-
Something wrong with this record ?
Jak supervizoři a supervizanti prožívají a konceptualizují vzájemný vztah
[How supervisors and supervisee experience and conceptualize mutual relationship]
Hana Baránková, Zuzana Havrdová
Language Czech Country Czech Republic
NLK
ProQuest Central
from 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
from 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2009
- Keywords
- supervize, Bowlbyho teorie, teorie vztahové vazby,
- MeSH
- Interpersonal Relations * MeSH
- Qualitative Research MeSH
- Humans MeSH
- Organization and Administration MeSH
- Staff Development MeSH
- Interviews as Topic MeSH
- Mentors * MeSH
- Social Work organization & administration MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Cíle. Porozumět tomu, jak v českém prostředí sociální práce a sociálních služeb supervizoři a supervidovaní v běžné praxi supervize prožívají a konceptualizují své vzájemné vztahy. Použité metody. Explorační výzkum s využitím kvalitativní metodologie, metodou hloubkového interview. Rozhovory byly zaznamenány na audio záznam a doslovně přepsány. Zkoumána byla reflexe zkušeností se vztahovými obtížemi v supervizi, jak jim účastníci rozumějí, jak zrcadlí jejich očekávání od supervize. Výzkumný soubor. Metodou prostého záměrného výběru zvoleno 14 supervizorů a supervidovaných, kteří poskytují a přijímají supervizi v oblasti sociálních služeb. Soubor obsahoval pouze ženy. U supervizorů byl podmínkou absolvovaný psychoterapeutický výcvik a výcvik v supervizi a zastoupeny různorodé typy výcviků. Supervizanti pracovali pod různými supervizory a s různými typy klientů. Zpracování dat. Data byla kódována otevřeným kódováním. Byly konstruovány kategorie z výroků, do nichž bylo zařazeno vše, co souvisí se vztahem v supervizi, jeho chápáním a výroky o něm. Kategorie byly následně uspořádány metodou vyložení karet. Výsledky. Vznikl model dynamického vztahu v supervizi, který je charakterizován etapami vývoje od přípravné přes etapu reciproční angažovanosti k etapě prožívání změny. Supervizor přispívá k dynamice vztahu pečujícím postojem a strategiemi péče a podněcování k rozvoji, které výzkum podrobněji popsal. Supervizant se podílí na vztahu svou proaktivní připraveností, k níž přispívá též jeho zvládání obav, překonávání pocitů ohrožení sebeúcty a radost z experimentování a nových možností v dosahování vlastního cíle. Bowlbyho koncepty bezpečného útočiště a bezpečného zázemí se zdají dobře pojmenovávat vyjádřené zkušenosti a očekávání respondentů, ačkoli se v konceptualizaci vztahu mezi supervizanty a supervizory přímo neobjevily. Limity studie. Výsledky ohledně pečujícího chování mohly být zkresleny tím, že výzkumu se účastnily pouze ženy. Výzkum neukazuje rozdíly v míře uplatnění a očekávání pečujícího chování v supervizi u různých typů supervizantů a supervizorů nebo v různých typech organizací.
Objective. Exploration of how clinical supervisors and supervisees in the Czech social work and social services experience and conceptualize their relations in daily practice. Method. Exploratory research design was used based on qualitative methods. The interviews was tape-recorded and verbatim transcripts were made. Sample. 14 supervisors and supervisees (all women) from the field of social services were selected by means of simple purposive sampling. Eligible supervisors had completed training programmes in psychotherapy and clinical supervision. Diversity of supervision schools was represented in the sample. The supervisees experienced different supervisors and whole variety of clients. Data analysis. The data was analysed by means of open coding. Categories were constructed and the method of displaying cards was used. Results. A stage model of dynamic relationship in clinical supervision was developed which covers developmental stages like preparation, reciprocal engagement and experiencing change. The supervisor contributes to the dynamics of the relationship through his/her caring attitude and two clusters of strategies – caring and encouraging individual growth. Those are described in detail. The supervisee contributes through her proactive preparedness, which also relies on coping with her anxieties and perceived threats to her self-respect. Bowlby’s concepts of safe haven and secure base seem to fit the experiences and expectations relayed by the respondents, although they were not mentioned explicitly in the respondents’ accounts of the supervisor-supervisee relationship. Study limitation. The results on caring behaviours might be limited by the fact that only women participated in the study. The study does not indicate how the ways the caring behaviours are applied or expected in clinical supervision vary depending on type of supervisor, type of supervisee, or type of organization.
