Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Úloha informačních a komunikačních technologií v edukaci žáků s postižením zraku
[Role of information and communication technologies in the education of pupils with sight involvements]

Radka Prázdná

. 2009 ; 11 (2) : 387-393.

Language Czech Country Czech Republic

Text předkládá problematiku žáků s postižením zraku v průběhu primárního vzdělávání v kontextu utváření specifických kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Tato oblast v souvislosti se zrakovým postižením má především významnou dimenzi uceleně rehabilitační. Ve vztahu ke zrakovému postižení jsou informační a komunikační technologie především nástrojem kompenzace informačního deficitu vzniklého v důsledku kvantitativních či kvalitativních změn v oblasti zrakové percepce. Předložené statistické šetření je dílčím výstupem disertačního projektu. Uvedené výzkumné šetření je zaměřeno na žáky se zrakovým postižením vzdělávané v hlavním vzdělávacím proudu, dále v základních školách speciálních a též z důvodu možné komparace na majoritní populaci žáků v průběhu primárního vzdělávání. Kromě již zmíněné komparace bylo cílem výzkumného šetření zjištění případné závislosti mezi stupněm zrakového postižení a dosaženou úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Při kvantitativním postupu pro sběr dat byla použita technika dotazníku. Data byla analyzována za využití programu SPSS version15.0for Windows postupy frekvenční statistiky, hypotézy ověřovány testem nezávislosti chí-kvadrát. Ten také na pětiprocentní hladině významnosti prokázal vztah mezi stupněm zrakového postižení a úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Výsledky ve všech sledovaných oblastech výzkumného šetření dosahovaly jednoznačně lepších hodnot ve prospěch speciálních základních škol. Přes toto konstatování je nutné vyslovit jednoznačné ANO dalšímu proinkluzivnímu vývoji v našem systému školství.

The text presents problems of pupils with sight involvement in the course of their primary education in context of forming specific competences in the field of information and communication technologies. This area has particularly a considerable dimension of integrated rehabilitation in association with sigh involvements. In this connection, the information and communication technologies are particularly tools serving the compensation for the information deficiency developed due to quantitative or qualitative changes in the field of the visual perception. The statistical examination presented is a partial outcome of a dissertation project. The mentioned research examination is aimed at pupils with sight involvements educated in the main educational stream and furthermore in special primary schools and also at making possible the comparison with the majority population of pupils in the course of the primary education. In addition to the already mentioned comparison, the target of the research examination was identification of possible dependences between the degree of the sight involvement and achieved levels of competences in the field of information and communication technologies. A questionnaire technique was used for the quantitative approach to the data accumulation. The data were analyzed with the use of the SPSS programme version 15.0 for Windows by procedures of frequency statistics; hypotheses were verified by the squared chi independence test. This test demonstrated a relationship between the degree of the sight involvement and level of competences in the field of information and communication technologies at a 5% significance level. The results in all the regions of the research examination considered achieved unambiguously better values in favour of special primary schools. In spite of this statement, it is necessary to unambiguously AGREE with the further pro-inclusive development in our school system.

Role of information and communication technologies in the education of pupils with sight involvements

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Lit.: 7

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10006666
003      
CZ-PrNML
005      
20111210161046.0
008      
110107s2009 xr e cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/kont.2009.060 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Prázdná, Radka. $7 xx0325088
245    10
$a Úloha informačních a komunikačních technologií v edukaci žáků s postižením zraku / $c Radka Prázdná
246    11
$a Role of information and communication technologies in the education of pupils with sight involvements
314    __
$a Jihočeská univerzita, Teologická fakulta, katedra praktické teologie, České Budějovice
504    __
$a Lit.: 7
520    3_
$a Text předkládá problematiku žáků s postižením zraku v průběhu primárního vzdělávání v kontextu utváření specifických kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Tato oblast v souvislosti se zrakovým postižením má především významnou dimenzi uceleně rehabilitační. Ve vztahu ke zrakovému postižení jsou informační a komunikační technologie především nástrojem kompenzace informačního deficitu vzniklého v důsledku kvantitativních či kvalitativních změn v oblasti zrakové percepce. Předložené statistické šetření je dílčím výstupem disertačního projektu. Uvedené výzkumné šetření je zaměřeno na žáky se zrakovým postižením vzdělávané v hlavním vzdělávacím proudu, dále v základních školách speciálních a též z důvodu možné komparace na majoritní populaci žáků v průběhu primárního vzdělávání. Kromě již zmíněné komparace bylo cílem výzkumného šetření zjištění případné závislosti mezi stupněm zrakového postižení a dosaženou úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Při kvantitativním postupu pro sběr dat byla použita technika dotazníku. Data byla analyzována za využití programu SPSS version15.0for Windows postupy frekvenční statistiky, hypotézy ověřovány testem nezávislosti chí-kvadrát. Ten také na pětiprocentní hladině významnosti prokázal vztah mezi stupněm zrakového postižení a úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Výsledky ve všech sledovaných oblastech výzkumného šetření dosahovaly jednoznačně lepších hodnot ve prospěch speciálních základních škol. Přes toto konstatování je nutné vyslovit jednoznačné ANO dalšímu proinkluzivnímu vývoji v našem systému školství.
520    9_
$a The text presents problems of pupils with sight involvement in the course of their primary education in context of forming specific competences in the field of information and communication technologies. This area has particularly a considerable dimension of integrated rehabilitation in association with sigh involvements. In this connection, the information and communication technologies are particularly tools serving the compensation for the information deficiency developed due to quantitative or qualitative changes in the field of the visual perception. The statistical examination presented is a partial outcome of a dissertation project. The mentioned research examination is aimed at pupils with sight involvements educated in the main educational stream and furthermore in special primary schools and also at making possible the comparison with the majority population of pupils in the course of the primary education. In addition to the already mentioned comparison, the target of the research examination was identification of possible dependences between the degree of the sight involvement and achieved levels of competences in the field of information and communication technologies. A questionnaire technique was used for the quantitative approach to the data accumulation. The data were analyzed with the use of the SPSS programme version 15.0 for Windows by procedures of frequency statistics; hypotheses were verified by the squared chi independence test. This test demonstrated a relationship between the degree of the sight involvement and level of competences in the field of information and communication technologies at a 5% significance level. The results in all the regions of the research examination considered achieved unambiguously better values in favour of special primary schools. In spite of this statement, it is necessary to unambiguously AGREE with the further pro-inclusive development in our school system.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a šíření informací $x metody $7 D033181
650    _2
$a zrakově postižení $7 D019987
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a výchova a vzdělávání $x metody $x trendy $7 D004493
650    _2
$a integrovaná výuka $x metody $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D008282
650    _2
$a speciální vzdělávání $x metody $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D004519
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $x normy $x využití $7 D011795
650    _2
$a interpretace statistických dat $7 D003627
650    _2
$a stupeň závažnosti nemoci $7 D012720
650    _2
$a výuka zrakově postižených $7 D060329
773    0_
$w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 11, č. 2 (2009), s. 387-393 $x 1212-4117
910    __
$a ABA008 $y 8 $b B 2178 $c 1249
990    __
$a 20100319103638 $b ABA008
991    __
$a 20110107123143 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 716068 $s 579052
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2009 $b 11 $c 2 $d 387-393 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467 $n Kontakt (Čes. Budějovice Print)
LZP    __
$a 2010-12/ipjb

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...