-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Primární prevence na školách zapojených do projektu EUDAP 2
[Primary prevention in schools involved in the EUDAP 2 project]
Adámková, T., Jurystová, L., Gabrhelík, R., Miovská, L., Miovský M.
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek prevence a kontrola MeSH
- primární prevence metody statistika a číselné údaje MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- šíření informací MeSH
- školy MeSH
- vládní programy statistika a číselné údaje využití MeSH
- výchova a vzdělávání metody statistika a číselné údaje MeSH
- zakázané drogy škodlivé účinky MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
VÝCHODISKA: Ve školním roce 2007/2008 byl realizován projekt EUDAP 2, jehož cílem bylo ověřit primárněpreventivní program Unplugged na vybraných českých školách. Z důvodu zjišťování efektivity byla provedena analýza ostatních realizovaných primárních aktivit na všech školách zapojených do projektu, výsledky této analýzy jsou obsahem článku. CÍLE: Cílem analýzy bylo popsat rámec primárněpreventivních aktivit všech škol zapojených v projektu EUDAP 2 a programy, které na těchto školách jsou realizovány. METODY: Byla realizována dotazníková studie za využití dotazníku zaměřeného na popis jednotlivých preventivních metod a programů a na způsob jejich zajištění (vnější či vnitřní). V rámci souboru byla porovnána kontrolní a experimentální skupina. SOUBOR: Soubor tvoří 70 základních škol z celé ČR zapojených do projektu EUDAP 2 (kontrolní skupina 33 škol, experimentální 37 škol). Nejvíce škol v souboru se nachází na územní tří krajů: Jihomoravského, Středočeského a Zlínského. Dotazníky vyplňovali školní metodici prevence. VÝSLEDKY: Nejčastější realizovanou preventivní aktivitou u experimentální kontrolní skupiny byla jednorázová akce - beseda. Školy si nejčastěji zajišťovaly tuto aktivitu samy. V experimentální skupině byl program Unplugged realizován ve 100 % případů. V kontrolní skupině byl program primární prevence návykových látek realizován pouze v 21 %. ZÁVĚRY: Školní metodici prevence si často zajišťují programy prevence sami. Málokdy se přitom preventivní program prevence skládá z více lekcí a využívá více prvků než jen prostou edukaci nebo diskusi.
BACKROUND: The EUDAP 2 Project took place in Czech basic schools during the years 2007/2008. The main goal of this project was to test the applicability and effectiveness of the Unplugged primary prevention programme in the selected Czech schools. Because of the effectiveness study, another analysis was carried out in schools. This analysis was focused on the description of all the primary prevention activities which were pursued during the EUDAP 2 project but which were not related to the project. The results of this analysis are the subject of this article. AIMS: The main goal of the analysis was to provide a detailed description of the prevention programmes delivered by the schools involved in the EUDAP 2 project. METHODS: The data were collected using questionnaires. The main focus was on the description of the primary prevention programmes and the way in which they were delivered. Experimental and control groups were compared. SAMPLE: The sample consisted of 70 basic schools from the entire Czech Republic; 33 were involved in the project as the control group, 37 were involved in the project as the experimental group. The questionnaires were completed by the school prevention workers. RESULTS: The most frequent primary prevention activity was one-off activity. The schools mostly carried out their programme by themselves. In the control group, only 21% of the primary prevention programmes covered the prevention of drug use, while in the experimental group, comprehensive primary prevention programmes took place in all (100%) cases. CONCLUSIONS: The teachers responsible for primary prevention were most likely to organise the programmes by themselves. Most of the programmes are just occasional lectures.
Primary prevention in schools involved in the EUDAP 2 project
Lit.: 11
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc07529648
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190923084230.0
- 008
- 090923s2009 xr e cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Adámková, Tereza. $7 jo2016897363
- 245 10
- $a Primární prevence na školách zapojených do projektu EUDAP 2 / $c Adámková, T., Jurystová, L., Gabrhelík, R., Miovská, L., Miovský M.