How supervisors and supervisee experience and conceptualize mutual relationship
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16035653
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20170228143707.0
- 007
- ta
- 008
- 161227s2016 xr a f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Baránková, Hana $7 jx20090624009 $u UK v Praze, Fakulta humanitních studií
- 245 10
- $a Jak supervizoři a supervizanti prožívají a konceptualizují vzájemný vztah / $c Hana Baránková, Zuzana Havrdová
- 246 31
- $a How supervisors and supervisee experience and conceptualize mutual relationship
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cíle. Porozumět tomu, jak v českém prostředí sociální práce a sociálních služeb supervizoři a supervidovaní v běžné praxi supervize prožívají a konceptualizují své vzájemné vztahy. Použité metody. Explorační výzkum s využitím kvalitativní metodologie, metodou hloubkového interview. Rozhovory byly zaznamenány na audio záznam a doslovně přepsány. Zkoumána byla reflexe zkušeností se vztahovými obtížemi v supervizi, jak jim účastníci rozumějí, jak zrcadlí jejich očekávání od supervize. Výzkumný soubor. Metodou prostého záměrného výběru zvoleno 14 supervizorů a supervidovaných, kteří poskytují a přijímají supervizi v oblasti sociálních služeb. Soubor obsahoval pouze ženy. U supervizorů byl podmínkou absolvovaný psychoterapeutický výcvik a výcvik v supervizi a zastoupeny různorodé typy výcviků. Supervizanti pracovali pod různými supervizory a s různými typy klientů. Zpracování dat. Data byla kódována otevřeným kódováním. Byly konstruovány kategorie z výroků, do nichž bylo zařazeno vše, co souvisí se vztahem v supervizi, jeho chápáním a výroky o něm. Kategorie byly následně uspořádány metodou vyložení karet. Výsledky. Vznikl model dynamického vztahu v supervizi, který je charakterizován etapami vývoje od přípravné přes etapu reciproční angažovanosti k etapě prožívání změny. Supervizor přispívá k dynamice vztahu pečujícím postojem a strategiemi péče a podněcování k rozvoji, které výzkum podrobněji popsal. Supervizant se podílí na vztahu svou proaktivní připraveností, k níž přispívá též jeho zvládání obav, překonávání pocitů ohrožení sebeúcty a radost z experimentování a nových možností v dosahování vlastního cíle. Bowlbyho koncepty bezpečného útočiště a bezpečného zázemí se zdají dobře pojmenovávat vyjádřené zkušenosti a očekávání respondentů, ačkoli se v konceptualizaci vztahu mezi supervizanty a supervizory přímo neobjevily. Limity studie. Výsledky ohledně pečujícího chování mohly být zkresleny tím, že výzkumu se účastnily pouze ženy. Výzkum neukazuje rozdíly v míře uplatnění a očekávání pečujícího chování v supervizi u různých typů supervizantů a supervizorů nebo v různých typech organizací.
- 520 9_
- $a Objective. Exploration of how clinical supervisors and supervisees in the Czech social work and social services experience and conceptualize their relations in daily practice. Method. Exploratory research design was used based on qualitative methods. The interviews was tape-recorded and verbatim transcripts were made. Sample. 14 supervisors and supervisees (all women) from the field of social services were selected by means of simple purposive sampling. Eligible supervisors had completed training programmes in psychotherapy and clinical supervision. Diversity of supervision schools was represented in the sample. The supervisees experienced different supervisors and whole variety of clients. Data analysis. The data was analysed by means of open coding. Categories were constructed and the method of displaying cards was used. Results. A stage model of dynamic relationship in clinical supervision was developed which covers developmental stages like preparation, reciprocal engagement and experiencing change. The supervisor contributes to the dynamics of the relationship through his/her caring attitude and two clusters of strategies – caring and encouraging individual growth. Those are described in detail. The supervisee contributes through her proactive preparedness, which also relies on coping with her anxieties and perceived threats to her self-respect. Bowlby’s concepts of safe haven and secure base seem to fit the experiences and expectations relayed by the respondents, although they were not mentioned explicitly in the respondents’ accounts of the supervisor-supervisee relationship. Study limitation. The results on caring behaviours might be limited by the fact that only women participated in the study. The study does not indicate how the ways the caring behaviours are applied or expected in clinical supervision vary depending on type of supervisor, type of supervisee, or type of organization.
- 650 _2
- $a kvalitativní výzkum $7 D036301
- 650 12
- $a školitelé $7 D008611
- 650 _2
- $a organizace a řízení $7 D009934
- 650 _2
- $a sociální práce $x organizace a řízení $7 D012947
- 650 12
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a rozhovory jako téma $7 D007407
- 650 _2
- $a personální rozvoj $7 D013192
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a supervize
- 653 00
- $a Bowlbyho teorie
- 653 00
- $a teorie vztahové vazby
- 700 1_
- $a Havrdová, Zuzana, $d 1948- $7 pag2008454825 $u UK v Praze, Fakulta humanitních studií
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 60, č. 4 (2016), s. 334-350 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20161221151503 $b ABA008
- 991 __
- $a 20170228143910 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1178431 $s 960362
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2016 $b 60 $c 4 $d 334-350 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK120 $d 20170228 $a NLK 2016-45/vt