypie se objevují buď v důsledku senzorické deprivace, sociální izolace, nebo jako součást širší symptomatiky u mnoha, především neurovývojových, onemocnění, u psychiatrických onemocnění nebo jako součást polékových syndromů. V genezi stereotypií se zvažují jak neurobiologické mechanismy včetně genetické dispozice, tak vlivy zevního prostředí a sociálních interakcí. Základním terapeutickým postupem je edukace a behaviorální terapie, u farmakologických postupů bohužel scházejí randomizované, dvojitě zaslepené studie.
650    07
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    17
$a porucha se stereotypními pohyby $x etiologie $x klasifikace $7 D019956 $2 czmesh
650    07
$a diferenciální diagnóza $7 D003937 $2 czmesh
650    07
$a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $7 D010353 $2 czmesh
650    07
$a senzorická deprivace $7 D012683 $2 czmesh
650    07
$a sociální izolace $7 D012934 $2 czmesh
650    07
$a neurobiologie $7 D009446 $2 czmesh
655    _7
$a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
700    1_
$a Roth, Jan, $d 1961- $7 jo20000074063 $u Neurologická klinika a Centrum klinických neurověd, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze
773    0_
$t Neurologie pro praxi $x 1213-1814 $g Roč. 25, č. 5 (2024), s. 400-404 $w MED00011853
856    41
$u https://neurologiepropraxi.cz/artkey/neu-202405-0013_stereotypie.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y p $z 0
990    __
$a 20250114 $b ABA008
991    __
$a 20250227123120 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2265160 $s 1237384
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2024 $b 25 $c 5 $d 400-404 $e 20241119 $i 1213-1814 $m Neurologie pro praxi $x MED00011853
LZP    __
$c NLK192 $d 20250227 $b NLK111 $a Actavia-MED00011853-20250114

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...