Visual evoked potential evidence for magnocellular system deficit in dyslexia
Jazyk angličtina Země Česko Médium print
Typ dokumentu klinické zkoušky, časopisecké články, práce podpořená grantem
PubMed
8884929
Knihovny.cz E-zdroje
- MeSH
- dítě MeSH
- dyslexie patologie patofyziologie MeSH
- lidé MeSH
- světelná stimulace MeSH
- vidění monokulární fyziologie MeSH
- vnímání pohybu fyziologie MeSH
- zrakové dráhy patologie patofyziologie MeSH
- zrakové evokované potenciály fyziologie MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- časopisecké články MeSH
- klinické zkoušky MeSH
- práce podpořená grantem MeSH
Some recent studies on dyslexia have suggested a selective abnormality in the magnocellular visual pathway. To verify this hypothesis, we investigated motion-onset visual evoked potentials (VEPs) (predominantly testing the magnocellular system) as well as pattern-reversal VEPs (presumably testing the parvocellular system) in 20 dyslexics and 16 controls (both groups with a mean age of 10.0 years). Although the latencies and amplitudes of the main positive peak of pattern-reversal VEPs did not differ between the dyslexic and control group, the motion specific negative peak of motion-onset VEPs was significantly delayed (p < 0.001) in dyslexics. Our results confirm a selective magnocellular pathway disorder in dyslexics and indicate that the motion-onset VEPs might serve as an objective method for early diagnosis of dyslexia.
Difficulties of motion-onset VEP interpretation in school-age children