Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Klasifikace vývojových poruch řeči
[Classification of developmental language disorders]

Olga Dlouhá

. 2005 ; Roč. 54 (č. 1) : s. 27-31.

Language Czech, English Country Czech Republic

Vývojové poruchy řeči jsou v odborné literatuře definovány nejednotně. O dětech s obtížemi při osvojování si mateřské řeči se referuje jako o dětech, které mají vývojovou afázii, vývojovou dysfázii, opožděnou řeč, specifickou vývojovou poruchu řeči a nejvíce specifické řečové postižení. Termín, který se nejčastěji používá, je SLI – specific language impairment. Sledování vývojových poruch řeči je zaměřeno na děti s vážnými problémy s rozuměním řeči, kdy je snaha zjistit, do jaké míry jsou tyto obtíže sluchové či jazykové. Hledají se souvislosti mezi vadnou řečovou produkcí a abnormální řečovou percepcí. V centru vývojové poruchy je zhoršené sluchové vnímání. V posledních letech se vývojové poruchy řeči řadí i mezi poruchy centrálního sluchového zpracování zvukových signálů (CAPD – central auditory processing disorder). Na našem pracovišti používáme tradiční dělení podle Nováka na vývojovou dysfázii, vývojovou dysarthrii a kombinované formy vývojových poruch řeči, i když se nabízí termín porucha zpracování řečového signálu.

The more varied and inconsistent is the terminology that we use to refer to developmental language disorders. Children with unexplained difficulties in language acquisition have been variously referred to as having developmental aphasia, developmental dysphasia, delayed language, developmental language disorder, and, most recently, specific language impairment. The term that is usually preferred in contemporary research is SLI (specific language impairment). Some studies have focused on children with severe comprehension problems, asking how far their difficulties are auditory of linguistic. Others have concentrated on looking for a link between defective speech production and abnormal speech perception. However the identification of speech sounds appears to be a problem for all these groups. At the heart of SLI there is an impairment of auditory perception. In recent years developmental language disorders have ordered between CAPD – central auditory processing disorder. Central auditory deficits (impairment for the acquisition of auditory symbols) coexist with difficulties in children with specific language impairment. In our phoniatric department we use traditional classification sec. prof. Novak (developmental dysphasia and dysarthria and combination of both disorders).

Classification of developmental language disorders

Klasifikace vývojových poruch řeči = Classification of developmental language disorders /

Classification of developmental language disorders /

Bibliography, etc.

Lit. 25

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc05006381
003      
CZ-PrNML
005      
20131022101447.0
008      
050701s2005 xr u cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $a eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Dlouhá, Olga, $d 1953- $4 aut $7 jn20000400468
245    10
$a Klasifikace vývojových poruch řeči = $b Classification of developmental language disorders / $c Olga Dlouhá
246    11
$a Classification of developmental language disorders
314    __
$a Foniatrická klinika, 1. LF UK a VFN, Praha 2, CZ
504    __
$a Lit. 25
520    3_
$a Vývojové poruchy řeči jsou v odborné literatuře definovány nejednotně. O dětech s obtížemi při osvojování si mateřské řeči se referuje jako o dětech, které mají vývojovou afázii, vývojovou dysfázii, opožděnou řeč, specifickou vývojovou poruchu řeči a nejvíce specifické řečové postižení. Termín, který se nejčastěji používá, je SLI – specific language impairment. Sledování vývojových poruch řeči je zaměřeno na děti s vážnými problémy s rozuměním řeči, kdy je snaha zjistit, do jaké míry jsou tyto obtíže sluchové či jazykové. Hledají se souvislosti mezi vadnou řečovou produkcí a abnormální řečovou percepcí. V centru vývojové poruchy je zhoršené sluchové vnímání. V posledních letech se vývojové poruchy řeči řadí i mezi poruchy centrálního sluchového zpracování zvukových signálů (CAPD – central auditory processing disorder). Na našem pracovišti používáme tradiční dělení podle Nováka na vývojovou dysfázii, vývojovou dysarthrii a kombinované formy vývojových poruch řeči, i když se nabízí termín porucha zpracování řečového signálu.
520    9_
$a The more varied and inconsistent is the terminology that we use to refer to developmental language disorders. Children with unexplained difficulties in language acquisition have been variously referred to as having developmental aphasia, developmental dysphasia, delayed language, developmental language disorder, and, most recently, specific language impairment. The term that is usually preferred in contemporary research is SLI (specific language impairment). Some studies have focused on children with severe comprehension problems, asking how far their difficulties are auditory of linguistic. Others have concentrated on looking for a link between defective speech production and abnormal speech perception. However the identification of speech sounds appears to be a problem for all these groups. At the heart of SLI there is an impairment of auditory perception. In recent years developmental language disorders have ordered between CAPD – central auditory processing disorder. Central auditory deficits (impairment for the acquisition of auditory symbols) coexist with difficulties in children with specific language impairment. In our phoniatric department we use traditional classification sec. prof. Novak (developmental dysphasia and dysarthria and combination of both disorders).
650    _2
$a vývojové poruchy řeči $x klasifikace $x patofyziologie $7 D007805
650    _2
$a poruchy řeči $x klasifikace $x patofyziologie $7 D013064
650    _2
$a poruchy sluchové percepce $x patofyziologie $7 D001308
650    _2
$a centrální poruchy sluchu $x patofyziologie $7 D001304
650    _2
$a klasifikace $7 D002965
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a finanční podpora výzkumu jako téma $7 D012109
650    _2
$a lidé $7 D006801
773    0_
$w MED00011061 $t Otorinolaryngologie a foniatrie $g Roč. 54, č. 1 (2005), s. 27-31 $x 1210-7867
856    41
$y plný text volně přístupný $u https://www.prolekare.cz/casopisy/otorinolaryngologie-foniatrie/2005-1/klasifikace-vyvojovych-poruch-reci-5240
910    __
$a ABA008 $b A 980 $c 697 $y 0 $z 0
913    __
$a CZ $b J13/98 - MSM 111100001 Výzkumný záměr CEZ
990    __
$a 20050722 $b ABA008
991    __
$a 20131022102038 $b ABA008
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2005 $b Roč. 54 $c č. 1 $d s. 27-31 $i 1210-7867 $m Otorinolaryngologie a foniatrie $x MED00011061
LZP    __
$b přidání abstraktu

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...