Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Školní úspěšnost romských dětí
[Successfulness of Romany children in schools]

Adéla Drmotová, Markéta Elichová

Language Czech Country Czech Republic

Vzdělávání představuje cestu, která vede ve většině případů k lepším možnostem v zaměstnání a následně ke zvýšení životní úrovně. Vzdělání romských rodičů a jejich dětí bývá ve většině případů završeno na speciální či základní škole. Jen nízké procento Romů pokračuje na střední škole, ještě školní docházky. Zjišťování školní úspěšnosti a faktorů, které se na ní podílejí, se stalo cílem tohoto výzkumu. Pro zjišťování školní úspěšnosti byly stanoveny následující oblasti: a) rodinné prostředí (přístup rodičů ke vzdělání svého dítěte, zájem o školní výsledky, domácí příprava na školu); b) předškolní příprava/docházka do předškolního zařízení; c) kamarádi a spolužáci (vztah k dětem); d) mimoškolní zájmová činnost (vyplnění volného času). Práce byla pojata jako kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat školní úspěšnost romských dětí na počátku školní docházky (v prvních a druhých třídách) z jejich pohledu a z pohledu jejich rodičů. Technikou terénního sběru dat se stal polořízený rozhovor, jenž byl doplněn pozorováním a analýzou dokumentů. Cílovou skupinou výzkumu se staly romské děti, které navštěvují Erko při Oblastní charitě Jihlava, a jejich rodiče. Výsledky výzkumu byly zpracovány formou případové studie. Vzhledem k velikosti souboru nelze jednotlivé údaje vyplývající z tohoto kvalitativního výzkumu zobecňovat na celou populaci Romů žijící v České republice. Autentické výpovědi osmi dětí a jejich rodičů v oblasti vzdělávání a školní úspěšnosti však mohou být považovány za doplnění k dnes tak významně diskutovanému problému. Získané výpovědi nám přibližují zkušenosti, myšlenky, přání, pocity a postoje samotných dětí a jejich rodičů k významu vzdělání a poukazují i na významnou roli učitelů a prostředí školy k romským žákům.

Education shows a way which mostly leads to improved opportunities in employment with subsequent increase in the living standard. The education of Romany parents and their children is mostly completed at a level of a special or primary school. Only a low percent proportion of Romany people continue studying at secondary schools and even a smaller proportion continue studying at universities. The successfulness in schools represents an important motivating factor, particularly at the beginning of the school attendance. The target of the research presented here was the assessment of the school successfulness and factors participating in it. For the determination of the school successfulness, the following areas were established: a) the family environment (attitude of parents to the education of their children, interest in school results, home preparation for the school): b) pre-school preparation/attendance in pre-school institutions; c) friends and schoolmates (relationships to children); d) interest activities beyond the school (free time activities). The work was considered as a qualitative research, the purpose of which was mapping the successfulness of Romany children in schools at the beginning of the school attendance (in the first and second classes) from the points of view of these children and their parents. The technique of the field accumulation of data was a semi-controlled interview, which was furthermore completed by observations and analysis of documents. The target groups were Romany children attending Erko at the Regional Charity Jihlava and their parents. The research results were processed by the form of a case study. Given the size of the group, particular data resulting from this qualitative research cannot be extrapolated in general to the whole Romany population living in the Czech Republic. However, authentic responses of eight children and their parents concerning the area of education and successfulness in schools can be considered as a supplementation to the currently discussed problems. The answers obtained acquaint us with experience, thoughts, wishes, feelings and attitudes of the children themselves and their parents to the importance of education, also indicating important roles of the teachers and school environment in direction of Romany pupils.

