Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Problematika řidičů mezinárodní kamionové dopravy ve vztahu k bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích
[Problems of drivers of international truck transport in relation to safety and continuity of transport on roads]

Ambrůžek Antonín

. 2005 ; 1 (2) : 82-85.

Language Czech Country Czech Republic

V dnešní době, kdy jsme obklopeni na našich silnicích velkým množstvím motorových vozidel, se do popředí tlačí mezinárodní kamionová přeprava. Doprava zboží nákladními automobily se stala trendem posledního desetiletí. Toto můžeme pozorovat zvláště na našich dálnicích buď osobně, nebo zprostředkovaně z médií. Je asi každému jasné, že ony nákladní automobily řídí lidé. Práce řidiče nákladního automobilu není v žádném případě snadná ani jednoduchá. Vždyť takovýto řidič je denně vystaven mnoha stresovým situacím, které se odehrávají před jejich zraky. Z tohoto důvodu také dochází ze strany uvedených řidičů k ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Aby se takovéto nebezpečí maximálně snižovalo, existuje Evropská dohoda o práci osádek v mezinárodní silniční dopravě – AETR. Cílem a smyslem této dohody je snížení rizika vzniku dopravní nehody. Jenom za loňský rok došlo na našich silnicích k 29 234 dopravním nehodám nákladních automobilů, při nichž přišlo o život 154 osob. Uvedená mezinárodní dohoda AETR ve svém obsahu upravuje dobu řízení, přerušení doby řízení (přestávku), denní či týdenní dobu odpočinku řidiče. Pro důslednou realizaci již zmíněného předpisu slouží kontrolní zařízení - tachograf. Je to přístroj pro automatickou indikaci a záznam údajů o provozu uvedených vozidel. Výstupy záznamového zařízení jsou oprávněny kontrolovat orgány Policie ČR, Celní správy i ostatní orgány státní správy, např. Krajské úřady, a to jak na silnicích, tak i ve svých úřadech. Vzhledem k tomu, že kamionová doprava se stává velmi problematickou oblastí, je nutné, aby se kompetentní orgány zabývaly co nejdůslednější kontrolou její činnosti.

Nowadays when we are surrounded by a great number of motor vehicles on our roads, the international truck transport is getting into the foreground. The goods transport with trucks has become a trend of last decade. We can observe this particularly on our highways, either personally, or mediately from the media. It is probably a plain fact for everybody that those trucks are driven by people. The work of the truck driver is in no case easy or simple. Such a driver is exposed to a lot of stressing situation taking place before their eyes every day. For this reason, other participants of road traffic are endangered by the above mentioned drivers. In order to reduce maximally such danger, the European Agreement of Work of Crews in International Road Traffic – AETR exists. The aim and purpose of this agreement is to reduce the risk of origination of traffic accidents. Only during last year, 29 234 traffic accidents of trucks took place on our roads, in which 154 persons were killed. The above mentioned international agreement AETR regulates in its contents the driving time, the interruption of the driving time (the break), the daily or weekly rest time of the driver. A control device – the recording speedometer – serves for consequent implementation of the above mentioned regulation. It is a device for automatic indication and record of the operation data of said vehicles. The outputs of the recording device can be controlled by bodies of the Police of the Czech Republic, Customs Administration and by other bodies of state administration, e.g. County Councils, both on the roads and in their offices. As the truck traffic is becoming a very problematic sphere, it is necessary that the competent bodies implement the control of its activities with maximum consistency.

Problems of drivers of international truck transport in relation to safety and continuity of transport on roads

Bibliography, etc.

