-
Something wrong with this record ?
Úloha informačních a komunikačních technologií v edukaci žáků s postižením zraku
[Role of information and communication technologies in the education of pupils with sight involvements]
Radka Prázdná
Language Czech Country Czech Republic
NLK
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Child MeSH
- Mainstreaming, Education methods statistics & numerical data trends MeSH
- Data Interpretation, Statistical MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Surveys and Questionnaires standards utilization MeSH
- Information Dissemination methods MeSH
- Education, Special methods statistics & numerical data trends MeSH
- Severity of Illness Index MeSH
- Education methods trends MeSH
- Education of Persons with Visual Disabilities MeSH
- Persons with Visual Disabilities MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
Text předkládá problematiku žáků s postižením zraku v průběhu primárního vzdělávání v kontextu utváření specifických kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Tato oblast v souvislosti se zrakovým postižením má především významnou dimenzi uceleně rehabilitační. Ve vztahu ke zrakovému postižení jsou informační a komunikační technologie především nástrojem kompenzace informačního deficitu vzniklého v důsledku kvantitativních či kvalitativních změn v oblasti zrakové percepce. Předložené statistické šetření je dílčím výstupem disertačního projektu. Uvedené výzkumné šetření je zaměřeno na žáky se zrakovým postižením vzdělávané v hlavním vzdělávacím proudu, dále v základních školách speciálních a též z důvodu možné komparace na majoritní populaci žáků v průběhu primárního vzdělávání. Kromě již zmíněné komparace bylo cílem výzkumného šetření zjištění případné závislosti mezi stupněm zrakového postižení a dosaženou úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Při kvantitativním postupu pro sběr dat byla použita technika dotazníku. Data byla analyzována za využití programu SPSS version15.0for Windows postupy frekvenční statistiky, hypotézy ověřovány testem nezávislosti chí-kvadrát. Ten také na pětiprocentní hladině významnosti prokázal vztah mezi stupněm zrakového postižení a úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Výsledky ve všech sledovaných oblastech výzkumného šetření dosahovaly jednoznačně lepších hodnot ve prospěch speciálních základních škol. Přes toto konstatování je nutné vyslovit jednoznačné ANO dalšímu proinkluzivnímu vývoji v našem systému školství.
The text presents problems of pupils with sight involvement in the course of their primary education in context of forming specific competences in the field of information and communication technologies. This area has particularly a considerable dimension of integrated rehabilitation in association with sigh involvements. In this connection, the information and communication technologies are particularly tools serving the compensation for the information deficiency developed due to quantitative or qualitative changes in the field of the visual perception. The statistical examination presented is a partial outcome of a dissertation project. The mentioned research examination is aimed at pupils with sight involvements educated in the main educational stream and furthermore in special primary schools and also at making possible the comparison with the majority population of pupils in the course of the primary education. In addition to the already mentioned comparison, the target of the research examination was identification of possible dependences between the degree of the sight involvement and achieved levels of competences in the field of information and communication technologies. A questionnaire technique was used for the quantitative approach to the data accumulation. The data were analyzed with the use of the SPSS programme version 15.0 for Windows by procedures of frequency statistics; hypotheses were verified by the squared chi independence test. This test demonstrated a relationship between the degree of the sight involvement and level of competences in the field of information and communication technologies at a 5% significance level. The results in all the regions of the research examination considered achieved unambiguously better values in favour of special primary schools. In spite of this statement, it is necessary to unambiguously AGREE with the further pro-inclusive development in our school system.
