-
Something wrong with this record ?
Reanalýza testu DISMAS: reliabilita a obsahová validita
[Reanalyzing the DISMAS test: reliability and content validity]
Hynek Cígler, Jan Širůček, Pavel Traspe, Ivana Skalková
Language Czech Country Czech Republic
Digital library NLK
Full text - Article
Issue
Volume
Source
Source
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2007
Open Access Digital Library
from 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2007
- Keywords
- DISMAS, Diagnostika struktury matematických schopností,
- MeSH
- Child MeSH
- Factor Analysis, Statistical MeSH
- Humans MeSH
- Mathematics MeSH
- Psychological Tests * MeSH
- Psychometrics methods MeSH
- Reproducibility of Results MeSH
- Research MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
Cílem textu je reanalýza testu Diagnostika struktury matematických schopností (Traspe a Skalková, 2013), který slouží k zjišťování obtíží v rozvoji matematických schopností u dětí ve věkovém rozmezí od doby těsně před nástupem do základní školy až do pátého ročníku. Test obsahuje 14 vývojových škál a celkové skóry, celkem je k dispozici 22 škál s percentilovými normami. Tato studie pracuje se standardizačním (N = 878) a poradenským (N = 877) vzorkem a zaměřuje se na tři hlavní témata: (1.) ověření reliability součtových skórů prostřednictvím stratifikovaného Cronbachovo alfa, ověření obsahové validity testu a jeho férovosti pomocí (2.) série konfirmačních faktorových analýz a (3.) analýzy diferenciálního fungování položek (DIF). Odhady reliability se zohledněním vícedimenzionální struktury součtových skórů docílily až dvakrát (v případě celkového skóre až třikrát) menších standardních chyb měření a tedy i intervalů spolehlivosti. Strukturní modely podpořily předpoklad slabé faktorové invariance u dětí v 2.–5. ročníku ZŠ vyjma subtestu automatizace početních dovedností (jehož vztah s celkovými matematickými schopnostmi vzrůstá spolu s věkem dětí), faktorová struktura pro žáky prvních tříd a předškolní děti je nicméně odlišná a v poradenské populaci pak nelze identifikovat žádné stabilní faktory. Ukázalo se ale také, že subtest matematické pojmy lze samostatně použít u běžné populace pro kratší skríning celkové úrovně matematických schopností. Jednotlivé škály se pak během analýzy DIF ukázaly být ne zcela invariantní napříč ročníky i oběma vzorky: zdá se tedy, že nižší skóre v testu nemusí znamenat jen „kvantitativně nižší“ míru schopností v příslušných rysech, ale do jisté míry též kvalitativní odlišnosti od běžné populace. Článek poskytuje konkrétní doporučení pro další používání testu v běžné diagnostické praxi.
The goal of this paper is the reanalysis of the Czech “Assessment of the structure of mathematical abilities” test (Traspe and Skalková, 2013), designed to assess problems related to the development of mathematical abilities in children aged approx. 5–11 years. The test contains 14 developmental scales and total scores – a total of 22 test scores with percentile norms. This study uses normative (N = 878) and clinical (N = 877) samples and focuses on three objectives: (1.) the estimation of composite scores reliability using stratified Cronbach's alpha; assessment of content validity and test fairness using (2.) a series of confirmatory factor analyses and (3.) differential item functioning analysis (DIF). Reliability estimates, which took into account the multidimensional structure of composite scores, led to a two-fold (in the case of total score, a three-fold) decrease in standard errors and narrower confidence intervals. Structural models supported the assumption of a weak factorial invariance between grades 2 to 5, except the Computing Automation subtest (the relationship of which with overall math ability strengthens with age). However, the factorial structures for first graders and younger children were different and there was no clear factor structure in the clinical sample. Results also suggested that the Mathematical Ideas subtest can serve as a screening method of the overall level of mathematical abilities. Single scales were not shown to be invariant according to the DIF analyses between grades and samples, which might mean that lower scores do not simply imply lower levels of mathematical ability, but also qualitative differences. This paper offers further recommendations for test use in common assessment situations.
