Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Sexuálne obťažovanie v škole - teoretické vymedzenie a zistenia výskumnej štúdie na Slovensku
[Sexual Harassment at School – Theoretical Conception and Findings from an Empirical Study from Slovakia]
[Sexuelle Betästigung in der Schule – Definition und Ergebnisse einer Forschungsstudie in der Slowakei]

Ladislav Lovaš, Katarína Vaskova

. 2014 ; 49 (1-2) : 21-37.

Language Slovak Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't

Sexuálne obťažovanie v škole je prehliadanou témou. Prvým krokom v jeho štúdiu je zmapovanie situácie zistením jeho podôb a miery výskytu. V nadväznosti na to bolo cieľom zistiť, či zohráva rod aktéra a respondenta významnú rolu v rámci skúseností s ním, a tiež pri jeho hodnotení v rôznych vzťahových kontextoch. Konkrétne šlo o obťažovanie študenta a vyučujúceho študentom, a tiež študenta vyučujúcim. Identifikované boli aj rodové rozdiely v konfigurácii aktér–obeť. Pre zber dát bol vytvorený vlastný dotazník, ktorý bol administrovaný študentom a vyučujúcim stredných odborných škôl a gymnázií. Výsledky poukazujú na existenciu najčastejších vnútro a medzi-rodových foriem sexuálneho obťažovania, a potvrdzujú vzťah medzi skúsenosťou s obťažovaním a jeho následným hodnotením.

Sexuelle Belästigung in der Schule ist oft ein übersehenes Thema. Der erste Schritt in der Studie ist eine Übersicht der Situation zu gewinnen, also die Formen und Inzidenzraten der sexuellen Belästigung zu identifizieren. Weiter wollten wir feststellen, ob Geschlecht des Akteurs und des Respondenten eine wichtige Rolle in der Erfahrung spielt und der Kontext in Betracht genommen wird. Genauer gesagt, es ging um die Belästigung der Schüler und Lehrer durch Schüler, sowie der Schüler durch Lehrer. Es wurden geschlechtsspezifische Unterschiede in der Konfiguration der Akteure identifiziert. Für die Datenerhebung wurde ein eigener Fragebogen für Studenten und Lehrer von Berufsoberschulen und Gymnasien erstellt und administriert. Die Ergebnisse weisen auf die Existenz der öftesten Formen der sexuellen Belästigung zwischen den Geschlechtern und auch untereinem Geschlecht, und bestätigen die Beziehung zwischen der Erfahrung der Belästigung und der anschließenden Bewertung.

Sexual Harassment at School – Theoretical Conception and Findings from an Empirical Study from Slovakia

Sexuelle Betästigung in der Schule – Definition und Ergebnisse einer Forschungsstudie in der Slowakei

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14075472
003      
CZ-PrNML
005      
20141205150855.0
007      
ta
008      
141013s2014 xr f 000 0slo||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a slo $b eng $b ger
044    __
$a xr
100    1_
$a Lovaš, Ladislav, $d 1949- $7 mzk2003190868 $u Katedra psychológie na Filozofickej fakulte Univerzity J. P. Šafárika v Košiciach
245    10
$a Sexuálne obťažovanie v škole - teoretické vymedzenie a zistenia výskumnej štúdie na Slovensku / $c Ladislav Lovaš, Katarína Vaskova
246    31
$a Sexual Harassment at School – Theoretical Conception and Findings from an Empirical Study from Slovakia
246    31
$a Sexuelle Betästigung in der Schule – Definition und Ergebnisse einer Forschungsstudie in der Slowakei
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Sexuálne obťažovanie v škole je prehliadanou témou. Prvým krokom v jeho štúdiu je zmapovanie situácie zistením jeho podôb a miery výskytu. V nadväznosti na to bolo cieľom zistiť, či zohráva rod aktéra a respondenta významnú rolu v rámci skúseností s ním, a tiež pri jeho hodnotení v rôznych vzťahových kontextoch. Konkrétne šlo o obťažovanie študenta a vyučujúceho študentom, a tiež študenta vyučujúcim. Identifikované boli aj rodové rozdiely v konfigurácii aktér–obeť. Pre zber dát bol vytvorený vlastný dotazník, ktorý bol administrovaný študentom a vyučujúcim stredných odborných škôl a gymnázií. Výsledky poukazujú na existenciu najčastejších vnútro a medzi-rodových foriem sexuálneho obťažovania, a potvrdzujú vzťah medzi skúsenosťou s obťažovaním a jeho následným hodnotením.
520    9_
$a Sexual harassment at school is neglected topic. First step in its research is mapping its forms and occurrence. Based on this knowledge we aim to find out if gender has significant impact in the experience of harassment and its evaluation in different contexts of various relationships. We were interested about experienced forms of sexual harassment and its normative evaluation in different relationships with students and teachers as participants. We were focused on harassment between students (with respect to gender), on harassment of students by teachers and contrariwise. We identified gender differences in actor–victim configuration. A new instrument – a questionnaire created by the authors – was administered to high school teachers and students. Results show the most frequent gender-related forms of sexual harassment, and confirm relationship between experiences with harassment and its consequent evaluation.
520    9_
$a Sexuelle Belästigung in der Schule ist oft ein übersehenes Thema. Der erste Schritt in der Studie ist eine Übersicht der Situation zu gewinnen, also die Formen und Inzidenzraten der sexuellen Belästigung zu identifizieren. Weiter wollten wir feststellen, ob Geschlecht des Akteurs und des Respondenten eine wichtige Rolle in der Erfahrung spielt und der Kontext in Betracht genommen wird. Genauer gesagt, es ging um die Belästigung der Schüler und Lehrer durch Schüler, sowie der Schüler durch Lehrer. Es wurden geschlechtsspezifische Unterschiede in der Konfiguration der Akteure identifiziert. Für die Datenerhebung wurde ein eigener Fragebogen für Studenten und Lehrer von Berufsoberschulen und Gymnasien erstellt und administriert. Die Ergebnisse weisen auf die Existenz der öftesten Formen der sexuellen Belästigung zwischen den Geschlechtern und auch untereinem Geschlecht, und bestätigen die Beziehung zwischen der Erfahrung der Belästigung und der anschließenden Bewertung.
650    _2
$a sexuální obtěžování $x prevence a kontrola $x psychologie $7 D017406
650    _2
$a výzkum $x statistika a číselné údaje $7 D012106
650    _2
$a sociální chování $7 D012919
650    _2
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a sběr dat $x metody $7 D003625
650    _2
$a lidé $x psychologie $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
651    _2
$a Slovenská republika $7 D018154
653    00
$a škola
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1#
$a Vasková, Katarína $7 _AN072077 $u Katedra psychológie na Filozofickej fakulte Univerzity J. P. Šafárika v Košiciach
773    0_
$t Psychologie pro praxi $x 1803-8670 $g Roč. 49, č. 1-2 (2014), s. 21-37 $w MED00166190
856    41
$u https://karolinum.cz/data/clanek/956/PPP_1-2_2014_03_Lovas.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4251 $c 595 b $y 4 $z 5
990    __
$b ABA008 $a 20141010154254
991    __
$a 20141205150855 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1043389 $s 874388
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 49 $c 1-2 $d 21-37 $i 1803-8670 $m Psychologie pro praxi $n Psychol. praxi $x MED00166190
LZP    __
$a NLK 2014-01/jp

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...