-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Současná role tance v tělesné výchově a sportu
[Contemporary role of dance in physical education and sport]
Alena Skotáková, Dagmar Šimberová
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- sport, taneční umění, esteticko-koordinační sporty,
- MeSH
- kreativita MeSH
- lidé MeSH
- rozvoj osobnosti MeSH
- sporty MeSH
- tanec MeSH
- tělesná výchova metody MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Vliv tance z hlediska tělesného a duševního rozvoje je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Příspěvek upozorňuje na výraznou úlohu tance jako nezbytnou součást tělesné výchovy a sportu. Ve schématu všeobecné gymnastiky je řazen tanec do základní hudebně pohybové přípravy a vychází ze zdrojů rytmické gymnastiky. Tanec je vnímán především jako umělecké dílo, ale jeho prostředky nalézáme nejen v oblasti komerčních hudebně pohybových forem, ale také v choreografiích esteticko-koordinačních sportovních disciplín. Zařazujeme-li tanec do historických dat, jedná se zřejmě o jeden z nejstarších uměleckých a pohybových projevů. Rytmus života je přenášen do rytmu pohybu a ztvárnění emocionálního stavu člověka. Spontánní pohybově taneční projev je samozřejmou aktivitou například při populárních koncertech a diskotékách, v mediální oblasti je režírován do soutěžní formy a jeho popularita nabývá na rozměrech. Pedagog a student oboru tělesná výchova a sport by měl mít o těchto aktuálních fenoménech výrazné povědomí a využívat tyto trendy v pedagogickém procesu, a to nejenom v tělesné výchově. Tanec, taneční výchova a s tím související hudební zázemí mají spojitost s mnoha dalšími oblastmi, jako jsou např. výtvarná výchova, hudební výchova, estetika, zdravotní výchova, dramatická výchova, neverbální komunikace, ale i relaxace a terapie. Toto široké využití splňuje i motivační funkci, která by měla překonat zábrany a nedůvěru ve vlastní taneční dovednosti. Zkušenosti ukazují, že budoucí odborníci v oblasti tělesné výchovy a sportu jsou schopni tvořit pohybovou kreaci na velmi kvalitní sportovně umělecké úrovni, a dokonce ztvárnit pohybový výraz. V počátcích se u některých jedinců objevují negativní postoje a nechuť prezentovat výsledky své práce, ale v závěru dominovala pozitivní sebereflexe a radostné prožití pohybové performance.
The influence of dance from the physical and spiritual point of view is a necessary part of a healthy and valuable lifestyle. In the paper we point out the purpose of dance as an important part of physical education and sport. In general gymnastics schema there is dance included in basic music-movement preparation and is based on rhythm gymnastics. Dance is above all known as an artwork, but we can find its means in commercial musical motor forms but also in choreographic aesthetic-coordination sport disciplines. If we look into history, we see dance as one of the oldest art and moving exhibitions. The rhythm of life is transferred into the rhythm of movement and interpretation of human emotional habit. Spontaneous dancing - movement exhibition is an obvious activity for example in disco or concerts. In media sphere it is directed into the competition form and its popularity grows. Teachers and students of physical education and sport should be well informed about these current phenomena and should use these trends in educational process not only in physical education. Dance, dance education and associated musical background are connected to many other areas, for example art education, music education, aesthetic, health education, drama education, nonverbal communication and also relaxation and therapy. Such a wide spectrum of use can also serve as the motivational function which should remove barriers, leading to the lack of confidence in one´s dance skills.
