Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Současná role tance v tělesné výchově a sportu
[Contemporary role of dance in physical education and sport]

Alena Skotáková, Dagmar Šimberová

. 2009 ; 3 (1) : 55-60.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc11020254

Vliv tance z hlediska tělesného a duševního rozvoje je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Příspěvek upozorňuje na výraznou úlohu tance jako nezbytnou součást tělesné výchovy a sportu. Ve schématu všeobecné gymnastiky je řazen tanec do základní hudebně pohybové přípravy a vychází ze zdrojů rytmické gymnastiky. Tanec je vnímán především jako umělecké dílo, ale jeho prostředky nalézáme nejen v oblasti komerčních hudebně pohybových forem, ale také v choreografiích esteticko-koordinačních sportovních disciplín. Zařazujeme-li tanec do historických dat, jedná se zřejmě o jeden z nejstarších uměleckých a pohybových projevů. Rytmus života je přenášen do rytmu pohybu a ztvárnění emocionálního stavu člověka. Spontánní pohybově taneční projev je samozřejmou aktivitou například při populárních koncertech a diskotékách, v mediální oblasti je režírován do soutěžní formy a jeho popularita nabývá na rozměrech. Pedagog a student oboru tělesná výchova a sport by měl mít o těchto aktuálních fenoménech výrazné povědomí a využívat tyto trendy v pedagogickém procesu, a to nejenom v tělesné výchově. Tanec, taneční výchova a s tím související hudební zázemí mají spojitost s mnoha dalšími oblastmi, jako jsou např. výtvarná výchova, hudební výchova, estetika, zdravotní výchova, dramatická výchova, neverbální komunikace, ale i relaxace a terapie. Toto široké využití splňuje i motivační funkci, která by měla překonat zábrany a nedůvěru ve vlastní taneční dovednosti. Zkušenosti ukazují, že budoucí odborníci v oblasti tělesné výchovy a sportu jsou schopni tvořit pohybovou kreaci na velmi kvalitní sportovně umělecké úrovni, a dokonce ztvárnit pohybový výraz. V počátcích se u některých jedinců objevují negativní postoje a nechuť prezentovat výsledky své práce, ale v závěru dominovala pozitivní sebereflexe a radostné prožití pohybové performance.

The influence of dance from the physical and spiritual point of view is a necessary part of a healthy and valuable lifestyle. In the paper we point out the purpose of dance as an important part of physical education and sport. In general gymnastics schema there is dance included in basic music-movement preparation and is based on rhythm gymnastics. Dance is above all known as an artwork, but we can find its means in commercial musical motor forms but also in choreographic aesthetic-coordination sport disciplines. If we look into history, we see dance as one of the oldest art and moving exhibitions. The rhythm of life is transferred into the rhythm of movement and interpretation of human emotional habit. Spontaneous dancing - movement exhibition is an obvious activity for example in disco or concerts. In media sphere it is directed into the competition form and its popularity grows. Teachers and students of physical education and sport should be well informed about these current phenomena and should use these trends in educational process not only in physical education. Dance, dance education and associated musical background are connected to many other areas, for example art education, music education, aesthetic, health education, drama education, nonverbal communication and also relaxation and therapy. Such a wide spectrum of use can also serve as the motivational function which should remove barriers, leading to the lack of confidence in one´s dance skills.

Contemporary role of dance in physical education and sport

Bibliografie atd.

