Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Pohybová aktivita a sportovní preference adolescentů ve vazbě na prostředí - regionální komparativní studie
[Physical activity and sports preferences of adolescent in the environmental context - a regional comparative study]

Michal Kudláček

. 2015 ; 38 (1) : 47-67.

Language Czech Country Czech Republic

VÝCHODISKA: Lidé jsou ve svém každodenním životě vystaveny vlivům různých druhů prostředí, jež mají rozdílný potenciál facilitace jejich pohybové aktivity (PA). Vztahy mezi prostředím a PA mohou být ovlivněny individuálními charakteristikami a je možné, že vliv prostředí na úroveň PA variuje mezi rozdílnými skupinami naší populace. Převážná většina výzkumů zabývajících se koreláty prostředí a úrovně PA byla založena na subjektivních metodách nebo vnímání daného prostředí. CÍLE: Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo prostřednictvím on-line dotazníkového šetření zjistit u studentů dvou vybraných středních škol sportovní preference a úroveň jejich zapojení do pohybové aktivity (PA) a následně provést komparaci získaných údajů ve vztahu ke studovanému oboru a prostředí, ve kterém respondenti žijí. METODIKA: Výzkumné šetření bylo provedeno na dvou středních školách – Gymnáziu Vrchlabí (malé město, horská oblast) a SOŠOS Štursova Olomouc (velké město, rovinatá oblast) v České republice. Celkem se výzkumného šetření zúčastnilo 238 studentů. Bylo použito dvou standardizovaných dotazníků – IPAQ dotazník (Mezinárodní dotazník o pohybové aktivitě) a dotazník sportovních preferencí, které jsou oba obsaženy v systému INDARES, který slou ží mj. i k výzkumným účelům. VÝSLEDKY: Při detailnějším rozboru úrovně PA jsme zaznamenali signifi kantní rozdíly zejména v kategorii „PA v rámci volného času“ (H = 11,729; p = ,001; η2 = ,099). Studenti z Vrchlabí dosáhli v této kategorii hodnoty 1 287 MET-min/týden a studenti z Olomouce 609 MET-min/týden. Signifi kantní rozdíly byly zaznamenány rovněž v kategorii „PA v rámci školy“ (H = 5,672; p = ,017; η2 = ,48). V oblasti preferencí sportovních aktivit byly zaznamenány nej48 větší rozdíly u kategorie „Sportovní aktivity v přírodě“, což koreluje s designem šetření a zároveň vystihuje geografi cký kontrast obou zkoumaných lokalit (velké × malé město; rovinatá × horská oblast). ZÁVĚRY: Úroveň celkové PA studentů gymnázia Vrchlabí činí 6 641 MET-min/týden. U studentů SOŠOS Štursova je to 8351 MET-min/týden. Studenti z Vrchlabí vykazují výrazně vyšší úroveň volnočasové PA. Oproti tomu studenti z Olomouce vykazují signifi kantně vyšší úroveň PA ve škole.

BACKGROUND: Humans are exposed to various environments in their daily life, and the characteristics of these environments have the potential to facilitate physical activity (PA). Associations between the neighborhood environment and PA may be infl uenced by individual characteristics, and it is possible that the influence of neighborhood characteristics on PA differs among various subgroups of the population. The majority of the previous evidence of environmental cor- relates of PA has often been based on self-reported, or perceived, neighborhood environment and/or on self-reported PA. OBJECTIVE: The main objective of the research was to identify sports prefe rences in the students of two selected secondary schools and also their invo vement in physical activity (PA). The main objective was followed by the comparison of the two environmentally diff erent areas in relation to PA. METHODS: The research was conducted in 2 secondary schools – Gymnázium Vrchlabí (representing small town in the mou ntain region) and SOŠOS Štursova Olomouc (representing big town in fl at region) in the Czech Republic. The research included 238 students from both schools. Two online questionnaires were employed – IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) and Sport Preferences Survey, both available within the INDARES sys tem, which is educational and research database. RESULTS: The level of total PA in the students from Gymnázium Vrchlabí amounts to 6641 MET-min/week. In the students from SOŠOS Štursova the level is 8351 MET-min/week. There are signifi cant diff rences in the level of PA in the “Leisure-time PA” (H = 11.729; p = .001; η 2 = .099). Students from the smaller/hilly area (Vrchlabí) reached 1287 MET- min/week while students from the bigger/fl at area (Olomouc) reached only 60 9 MET-min/week. Another signifi cant results were acquired in the category o f „School PA“ (H = 5.672; p = .017; η 2 = .48). The biggest diff erences were found in the group of “Outdoor sport activities”, which associates with the study design and it also describes the contrast of both surveyed locations (big vs. small town; fl at vs. hilly area). CONCLUSIONS: The students from Vrchlabí show a signifi cantly higher level of leisure-time physical activity as opposed to the students from Olomouc, who report a signifi cantly higher level of school-based physical activity

Physical activity and sports preferences of adolescent in the environmental context - a regional comparative study