Lit.: 3

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc07529365
003      
CZ-PrNML
005      
20111210145812.0
008      
090918s2005 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Ambrůžek, Antonín $7 xx0139362
245    10
$a Problematika řidičů mezinárodní kamionové dopravy ve vztahu k bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích / $c Ambrůžek Antonín
246    11
$a Problems of drivers of international truck transport in relation to safety and continuity of transport on roads
314    __
$a Policie České republiky, České Budějovice
504    __
$a Lit.: 3
520    3_
$a V dnešní době, kdy jsme obklopeni na našich silnicích velkým množstvím motorových vozidel, se do popředí tlačí mezinárodní kamionová přeprava. Doprava zboží nákladními automobily se stala trendem posledního desetiletí. Toto můžeme pozorovat zvláště na našich dálnicích buď osobně, nebo zprostředkovaně z médií. Je asi každému jasné, že ony nákladní automobily řídí lidé. Práce řidiče nákladního automobilu není v žádném případě snadná ani jednoduchá. Vždyť takovýto řidič je denně vystaven mnoha stresovým situacím, které se odehrávají před jejich zraky. Z tohoto důvodu také dochází ze strany uvedených řidičů k ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Aby se takovéto nebezpečí maximálně snižovalo, existuje Evropská dohoda o práci osádek v mezinárodní silniční dopravě – AETR. Cílem a smyslem této dohody je snížení rizika vzniku dopravní nehody. Jenom za loňský rok došlo na našich silnicích k 29 234 dopravním nehodám nákladních automobilů, při nichž přišlo o život 154 osob. Uvedená mezinárodní dohoda AETR ve svém obsahu upravuje dobu řízení, přerušení doby řízení (přestávku), denní či týdenní dobu odpočinku řidiče. Pro důslednou realizaci již zmíněného předpisu slouží kontrolní zařízení - tachograf. Je to přístroj pro automatickou indikaci a záznam údajů o provozu uvedených vozidel. Výstupy záznamového zařízení jsou oprávněny kontrolovat orgány Policie ČR, Celní správy i ostatní orgány státní správy, např. Krajské úřady, a to jak na silnicích, tak i ve svých úřadech. Vzhledem k tomu, že kamionová doprava se stává velmi problematickou oblastí, je nutné, aby se kompetentní orgány zabývaly co nejdůslednější kontrolou její činnosti.
520    9_
$a Nowadays when we are surrounded by a great number of motor vehicles on our roads, the international truck transport is getting into the foreground. The goods transport with trucks has become a trend of last decade. We can observe this particularly on our highways, either personally, or mediately from the media. It is probably a plain fact for everybody that those trucks are driven by people. The work of the truck driver is in no case easy or simple. Such a driver is exposed to a lot of stressing situation taking place before their eyes every day. For this reason, other participants of road traffic are endangered by the above mentioned drivers. In order to reduce maximally such danger, the European Agreement of Work of Crews in International Road Traffic – AETR exists. The aim and purpose of this agreement is to reduce the risk of origination of traffic accidents. Only during last year, 29 234 traffic accidents of trucks took place on our roads, in which 154 persons were killed. The above mentioned international agreement AETR regulates in its contents the driving time, the interruption of the driving time (the break), the daily or weekly rest time of the driver. A control device – the recording speedometer – serves for consequent implementation of the above mentioned regulation. It is a device for automatic indication and record of the operation data of said vehicles. The outputs of the recording device can be controlled by bodies of the Police of the Czech Republic, Customs Administration and by other bodies of state administration, e.g. County Councils, both on the roads and in their offices. As the truck traffic is becoming a very problematic sphere, it is necessary that the competent bodies implement the control of its activities with maximum consistency.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a doprava $x normy $x pracovní síly $x statistika a číselné údaje $7 D014186
650    _2
$a dopravní nehody $x prevence a kontrola $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D000063
650    _2
$a psychický stres $x komplikace $x prevence a kontrola $x psychologie $7 D013315
650    _2
$a automobily $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D001336
650    _2
$a řízení motorových vozidel $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D001334
650    _2
$a primární prevence $x normy $7 D011322
650    _2
$a odpočinek $x psychologie $7 D012146
650    _2
$a mortalita $x trendy $7 D009026
773    0_
$w MED00152401 $t Prevence úrazů, otrav a násilí $g Roč. 1, č. 2 (2005), s. 82-85 $x 1801-0261
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20120429213736567640.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 9
990    __
$a 20090918104846 $b ABA008
991    __
$a 20091012200917 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 680408 $s 540413
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2005 $b 1 $c 2 $d 82-85 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $x MED00152401
LZP    __
$a 2009-48/vtjb

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...