Institut výzkumu dětí mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Brno
Pedagogicko psychologická poradna Královéhradeckého kraje pracoviště Trutnov
Reanalyzing the DISMAS test: reliability and content validity
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc17010144
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20180507101919.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 170316s2016 xr ad fs 000 0dcze||
- 009
- eAR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Cígler, Hynek $7 xx0066280 $u Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno
- 245 10
- $a Reanalýza testu DISMAS: reliabilita a obsahová validita / $c Hynek Cígler, Jan Širůček, Pavel Traspe, Ivana Skalková
- 246 31
- $a Reanalyzing the DISMAS test: reliability and content validity
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cílem textu je reanalýza testu Diagnostika struktury matematických schopností (Traspe a Skalková, 2013), který slouží k zjišťování obtíží v rozvoji matematických schopností u dětí ve věkovém rozmezí od doby těsně před nástupem do základní školy až do pátého ročníku. Test obsahuje 14 vývojových škál a celkové skóry, celkem je k dispozici 22 škál s percentilovými normami. Tato studie pracuje se standardizačním (N = 878) a poradenským (N = 877) vzorkem a zaměřuje se na tři hlavní témata: (1.) ověření reliability součtových skórů prostřednictvím stratifikovaného Cronbachovo alfa, ověření obsahové validity testu a jeho férovosti pomocí (2.) série konfirmačních faktorových analýz a (3.) analýzy diferenciálního fungování položek (DIF). Odhady reliability se zohledněním vícedimenzionální struktury součtových skórů docílily až dvakrát (v případě celkového skóre až třikrát) menších standardních chyb měření a tedy i intervalů spolehlivosti. Strukturní modely podpořily předpoklad slabé faktorové invariance u dětí v 2.–5. ročníku ZŠ vyjma subtestu automatizace početních dovedností (jehož vztah s celkovými matematickými schopnostmi vzrůstá spolu s věkem dětí), faktorová struktura pro žáky prvních tříd a předškolní děti je nicméně odlišná a v poradenské populaci pak nelze identifikovat žádné stabilní faktory. Ukázalo se ale také, že subtest matematické pojmy lze samostatně použít u běžné populace pro kratší skríning celkové úrovně matematických schopností. Jednotlivé škály se pak během analýzy DIF ukázaly být ne zcela invariantní napříč ročníky i oběma vzorky: zdá se tedy, že nižší skóre v testu nemusí znamenat jen „kvantitativně nižší“ míru schopností v příslušných rysech, ale do jisté míry též kvalitativní odlišnosti od běžné populace. Článek poskytuje konkrétní doporučení pro další používání testu v běžné diagnostické praxi.
- 520 9_
- $a The goal of this paper is the reanalysis of the Czech “Assessment of the structure of mathematical abilities” test (Traspe and Skalková, 2013), designed to assess problems related to the development of mathematical abilities in children aged approx. 5–11 years. The test contains 14 developmental scales and total scores – a total of 22 test scores with percentile norms. This study uses normative (N = 878) and clinical (N = 877) samples and focuses on three objectives: (1.) the estimation of composite scores reliability using stratified Cronbach's alpha; assessment of content validity and test fairness using (2.) a series of confirmatory factor analyses and (3.) differential item functioning analysis (DIF). Reliability estimates, which took into account the multidimensional structure of composite scores, led to a two-fold (in the case of total score, a three-fold) decrease in standard errors and narrower confidence intervals. Structural models supported the assumption of a weak factorial invariance between grades 2 to 5, except the Computing Automation subtest (the relationship of which with overall math ability strengthens with age). However, the factorial structures for first graders and younger children were different and there was no clear factor structure in the clinical sample. Results also suggested that the Mathematical Ideas subtest can serve as a screening method of the overall level of mathematical abilities. Single scales were not shown to be invariant according to the DIF analyses between grades and samples, which might mean that lower scores do not simply imply lower levels of mathematical ability, but also qualitative differences. This paper offers further recommendations for test use in common assessment situations.
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a matematika $7 D008433
- 650 _2
- $a reprodukovatelnost výsledků $7 D015203
- 650 12
- $a psychologické testy $7 D011581
- 650 _2
- $a faktorová analýza statistická $7 D005163
- 650 _2
- $a výzkum $7 D012106
- 650 _2
- $a psychometrie $x metody $7 D011594
- 653 00
- $a DISMAS
- 653 00
- $a Diagnostika struktury matematických schopností
- 700 1_
- $a Širůček, Jan, $d 1979- $7 nlk20020105635 $u Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno
- 700 1_
- $a Traspe, Pavel $7 _AN090736 $u Pedagogicko-psychologická poradna Královéhradeckého kraje, pracoviště Trutnov
- 700 1_
- $a Skalková, Ivana $7 _AN090737 $u Pedagogicko-psychologická poradna Královéhradeckého kraje, pracoviště Trutnov
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 10, č. 4 (2016), s. 24-46 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/cigler_etal.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20141023135230 $b ABA008
- 991 __
- $a 20180507102045 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1194450 $s 970858
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2016 $b 10 $c 4 $d 24-46 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK120 $d 20180507 $a NLK 2017-13/dk