Contemporary role of dance in physical education and sport
Lit.: 20
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc11020254
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210214848.0
- 008
- 110719s2009 xr e cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Skotáková, Alena, $d 1977- $7 xx0137951
- 245 10
- $a Současná role tance v tělesné výchově a sportu / $c Alena Skotáková, Dagmar Šimberová
- 246 11
- $a Contemporary role of dance in physical education and sport
- 314 __
- $a Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Brno
- 504 __
- $a Lit.: 20
- 520 3_
- $a Vliv tance z hlediska tělesného a duševního rozvoje je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Příspěvek upozorňuje na výraznou úlohu tance jako nezbytnou součást tělesné výchovy a sportu. Ve schématu všeobecné gymnastiky je řazen tanec do základní hudebně pohybové přípravy a vychází ze zdrojů rytmické gymnastiky. Tanec je vnímán především jako umělecké dílo, ale jeho prostředky nalézáme nejen v oblasti komerčních hudebně pohybových forem, ale také v choreografiích esteticko-koordinačních sportovních disciplín. Zařazujeme-li tanec do historických dat, jedná se zřejmě o jeden z nejstarších uměleckých a pohybových projevů. Rytmus života je přenášen do rytmu pohybu a ztvárnění emocionálního stavu člověka. Spontánní pohybově taneční projev je samozřejmou aktivitou například při populárních koncertech a diskotékách, v mediální oblasti je režírován do soutěžní formy a jeho popularita nabývá na rozměrech. Pedagog a student oboru tělesná výchova a sport by měl mít o těchto aktuálních fenoménech výrazné povědomí a využívat tyto trendy v pedagogickém procesu, a to nejenom v tělesné výchově. Tanec, taneční výchova a s tím související hudební zázemí mají spojitost s mnoha dalšími oblastmi, jako jsou např. výtvarná výchova, hudební výchova, estetika, zdravotní výchova, dramatická výchova, neverbální komunikace, ale i relaxace a terapie. Toto široké využití splňuje i motivační funkci, která by měla překonat zábrany a nedůvěru ve vlastní taneční dovednosti. Zkušenosti ukazují, že budoucí odborníci v oblasti tělesné výchovy a sportu jsou schopni tvořit pohybovou kreaci na velmi kvalitní sportovně umělecké úrovni, a dokonce ztvárnit pohybový výraz. V počátcích se u některých jedinců objevují negativní postoje a nechuť prezentovat výsledky své práce, ale v závěru dominovala pozitivní sebereflexe a radostné prožití pohybové performance.
- 520 9_
- $a The influence of dance from the physical and spiritual point of view is a necessary part of a healthy and valuable lifestyle. In the paper we point out the purpose of dance as an important part of physical education and sport. In general gymnastics schema there is dance included in basic music-movement preparation and is based on rhythm gymnastics. Dance is above all known as an artwork, but we can find its means in commercial musical motor forms but also in choreographic aesthetic-coordination sport disciplines. If we look into history, we see dance as one of the oldest art and moving exhibitions. The rhythm of life is transferred into the rhythm of movement and interpretation of human emotional habit. Spontaneous dancing - movement exhibition is an obvious activity for example in disco or concerts. In media sphere it is directed into the competition form and its popularity grows. Teachers and students of physical education and sport should be well informed about these current phenomena and should use these trends in educational process not only in physical education. Dance, dance education and associated musical background are connected to many other areas, for example art education, music education, aesthetic, health education, drama education, nonverbal communication and also relaxation and therapy. Such a wide spectrum of use can also serve as the motivational function which should remove barriers, leading to the lack of confidence in one´s dance skills.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a tělesná výchova $x metody $7 D010806
- 650 _2
- $a tanec $7 D003615
- 650 _2
- $a sporty $7 D013177
- 650 _2
- $a kreativita $7 D003405
- 650 _2
- $a rozvoj osobnosti $7 D010553
- 653 00
- $a sport
- 653 00
- $a taneční umění
- 653 00
- $a esteticko-koordinační sporty
- 700 1_
- $a Šimberová, Dagmar $7 mzk2006322939
- 773 0_
- $w MED00173478 $t Studia sportiva $g Roč. 3, č. 1 (2009), s. 55-60 $x 1802-7679
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2605 $c 866 $y 1
- 990 __
- $a 20110718145938 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110829102110 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 865061 $s 730140
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2009 $b 3 $c 1 $d 55-60 $m Studia Sportiva $x MED00173478
- LZP __
- $a 2011-12/mkaš