-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Sexuálne obťažovanie v škole - teoretické vymedzenie a zistenia výskumnej štúdie na Slovensku
[Sexual Harassment at School – Theoretical Conception and Findings from an Empirical Study from Slovakia]
[Sexuelle Betästigung in der Schule – Definition und Ergebnisse einer Forschungsstudie in der Slowakei]
Ladislav Lovaš, Katarína Vaskova
Jazyk slovenština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- Klíčová slova
- škola,
- MeSH
- interpersonální vztahy MeSH
- lidé psychologie MeSH
- sběr dat metody MeSH
- sexuální obtěžování prevence a kontrola psychologie MeSH
- sociální chování MeSH
- výzkum statistika a číselné údaje MeSH
- Check Tag
- lidé psychologie MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
- Geografické názvy
- Slovenská republika MeSH
Sexuálne obťažovanie v škole je prehliadanou témou. Prvým krokom v jeho štúdiu je zmapovanie situácie zistením jeho podôb a miery výskytu. V nadväznosti na to bolo cieľom zistiť, či zohráva rod aktéra a respondenta významnú rolu v rámci skúseností s ním, a tiež pri jeho hodnotení v rôznych vzťahových kontextoch. Konkrétne šlo o obťažovanie študenta a vyučujúceho študentom, a tiež študenta vyučujúcim. Identifikované boli aj rodové rozdiely v konfigurácii aktér–obeť. Pre zber dát bol vytvorený vlastný dotazník, ktorý bol administrovaný študentom a vyučujúcim stredných odborných škôl a gymnázií. Výsledky poukazujú na existenciu najčastejších vnútro a medzi-rodových foriem sexuálneho obťažovania, a potvrdzujú vzťah medzi skúsenosťou s obťažovaním a jeho následným hodnotením.
Sexuelle Belästigung in der Schule ist oft ein übersehenes Thema. Der erste Schritt in der Studie ist eine Übersicht der Situation zu gewinnen, also die Formen und Inzidenzraten der sexuellen Belästigung zu identifizieren. Weiter wollten wir feststellen, ob Geschlecht des Akteurs und des Respondenten eine wichtige Rolle in der Erfahrung spielt und der Kontext in Betracht genommen wird. Genauer gesagt, es ging um die Belästigung der Schüler und Lehrer durch Schüler, sowie der Schüler durch Lehrer. Es wurden geschlechtsspezifische Unterschiede in der Konfiguration der Akteure identifiziert. Für die Datenerhebung wurde ein eigener Fragebogen für Studenten und Lehrer von Berufsoberschulen und Gymnasien erstellt und administriert. Die Ergebnisse weisen auf die Existenz der öftesten Formen der sexuellen Belästigung zwischen den Geschlechtern und auch untereinem Geschlecht, und bestätigen die Beziehung zwischen der Erfahrung der Belästigung und der anschließenden Bewertung.
Sexual Harassment at School – Theoretical Conception and Findings from an Empirical Study from Slovakia
Sexuelle Betästigung in der Schule – Definition und Ergebnisse einer Forschungsstudie in der Slowakei
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14075472
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20141205150855.0
- 007
- ta
- 008
- 141013s2014 xr f 000 0slo||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a slo $b eng $b ger
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Lovaš, Ladislav, $d 1949- $7 mzk2003190868 $u Katedra psychológie na Filozofickej fakulte Univerzity J. P. Šafárika v Košiciach
- 245 10
- $a Sexuálne obťažovanie v škole - teoretické vymedzenie a zistenia výskumnej štúdie na Slovensku / $c Ladislav Lovaš, Katarína Vaskova
- 246 31
- $a Sexual Harassment at School – Theoretical Conception and Findings from an Empirical Study from Slovakia
- 246 31
- $a Sexuelle Betästigung in der Schule – Definition und Ergebnisse einer Forschungsstudie in der Slowakei
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Sexuálne obťažovanie v škole je prehliadanou témou. Prvým krokom v jeho štúdiu je zmapovanie situácie zistením jeho podôb a miery výskytu. V nadväznosti na to bolo cieľom zistiť, či zohráva rod aktéra a respondenta významnú rolu v rámci skúseností s ním, a tiež pri jeho hodnotení v rôznych vzťahových kontextoch. Konkrétne šlo o obťažovanie študenta a vyučujúceho študentom, a tiež študenta vyučujúcim. Identifikované boli aj rodové rozdiely v konfigurácii aktér–obeť. Pre zber dát bol vytvorený vlastný dotazník, ktorý bol administrovaný študentom a vyučujúcim stredných odborných škôl a gymnázií. Výsledky poukazujú na existenciu najčastejších vnútro a medzi-rodových foriem sexuálneho obťažovania, a potvrdzujú vzťah medzi skúsenosťou s obťažovaním a jeho následným hodnotením.