Successfulness of Romany children in schools

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Lit.: 25

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc11008231
003      
CZ-PrNML
005      
20170717082801.0
008      
110428s2011 xr e cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/kont.2011.009 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Drmotová, Adéla. $7 _AN059623
245    10
$a Školní úspěšnost romských dětí / $c Adéla Drmotová, Markéta Elichová
246    11
$a Successfulness of Romany children in schools
314    __
$a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, studentka, dobrovolnice, Erka – nízkoprahového zařízení pro děti a mládež při Oblastní charitě Jihlava
504    __
$a Lit.: 25
520    3_
$a Vzdělávání představuje cestu, která vede ve většině případů k lepším možnostem v zaměstnání a následně ke zvýšení životní úrovně. Vzdělání romských rodičů a jejich dětí bývá ve většině případů završeno na speciální či základní škole. Jen nízké procento Romů pokračuje na střední škole, ještě školní docházky. Zjišťování školní úspěšnosti a faktorů, které se na ní podílejí, se stalo cílem tohoto výzkumu. Pro zjišťování školní úspěšnosti byly stanoveny následující oblasti: a) rodinné prostředí (přístup rodičů ke vzdělání svého dítěte, zájem o školní výsledky, domácí příprava na školu); b) předškolní příprava/docházka do předškolního zařízení; c) kamarádi a spolužáci (vztah k dětem); d) mimoškolní zájmová činnost (vyplnění volného času). Práce byla pojata jako kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat školní úspěšnost romských dětí na počátku školní docházky (v prvních a druhých třídách) z jejich pohledu a z pohledu jejich rodičů. Technikou terénního sběru dat se stal polořízený rozhovor, jenž byl doplněn pozorováním a analýzou dokumentů. Cílovou skupinou výzkumu se staly romské děti, které navštěvují Erko při Oblastní charitě Jihlava, a jejich rodiče. Výsledky výzkumu byly zpracovány formou případové studie. Vzhledem k velikosti souboru nelze jednotlivé údaje vyplývající z tohoto kvalitativního výzkumu zobecňovat na celou populaci Romů žijící v České republice. Autentické výpovědi osmi dětí a jejich rodičů v oblasti vzdělávání a školní úspěšnosti však mohou být považovány za doplnění k dnes tak významně diskutovanému problému. Získané výpovědi nám přibližují zkušenosti, myšlenky, přání, pocity a postoje samotných dětí a jejich rodičů k významu vzdělání a poukazují i na významnou roli učitelů a prostředí školy k romským žákům.
520    9_
$a Education shows a way which mostly leads to improved opportunities in employment with subsequent increase in the living standard. The education of Romany parents and their children is mostly completed at a level of a special or primary school. Only a low percent proportion of Romany people continue studying at secondary schools and even a smaller proportion continue studying at universities. The successfulness in schools represents an important motivating factor, particularly at the beginning of the school attendance. The target of the research presented here was the assessment of the school successfulness and factors participating in it. For the determination of the school successfulness, the following areas were established: a) the family environment (attitude of parents to the education of their children, interest in school results, home preparation for the school): b) pre-school preparation/attendance in pre-school institutions; c) friends and schoolmates (relationships to children); d) interest activities beyond the school (free time activities). The work was considered as a qualitative research, the purpose of which was mapping the successfulness of Romany children in schools at the beginning of the school attendance (in the first and second classes) from the points of view of these children and their parents. The technique of the field accumulation of data was a semi-controlled interview, which was furthermore completed by observations and analysis of documents. The target groups were Romany children attending Erko at the Regional Charity Jihlava and their parents. The research results were processed by the form of a case study. Given the size of the group, particular data resulting from this qualitative research cannot be extrapolated in general to the whole Romany population living in the Czech Republic. However, authentic responses of eight children and their parents concerning the area of education and successfulness in schools can be considered as a supplementation to the currently discussed problems. The answers obtained acquaint us with experience, thoughts, wishes, feelings and attitudes of the children themselves and their parents to the importance of education, also indicating important roles of the teachers and school environment in direction of Romany pupils.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a předškolní dítě $7 D002675
650    _2
$a výchova dítěte $x etnologie $x psychologie $7 D002668
650    _2
$a Romové $x etnologie $x psychologie $x výchova $7 D006178
650    _2
$a rodičovství $x etnologie $x psychologie $7 D016487
650    _2
$a komunikační bariéry $7 D003144
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a výuka - hodnocení $x metody $7 D004521
650    _2
$a motivace $7 D009042
650    _2
$a rodina $x psychologie $7 D005190
650    _2
$a sociální opora $7 D012944
650    _2
$a rozhovory jako téma $x metody $7 D007407
650    _2
$a kvalitativní výzkum $7 D036301
653    00
$a romské děti a jejich rodiče
653    00
$a případové studie
700    1_
$a Elichová, Markéta, $d 1979- $7 jcu2016909101
773    0_
$w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 13, č. 1 (2011), s. 65-73 $x 1212-4117
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 6 $z 0
990    __
$a 20110427104152 $b ABA008
991    __
$a 20170717083250 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 836140 $s 700422
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2011 $b 13 $c 1 $d 65-73 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
LZP    __
$a 2011-24/vthv

Find record

Citation metrics

Loading data ...