-
Something wrong with this record ?
Školní úspěšnost romských dětí
[Successfulness of Romany children in schools]
Adéla Drmotová, Markéta Elichová
Language Czech Country Czech Republic
NLK
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- Keywords
- romské děti a jejich rodiče, případové studie,
- MeSH
- Child MeSH
- Communication Barriers MeSH
- Qualitative Research MeSH
- Humans MeSH
- Motivation MeSH
- Child, Preschool MeSH
- Parenting ethnology psychology MeSH
- Family psychology MeSH
- Roma ethnology psychology education MeSH
- Interviews as Topic methods MeSH
- Social Support MeSH
- Education MeSH
- Child Rearing ethnology psychology MeSH
- Educational Measurement methods MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Child, Preschool MeSH
Vzdělávání představuje cestu, která vede ve většině případů k lepším možnostem v zaměstnání a následně ke zvýšení životní úrovně. Vzdělání romských rodičů a jejich dětí bývá ve většině případů završeno na speciální či základní škole. Jen nízké procento Romů pokračuje na střední škole, ještě školní docházky. Zjišťování školní úspěšnosti a faktorů, které se na ní podílejí, se stalo cílem tohoto výzkumu. Pro zjišťování školní úspěšnosti byly stanoveny následující oblasti: a) rodinné prostředí (přístup rodičů ke vzdělání svého dítěte, zájem o školní výsledky, domácí příprava na školu); b) předškolní příprava/docházka do předškolního zařízení; c) kamarádi a spolužáci (vztah k dětem); d) mimoškolní zájmová činnost (vyplnění volného času). Práce byla pojata jako kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat školní úspěšnost romských dětí na počátku školní docházky (v prvních a druhých třídách) z jejich pohledu a z pohledu jejich rodičů. Technikou terénního sběru dat se stal polořízený rozhovor, jenž byl doplněn pozorováním a analýzou dokumentů. Cílovou skupinou výzkumu se staly romské děti, které navštěvují Erko při Oblastní charitě Jihlava, a jejich rodiče. Výsledky výzkumu byly zpracovány formou případové studie. Vzhledem k velikosti souboru nelze jednotlivé údaje vyplývající z tohoto kvalitativního výzkumu zobecňovat na celou populaci Romů žijící v České republice. Autentické výpovědi osmi dětí a jejich rodičů v oblasti vzdělávání a školní úspěšnosti však mohou být považovány za doplnění k dnes tak významně diskutovanému problému. Získané výpovědi nám přibližují zkušenosti, myšlenky, přání, pocity a postoje samotných dětí a jejich rodičů k významu vzdělání a poukazují i na významnou roli učitelů a prostředí školy k romským žákům.
Education shows a way which mostly leads to improved opportunities in employment with subsequent increase in the living standard. The education of Romany parents and their children is mostly completed at a level of a special or primary school. Only a low percent proportion of Romany people continue studying at secondary schools and even a smaller proportion continue studying at universities. The successfulness in schools represents an important motivating factor, particularly at the beginning of the school attendance. The target of the research presented here was the assessment of the school successfulness and factors participating in it. For the determination of the school successfulness, the following areas were established: a) the family environment (attitude of parents to the education of their children, interest in school results, home preparation for the school): b) pre-school preparation/attendance in pre-school institutions; c) friends and schoolmates (relationships to children); d) interest activities beyond the school (free time activities). The work was considered as a qualitative research, the purpose of which was mapping the successfulness of Romany children in schools at the beginning of the school attendance (in the first and second classes) from the points of view of these children and their parents. The technique of the field accumulation of data was a semi-controlled interview, which was furthermore completed by observations and analysis of documents. The target groups were Romany children attending Erko at the Regional Charity Jihlava and their parents. The research results were processed by the form of a case study. Given the size of the group, particular data resulting from this qualitative research cannot be extrapolated in general to the whole Romany population living in the Czech Republic. However, authentic responses of eight children and their parents concerning the area of education and successfulness in schools can be considered as a supplementation to the currently discussed problems. The answers obtained acquaint us with experience, thoughts, wishes, feelings and attitudes of the children themselves and their parents to the importance of education, also indicating important roles of the teachers and school environment in direction of Romany pupils.
