Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Rozdílné dimenze subtypů ADHD
[Different dimensions of ADHD subtypes]

Ivana Drtílková, Adam Fiala

. 2016 ; 112 (3) : 127-132.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu přehledy

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc16029294

Kritéria DSM-IV i DSM-V definují tři základní subtypy ADHD: převážně hyperaktivně-impulzivní subtyp (ADHD-H), převážně nepozorný subtyp (ADHD-I) a kombinovaný subtyp (ADHD-C). Na rozdíl od ADHD-H a ADHD-C, u nichž symptomy hyper-aktivity/impulzivity postupně klesají od dětství do dospělosti k podprahovým hodnotám, poruchy pozornosti přetrvávají a ADHD-I je již od školního věku nejčastější subtyp v populaci. Klinicky méně nápadné symptomy ADHD-I však mohou být přehlédnuty nebo překryty komorbidními poruchami a mylná diagnóza může vést k nesprávně cílené léčbě. Analýza ukázala kvantitativní rozdíly mezi třemi subtypy ADHD v riziku výskytu specifického spektra komorbidních poruch, v některých aspektech funkčního poškození, v rozdílném profilu selhávání v běžném životě a akademické oblasti. Děti a adolescenti trpící subtypy spojenými s poruchou pozornosti (ADHD typ I a C) splňují mnohem častěji kritéria pro depresivní fázi a specifické poruchy učení oproti jedincům s ADHD typu H. Pacienti trpící příznaky hyperaktivity-impulzivity (ADHD typu C a H) mnohem častěji splňují kritéria pro externalizované poruchy (zejména poruchy chování a poruchu opozičního vzdoru) a tikové poruchy oproti skupině s ADHD typu I. Je zřejmé, že jedinci s kombinovaným subtypem (ADHD-C) mají riziko komorbidit spojených s oběma dimenzemi symptomů - nepozornosti i hyperaktivity/impulzivity. U subtypu ADHD-H se uvádí nižší míra dědičnosti ve srovnání s dalšími dvěma podtypy a nižší riziko narušení v akademické a kognitivní oblasti. Na druhé straně, ADHD-C a ADHD-I jsou spojeny s podobným typem adaptivního, akademického a neuropsychologického postižení, částečně sdílenými etiologickými vlivy a podobnou odezvou na farmakologické a psychosociální intervence, což zpochybňuje diskriminační validitu těchto subtypů. V současné době představuje nedostatek adekvátně cílených zobrazovacích studií mozku významnou mezeru ve znalostech týkajících se dimenzí jednotlivých subtypů ADHD.

Both the DSM-IV and DSM-V define three main subtypes of ADHD: mostly hyperactive-impulsive subtype (ADHD-H), mostly inattentive subtype (ADHD-I) and combined subtype (ADHD-C). Among patients with ADHD-H and ADHD-C the hyperactivity/impulsivity symptoms tend to decline to subclinical levels. However, the inattention symptoms tend to persist and as early as in the school age is the ADHD-I the most frequent subtype in the population. The ADHD-I symptoms are clinically less obvious, therefore they can be missed or covered by comorbid diseases and the wrong diagnosis can lead to an incorrect treatment. Analysis has shown qualitative differences between the three main ADHD subtypes in the incidence of a specific spectrum of comorbid diseases, in some aspects of functioning and in different profile of global and academic impairment. Children and adolescents with inattentive subtypes (ADHD-I and ADHD-C) are more likely to fulfill diagnostic criteria for a major depression or specific learning disorders then groups with ADHD-H. Patients with hyperactivity-impulsivity symptoms are more likely to meet criteria for externalizing disorders (mostly oppositional defiant disorder and conduct disorder) and tic disorders than patients with ADHD-I. Individuals with the combined subtype (ADHD-C) are at risk of comorbidities linked with both symptom dimensions - inattention and hyperactivity/impulsivity. The ADHD-H subtype shows less heritability and less academic and cognitive impairment than the other subtypes. On the other hand, the ADHD-C and ADHD-I subtypes are linked with a similar type of adaption, academie and neuropsychological impairment, partially shared etiological influences and similar response to pharmacotherapeutic and psychosocial interventions, which compromises the discriminant validity of these subtypes. At present, a dearth of adequately powered brain imaging studies represents an important gap in the knowledge base regarding ADHD dimensions and subtypes.

