Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Primární prevence na školách zapojených do projektu EUDAP 2
[Primary prevention in schools involved in the EUDAP 2 project]

Adámková, T., Jurystová, L., Gabrhelík, R., Miovská, L., Miovský M.

. 2009 ; 9 (2) : 86-94.

Language Czech Country Czech Republic

VÝCHODISKA: Ve školním roce 2007/2008 byl realizován projekt EUDAP 2, jehož cílem bylo ověřit primárněpreventivní program Unplugged na vybraných českých školách. Z důvodu zjišťování efektivity byla provedena analýza ostatních realizovaných primárních aktivit na všech školách zapojených do projektu, výsledky této analýzy jsou obsahem článku. CÍLE: Cílem analýzy bylo popsat rámec primárněpreventivních aktivit všech škol zapojených v projektu EUDAP 2 a programy, které na těchto školách jsou realizovány. METODY: Byla realizována dotazníková studie za využití dotazníku zaměřeného na popis jednotlivých preventivních metod a programů a na způsob jejich zajištění (vnější či vnitřní). V rámci souboru byla porovnána kontrolní a experimentální skupina. SOUBOR: Soubor tvoří 70 základních škol z celé ČR zapojených do projektu EUDAP 2 (kontrolní skupina 33 škol, experimentální 37 škol). Nejvíce škol v souboru se nachází na územní tří krajů: Jihomoravského, Středočeského a Zlínského. Dotazníky vyplňovali školní metodici prevence. VÝSLEDKY: Nejčastější realizovanou preventivní aktivitou u experimentální kontrolní skupiny byla jednorázová akce - beseda. Školy si nejčastěji zajišťovaly tuto aktivitu samy. V experimentální skupině byl program Unplugged realizován ve 100 % případů. V kontrolní skupině byl program primární prevence návykových látek realizován pouze v 21 %. ZÁVĚRY: Školní metodici prevence si často zajišťují programy prevence sami. Málokdy se přitom preventivní program prevence skládá z více lekcí a využívá více prvků než jen prostou edukaci nebo diskusi.

BACKROUND: The EUDAP 2 Project took place in Czech basic schools during the years 2007/2008. The main goal of this project was to test the applicability and effectiveness of the Unplugged primary prevention programme in the selected Czech schools. Because of the effectiveness study, another analysis was carried out in schools. This analysis was focused on the description of all the primary prevention activities which were pursued during the EUDAP 2 project but which were not related to the project. The results of this analysis are the subject of this article. AIMS: The main goal of the analysis was to provide a detailed description of the prevention programmes delivered by the schools involved in the EUDAP 2 project. METHODS: The data were collected using questionnaires. The main focus was on the description of the primary prevention programmes and the way in which they were delivered. Experimental and control groups were compared. SAMPLE: The sample consisted of 70 basic schools from the entire Czech Republic; 33 were involved in the project as the control group, 37 were involved in the project as the experimental group. The questionnaires were completed by the school prevention workers. RESULTS: The most frequent primary prevention activity was one-off activity. The schools mostly carried out their programme by themselves. In the control group, only 21% of the primary prevention programmes covered the prevention of drug use, while in the experimental group, comprehensive primary prevention programmes took place in all (100%) cases. CONCLUSIONS: The teachers responsible for primary prevention were most likely to organise the programmes by themselves. Most of the programmes are just occasional lectures.

Primary prevention in schools involved in the EUDAP 2 project

Bibliography, etc.

