-
Something wrong with this record ?
20 let od založení denního stacionáře při Foniatrické klinice 1. LF UK a VFN
[Twenty years since the Foundation of Daily Rehabilitation Stationary Ward at Department of Phoniatrics First Faculty of Medicine Charles University in Prague and General University Hospital in Prague]
Hrbková M., Černá P., Mercelová J., Mrkvičková J.
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Medical History Taking MeSH
- Child Language * MeSH
- Child MeSH
- Attention Deficit Disorder with Hyperactivity MeSH
- Humans MeSH
- Multilingualism MeSH
- Otolaryngology * organization & administration MeSH
- Speech Disorders MeSH
- Child, Preschool MeSH
- Retrospective Studies MeSH
- Child Health Services MeSH
- Statistics as Topic * MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Child, Preschool MeSH
- Female MeSH
Při příležitosti dvacetiletého výročí založení denního rehabilitačního stacionáře při Foniatrické klinice 1. LF UK a VFN v Praze byla zpracována zdravotnická dokumentace dětí z období let 2002 – 2012. Autorky tak navazují na studii z roku 2002, kterou byla hodnocena první dekáda činnosti stacionáře. Úvod obsahuje seznámení s provozem tohoto typu zařízení. Přehledně jsou zpracovány informace o počtu, pohlaví a věkové struktuře dětí, bydlišti, základních a vedlejších diagnózách, odesílající odbornosti, školním zařazení, rizicích v anamnéze a indikaci konziliárních vyšetření. V souboru 971 dětí (72 % chlapců a 28 % dívek) převažovala věková kategorie 5 až 6 let. Základní diagnózou byla ve většině případů vývojová porucha řeči (72 %), event. v kombinaci s jiným postižením (14 %). Ve srovnání s první dekádou (roky 1992 – 2002) byl zaznamenán úbytek počtu dětí s palatolalií, sluchovými vadami a koktavostí. U téměř 1/3 pacientů byla řečová porucha doprovázena syndromem ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Hlavní příjmová diagnóza byla v průběhu měsíčního diagnosticko-rehabilitačního pobytu změněna ve 122 případech. Pozorován byl nárůst dětí pocházejících z vícejazyčného prostředí. O denní rehabilitační stacionář je ze strany odborníků i samotných rodičů velký zájem, o čemž svědčí čekací doba až jeden rok. Klíčová slova: denní stacionář, vývojové poruchy řeči, komplexní péče, vícejazyčné prostředí.
On the occasion of twenty years since the foundation of daily rehabilitation stationary ward at Department of Phoniatrics First Faculty of Medicine Charles University in Prague and General University Hospital in Prague the authors processed the medical documentation of children for the period of 2002 – 2012. The authors followed in the study from 2002, which evaluated the first ten years of the stationary activity. The introduction describes the operation in this type of institution. The surveys inform about the number, sex and age structure of the children, their residence, basic and additional diagnoses, specialists who sent the patients, school grade or specialization, risk in their case histories and indications in consultation examinations. In the cohort of 971 children (72 % boys and 28 % girls), the age group of 5 to 6 years prevailed. The basic diagnosis was developmental speech disorder in most cases (72%), which was combined with other defects in 14% other cases. In comparison with the first decade (1992 – 2002) there was a decreasing number of children with palatal speech disorder (palatolalia), hearing defects and stammer. In almost one third of patients the speech disorder was accompanied by the ADHD syndrome (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). The main diagnosis during admission was modified in the course of monthly diagnostic-rehabilitation stay in 122 cases. Growing numbers of children coming from multilingual environment became obvious. High interest in placement of children in the rehabilitation stationary ward became apparent in specialists and parents themselves, as indicated by the waiting list period of up to one year. Key words: daily stationary ward, developmental speech disorders, complex care, multilingual environment.
Twenty years since the Foundation of Daily Rehabilitation Stationary Ward at Department of Phoniatrics First Faculty of Medicine Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13007442
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20191128124829.0
- 007
- ta
- 008
- 130222s2012 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Hrbková, Miroslava. $7 xx0271780 $u Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 245 10
- $a 20 let od založení denního stacionáře při Foniatrické klinice 1. LF UK a VFN / $c Hrbková M., Černá P., Mercelová J., Mrkvičková J.