Lit.: 20

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc11020254
003      
CZ-PrNML
005      
20111210214848.0
008      
110719s2009 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Skotáková, Alena, $d 1977- $7 xx0137951
245    10
$a Současná role tance v tělesné výchově a sportu / $c Alena Skotáková, Dagmar Šimberová
246    11
$a Contemporary role of dance in physical education and sport
314    __
$a Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Brno
504    __
$a Lit.: 20
520    3_
$a Vliv tance z hlediska tělesného a duševního rozvoje je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Příspěvek upozorňuje na výraznou úlohu tance jako nezbytnou součást tělesné výchovy a sportu. Ve schématu všeobecné gymnastiky je řazen tanec do základní hudebně pohybové přípravy a vychází ze zdrojů rytmické gymnastiky. Tanec je vnímán především jako umělecké dílo, ale jeho prostředky nalézáme nejen v oblasti komerčních hudebně pohybových forem, ale také v choreografiích esteticko-koordinačních sportovních disciplín. Zařazujeme-li tanec do historických dat, jedná se zřejmě o jeden z nejstarších uměleckých a pohybových projevů. Rytmus života je přenášen do rytmu pohybu a ztvárnění emocionálního stavu člověka. Spontánní pohybově taneční projev je samozřejmou aktivitou například při populárních koncertech a diskotékách, v mediální oblasti je režírován do soutěžní formy a jeho popularita nabývá na rozměrech. Pedagog a student oboru tělesná výchova a sport by měl mít o těchto aktuálních fenoménech výrazné povědomí a využívat tyto trendy v pedagogickém procesu, a to nejenom v tělesné výchově. Tanec, taneční výchova a s tím související hudební zázemí mají spojitost s mnoha dalšími oblastmi, jako jsou např. výtvarná výchova, hudební výchova, estetika, zdravotní výchova, dramatická výchova, neverbální komunikace, ale i relaxace a terapie. Toto široké využití splňuje i motivační funkci, která by měla překonat zábrany a nedůvěru ve vlastní taneční dovednosti. Zkušenosti ukazují, že budoucí odborníci v oblasti tělesné výchovy a sportu jsou schopni tvořit pohybovou kreaci na velmi kvalitní sportovně umělecké úrovni, a dokonce ztvárnit pohybový výraz. V počátcích se u některých jedinců objevují negativní postoje a nechuť prezentovat výsledky své práce, ale v závěru dominovala pozitivní sebereflexe a radostné prožití pohybové performance.
520    9_
$a The influence of dance from the physical and spiritual point of view is a necessary part of a healthy and valuable lifestyle. In the paper we point out the purpose of dance as an important part of physical education and sport. In general gymnastics schema there is dance included in basic music-movement preparation and is based on rhythm gymnastics. Dance is above all known as an artwork, but we can find its means in commercial musical motor forms but also in choreographic aesthetic-coordination sport disciplines. If we look into history, we see dance as one of the oldest art and moving exhibitions. The rhythm of life is transferred into the rhythm of movement and interpretation of human emotional habit. Spontaneous dancing - movement exhibition is an obvious activity for example in disco or concerts. In media sphere it is directed into the competition form and its popularity grows. Teachers and students of physical education and sport should be well informed about these current phenomena and should use these trends in educational process not only in physical education. Dance, dance education and associated musical background are connected to many other areas, for example art education, music education, aesthetic, health education, drama education, nonverbal communication and also relaxation and therapy. Such a wide spectrum of use can also serve as the motivational function which should remove barriers, leading to the lack of confidence in one´s dance skills.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a tělesná výchova $x metody $7 D010806
650    _2
$a tanec $7 D003615
650    _2
$a sporty $7 D013177
650    _2
$a kreativita $7 D003405
650    _2
$a rozvoj osobnosti $7 D010553
653    00
$a sport
653    00
$a taneční umění
653    00
$a esteticko-koordinační sporty
700    1_
$a Šimberová, Dagmar $7 mzk2006322939
773    0_
$w MED00173478 $t Studia sportiva $g Roč. 3, č. 1 (2009), s. 55-60 $x 1802-7679
910    __
$a ABA008 $b B 2605 $c 866 $y 1
990    __
$a 20110718145938 $b ABA008
991    __
$a 20110829102110 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 865061 $s 730140
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2009 $b 3 $c 1 $d 55-60 $m Studia Sportiva $x MED00173478
LZP    __
$a 2011-12/mkaš

Najít záznam