- 520 9_
- $a Sexual harassment at school is neglected topic. First step in its research is mapping its forms and occurrence. Based on this knowledge we aim to find out if gender has significant impact in the experience of harassment and its evaluation in different contexts of various relationships. We were interested about experienced forms of sexual harassment and its normative evaluation in different relationships with students and teachers as participants. We were focused on harassment between students (with respect to gender), on harassment of students by teachers and contrariwise. We identified gender differences in actor–victim configuration. A new instrument – a questionnaire created by the authors – was administered to high school teachers and students. Results show the most frequent gender-related forms of sexual harassment, and confirm relationship between experiences with harassment and its consequent evaluation.
- 520 9_
- $a Sexuelle Belästigung in der Schule ist oft ein übersehenes Thema. Der erste Schritt in der Studie ist eine Übersicht der Situation zu gewinnen, also die Formen und Inzidenzraten der sexuellen Belästigung zu identifizieren. Weiter wollten wir feststellen, ob Geschlecht des Akteurs und des Respondenten eine wichtige Rolle in der Erfahrung spielt und der Kontext in Betracht genommen wird. Genauer gesagt, es ging um die Belästigung der Schüler und Lehrer durch Schüler, sowie der Schüler durch Lehrer. Es wurden geschlechtsspezifische Unterschiede in der Konfiguration der Akteure identifiziert. Für die Datenerhebung wurde ein eigener Fragebogen für Studenten und Lehrer von Berufsoberschulen und Gymnasien erstellt und administriert. Die Ergebnisse weisen auf die Existenz der öftesten Formen der sexuellen Belästigung zwischen den Geschlechtern und auch untereinem Geschlecht, und bestätigen die Beziehung zwischen der Erfahrung der Belästigung und der anschließenden Bewertung.
- 650 _2
- $a sexuální obtěžování $x prevence a kontrola $x psychologie $7 D017406
- 650 _2
- $a výzkum $x statistika a číselné údaje $7 D012106
- 650 _2
- $a sociální chování $7 D012919
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a sběr dat $x metody $7 D003625
- 650 _2
- $a lidé $x psychologie $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 651 _2
- $a Slovenská republika $7 D018154
- 653 00
- $a škola
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1#
- $a Vasková, Katarína $7 _AN072077 $u Katedra psychológie na Filozofickej fakulte Univerzity J. P. Šafárika v Košiciach
- 773 0_
- $t Psychologie pro praxi $x 1803-8670 $g Roč. 49, č. 1-2 (2014), s. 21-37 $w MED00166190
- 856 41
- $u https://karolinum.cz/data/clanek/956/PPP_1-2_2014_03_Lovas.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4251 $c 595 b $y 4 $z 5
- 990 __
- $b ABA008 $a 20141010154254
- 991 __
- $a 20141205150855 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1043389 $s 874388
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 49 $c 1-2 $d 21-37 $i 1803-8670 $m Psychologie pro praxi $n Psychol. praxi $x MED00166190
- LZP __
- $a NLK 2014-01/jp