-
Something wrong with this record ?
Klasifikace vývojových poruch řeči
[Classification of developmental language disorders]
Olga Dlouhá
Language Czech, English Country Czech Republic
- MeSH
- Auditory Diseases, Central physiopathology MeSH
- Child MeSH
- Research Support as Topic MeSH
- Classification MeSH
- Humans MeSH
- Speech Disorders classification physiopathology MeSH
- Auditory Perceptual Disorders physiopathology MeSH
- Language Development Disorders classification physiopathology MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
Vývojové poruchy řeči jsou v odborné literatuře definovány nejednotně. O dětech s obtížemi při osvojování si mateřské řeči se referuje jako o dětech, které mají vývojovou afázii, vývojovou dysfázii, opožděnou řeč, specifickou vývojovou poruchu řeči a nejvíce specifické řečové postižení. Termín, který se nejčastěji používá, je SLI – specific language impairment. Sledování vývojových poruch řeči je zaměřeno na děti s vážnými problémy s rozuměním řeči, kdy je snaha zjistit, do jaké míry jsou tyto obtíže sluchové či jazykové. Hledají se souvislosti mezi vadnou řečovou produkcí a abnormální řečovou percepcí. V centru vývojové poruchy je zhoršené sluchové vnímání. V posledních letech se vývojové poruchy řeči řadí i mezi poruchy centrálního sluchového zpracování zvukových signálů (CAPD – central auditory processing disorder). Na našem pracovišti používáme tradiční dělení podle Nováka na vývojovou dysfázii, vývojovou dysarthrii a kombinované formy vývojových poruch řeči, i když se nabízí termín porucha zpracování řečového signálu.
The more varied and inconsistent is the terminology that we use to refer to developmental language disorders. Children with unexplained difficulties in language acquisition have been variously referred to as having developmental aphasia, developmental dysphasia, delayed language, developmental language disorder, and, most recently, specific language impairment. The term that is usually preferred in contemporary research is SLI (specific language impairment). Some studies have focused on children with severe comprehension problems, asking how far their difficulties are auditory of linguistic. Others have concentrated on looking for a link between defective speech production and abnormal speech perception. However the identification of speech sounds appears to be a problem for all these groups. At the heart of SLI there is an impairment of auditory perception. In recent years developmental language disorders have ordered between CAPD – central auditory processing disorder. Central auditory deficits (impairment for the acquisition of auditory symbols) coexist with difficulties in children with specific language impairment. In our phoniatric department we use traditional classification sec. prof. Novak (developmental dysphasia and dysarthria and combination of both disorders).
Classification of developmental language disorders
Klasifikace vývojových poruch řeči = Classification of developmental language disorders /
Classification of developmental language disorders /
Lit. 25
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc05006381
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20131022101447.0
- 008
- 050701s2005 xr u cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $a eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Dlouhá, Olga, $d 1953- $4 aut $7 jn20000400468
- 245 10
- $a Klasifikace vývojových poruch řeči = $b Classification of developmental language disorders / $c Olga Dlouhá
- 246 11
- $a Classification of developmental language disorders
- 314 __
- $a Foniatrická klinika, 1. LF UK a VFN, Praha 2, CZ
- 504 __
- $a Lit. 25
- 520 3_
- $a Vývojové poruchy řeči jsou v odborné literatuře definovány nejednotně. O dětech s obtížemi při osvojování si mateřské řeči se referuje jako o dětech, které mají vývojovou afázii, vývojovou dysfázii, opožděnou řeč, specifickou vývojovou poruchu řeči a nejvíce specifické řečové postižení. Termín, který se nejčastěji používá, je SLI – specific language impairment. Sledování vývojových poruch řeči je zaměřeno na děti s vážnými problémy s rozuměním řeči, kdy je snaha zjistit, do jaké míry jsou tyto obtíže sluchové či jazykové. Hledají se souvislosti mezi vadnou řečovou produkcí a abnormální řečovou percepcí. V centru vývojové poruchy je zhoršené sluchové vnímání. V posledních letech se vývojové poruchy řeči řadí i mezi poruchy centrálního sluchového zpracování zvukových signálů (CAPD – central auditory processing disorder). Na našem pracovišti používáme tradiční dělení podle Nováka na vývojovou dysfázii, vývojovou dysarthrii a kombinované formy vývojových poruch řeči, i když se nabízí termín porucha zpracování řečového signálu.
- 520 9_
- $a The more varied and inconsistent is the terminology that we use to refer to developmental language disorders. Children with unexplained difficulties in language acquisition have been variously referred to as having developmental aphasia, developmental dysphasia, delayed language, developmental language disorder, and, most recently, specific language impairment. The term that is usually preferred in contemporary research is SLI (specific language impairment). Some studies have focused on children with severe comprehension problems, asking how far their difficulties are auditory of linguistic. Others have concentrated on looking for a link between defective speech production and abnormal speech perception. However the identification of speech sounds appears to be a problem for all these groups. At the heart of SLI there is an impairment of auditory perception. In recent years developmental language disorders have ordered between CAPD – central auditory processing disorder. Central auditory deficits (impairment for the acquisition of auditory symbols) coexist with difficulties in children with specific language impairment. In our phoniatric department we use traditional classification sec. prof. Novak (developmental dysphasia and dysarthria and combination of both disorders).
- 650 _2
- $a vývojové poruchy řeči $x klasifikace $x patofyziologie $7 D007805
- 650 _2
- $a poruchy řeči $x klasifikace $x patofyziologie $7 D013064
- 650 _2
- $a poruchy sluchové percepce $x patofyziologie $7 D001308
- 650 _2
- $a centrální poruchy sluchu $x patofyziologie $7 D001304
- 650 _2
- $a klasifikace $7 D002965
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a finanční podpora výzkumu jako téma $7 D012109
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 773 0_
- $w MED00011061 $t Otorinolaryngologie a foniatrie $g Roč. 54, č. 1 (2005), s. 27-31 $x 1210-7867
- 856 41
- $y plný text volně přístupný $u https://www.prolekare.cz/casopisy/otorinolaryngologie-foniatrie/2005-1/klasifikace-vyvojovych-poruch-reci-5240
- 910 __
- $a ABA008 $b A 980 $c 697 $y 0 $z 0
- 913 __
- $a CZ $b J13/98 - MSM 111100001 Výzkumný záměr CEZ
- 990 __
- $a 20050722 $b ABA008
- 991 __
- $a 20131022102038 $b ABA008
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2005 $b Roč. 54 $c č. 1 $d s. 27-31 $i 1210-7867 $m Otorinolaryngologie a foniatrie $x MED00011061
- LZP __
- $b přidání abstraktu