Detail
Article
Conference paper
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Přístup k výuce zdravotní tělesné výchovy v rámci bakalářských studijních programů na univerzitách v České republice a Velké Británii

Lenka Beránková, Jitka Kopřivová

Language Czech Country Czech Republic

Document type Comparative Study

Sedavý životní styl je jedním ze závažných problémů západní společnosti spojovaných s rozvojem mnoha civilizačních onemocnění včetně oslabení pohybové soustavy. V rámci řešení této problematiky je Evropskou unií kladen důraz na výchovu odborníků především formou bakalářského studia na vysokých školách. Avšak vzhledem k rozdílnému ekonomickému, kulturnímu a historickému vývoji v jednotlivých členských zemích je i přístup k výuce na evropských univerzitách odlišný. Cílem projektu je proto porovnat tyto odlišnosti mezi Fakultou sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně a Faculty of Humanities and Sciences, University of Wales, Newport, Velká Británie, které spolupracují na základě bilaterální dohody o výměně studentů a akademických pracovníků v rámci evropského programu Socrates-Erasmus a nabídnout tak přehled o možnostech studia v zahraničí. Na FSpS MU je otázka sedavého životního stylu a jeho následků řešena především v rámci předmětu zdravotní tělesná výchova. Studenti se učí prakticky i teoreticky vyšetřovat oslabení pohybové soustavy a dalších tělních systémů, jakožto i praktickému nácviku kompenzačních cvičení, jejich preskribci u jednotlivých typů oslabení a vedení cvičební jednotky oslabených jedinců s cílem zlepšit jejich zdravotní stav. Ve Velké Británii je tato problematika implementována do několika předmětů-preskribce tělesných cvičení, pohybová aktivita a zdraví a aplikovaná tělesná výchova, sport a rekreace. Výuka je vedena spíše formou teoretických přednášek, sledujíce britskou koncepci veřejného zdraví se zaměřením na obezitu a kardiovaskulární onemocnění.

Sedentary life style is a very important factor connected with progress of many diseases and disabilities in western countries. European Union solves this problem accentuating education of professionals through bachelor's study programs on European Universities. But there are differences among approaches in tuition because of different economic, cultural and historical development. The Goal of this project is to compare those differences between Faculty of Sports Studies, Masaryk University in Brno, Czech Republic and Faculty of Humanities and Sciences, University of Wales, Newport, Great Britain because of cooperation based on bilateral agreement on exchanging students and academic staff within European exchange program Socerates- Erasmus and offer summary about study possibilities abroad. On FSpS MU there is problem of sedentary life style solved within module “zdravotní tělesná výchova”. Students are practically and theoretically taught to evaluate disorders of musculoskeletal system and other body systems, to prescribe corrective physical activity according to particular disorder or disability and to manage disabled to improve their health. In Great Britain this problem is solved within diverse modules: exercise prescription, physical activity and health and adapted physical education, sport and recreation. Lessons are mainly managed in way of theoretical lectures, following British conception of public health with specialization to obesity and cardiovascular diseases.

000      
04928naa 2200397 a 4500
001      
bmc07503900
003      
CZ-PrNML
005      
20180227101350.0
008      
080519s2005 xr e cze||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Dovrtělová, Lenka, $d 1977- $7 xx0135176
245    10
$a Přístup k výuce zdravotní tělesné výchovy v rámci bakalářských studijních programů na univerzitách v České republice a Velké Británii / $c Lenka Beránková, Jitka Kopřivová
314    __
$a Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita, Brno
520    3_
$a Sedavý životní styl je jedním ze závažných problémů západní společnosti spojovaných s rozvojem mnoha civilizačních onemocnění včetně oslabení pohybové soustavy. V rámci řešení této problematiky je Evropskou unií kladen důraz na výchovu odborníků především formou bakalářského studia na vysokých školách. Avšak vzhledem k rozdílnému ekonomickému, kulturnímu a historickému vývoji v jednotlivých členských zemích je i přístup k výuce na evropských univerzitách odlišný. Cílem projektu je proto porovnat tyto odlišnosti mezi Fakultou sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně a Faculty of Humanities and Sciences, University of Wales, Newport, Velká Británie, které spolupracují na základě bilaterální dohody o výměně studentů a akademických pracovníků v rámci evropského programu Socrates-Erasmus a nabídnout tak přehled o možnostech studia v zahraničí. Na FSpS MU je otázka sedavého životního stylu a jeho následků řešena především v rámci předmětu zdravotní tělesná výchova. Studenti se učí prakticky i teoreticky vyšetřovat oslabení pohybové soustavy a dalších tělních systémů, jakožto i praktickému nácviku kompenzačních cvičení, jejich preskribci u jednotlivých typů oslabení a vedení cvičební jednotky oslabených jedinců s cílem zlepšit jejich zdravotní stav. Ve Velké Británii je tato problematika implementována do několika předmětů-preskribce tělesných cvičení, pohybová aktivita a zdraví a aplikovaná tělesná výchova, sport a rekreace. Výuka je vedena spíše formou teoretických přednášek, sledujíce britskou koncepci veřejného zdraví se zaměřením na obezitu a kardiovaskulární onemocnění.
520    9_
$a Sedentary life style is a very important factor connected with progress of many diseases and disabilities in western countries. European Union solves this problem accentuating education of professionals through bachelor's study programs on European Universities. But there are differences among approaches in tuition because of different economic, cultural and historical development. The Goal of this project is to compare those differences between Faculty of Sports Studies, Masaryk University in Brno, Czech Republic and Faculty of Humanities and Sciences, University of Wales, Newport, Great Britain because of cooperation based on bilateral agreement on exchanging students and academic staff within European exchange program Socerates- Erasmus and offer summary about study possibilities abroad. On FSpS MU there is problem of sedentary life style solved within module “zdravotní tělesná výchova”. Students are practically and theoretically taught to evaluate disorders of musculoskeletal system and other body systems, to prescribe corrective physical activity according to particular disorder or disability and to manage disabled to improve their health. In Great Britain this problem is solved within diverse modules: exercise prescription, physical activity and health and adapted physical education, sport and recreation. Lessons are mainly managed in way of theoretical lectures, following British conception of public health with specialization to obesity and cardiovascular diseases.
650    _2
$a zdravotní výchova $x organizace a řízení $7 D006266
650    _2
$a tělesná výchova $x organizace a řízení $7 D010806
650    _2
$a univerzity $7 D014495
650    _2
$a životní styl $7 D008019
650    _2
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    _2
$a zdravé chování $7 D015438
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
651    _2
$a Spojené království $7 D006113
655    _2
$a srovnávací studie $7 D003160
700    1_
$a Kopřivová, Jitka, $d 1953- $7 ola2003206227
773    0_
$w MED00152269 $t Sport a kvalita života $g (2005), s. 20-21
910    __
$y 1 $a ABA008 $b CD 812 $z 0
990    __
$a 20080519122725 $b ABA008
991    __
$a 20180227101718 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 619523 $s 471956
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2005 $d 20-21 $m Sport a kvalita života $x MED00152269
LZP    __
$a 2008-4/mklm

Find record