Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Partnerská spokojenost žen pracujících v akademických povoláních
[Partnership satisfaction of women with academic careers]

Veronika Očenášková, Irena Sobotková

. 2014 ; 8 (3) : 14-32.

Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15005596

Článek se zabývá partnerskou spokojeností žen, které pracují v akademických povoláních. Jeho základem je jedna z částí rozsáhlejšího výzkumného projektu. Hlavním cílem zde prezentované části výzkumu je zmapovat míru, aspekty a subjektivně důležité oblasti partnerské spokojenosti žen. Také byl zkoumán subjektivní pohled žen na partnerské přizpůsobení a kvalita vztahu v kontextu jejich náročné profese. Z hlediska výzkumného designu byla použita tzv. souběžná vnořená strategie s těžištěm v kvalitativní metodologii (Cresswell, 2003). Hlavní metodou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor doplněný kvantitativní metodou Škála partnerského přizpůsobení. Výzkumný soubor tvoří 32 žen ve věku 30–52 let, které se věnují akademické profesní dráze tři a více let a žijí minimálně 3 roky v trvalém partnerském vztahu. Dílčí výsledky výzkumu ukazují, že ženy spokojené v partnerství mají stejné hodnoty, způsob uvažování a zájmy jako jejich partner. Partnery spojuje vzájemný respekt a oboustranná snaha o kompromis. Mezi negativní aspekty partnerské spokojenosti patří především nepřijetí profesního úspěchu partnerem, nadměrný individualismus a dominance na straně ženy a negativní události v životě partnerů. Vzhledem k naléhavosti zkoumané problematiky mohou být naše výzkumná zjištění užitečná například pro poradenské psychologické služby poskytované obdobně pracovně vytíženým ženám.

The article examines the level of partnership satisfaction of women working in academia. It is based on part of a wider-ranging research project. The main aim of the research presented here is to examine the degree of satisfaction in existing partnerships, its components and those areas of partnership satisfaction which are subjectively perceived as important. Moreover, the study explores the subjective opinion of women on adjustment in their partnership and on the overall relationship quality as judged by their demanding occupation. As far as the research design is concerned, a concurrent nested strategy was used with an emphasis on qualitative methodology (Cresswell, 2003). The main methods of data collection were semi-structured interviews, supplemented by a quantitative Dyadic Adjustment Scale. The research sample consisted of 32 women aged between 30 and 52, who have been working in academia for a minimum of three years and who have been living in a stable relationship for at least 3 years. Partial results show that women who are satisfied in their partnership share the same values, way of thinking and interests with their partner. Factors such as mutual respect and striving to find a compromise produce a positive impact on the relationship. The negative aspects of partnership satisfaction include a critical inability to accept the career success by the partner, excessive individualism and domination on the side of the woman and negative incidents in the life of partners. As the researched theme is highly topical, the results obtained may assist in further developing psychological consulting aimed towards women with similarly demanding occupations.

Partnership satisfaction of women with academic careers

Partnerská spokojenost žen pracujících v akademických povoláních [elektronický zdroj] /

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15005596
003      
CZ-PrNML
005      
20161003151457.0
007      
cr|cn|
008      
150211s2014 xr fs 000 0dcze||
009      
eAR
024    7_
$a 10.29364/epsy.209 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Očenášková, Veronika, $d 1984- $7 jo2014819461 $u Katedra psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
245    10
$a Partnerská spokojenost žen pracujících v akademických povoláních $h [elektronický zdroj] / $c Veronika Očenášková, Irena Sobotková
246    31
$a Partnership satisfaction of women with academic careers
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Článek se zabývá partnerskou spokojeností žen, které pracují v akademických povoláních. Jeho základem je jedna z částí rozsáhlejšího výzkumného projektu. Hlavním cílem zde prezentované části výzkumu je zmapovat míru, aspekty a subjektivně důležité oblasti partnerské spokojenosti žen. Také byl zkoumán subjektivní pohled žen na partnerské přizpůsobení a kvalita vztahu v kontextu jejich náročné profese. Z hlediska výzkumného designu byla použita tzv. souběžná vnořená strategie s těžištěm v kvalitativní metodologii (Cresswell, 2003). Hlavní metodou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor doplněný kvantitativní metodou Škála partnerského přizpůsobení. Výzkumný soubor tvoří 32 žen ve věku 30–52 let, které se věnují akademické profesní dráze tři a více let a žijí minimálně 3 roky v trvalém partnerském vztahu. Dílčí výsledky výzkumu ukazují, že ženy spokojené v partnerství mají stejné hodnoty, způsob uvažování a zájmy jako jejich partner. Partnery spojuje vzájemný respekt a oboustranná snaha o kompromis. Mezi negativní aspekty partnerské spokojenosti patří především nepřijetí profesního úspěchu partnerem, nadměrný individualismus a dominance na straně ženy a negativní události v životě partnerů. Vzhledem k naléhavosti zkoumané problematiky mohou být naše výzkumná zjištění užitečná například pro poradenské psychologické služby poskytované obdobně pracovně vytíženým ženám.
520    9_
$a The article examines the level of partnership satisfaction of women working in academia. It is based on part of a wider-ranging research project. The main aim of the research presented here is to examine the degree of satisfaction in existing partnerships, its components and those areas of partnership satisfaction which are subjectively perceived as important. Moreover, the study explores the subjective opinion of women on adjustment in their partnership and on the overall relationship quality as judged by their demanding occupation. As far as the research design is concerned, a concurrent nested strategy was used with an emphasis on qualitative methodology (Cresswell, 2003). The main methods of data collection were semi-structured interviews, supplemented by a quantitative Dyadic Adjustment Scale. The research sample consisted of 32 women aged between 30 and 52, who have been working in academia for a minimum of three years and who have been living in a stable relationship for at least 3 years. Partial results show that women who are satisfied in their partnership share the same values, way of thinking and interests with their partner. Factors such as mutual respect and striving to find a compromise produce a positive impact on the relationship. The negative aspects of partnership satisfaction include a critical inability to accept the career success by the partner, excessive individualism and domination on the side of the woman and negative incidents in the life of partners. As the researched theme is highly topical, the results obtained may assist in further developing psychological consulting aimed towards women with similarly demanding occupations.
650    12
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a akademie a ústavy $7 D000047
650    12
$a manželství $7 D008393
650    12
$a interprofesionální vztahy $7 D007400
650    12
$a osobní uspokojení $7 D010549
650    _2
$a sociální přizpůsobení $7 D012917
650    _2
$a sociální chování $7 D012919
650    _2
$a genderová identita $7 D005783
650    _2
$a ženy $7 D014930
650    _2
$a sociální dominance $7 D012930
650    _2
$a individualizace $7 D007207
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a sběr dat $7 D003625
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a lidé středního věku $7 D008875
650    _2
$a lidé $7 D006801
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Sobotková, Irena, $d 1964- $7 jo20010082956 $u Katedra psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 8, č. 3 (2014), s. 14-32 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/ocenaskova_sobotkova.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $y 4 $z 0
990    __
$a 20141023135230 $b ABA008
991    __
$a 20161003151842 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1062760 $s 888375
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2014 $b 8 $c 3 $d 14-32 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK137 $d 20151005 $a NLK 2015-08/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...