Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Analýza nabídky předmětů z oboru aplikovaných pohybových aktivit pro studenty učitelství tělesné výchovy na vysokých školách v České republice
[Analysis of university subjects from the field of adapted physical activity in the Czech Republic]

Ladislav Baloun, Martin Kudláček, Ladislav Čepička

. 2014 ; 37 (1) : 95-112.

Language Czech Country Czech Republic

Integrovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami do hodin školní tělesné výchovy je proces, který naráží na mnoho postojových a architektonických barier, který se neobejde bez kvalitně připravených pedagogických pracovníků a podpůrných systémů. Jednou z možností jak zajistit budoucím učitelům tělesné výchovy (TV) adekvátní kompetence, potřebné k úspěšné práci s osobami se zdravotním postižením (ZP), je zařazení předmětů z oblasti aplikovaných pohybových aktivit/aplikované tělesné výchovy (APA/ATV) do kurikul studijních oborů učitelství tělesné výchovy. Cílem tohoto výstupu je analýza nabídky předmětů z oblasti APA/ATV pro studenty bakalářských a navazujících magisterských tělovýchovných oborů. Výsledky této analýzy naznačují, že oblasti aplikovaných pohybových aktivit, není ve studiu tělovýchovných oborů na českých vysokých školách, věnován dostatečný prostor, potřebný pro zabezpečení integrovaného prostředí ve výukovém procesu na základních a středních školách.

BACKGROUND: The inclusion of students with special educational needs is a process, which faces many challenges. An essentia l condition for the success of inclusion is the competence of physical educators. We suggest that it is necessary to establish courses focused on adapted physical ac tivity as part of the university education for physical education (PE) teachers. OBJECTIVES: The aim of this study is to analyze courses focuse d on adapted phy sical activity within teacher preparation programs. METHODS: We conducted quantitative and qualitative content an alysis of subjects which was focused on adapted physical acti vity at selected public uni- versities in t he Czech Republic. In total, subjects from the six faculties met the conditions. RESULTS: The results show the lack of emphasis for this are a in the current PE teacher preparations programs, which is one of b asic requirements for success of the inclusion process.

Analysis of university subjects from the field of adapted physical activity in the Czech Republic

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15004689
003      
CZ-PrNML
005      
20190615062441.0
007      
ta
008      
150203s2014 xr f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2014.005 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Baloun, Ladislav $7 _AN081402 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc
245    10
$a Analýza nabídky předmětů z oboru aplikovaných pohybových aktivit pro studenty učitelství tělesné výchovy na vysokých školách v České republice / $c Ladislav Baloun, Martin Kudláček, Ladislav Čepička
246    31
$a Analysis of university subjects from the field of adapted physical activity in the Czech Republic
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Integrovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami do hodin školní tělesné výchovy je proces, který naráží na mnoho postojových a architektonických barier, který se neobejde bez kvalitně připravených pedagogických pracovníků a podpůrných systémů. Jednou z možností jak zajistit budoucím učitelům tělesné výchovy (TV) adekvátní kompetence, potřebné k úspěšné práci s osobami se zdravotním postižením (ZP), je zařazení předmětů z oblasti aplikovaných pohybových aktivit/aplikované tělesné výchovy (APA/ATV) do kurikul studijních oborů učitelství tělesné výchovy. Cílem tohoto výstupu je analýza nabídky předmětů z oblasti APA/ATV pro studenty bakalářských a navazujících magisterských tělovýchovných oborů. Výsledky této analýzy naznačují, že oblasti aplikovaných pohybových aktivit, není ve studiu tělovýchovných oborů na českých vysokých školách, věnován dostatečný prostor, potřebný pro zabezpečení integrovaného prostředí ve výukovém procesu na základních a středních školách.
520    9_
$a BACKGROUND: The inclusion of students with special educational needs is a process, which faces many challenges. An essentia l condition for the success of inclusion is the competence of physical educators. We suggest that it is necessary to establish courses focused on adapted physical ac tivity as part of the university education for physical education (PE) teachers. OBJECTIVES: The aim of this study is to analyze courses focuse d on adapted phy sical activity within teacher preparation programs. METHODS: We conducted quantitative and qualitative content an alysis of subjects which was focused on adapted physical acti vity at selected public uni- versities in t he Czech Republic. In total, subjects from the six faculties met the conditions. RESULTS: The results show the lack of emphasis for this are a in the current PE teacher preparations programs, which is one of b asic requirements for success of the inclusion process.
650    12
$a speciální vzdělávání $x metody $x pracovní síly $7 D004519
650    _2
$a postižení $x výchova $7 D006233
650    12
$a tělesná výchova $7 D010806
650    _2
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    _2
$a sociální izolace $7 D012934
650    _2
$a kurikulum $7 D003479
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a inkluze
653    00
$a integrace
653    00
$a učitel tělesné výchovy
653    00
$a žák
653    00
$a zdravotní postižení
700    1_
$a Kudláček, Martin $7 jx20071031025 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc
700    1_
$a Čepička, Ladislav, $d 1967- $7 ola2003206314 $u Pedagogická fakulta, Západočeská Univerzita, Plzeň
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 37, č. 1 (2014), s. 95-112 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2014/01/05.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20150203114548 $b ABA008
991    __
$a 20190615062622 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1061794 $s 887455
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 37 $c 1 $d 95-112 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK104 $d 20150303 $a NLK 2015-05/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...