Successfulness of Romany children in schools
References provided by Crossref.org
Lit.: 25
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc11008231
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20170717082801.0
- 008
- 110428s2011 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2011.009 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Drmotová, Adéla. $7 _AN059623
- 245 10
- $a Školní úspěšnost romských dětí / $c Adéla Drmotová, Markéta Elichová
- 246 11
- $a Successfulness of Romany children in schools
- 314 __
- $a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, studentka, dobrovolnice, Erka – nízkoprahového zařízení pro děti a mládež při Oblastní charitě Jihlava
- 504 __
- $a Lit.: 25
- 520 3_
- $a Vzdělávání představuje cestu, která vede ve většině případů k lepším možnostem v zaměstnání a následně ke zvýšení životní úrovně. Vzdělání romských rodičů a jejich dětí bývá ve většině případů završeno na speciální či základní škole. Jen nízké procento Romů pokračuje na střední škole, ještě školní docházky. Zjišťování školní úspěšnosti a faktorů, které se na ní podílejí, se stalo cílem tohoto výzkumu. Pro zjišťování školní úspěšnosti byly stanoveny následující oblasti: a) rodinné prostředí (přístup rodičů ke vzdělání svého dítěte, zájem o školní výsledky, domácí příprava na školu); b) předškolní příprava/docházka do předškolního zařízení; c) kamarádi a spolužáci (vztah k dětem); d) mimoškolní zájmová činnost (vyplnění volného času). Práce byla pojata jako kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat školní úspěšnost romských dětí na počátku školní docházky (v prvních a druhých třídách) z jejich pohledu a z pohledu jejich rodičů. Technikou terénního sběru dat se stal polořízený rozhovor, jenž byl doplněn pozorováním a analýzou dokumentů. Cílovou skupinou výzkumu se staly romské děti, které navštěvují Erko při Oblastní charitě Jihlava, a jejich rodiče. Výsledky výzkumu byly zpracovány formou případové studie. Vzhledem k velikosti souboru nelze jednotlivé údaje vyplývající z tohoto kvalitativního výzkumu zobecňovat na celou populaci Romů žijící v České republice. Autentické výpovědi osmi dětí a jejich rodičů v oblasti vzdělávání a školní úspěšnosti však mohou být považovány za doplnění k dnes tak významně diskutovanému problému. Získané výpovědi nám přibližují zkušenosti, myšlenky, přání, pocity a postoje samotných dětí a jejich rodičů k významu vzdělání a poukazují i na významnou roli učitelů a prostředí školy k romským žákům.
- 520 9_
- $a Education shows a way which mostly leads to improved opportunities in employment with subsequent increase in the living standard. The education of Romany parents and their children is mostly completed at a level of a special or primary school. Only a low percent proportion of Romany people continue studying at secondary schools and even a smaller proportion continue studying at universities. The successfulness in schools represents an important motivating factor, particularly at the beginning of the school attendance. The target of the research presented here was the assessment of the school successfulness and factors participating in it. For the determination of the school successfulness, the following areas were established: a) the family environment (attitude of parents to the education of their children, interest in school results, home preparation for the school): b) pre-school preparation/attendance in pre-school institutions; c) friends and schoolmates (relationships to children); d) interest activities beyond the school (free time activities). The work was considered as a qualitative research, the purpose of which was mapping the successfulness of Romany children in schools at the beginning of the school attendance (in the first and second classes) from the points of view of these children and their parents. The technique of the field accumulation of data was a semi-controlled interview, which was furthermore completed by observations and analysis of documents. The target groups were Romany children attending Erko at the Regional Charity Jihlava and their parents. The research results were processed by the form of a case study. Given the size of the group, particular data resulting from this qualitative research cannot be extrapolated in general to the whole Romany population living in the Czech Republic. However, authentic responses of eight children and their parents concerning the area of education and successfulness in schools can be considered as a supplementation to the currently discussed problems. The answers obtained acquaint us with experience, thoughts, wishes, feelings and attitudes of the children themselves and their parents to the importance of education, also indicating important roles of the teachers and school environment in direction of Romany pupils.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a předškolní dítě $7 D002675
- 650 _2
- $a výchova dítěte $x etnologie $x psychologie $7 D002668
- 650 _2
- $a Romové $x etnologie $x psychologie $x výchova $7 D006178
- 650 _2
- $a rodičovství $x etnologie $x psychologie $7 D016487
- 650 _2
- $a komunikační bariéry $7 D003144
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a výuka - hodnocení $x metody $7 D004521
- 650 _2
- $a motivace $7 D009042
- 650 _2
- $a rodina $x psychologie $7 D005190
- 650 _2
- $a sociální opora $7 D012944
- 650 _2
- $a rozhovory jako téma $x metody $7 D007407
- 650 _2
- $a kvalitativní výzkum $7 D036301
- 653 00
- $a romské děti a jejich rodiče
- 653 00
- $a případové studie
- 700 1_
- $a Elichová, Markéta, $d 1979- $7 jcu2016909101
- 773 0_
- $w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 13, č. 1 (2011), s. 65-73 $x 1212-4117
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 6 $z 0
- 990 __
- $a 20110427104152 $b ABA008
- 991 __
- $a 20170717083250 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 836140 $s 700422
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2011 $b 13 $c 1 $d 65-73 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
- LZP __
- $a 2011-24/vthv