Role of information and communication technologies in the education of pupils with sight involvements
References provided by Crossref.org
Lit.: 7
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc10006666
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210161046.0
- 008
- 110107s2009 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2009.060 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Prázdná, Radka. $7 xx0325088
- 245 10
- $a Úloha informačních a komunikačních technologií v edukaci žáků s postižením zraku / $c Radka Prázdná
- 246 11
- $a Role of information and communication technologies in the education of pupils with sight involvements
- 314 __
- $a Jihočeská univerzita, Teologická fakulta, katedra praktické teologie, České Budějovice
- 504 __
- $a Lit.: 7
- 520 3_
- $a Text předkládá problematiku žáků s postižením zraku v průběhu primárního vzdělávání v kontextu utváření specifických kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Tato oblast v souvislosti se zrakovým postižením má především významnou dimenzi uceleně rehabilitační. Ve vztahu ke zrakovému postižení jsou informační a komunikační technologie především nástrojem kompenzace informačního deficitu vzniklého v důsledku kvantitativních či kvalitativních změn v oblasti zrakové percepce. Předložené statistické šetření je dílčím výstupem disertačního projektu. Uvedené výzkumné šetření je zaměřeno na žáky se zrakovým postižením vzdělávané v hlavním vzdělávacím proudu, dále v základních školách speciálních a též z důvodu možné komparace na majoritní populaci žáků v průběhu primárního vzdělávání. Kromě již zmíněné komparace bylo cílem výzkumného šetření zjištění případné závislosti mezi stupněm zrakového postižení a dosaženou úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Při kvantitativním postupu pro sběr dat byla použita technika dotazníku. Data byla analyzována za využití programu SPSS version15.0for Windows postupy frekvenční statistiky, hypotézy ověřovány testem nezávislosti chí-kvadrát. Ten také na pětiprocentní hladině významnosti prokázal vztah mezi stupněm zrakového postižení a úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Výsledky ve všech sledovaných oblastech výzkumného šetření dosahovaly jednoznačně lepších hodnot ve prospěch speciálních základních škol. Přes toto konstatování je nutné vyslovit jednoznačné ANO dalšímu proinkluzivnímu vývoji v našem systému školství.
- 520 9_
- $a The text presents problems of pupils with sight involvement in the course of their primary education in context of forming specific competences in the field of information and communication technologies. This area has particularly a considerable dimension of integrated rehabilitation in association with sigh involvements. In this connection, the information and communication technologies are particularly tools serving the compensation for the information deficiency developed due to quantitative or qualitative changes in the field of the visual perception. The statistical examination presented is a partial outcome of a dissertation project. The mentioned research examination is aimed at pupils with sight involvements educated in the main educational stream and furthermore in special primary schools and also at making possible the comparison with the majority population of pupils in the course of the primary education. In addition to the already mentioned comparison, the target of the research examination was identification of possible dependences between the degree of the sight involvement and achieved levels of competences in the field of information and communication technologies. A questionnaire technique was used for the quantitative approach to the data accumulation. The data were analyzed with the use of the SPSS programme version 15.0 for Windows by procedures of frequency statistics; hypotheses were verified by the squared chi independence test. This test demonstrated a relationship between the degree of the sight involvement and level of competences in the field of information and communication technologies at a 5% significance level. The results in all the regions of the research examination considered achieved unambiguously better values in favour of special primary schools. In spite of this statement, it is necessary to unambiguously AGREE with the further pro-inclusive development in our school system.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a šíření informací $x metody $7 D033181
- 650 _2
- $a zrakově postižení $7 D019987
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $x metody $x trendy $7 D004493
- 650 _2
- $a integrovaná výuka $x metody $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D008282
- 650 _2
- $a speciální vzdělávání $x metody $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D004519
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $x normy $x využití $7 D011795
- 650 _2
- $a interpretace statistických dat $7 D003627
- 650 _2
- $a stupeň závažnosti nemoci $7 D012720
- 650 _2
- $a výuka zrakově postižených $7 D060329
- 773 0_
- $w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 11, č. 2 (2009), s. 387-393 $x 1212-4117
- 910 __
- $a ABA008 $y 8 $b B 2178 $c 1249
- 990 __
- $a 20100319103638 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110107123143 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 716068 $s 579052
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2009 $b 11 $c 2 $d 387-393 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467 $n Kontakt (Čes. Budějovice Print)
- LZP __
- $a 2010-12/ipjb