Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Jak supervizoři a supervizanti prožívají a konceptualizují vzájemný vztah
[How supervisors and supervisee experience and conceptualize mutual relationship]

Hana Baránková, Zuzana Havrdová

. 2016 ; 60 (4) : 334-350.

Language Czech Country Czech Republic

Cíle. Porozumět tomu, jak v českém prostředí sociální práce a sociálních služeb supervizoři a supervidovaní v běžné praxi supervize prožívají a konceptualizují své vzájemné vztahy. Použité metody. Explorační výzkum s využitím kvalitativní metodologie, metodou hloubkového interview. Rozhovory byly zaznamenány na audio záznam a doslovně přepsány. Zkoumána byla reflexe zkušeností se vztahovými obtížemi v supervizi, jak jim účastníci rozumějí, jak zrcadlí jejich očekávání od supervize. Výzkumný soubor. Metodou prostého záměrného výběru zvoleno 14 supervizorů a supervidovaných, kteří poskytují a přijímají supervizi v oblasti sociálních služeb. Soubor obsahoval pouze ženy. U supervizorů byl podmínkou absolvovaný psychoterapeutický výcvik a výcvik v supervizi a zastoupeny různorodé typy výcviků. Supervizanti pracovali pod různými supervizory a s různými typy klientů. Zpracování dat. Data byla kódována otevřeným kódováním. Byly konstruovány kategorie z výroků, do nichž bylo zařazeno vše, co souvisí se vztahem v supervizi, jeho chápáním a výroky o něm. Kategorie byly následně uspořádány metodou vyložení karet. Výsledky. Vznikl model dynamického vztahu v supervizi, který je charakterizován etapami vývoje od přípravné přes etapu reciproční angažovanosti k etapě prožívání změny. Supervizor přispívá k dynamice vztahu pečujícím postojem a strategiemi péče a podněcování k rozvoji, které výzkum podrobněji popsal. Supervizant se podílí na vztahu svou proaktivní připraveností, k níž přispívá též jeho zvládání obav, překonávání pocitů ohrožení sebeúcty a radost z experimentování a nových možností v dosahování vlastního cíle. Bowlbyho koncepty bezpečného útočiště a bezpečného zázemí se zdají dobře pojmenovávat vyjádřené zkušenosti a očekávání respondentů, ačkoli se v konceptualizaci vztahu mezi supervizanty a supervizory přímo neobjevily. Limity studie. Výsledky ohledně pečujícího chování mohly být zkresleny tím, že výzkumu se účastnily pouze ženy. Výzkum neukazuje rozdíly v míře uplatnění a očekávání pečujícího chování v supervizi u různých typů supervizantů a supervizorů nebo v různých typech organizací.

Objective. Exploration of how clinical supervisors and supervisees in the Czech social work and social services experience and conceptualize their relations in daily practice. Method. Exploratory research design was used based on qualitative methods. The interviews was tape-recorded and verbatim transcripts were made. Sample. 14 supervisors and supervisees (all women) from the field of social services were selected by means of simple purposive sampling. Eligible supervisors had completed training programmes in psychotherapy and clinical supervision. Diversity of supervision schools was represented in the sample. The supervisees experienced different supervisors and whole variety of clients. Data analysis. The data was analysed by means of open coding. Categories were constructed and the method of displaying cards was used. Results. A stage model of dynamic relationship in clinical supervision was developed which covers developmental stages like preparation, reciprocal engagement and experiencing change. The supervisor contributes to the dynamics of the relationship through his/her caring attitude and two clusters of strategies – caring and encouraging individual growth. Those are described in detail. The supervisee contributes through her proactive preparedness, which also relies on coping with her anxieties and perceived threats to her self-respect. Bowlby’s concepts of safe haven and secure base seem to fit the experiences and expectations relayed by the respondents, although they were not mentioned explicitly in the respondents’ accounts of the supervisor-supervisee relationship. Study limitation. The results on caring behaviours might be limited by the fact that only women participated in the study. The study does not indicate how the ways the caring behaviours are applied or expected in clinical supervision vary depending on type of supervisor, type of supervisee, or type of organization.

