• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Pojetí závislostí v kurikulárních dokumentech v České republice mezi lety 1918-2023
[Concept of addiction in curricular documents in what is now the Czech Republic from 1918 to 2023]

Nováková, D., Kulhánek, A.

. 2024 ; 7 (2) : 104-113.

Status minimální Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc25006012

Východiska. Kurikulární dokumenty představují klíčové podklady definující vzdělávací obsah, cíle a strategii vzdělávání. Již v období Rakouska-Uherska se v učivu objevuje téma návykových látek a závislostí. Tato problematika se v tuzemském učivu dynamicky vyvíjela a proměňovala od tradičního pojetí alkoholismu a hraní karet až po moderní trendy a digitální závislosti. Cíle | Zmapovat a popsat výskyt tématiky závislostí v učebních osnovách a rámcových vzdělávacích programech pro základní vzdělávání v českých zemích od roku 1918 do roku 2023. Metody. Byla využita kvalitativní metoda heuristické analýzy sekundárních dat. Do studie bylo zařazeno učivo vyskytující se v tuzemských kurikulárních dokumentech pro školy odpovídající dnešnímu prvnímu a druhému stupni základní školy mezi lety 1918−2023. Analyzovány byly pouze dokumenty věnující se problematice závislostí, závislostního chování a návykových látek. Identifikované učivo bylo vzájemně komparováno, byl popsán vývoj učebních dokumentů v čase a interpretovány historické souvislosti. Výsledky. Zjištění ukazují, že pojetí závislostí v pedagogice významně ovlivňovaly společenské události a politické poměry daného období. Problematika závislostí prolíná všemi sledovanými obdobími, a je tudíž zohledněna v téměř všech dobových kurikulárních dokumentech zabývajících se předmětově uvedenou tématikou. Výjimku tvoří pouze období 50., 60. let a období normalizační, kdy je z ideových důvodů vytlačena propagandistickými tendenčními aspekty. Závěry. Přístup k tématice závislostí v českém vzdělávání se výrazně měnil v závislosti na politických a společenských podmínkách, přičemž ideologické tlaky některých období vedly k výrazným odchylkám v jejím začlenění do kurikulárních dokumentů.

Background. Curricula are key documents defining educational content, objectives, and educational strategies. The topic of substance abuse and addiction appeared in the curricula as early as during the Austro-Hungarian era. This issue has evolved and changed dynamically in the national curricula from the traditional concepts of alcoholism and playing cards to modern trends and digital addictions. Objectives. To map and describe the occurrence of the topic of addictions in the curricula and Framework Educational Programmes for primary and lower secondary education in what is now the Czech Republic from 1918 to 2023. Methods. A qualitative method involving heuristic analysis of secondary data was used. The study included curricula found in the national curricular documents from between 1918 and 2023 for schools corresponding to what are today primary and lower secondary schools. Only documents dealing with addiction, addictive behaviour, and substance abuse were analysed. The curricula were compared, the development of the curricular documents over time was described, and the historical context was interpreted. Results. The findings show that the concept of addiction in pedagogy was significantly influenced by the social events and political circumstances of the period. The issue of addictions permeates all the periods under study and is therefore reflected in almost all the relevant curricular documents. The only exceptions are the 1950s and 1960s and the period referred to as “Normalisation”, when, for ideological reasons, consideration of the issue was replaced by tendentious propaganda aspects. Conclusions. The approach to the topic of addictions in Czech education has varied considerably, depending on political and social conditions, while the ideological pressures of some periods led to significant deviations in terms of its inclusion in curricular documents.