- 246 31
- $a Twenty years since the Foundation of Daily Rehabilitation Stationary Ward at Department of Phoniatrics First Faculty of Medicine Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 520 3_
- $a Při příležitosti dvacetiletého výročí založení denního rehabilitačního stacionáře při Foniatrické klinice 1. LF UK a VFN v Praze byla zpracována zdravotnická dokumentace dětí z období let 2002 – 2012. Autorky tak navazují na studii z roku 2002, kterou byla hodnocena první dekáda činnosti stacionáře. Úvod obsahuje seznámení s provozem tohoto typu zařízení. Přehledně jsou zpracovány informace o počtu, pohlaví a věkové struktuře dětí, bydlišti, základních a vedlejších diagnózách, odesílající odbornosti, školním zařazení, rizicích v anamnéze a indikaci konziliárních vyšetření. V souboru 971 dětí (72 % chlapců a 28 % dívek) převažovala věková kategorie 5 až 6 let. Základní diagnózou byla ve většině případů vývojová porucha řeči (72 %), event. v kombinaci s jiným postižením (14 %). Ve srovnání s první dekádou (roky 1992 – 2002) byl zaznamenán úbytek počtu dětí s palatolalií, sluchovými vadami a koktavostí. U téměř 1/3 pacientů byla řečová porucha doprovázena syndromem ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Hlavní příjmová diagnóza byla v průběhu měsíčního diagnosticko-rehabilitačního pobytu změněna ve 122 případech. Pozorován byl nárůst dětí pocházejících z vícejazyčného prostředí. O denní rehabilitační stacionář je ze strany odborníků i samotných rodičů velký zájem, o čemž svědčí čekací doba až jeden rok. Klíčová slova: denní stacionář, vývojové poruchy řeči, komplexní péče, vícejazyčné prostředí.
- 520 9_
- $a On the occasion of twenty years since the foundation of daily rehabilitation stationary ward at Department of Phoniatrics First Faculty of Medicine Charles University in Prague and General University Hospital in Prague the authors processed the medical documentation of children for the period of 2002 – 2012. The authors followed in the study from 2002, which evaluated the first ten years of the stationary activity. The introduction describes the operation in this type of institution. The surveys inform about the number, sex and age structure of the children, their residence, basic and additional diagnoses, specialists who sent the patients, school grade or specialization, risk in their case histories and indications in consultation examinations. In the cohort of 971 children (72 % boys and 28 % girls), the age group of 5 to 6 years prevailed. The basic diagnosis was developmental speech disorder in most cases (72%), which was combined with other defects in 14% other cases. In comparison with the first decade (1992 – 2002) there was a decreasing number of children with palatal speech disorder (palatolalia), hearing defects and stammer. In almost one third of patients the speech disorder was accompanied by the ADHD syndrome (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). The main diagnosis during admission was modified in the course of monthly diagnostic-rehabilitation stay in 122 cases. Growing numbers of children coming from multilingual environment became obvious. High interest in placement of children in the rehabilitation stationary ward became apparent in specialists and parents themselves, as indicated by the waiting list period of up to one year. Key words: daily stationary ward, developmental speech disorders, complex care, multilingual environment.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a otorinolaryngologie $x organizace a řízení $7 D010036
- 650 _2
- $a retrospektivní studie $7 D012189
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a poruchy řeči $7 D013064
- 650 12
- $a dětská řeč $7 D002663
- 650 12
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a předškolní dítě $7 D002675
- 650 _2
- $a hyperkinetická porucha $7 D001289
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a anamnéza $7 D008487
- 650 _2
- $a mnohojazyčnost $7 D019303
- 650 _2
- $a služby zdravotní péče o dítě $7 D002662
- 700 1_
- $a Černá, Petra. $7 xx0258340 $u Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Mercelová, Jitka. $7 _AN071516 $u Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Mrkvičková, Jaroslava $7 xx0242620 $u Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 773 0_
- $w MED00011061 $t Otorinolaryngologie a foniatrie $x 1210-7867 $g Roč. 61, č. 4 (2012), s. 232-237
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/otorinolaryngologie-foniatrie/2012-4/20-let-od-zalozeni-denniho-stacionare-pri-foniatricke-klinice-1-lf-uk-a-vfn-39665 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $y 3 $a ABA008 $b A 980 $c 697 $z 0
- 990 __
- $a 20130222 $b ABA008
- 991 __
- $a 20191128125116 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 970899 $s 805677
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2012 $b 61 $c 4 $d 232-237 $i 1210-7867 $m Otorinolaryngologie a foniatrie $x MED00011061 $y 68924
- LZP __
- $c NLK183 $d 20130301 $b NLK111 $a Meditorial-20130222