How supervisors and supervisee experience and conceptualize mutual relationship

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16035653
003      
CZ-PrNML
005      
20170228143707.0
007      
ta
008      
161227s2016 xr a f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Baránková, Hana $7 jx20090624009 $u UK v Praze, Fakulta humanitních studií
245    10
$a Jak supervizoři a supervizanti prožívají a konceptualizují vzájemný vztah / $c Hana Baránková, Zuzana Havrdová
246    31
$a How supervisors and supervisee experience and conceptualize mutual relationship
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cíle. Porozumět tomu, jak v českém prostředí sociální práce a sociálních služeb supervizoři a supervidovaní v běžné praxi supervize prožívají a konceptualizují své vzájemné vztahy. Použité metody. Explorační výzkum s využitím kvalitativní metodologie, metodou hloubkového interview. Rozhovory byly zaznamenány na audio záznam a doslovně přepsány. Zkoumána byla reflexe zkušeností se vztahovými obtížemi v supervizi, jak jim účastníci rozumějí, jak zrcadlí jejich očekávání od supervize. Výzkumný soubor. Metodou prostého záměrného výběru zvoleno 14 supervizorů a supervidovaných, kteří poskytují a přijímají supervizi v oblasti sociálních služeb. Soubor obsahoval pouze ženy. U supervizorů byl podmínkou absolvovaný psychoterapeutický výcvik a výcvik v supervizi a zastoupeny různorodé typy výcviků. Supervizanti pracovali pod různými supervizory a s různými typy klientů. Zpracování dat. Data byla kódována otevřeným kódováním. Byly konstruovány kategorie z výroků, do nichž bylo zařazeno vše, co souvisí se vztahem v supervizi, jeho chápáním a výroky o něm. Kategorie byly následně uspořádány metodou vyložení karet. Výsledky. Vznikl model dynamického vztahu v supervizi, který je charakterizován etapami vývoje od přípravné přes etapu reciproční angažovanosti k etapě prožívání změny. Supervizor přispívá k dynamice vztahu pečujícím postojem a strategiemi péče a podněcování k rozvoji, které výzkum podrobněji popsal. Supervizant se podílí na vztahu svou proaktivní připraveností, k níž přispívá též jeho zvládání obav, překonávání pocitů ohrožení sebeúcty a radost z experimentování a nových možností v dosahování vlastního cíle. Bowlbyho koncepty bezpečného útočiště a bezpečného zázemí se zdají dobře pojmenovávat vyjádřené zkušenosti a očekávání respondentů, ačkoli se v konceptualizaci vztahu mezi supervizanty a supervizory přímo neobjevily. Limity studie. Výsledky ohledně pečujícího chování mohly být zkresleny tím, že výzkumu se účastnily pouze ženy. Výzkum neukazuje rozdíly v míře uplatnění a očekávání pečujícího chování v supervizi u různých typů supervizantů a supervizorů nebo v různých typech organizací.
520    9_
$a Objective. Exploration of how clinical supervisors and supervisees in the Czech social work and social services experience and conceptualize their relations in daily practice. Method. Exploratory research design was used based on qualitative methods. The interviews was tape-recorded and verbatim transcripts were made. Sample. 14 supervisors and supervisees (all women) from the field of social services were selected by means of simple purposive sampling. Eligible supervisors had completed training programmes in psychotherapy and clinical supervision. Diversity of supervision schools was represented in the sample. The supervisees experienced different supervisors and whole variety of clients. Data analysis. The data was analysed by means of open coding. Categories were constructed and the method of displaying cards was used. Results. A stage model of dynamic relationship in clinical supervision was developed which covers developmental stages like preparation, reciprocal engagement and experiencing change. The supervisor contributes to the dynamics of the relationship through his/her caring attitude and two clusters of strategies – caring and encouraging individual growth. Those are described in detail. The supervisee contributes through her proactive preparedness, which also relies on coping with her anxieties and perceived threats to her self-respect. Bowlby’s concepts of safe haven and secure base seem to fit the experiences and expectations relayed by the respondents, although they were not mentioned explicitly in the respondents’ accounts of the supervisor-supervisee relationship. Study limitation. The results on caring behaviours might be limited by the fact that only women participated in the study. The study does not indicate how the ways the caring behaviours are applied or expected in clinical supervision vary depending on type of supervisor, type of supervisee, or type of organization.
650    _2
$a kvalitativní výzkum $7 D036301
650    12
$a školitelé $7 D008611
650    _2
$a organizace a řízení $7 D009934
650    _2
$a sociální práce $x organizace a řízení $7 D012947
650    12
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a rozhovory jako téma $7 D007407
650    _2
$a personální rozvoj $7 D013192
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a supervize
653    00
$a Bowlbyho teorie
653    00
$a teorie vztahové vazby
700    1_
$a Havrdová, Zuzana, $d 1948- $7 pag2008454825 $u UK v Praze, Fakulta humanitních studií
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 60, č. 4 (2016), s. 334-350 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20161221151503 $b ABA008
991    __
$a 20170228143910 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1178431 $s 960362
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2016 $b 60 $c 4 $d 334-350 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK120 $d 20170228 $a NLK 2016-45/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...