Detail
Článek
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Lékařské vyhoření: kvalitativní studie
[Medical burnout: qualitative study]

Irena Smetáčková, Veronika Francová, Jiří Raboch, Radek Ptáček

. 2016 ; 60 (5) : 510-524.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc16035360

Kvalitativní studie předkládá analýzu 43 osobních vyjádření k syndromu vyhoření v lékařských profesích. Příběhy byly získány v rámci národní studie Stres, deprese a syndrom vyhoření u českých lékařů, kterou realizovala 1. lékařská fakulta UK ve spolupráci s Českou lékařskou komorou. Analýza textů ukázala, že lékaři a lékařky, kteří se cítili výzvou k sepsání vlastního příběhu osloveni, prožívají především negativní pocity spojené se svým povoláním. Zdroje jejich vyčerpání a nespokojenosti tkví dominantně v podmínkách, za kterých své povolání vykonávají; méně často je identifikují ve svém vnitřním postoji. Nicméně mezi efektivními strategiemi, které lékaři a lékařky volí, aby se vyrovnali s profesní zátěží, naopak dominují ty, které se týkají vnitřního nastavení a osobního postoje k náročným pracovním okolnostem. Jedná se o strategie, které vycházejí z daného lékaře či lékařky coby aktéra svého profesního (a osobního) života. Mezi strategiemi s nízkou efektivitou se naopak vyskytují rezignace či odchod, které aktérství využívají pouze k omezení expozice zátěžovým situacím.

Objectives. Healthcare professionals are at risk when it comes to burnout – a stress-induced occupational syndrome. The study focuses on incidence of burnout among healthcare professionals and their coping strategies. Sample and setting. The qualitative part presents an analysis of 43 autobiographical stories involving burnout. They were collected as a part of a national study of stress, depression and burnout in the medical profession which was commissioned by The First Faculty of Medicine of Charles University in cooperation with the Czech Medical Association. Analysis. The qualitative thematic analysis was used. Results. Physicians who participated in the study had experienced mostly negative emotions. Their exhaustion and discontent resulted mostly from work conditions and, in some cases, from personal attitudes. An active approach to one’s professional and private life turned out to be a successful coping strategy. Mere reduction of a number of stressful situations without solving them proved unsuccessful. The study shows that reflection and active approach are important both for reducing, as well as for preventing burnout. Further research could identify other coping and preventive strategies.

Medical burnout: qualitative study

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16035360
003      
CZ-PrNML
005      
20170202121201.0
007      
ta
008      
161219s2016 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Smetáčková, Irena, $d 1976- $7 ola2006329785 $u Katedra psychologie, Pedagogická fakulta UK
245    10
$a Lékařské vyhoření: kvalitativní studie / $c Irena Smetáčková, Veronika Francová, Jiří Raboch, Radek Ptáček
246    31
$a Medical burnout: qualitative study
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Kvalitativní studie předkládá analýzu 43 osobních vyjádření k syndromu vyhoření v lékařských profesích. Příběhy byly získány v rámci národní studie Stres, deprese a syndrom vyhoření u českých lékařů, kterou realizovala 1. lékařská fakulta UK ve spolupráci s Českou lékařskou komorou. Analýza textů ukázala, že lékaři a lékařky, kteří se cítili výzvou k sepsání vlastního příběhu osloveni, prožívají především negativní pocity spojené se svým povoláním. Zdroje jejich vyčerpání a nespokojenosti tkví dominantně v podmínkách, za kterých své povolání vykonávají; méně často je identifikují ve svém vnitřním postoji. Nicméně mezi efektivními strategiemi, které lékaři a lékařky volí, aby se vyrovnali s profesní zátěží, naopak dominují ty, které se týkají vnitřního nastavení a osobního postoje k náročným pracovním okolnostem. Jedná se o strategie, které vycházejí z daného lékaře či lékařky coby aktéra svého profesního (a osobního) života. Mezi strategiemi s nízkou efektivitou se naopak vyskytují rezignace či odchod, které aktérství využívají pouze k omezení expozice zátěžovým situacím.
520    9_
$a Objectives. Healthcare professionals are at risk when it comes to burnout – a stress-induced occupational syndrome. The study focuses on incidence of burnout among healthcare professionals and their coping strategies. Sample and setting. The qualitative part presents an analysis of 43 autobiographical stories involving burnout. They were collected as a part of a national study of stress, depression and burnout in the medical profession which was commissioned by The First Faculty of Medicine of Charles University in cooperation with the Czech Medical Association. Analysis. The qualitative thematic analysis was used. Results. Physicians who participated in the study had experienced mostly negative emotions. Their exhaustion and discontent resulted mostly from work conditions and, in some cases, from personal attitudes. An active approach to one’s professional and private life turned out to be a successful coping strategy. Mere reduction of a number of stressful situations without solving them proved unsuccessful. The study shows that reflection and active approach are important both for reducing, as well as for preventing burnout. Further research could identify other coping and preventive strategies.
650    12
$a profesionální vyhoření $x diagnóza $x prevence a kontrola $x psychologie $7 D002055
650    _2
$a psychický stres $x komplikace $7 D013315
650    _2
$a lékaři $x psychologie $7 D010820
650    _2
$a lékařky $x psychologie $7 D010822
650    _2
$a sběr dat $7 D003625
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a zpráva o sobě $7 D057566
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a kvalitativní výzkum $7 D036301
650    _2
$a zjišťování skupinových postojů $x metody $7 D017144
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Francová, Veronika $7 xx0241117 $u Katedra psychologie, Pedagogická fakulta UK
700    1_
$a Raboch, Jiří, $d 1951- $7 jn20000402087 $u Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN v Praze
700    1_
$a Ptáček, Radek, $d 1975- $7 mzk2006322987 $u Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN v Praze
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 60, č. 5 (2016), s. 510-524 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20161219075617 $b ABA008
991    __
$a 20170202121322 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1177715 $s 960067
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2016 $b 60 $c 5 $d 510-524 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK125 $d 20170202 $a NLK 2016-45/vt

Citační ukazatele

Nahrávání dat...

Možnosti archivace

Nahrávání dat...