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15032677
003      
CZ-PrNML
005      
20190615062546.0
007      
ta
008      
151012s2015 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2015.003 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Kudláček, Michal $7 jo2013742001 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
245    10
$a Pohybová aktivita a sportovní preference adolescentů ve vazbě na prostředí - regionální komparativní studie / $c Michal Kudláček
246    31
$a Physical activity and sports preferences of adolescent in the environmental context - a regional comparative study
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Lidé jsou ve svém každodenním životě vystaveny vlivům různých druhů prostředí, jež mají rozdílný potenciál facilitace jejich pohybové aktivity (PA). Vztahy mezi prostředím a PA mohou být ovlivněny individuálními charakteristikami a je možné, že vliv prostředí na úroveň PA variuje mezi rozdílnými skupinami naší populace. Převážná většina výzkumů zabývajících se koreláty prostředí a úrovně PA byla založena na subjektivních metodách nebo vnímání daného prostředí. CÍLE: Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo prostřednictvím on-line dotazníkového šetření zjistit u studentů dvou vybraných středních škol sportovní preference a úroveň jejich zapojení do pohybové aktivity (PA) a následně provést komparaci získaných údajů ve vztahu ke studovanému oboru a prostředí, ve kterém respondenti žijí. METODIKA: Výzkumné šetření bylo provedeno na dvou středních školách – Gymnáziu Vrchlabí (malé město, horská oblast) a SOŠOS Štursova Olomouc (velké město, rovinatá oblast) v České republice. Celkem se výzkumného šetření zúčastnilo 238 studentů. Bylo použito dvou standardizovaných dotazníků – IPAQ dotazník (Mezinárodní dotazník o pohybové aktivitě) a dotazník sportovních preferencí, které jsou oba obsaženy v systému INDARES, který slou ží mj. i k výzkumným účelům. VÝSLEDKY: Při detailnějším rozboru úrovně PA jsme zaznamenali signifi kantní rozdíly zejména v kategorii „PA v rámci volného času“ (H = 11,729; p = ,001; η2 = ,099). Studenti z Vrchlabí dosáhli v této kategorii hodnoty 1 287 MET-min/týden a studenti z Olomouce 609 MET-min/týden. Signifi kantní rozdíly byly zaznamenány rovněž v kategorii „PA v rámci školy“ (H = 5,672; p = ,017; η2 = ,48). V oblasti preferencí sportovních aktivit byly zaznamenány nej48 větší rozdíly u kategorie „Sportovní aktivity v přírodě“, což koreluje s designem šetření a zároveň vystihuje geografi cký kontrast obou zkoumaných lokalit (velké × malé město; rovinatá × horská oblast). ZÁVĚRY: Úroveň celkové PA studentů gymnázia Vrchlabí činí 6 641 MET-min/týden. U studentů SOŠOS Štursova je to 8351 MET-min/týden. Studenti z Vrchlabí vykazují výrazně vyšší úroveň volnočasové PA. Oproti tomu studenti z Olomouce vykazují signifi kantně vyšší úroveň PA ve škole.
520    9_
$a BACKGROUND: Humans are exposed to various environments in their daily life, and the characteristics of these environments have the potential to facilitate physical activity (PA). Associations between the neighborhood environment and PA may be infl uenced by individual characteristics, and it is possible that the influence of neighborhood characteristics on PA differs among various subgroups of the population. The majority of the previous evidence of environmental cor- relates of PA has often been based on self-reported, or perceived, neighborhood environment and/or on self-reported PA. OBJECTIVE: The main objective of the research was to identify sports prefe rences in the students of two selected secondary schools and also their invo vement in physical activity (PA). The main objective was followed by the comparison of the two environmentally diff erent areas in relation to PA. METHODS: The research was conducted in 2 secondary schools – Gymnázium Vrchlabí (representing small town in the mou ntain region) and SOŠOS Štursova Olomouc (representing big town in fl at region) in the Czech Republic. The research included 238 students from both schools. Two online questionnaires were employed – IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) and Sport Preferences Survey, both available within the INDARES sys tem, which is educational and research database. RESULTS: The level of total PA in the students from Gymnázium Vrchlabí amounts to 6641 MET-min/week. In the students from SOŠOS Štursova the level is 8351 MET-min/week. There are signifi cant diff rences in the level of PA in the “Leisure-time PA” (H = 11.729; p = .001; η 2 = .099). Students from the smaller/hilly area (Vrchlabí) reached 1287 MET- min/week while students from the bigger/fl at area (Olomouc) reached only 60 9 MET-min/week. Another signifi cant results were acquired in the category o f „School PA“ (H = 5.672; p = .017; η 2 = .48). The biggest diff erences were found in the group of “Outdoor sport activities”, which associates with the study design and it also describes the contrast of both surveyed locations (big vs. small town; fl at vs. hilly area). CONCLUSIONS: The students from Vrchlabí show a signifi cantly higher level of leisure-time physical activity as opposed to the students from Olomouc, who report a signifi cantly higher level of school-based physical activity
650    12
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a výzkum $7 D012106
650    _2
$a volnočasové aktivity $7 D007899
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a index tělesné hmotnosti $7 D015992
650    _2
$a sporty $7 D013177
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 38, č. 1 (2015), s. 47-67 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2015/01/03.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20151009130628 $b ABA008
991    __
$a 20190615062727 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1093567 $s 915806
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 38 $c 1 $d 47-67 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK183 $d 20151103 $a NLK 2015-43/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...