Seasonal variability of oxidative stress markers in city bus drivers. Part I. Oxidative damage to DNA
Jazyk angličtina Země Nizozemsko Médium print-electronic
Typ dokumentu časopisecké články, práce podpořená grantem
PubMed
18436263
DOI
10.1016/j.mrfmmm.2008.03.003
PII: S0027-5107(08)00062-6
Knihovny.cz E-zdroje
- MeSH
- 8-hydroxy-2'-deoxyguanosin MeSH
- biologické markery moč MeSH
- deoxyguanosin analogy a deriváty moč MeSH
- karcinogeny životního prostředí MeSH
- látky znečišťující vzduch v pracovním prostředí MeSH
- látky znečišťující životní prostředí MeSH
- lidé MeSH
- monitorování životního prostředí MeSH
- motorová vozidla MeSH
- oxidační stres * MeSH
- pevné částice škodlivé účinky MeSH
- polycyklické aromatické uhlovodíky škodlivé účinky MeSH
- poškození DNA * MeSH
- pracovní expozice MeSH
- roční období * MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- časopisecké články MeSH
- práce podpořená grantem MeSH
- Názvy látek
- 8-hydroxy-2'-deoxyguanosin MeSH
- biologické markery MeSH
- deoxyguanosin MeSH
- karcinogeny životního prostředí MeSH
- látky znečišťující vzduch v pracovním prostředí MeSH
- látky znečišťující životní prostředí MeSH
- pevné částice MeSH
- polycyklické aromatické uhlovodíky MeSH
We investigated the seasonal variability of 8-oxodeoxyguanosine (8-oxodG), a marker of oxidative damage to DNA, in urine of 50 bus drivers and 50 controls in Prague, Czech Republic, in three seasons with different levels of air pollution: winter 2005, summer 2006 and winter 2006. The exposure to environmental pollutants (carcinogenic polycyclic aromatic hydrocarbons, c-PAHs, particulate matter (PM), and volatile organic compounds (VOC)) was monitored by personal and/or stationary monitors. For the analysis of 8-oxodG levels, the ELISA technique was used. Bus drivers were exposed to significantly higher levels of c-PAHs in winter 2006, while in the other two seasons the exposure of controls was unexpectedly higher than that of bus drivers. We did not see any difference in VOC exposure between both groups in summer 2006 and in winter 2006; VOC were not monitored in winter 2005. 8-OxodG levels were higher in bus drivers than in controls in all seasons. The median levels of 8-oxodG (nmol/mmol creatinine) in bus drivers vs. controls were as follows: winter 2005: 7.79 vs. 6.12 (p=0.01); summer 2006: 6.91 vs. 5.11 (p<0.01); winter 2006: 5.73 vs. 3.94 (p<0.001). Multivariate logistic regression analysis identified PM2.5 and PM10 levels, measured by stationary monitors during a 3-day period before urine collection, as the only factors significantly affecting 8-oxodG levels, while the levels of c-PAHs had no significant influence.
Citace poskytuje Crossref.org
Biomarkers of exposure and effect-interpretation in human risk assessment