Lit.: 11

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc07529648
003      
CZ-PrNML
005      
20190923084230.0
008      
090923s2009 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Adámková, Tereza. $7 jo2016897363
245    10
$a Primární prevence na školách zapojených do projektu EUDAP 2 / $c Adámková, T., Jurystová, L., Gabrhelík, R., Miovská, L., Miovský M.
246    11
$a Primary prevention in schools involved in the EUDAP 2 project
314    __
$a Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF UK a VFN, Praha
504    __
$a Lit.: 11
520    3_
$a VÝCHODISKA: Ve školním roce 2007/2008 byl realizován projekt EUDAP 2, jehož cílem bylo ověřit primárněpreventivní program Unplugged na vybraných českých školách. Z důvodu zjišťování efektivity byla provedena analýza ostatních realizovaných primárních aktivit na všech školách zapojených do projektu, výsledky této analýzy jsou obsahem článku. CÍLE: Cílem analýzy bylo popsat rámec primárněpreventivních aktivit všech škol zapojených v projektu EUDAP 2 a programy, které na těchto školách jsou realizovány. METODY: Byla realizována dotazníková studie za využití dotazníku zaměřeného na popis jednotlivých preventivních metod a programů a na způsob jejich zajištění (vnější či vnitřní). V rámci souboru byla porovnána kontrolní a experimentální skupina. SOUBOR: Soubor tvoří 70 základních škol z celé ČR zapojených do projektu EUDAP 2 (kontrolní skupina 33 škol, experimentální 37 škol). Nejvíce škol v souboru se nachází na územní tří krajů: Jihomoravského, Středočeského a Zlínského. Dotazníky vyplňovali školní metodici prevence. VÝSLEDKY: Nejčastější realizovanou preventivní aktivitou u experimentální kontrolní skupiny byla jednorázová akce - beseda. Školy si nejčastěji zajišťovaly tuto aktivitu samy. V experimentální skupině byl program Unplugged realizován ve 100 % případů. V kontrolní skupině byl program primární prevence návykových látek realizován pouze v 21 %. ZÁVĚRY: Školní metodici prevence si často zajišťují programy prevence sami. Málokdy se přitom preventivní program prevence skládá z více lekcí a využívá více prvků než jen prostou edukaci nebo diskusi.
520    9_
$a BACKROUND: The EUDAP 2 Project took place in Czech basic schools during the years 2007/2008. The main goal of this project was to test the applicability and effectiveness of the Unplugged primary prevention programme in the selected Czech schools. Because of the effectiveness study, another analysis was carried out in schools. This analysis was focused on the description of all the primary prevention activities which were pursued during the EUDAP 2 project but which were not related to the project. The results of this analysis are the subject of this article. AIMS: The main goal of the analysis was to provide a detailed description of the prevention programmes delivered by the schools involved in the EUDAP 2 project. METHODS: The data were collected using questionnaires. The main focus was on the description of the primary prevention programmes and the way in which they were delivered. Experimental and control groups were compared. SAMPLE: The sample consisted of 70 basic schools from the entire Czech Republic; 33 were involved in the project as the control group, 37 were involved in the project as the experimental group. The questionnaires were completed by the school prevention workers. RESULTS: The most frequent primary prevention activity was one-off activity. The schools mostly carried out their programme by themselves. In the control group, only 21% of the primary prevention programmes covered the prevention of drug use, while in the experimental group, comprehensive primary prevention programmes took place in all (100%) cases. CONCLUSIONS: The teachers responsible for primary prevention were most likely to organise the programmes by themselves. Most of the programmes are just occasional lectures.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a vládní programy $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D006078
650    _2
$a primární prevence $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D011322
650    _2
$a výchova a vzdělávání $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D004493
650    _2
$a šíření informací $7 D033181
650    _2
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
650    _2
$a zakázané drogy $x škodlivé účinky $7 D013287
700    1_
$a Jurystová, Lucie $7 xx0100575
700    1_
$a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003
700    1_
$a Šťastná, Lenka $7 ola2005298442
700    1_
$a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463
773    0_
$w MED00012365 $t Adiktologie $g Roč. 9, č. 2 (2009), s. 86-94 $x 1213-3841
856    41
$u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2009_2_Adamkova_Primarni-prevence.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 9 $z 0
990    __
$a 20090923110137 $b ABA008
991    __
$a 20190923084626 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 681281 $s 541305
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2009 $b 9 $c 2 $d 86-94 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu $a 2009-37/dkjb

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...