Different dimensions of ADHD subtypes

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16029294
003      
CZ-PrNML
005      
20170120102652.0
007      
ta
008      
161012s2016 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Drtílková, Ivana, $d 1944- $7 nlk20040156087 $u Psychiatrická klinika LF MU a FN, Brno
245    10
$a Rozdílné dimenze subtypů ADHD / $c Ivana Drtílková, Adam Fiala
246    31
$a Different dimensions of ADHD subtypes
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Kritéria DSM-IV i DSM-V definují tři základní subtypy ADHD: převážně hyperaktivně-impulzivní subtyp (ADHD-H), převážně nepozorný subtyp (ADHD-I) a kombinovaný subtyp (ADHD-C). Na rozdíl od ADHD-H a ADHD-C, u nichž symptomy hyper-aktivity/impulzivity postupně klesají od dětství do dospělosti k podprahovým hodnotám, poruchy pozornosti přetrvávají a ADHD-I je již od školního věku nejčastější subtyp v populaci. Klinicky méně nápadné symptomy ADHD-I však mohou být přehlédnuty nebo překryty komorbidními poruchami a mylná diagnóza může vést k nesprávně cílené léčbě. Analýza ukázala kvantitativní rozdíly mezi třemi subtypy ADHD v riziku výskytu specifického spektra komorbidních poruch, v některých aspektech funkčního poškození, v rozdílném profilu selhávání v běžném životě a akademické oblasti. Děti a adolescenti trpící subtypy spojenými s poruchou pozornosti (ADHD typ I a C) splňují mnohem častěji kritéria pro depresivní fázi a specifické poruchy učení oproti jedincům s ADHD typu H. Pacienti trpící příznaky hyperaktivity-impulzivity (ADHD typu C a H) mnohem častěji splňují kritéria pro externalizované poruchy (zejména poruchy chování a poruchu opozičního vzdoru) a tikové poruchy oproti skupině s ADHD typu I. Je zřejmé, že jedinci s kombinovaným subtypem (ADHD-C) mají riziko komorbidit spojených s oběma dimenzemi symptomů - nepozornosti i hyperaktivity/impulzivity. U subtypu ADHD-H se uvádí nižší míra dědičnosti ve srovnání s dalšími dvěma podtypy a nižší riziko narušení v akademické a kognitivní oblasti. Na druhé straně, ADHD-C a ADHD-I jsou spojeny s podobným typem adaptivního, akademického a neuropsychologického postižení, částečně sdílenými etiologickými vlivy a podobnou odezvou na farmakologické a psychosociální intervence, což zpochybňuje diskriminační validitu těchto subtypů. V současné době představuje nedostatek adekvátně cílených zobrazovacích studií mozku významnou mezeru ve znalostech týkajících se dimenzí jednotlivých subtypů ADHD.
520    9_
$a Both the DSM-IV and DSM-V define three main subtypes of ADHD: mostly hyperactive-impulsive subtype (ADHD-H), mostly inattentive subtype (ADHD-I) and combined subtype (ADHD-C). Among patients with ADHD-H and ADHD-C the hyperactivity/impulsivity symptoms tend to decline to subclinical levels. However, the inattention symptoms tend to persist and as early as in the school age is the ADHD-I the most frequent subtype in the population. The ADHD-I symptoms are clinically less obvious, therefore they can be missed or covered by comorbid diseases and the wrong diagnosis can lead to an incorrect treatment. Analysis has shown qualitative differences between the three main ADHD subtypes in the incidence of a specific spectrum of comorbid diseases, in some aspects of functioning and in different profile of global and academic impairment. Children and adolescents with inattentive subtypes (ADHD-I and ADHD-C) are more likely to fulfill diagnostic criteria for a major depression or specific learning disorders then groups with ADHD-H. Patients with hyperactivity-impulsivity symptoms are more likely to meet criteria for externalizing disorders (mostly oppositional defiant disorder and conduct disorder) and tic disorders than patients with ADHD-I. Individuals with the combined subtype (ADHD-C) are at risk of comorbidities linked with both symptom dimensions - inattention and hyperactivity/impulsivity. The ADHD-H subtype shows less heritability and less academic and cognitive impairment than the other subtypes. On the other hand, the ADHD-C and ADHD-I subtypes are linked with a similar type of adaption, academie and neuropsychological impairment, partially shared etiological influences and similar response to pharmacotherapeutic and psychosocial interventions, which compromises the discriminant validity of these subtypes. At present, a dearth of adequately powered brain imaging studies represents an important gap in the knowledge base regarding ADHD dimensions and subtypes.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a hyperkinetická porucha $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $x komplikace $x psychologie $7 D001289
650    12
$a Diagnostický a statistický manuál mentálních poruch $7 D039721
650    _2
$a kognitivní poruchy $x etiologie $7 D003072
650    _2
$a pozornost $7 D001288
650    _2
$a úzkost $x psychologie $7 D001007
650    _2
$a sociální chování $7 D012919
650    _2
$a sociální přizpůsobení $7 D012917
650    _2
$a exekutivní funkce $7 D056344
650    _2
$a neurozobrazování $7 D059906
655    _2
$a přehledy $7 D016454
700    1_
$a Fiala, Adam $7 _AN084288 $u Psychiatrická klinika LF MU a FN, Brno
773    0_
$t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 112, č. 3 (2016), s. 127-132 $w MED00010990
856    41
$u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2016_3_127_132.pdf $y domovská stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b A 504 $c 617 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150120175947 $b ABA008
991    __
$a 20170120102649 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1167946 $s 953929
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2016 $b 112 $c 3 $d 127-132 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $x MED00010990
LZP    __
$c NLK188 $d 20161222 $a NLK 2016-34/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...