Concept of addiction in curricular documents in what is now the Czech Republic from 1918 to 2023

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25006012
003      
CZ-PrNML
005      
20250318162425.0
007      
cr|cn|
008      
250221s2024 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.35198/01-2024-002-004 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Nováková, Dagmar, $d 1948- $7 xx0079134 $u Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze
245    10
$a Pojetí závislostí v kurikulárních dokumentech v České republice mezi lety 1918-2023 / $c Nováková, D., Kulhánek, A.
246    31
$a Concept of addiction in curricular documents in what is now the Czech Republic from 1918 to 2023
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Východiska. Kurikulární dokumenty představují klíčové podklady definující vzdělávací obsah, cíle a strategii vzdělávání. Již v období Rakouska-Uherska se v učivu objevuje téma návykových látek a závislostí. Tato problematika se v tuzemském učivu dynamicky vyvíjela a proměňovala od tradičního pojetí alkoholismu a hraní karet až po moderní trendy a digitální závislosti. Cíle | Zmapovat a popsat výskyt tématiky závislostí v učebních osnovách a rámcových vzdělávacích programech pro základní vzdělávání v českých zemích od roku 1918 do roku 2023. Metody. Byla využita kvalitativní metoda heuristické analýzy sekundárních dat. Do studie bylo zařazeno učivo vyskytující se v tuzemských kurikulárních dokumentech pro školy odpovídající dnešnímu prvnímu a druhému stupni základní školy mezi lety 1918−2023. Analyzovány byly pouze dokumenty věnující se problematice závislostí, závislostního chování a návykových látek. Identifikované učivo bylo vzájemně komparováno, byl popsán vývoj učebních dokumentů v čase a interpretovány historické souvislosti. Výsledky. Zjištění ukazují, že pojetí závislostí v pedagogice významně ovlivňovaly společenské události a politické poměry daného období. Problematika závislostí prolíná všemi sledovanými obdobími, a je tudíž zohledněna v téměř všech dobových kurikulárních dokumentech zabývajících se předmětově uvedenou tématikou. Výjimku tvoří pouze období 50., 60. let a období normalizační, kdy je z ideových důvodů vytlačena propagandistickými tendenčními aspekty. Závěry. Přístup k tématice závislostí v českém vzdělávání se výrazně měnil v závislosti na politických a společenských podmínkách, přičemž ideologické tlaky některých období vedly k výrazným odchylkám v jejím začlenění do kurikulárních dokumentů.
520    9_
$a Background. Curricula are key documents defining educational content, objectives, and educational strategies. The topic of substance abuse and addiction appeared in the curricula as early as during the Austro-Hungarian era. This issue has evolved and changed dynamically in the national curricula from the traditional concepts of alcoholism and playing cards to modern trends and digital addictions. Objectives. To map and describe the occurrence of the topic of addictions in the curricula and Framework Educational Programmes for primary and lower secondary education in what is now the Czech Republic from 1918 to 2023. Methods. A qualitative method involving heuristic analysis of secondary data was used. The study included curricula found in the national curricular documents from between 1918 and 2023 for schools corresponding to what are today primary and lower secondary schools. Only documents dealing with addiction, addictive behaviour, and substance abuse were analysed. The curricula were compared, the development of the curricular documents over time was described, and the historical context was interpreted. Results. The findings show that the concept of addiction in pedagogy was significantly influenced by the social events and political circumstances of the period. The issue of addictions permeates all the periods under study and is therefore reflected in almost all the relevant curricular documents. The only exceptions are the 1950s and 1960s and the period referred to as “Normalisation”, when, for ideological reasons, consideration of the issue was replaced by tendentious propaganda aspects. Conclusions. The approach to the topic of addictions in Czech education has varied considerably, depending on political and social conditions, while the ideological pressures of some periods led to significant deviations in terms of its inclusion in curricular documents.
700    1_
$a Kulhánek, Adam $7 xx0232764 $u Klinika adiktologie, 1. LF UK $u Klinika adiktologie, VFN v Praze
773    0_
$t Adiktologie v preventivní a léčebné praxi $x 2570-8120 $g Roč. 7, č. 2 (2024), s. 104-113 $w MED00196876
856    41
$u https://www.aplp.cz/ $y stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b B 2836 $c 611 a $y 0 $z 0
990    __
$a 20250219122354 $b ABA008
991    __
$a 20250318162422 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 2272267 $s 1243037
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2024 $b 7 $c 2 $d 104-113 $i 2570-8120 $m Adiktologie v preventivní a léčebné praxi $x MED00196876
LZP    __
$a NLK 2025-08/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...