-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Education in addictology in the Czech Republic: the Scope and role of the proposed system [Rámec a role Koncepce vzdělávání v oboru adiktologie v České republice]
Miovský M., Kalina K., Libra J., Popov P., Pavlovská A.
Jazyk angličtina, čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- Klíčová slova
- interdisciplinarita,
- MeSH
- kontinuální vzdělávání MeSH
- kurikulum MeSH
- kurzy v nelékařském oboru MeSH
- lidé MeSH
- mezioborová komunikace MeSH
- nelékařská zdravotnická povolání výchova MeSH
- poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek * MeSH
- řízení kvality MeSH
- sociální práce výchova MeSH
- studium lékařství pregraduální MeSH
- studium lékařství specializační postgraduální MeSH
- studium vysokoškolské MeSH
- vzdělávání odborné * organizace a řízení MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
- Geografické názvy
- Česká republika MeSH
Vývoj na drogové scéně a tehdejší společnosti po roce 1989 vedl velmi rychle ke vzniku první Strategie drogové politiky v roce 1993 a již v první polovině 90. let začaly vznikat také první vzdělávací programy pro různé odbornosti pracující se závislými. Tyto programy mj. čerpaly jak z tradice SUR (výcvikový program pojmenovaný po zakladatelích Skálovi, Urbanovi a Rubešovi), tak z nově se prosazujících paradigmat intervencí minimalizujících rizika a škody. Dvěma dominantními programy se postupně staly systematické kurzy realizované neziskovými organizacemi SANANIM (Praha) a Podané ruce (Brno). Byly reakcí na nedostatek vzdělaných profesionálů v rychle se rozvQejících drogových službách a na problémy s uznáním různých kvalifikací, s definicí odborné činnosti či pravomocemi jednotlivých profesí atd. Právě tyto dva programy položily základ budoucímu mezioborovému univerzitnímu vzdělávacímu programu adiktologie. Paralelně s tím došlo k profilaci a ujasnění potřeb a koncepčních záměrů různých sociálních i zdravotnických profesí působících v odhorných adiktologických službách (včetně lékařů), což vyústilo až ve formulaci první ucelené Koncepce vzdělávání v oboru adiktologie v historii České republiky. Ta byla následně úspěšně projednána a v roce 2014 schválena oběma hlavními odbornými společnostmi.
The development of the drug scene in the aftermath of the post-1989 changes in Czech society very soon led to the formulation of the first Drug Policy Strategy (1993). By the mid-1990s the first training programmes for practitioners from various backgrounds working with addicts had come into existence. Among other influences, these programmes drew on the tradition of SUR (a training programme named after its founders, Skála, Urban, and Rubeš), and from the emerging paradigms of harm and risk reduction interventions. Systematic courses provided respectively by two non-governmental organisations, SANANIM (Prague) and Podané ruce (Brno), grew to assume a dominant position in this respect. They marked a response to a range of issues, including the lack of educated professionals in the rapidly developing drug services and the problems with the recognition of various qualifications, the definition of professional activities, and the competences of the individual professions. These two programmes laid the foundations for what was to become the interdisciplinary university-based study programme in addictology. In parallel, various social and health professions (including physicians) involved in specialised addiction treatment services had their needs and conceptual strategies shaped and clarified, which subsequently resulted in the drafting of the first comprehensive policy document in the history of the Czech Republic to outline a system of education in addictology. Having passed the review process, this policy document was approved by both the relevant professional associations in 2014.
Rámec a role Koncepce vzdělávání v oboru adiktologie v České republice
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15001758
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20191031124000.0
- 007
- ta
- 008
- 150120s2014 xr f 000 0eng||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $a cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Department of Addictology, 1st Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 245 10
- $a Education in addictology in the Czech Republic: the Scope and role of the proposed system / $c Miovský M., Kalina K., Libra J., Popov P., Pavlovská A.