- 246 11
- $a Primary prevention in schools involved in the EUDAP 2 project
- 314 __
- $a Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF UK a VFN, Praha
- 504 __
- $a Lit.: 11
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Ve školním roce 2007/2008 byl realizován projekt EUDAP 2, jehož cílem bylo ověřit primárněpreventivní program Unplugged na vybraných českých školách. Z důvodu zjišťování efektivity byla provedena analýza ostatních realizovaných primárních aktivit na všech školách zapojených do projektu, výsledky této analýzy jsou obsahem článku. CÍLE: Cílem analýzy bylo popsat rámec primárněpreventivních aktivit všech škol zapojených v projektu EUDAP 2 a programy, které na těchto školách jsou realizovány. METODY: Byla realizována dotazníková studie za využití dotazníku zaměřeného na popis jednotlivých preventivních metod a programů a na způsob jejich zajištění (vnější či vnitřní). V rámci souboru byla porovnána kontrolní a experimentální skupina. SOUBOR: Soubor tvoří 70 základních škol z celé ČR zapojených do projektu EUDAP 2 (kontrolní skupina 33 škol, experimentální 37 škol). Nejvíce škol v souboru se nachází na územní tří krajů: Jihomoravského, Středočeského a Zlínského. Dotazníky vyplňovali školní metodici prevence. VÝSLEDKY: Nejčastější realizovanou preventivní aktivitou u experimentální kontrolní skupiny byla jednorázová akce - beseda. Školy si nejčastěji zajišťovaly tuto aktivitu samy. V experimentální skupině byl program Unplugged realizován ve 100 % případů. V kontrolní skupině byl program primární prevence návykových látek realizován pouze v 21 %. ZÁVĚRY: Školní metodici prevence si často zajišťují programy prevence sami. Málokdy se přitom preventivní program prevence skládá z více lekcí a využívá více prvků než jen prostou edukaci nebo diskusi.
- 520 9_
- $a BACKROUND: The EUDAP 2 Project took place in Czech basic schools during the years 2007/2008. The main goal of this project was to test the applicability and effectiveness of the Unplugged primary prevention programme in the selected Czech schools. Because of the effectiveness study, another analysis was carried out in schools. This analysis was focused on the description of all the primary prevention activities which were pursued during the EUDAP 2 project but which were not related to the project. The results of this analysis are the subject of this article. AIMS: The main goal of the analysis was to provide a detailed description of the prevention programmes delivered by the schools involved in the EUDAP 2 project. METHODS: The data were collected using questionnaires. The main focus was on the description of the primary prevention programmes and the way in which they were delivered. Experimental and control groups were compared. SAMPLE: The sample consisted of 70 basic schools from the entire Czech Republic; 33 were involved in the project as the control group, 37 were involved in the project as the experimental group. The questionnaires were completed by the school prevention workers. RESULTS: The most frequent primary prevention activity was one-off activity. The schools mostly carried out their programme by themselves. In the control group, only 21% of the primary prevention programmes covered the prevention of drug use, while in the experimental group, comprehensive primary prevention programmes took place in all (100%) cases. CONCLUSIONS: The teachers responsible for primary prevention were most likely to organise the programmes by themselves. Most of the programmes are just occasional lectures.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a vládní programy $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D006078
- 650 _2
- $a primární prevence $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D011322
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D004493
- 650 _2
- $a šíření informací $7 D033181
- 650 _2
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
- 650 _2
- $a zakázané drogy $x škodlivé účinky $7 D013287
- 700 1_
- $a Jurystová, Lucie $7 xx0100575
- 700 1_
- $a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003
- 700 1_
- $a Šťastná, Lenka $7 ola2005298442
- 700 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463
- 773 0_
- $w MED00012365 $t Adiktologie $g Roč. 9, č. 2 (2009), s. 86-94 $x 1213-3841
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2009_2_Adamkova_Primarni-prevence.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 9 $z 0
- 990 __
- $a 20090923110137 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190923084626 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 681281 $s 541305
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2009 $b 9 $c 2 $d 86-94 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $a 2009-37/dkjb