- 246 31
- $a Rámec a role Koncepce vzdělávání v oboru adiktologie v České republice
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Vývoj na drogové scéně a tehdejší společnosti po roce 1989 vedl velmi rychle ke vzniku první Strategie drogové politiky v roce 1993 a již v první polovině 90. let začaly vznikat také první vzdělávací programy pro různé odbornosti pracující se závislými. Tyto programy mj. čerpaly jak z tradice SUR (výcvikový program pojmenovaný po zakladatelích Skálovi, Urbanovi a Rubešovi), tak z nově se prosazujících paradigmat intervencí minimalizujících rizika a škody. Dvěma dominantními programy se postupně staly systematické kurzy realizované neziskovými organizacemi SANANIM (Praha) a Podané ruce (Brno). Byly reakcí na nedostatek vzdělaných profesionálů v rychle se rozvQejících drogových službách a na problémy s uznáním různých kvalifikací, s definicí odborné činnosti či pravomocemi jednotlivých profesí atd. Právě tyto dva programy položily základ budoucímu mezioborovému univerzitnímu vzdělávacímu programu adiktologie. Paralelně s tím došlo k profilaci a ujasnění potřeb a koncepčních záměrů různých sociálních i zdravotnických profesí působících v odhorných adiktologických službách (včetně lékařů), což vyústilo až ve formulaci první ucelené Koncepce vzdělávání v oboru adiktologie v historii České republiky. Ta byla následně úspěšně projednána a v roce 2014 schválena oběma hlavními odbornými společnostmi.
- 520 9_
- $a The development of the drug scene in the aftermath of the post-1989 changes in Czech society very soon led to the formulation of the first Drug Policy Strategy (1993). By the mid-1990s the first training programmes for practitioners from various backgrounds working with addicts had come into existence. Among other influences, these programmes drew on the tradition of SUR (a training programme named after its founders, Skála, Urban, and Rubeš), and from the emerging paradigms of harm and risk reduction interventions. Systematic courses provided respectively by two non-governmental organisations, SANANIM (Prague) and Podané ruce (Brno), grew to assume a dominant position in this respect. They marked a response to a range of issues, including the lack of educated professionals in the rapidly developing drug services and the problems with the recognition of various qualifications, the definition of professional activities, and the competences of the individual professions. These two programmes laid the foundations for what was to become the interdisciplinary university-based study programme in addictology. In parallel, various social and health professions (including physicians) involved in specialised addiction treatment services had their needs and conceptual strategies shaped and clarified, which subsequently resulted in the drafting of the first comprehensive policy document in the history of the Czech Republic to outline a system of education in addictology. Having passed the review process, this policy document was approved by both the relevant professional associations in 2014.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $7 D019966
- 650 _2
- $a mezioborová komunikace $7 D033183
- 650 12
- $a vzdělávání odborné $x organizace a řízení $7 D004517
- 650 _2
- $a řízení kvality $7 D011786
- 650 _2
- $a sociální práce $x výchova $7 D012947
- 650 _2
- $a studium vysokoškolské $7 D004500
- 650 _2
- $a studium lékařství pregraduální $7 D004504
- 650 _2
- $a studium lékařství specializační postgraduální $7 D004503
- 650 _2
- $a kurikulum $7 D003479
- 650 _2
- $a nelékařská zdravotnická povolání $x výchova $7 D016390
- 650 _2
- $a kontinuální vzdělávání $7 D004496
- 650 _2
- $a kurzy v nelékařském oboru $7 D007397
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 653 00
- $a interdisciplinarita
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Kalina, Kamil, $d 1945- $7 mzk2002113206 $u Department of Addictology, 1st Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 700 1_
- $a Libra, Jiří $7 xx0121745 $u Department of Addictology, 1st Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 700 1_
- $a Popov, Petr, $d 1959- $7 xx0072233 $u Department of Addictology, 1st Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 700 1_
- $a Lososová, Amalie, $d 1987- $7 xx0140872 $u Department of Addictology, 1st Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 773 0_
- $t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 14, č. 3 (2014), s. 310-328 $w MED00012365
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2014_3_Miovsky_Ramec-a-role-koncepce.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150119125217 $b ABA008
- 991 __
- $a 20191031124441 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1058807 $s 884485
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 14 $c 3 $d 310-328 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $c NLK188 $d 20150612 $a NLK 2015-04/vt