-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Alternative forms parallel to the Czech versions of Rey Auditory Verbal Learning Test, Complex Figure Test and Verbal Fluency [Alternativní formy pro české verze Paměťového testu učení, Reyovy-Osterriethovy komplexní figury a testu Verbální fluence]
M. Paštrnák, K. Šulcová, A. Dorazilová, M. Rodriguez
Jazyk angličtina Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem, srovnávací studie
Digitální knihovna NLK
Zdroj
NLK
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2007
- Klíčová slova
- test verbální fluence,
- MeSH
- dospělí MeSH
- jazykové testy * normy MeSH
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- neuropsychologické testy * normy statistika a číselné údaje MeSH
- plnění a analýza úkolů MeSH
- poruchy řeči diagnóza MeSH
- testy paměti a učení * normy MeSH
- verbální chování MeSH
- verbální učení MeSH
- zraková percepce MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
- srovnávací studie MeSH
Cíle: Studie ověřuje ekvivalenci alternativních forem ke třem běžně používaným neuropsychologickým testovým metodám, a to Paměťovému testu učení (Rey Auditory Verbal Learning Test; RAVLT), Reyově-Osterriethově komplexní figuře (Complex Figure Test; CFT) a testu fonemická a kategoriální Verbální fluence (VF). Metody: Padesát devět zdravých dobrovolníků podstoupilo v rámci vnitrosubjektového designu vyšetření původními a navrhovanými alternativními formami, a to v prvním měření a následně po třech měsících. Výkony v původních a alternativních verzích byly srovnány pomocí t-testu a U-testu pro párový výběr na základě normality rozložení výkonů. Výsledky: Mezi výkonem v původní a v alternativních formách RAVLT nebyl nalezen signifikantní rozdíl. U CFT byly výkony vyšší v Taylorově figuře než v původní Reyově-Osterriethově figuře, což naznačuje, že figury nejsou srovnatelně náročné. U fonemické VF byla nově navržená sada “BTL” shledána jako těžší než původní “NKP”. U sémantické VF vyšla kategorie “křestní jména” jako srovnatelně náročná alternativa ke kategorii “zvířata”. Závěry: Alternativní formy 1 a 2 pro RAVLT uvedené v Neuropsychologické baterii Psychiatrického centra Praha jsou srovnatelně náročné k původní verzi RAVLT. Sada “BTL” VF a Taylorova figura nebyly srovnatelné v náročnosti vzhledem k jejich původním verzím “NKP” a Reyově-Osterriethově figuře. “Křestní jména” mohou být srovnatelnou alternativou ke kategorii “zvířata” u VF. Studie přispívá normativními daty specifické demografické skupiny pro původní testové verze.
Objective: The study evaluates the equivalence of alternative forms of three frequently used neuropsychological testing methods in their Czech versions, i.e. the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT), the Complex Figure Test (CFT) and letter and categorical Verbal Fluency (VF). Methods: In a within-subject design, 59 healthy volunteers were assessed using the original test forms and their proposed alternative forms, first at baseline and then after three months. The performance of the original and alternative forms of the tests was subjected to the t-test and U-test for paired samples based on the normality of distribution. Results: There was no significant mean difference between the original and alternative forms of the RAVLT. In the CFT, the Taylor figure scores were higher than the original Rey-Osterrieth figure scores, suggesting that the figures are not equal in difficulty. In the letter VF, the newly proposed “BTL” set was found to be more difficult than the original “NKP”. For the categorical VF, the category of “given names” can be considered as an alternative form to the “animals” category. Conclusions: The RAVLT alternative forms 1 and 2 introduced in the Neuropsychological Battery of Psychiatric Center Prague are equivalent to the original RAVLT. The “BTL” VF set and Taylor Figure were found not to be equivalent to their original test forms “NKP” and Rey-Osterrieth Figure. “Given names” may be a good alternative form to the “animals” category in VF. The study contributes with normative data for the original test forms for a specific demographic sample.
Alternativní formy pro české verze Paměťového testu učení, Reyovy-Osterriethovy komplexní figury a testu Verbální fluence
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18004035
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190128164205.0
- 007
- ta
- 008
- 180202s2018 xr f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.14735/amcsnn201873 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Paštrňák, Martin $7 xx0231727 $u National Institute of Mental Health, Klecany, Czech Republic; 3rd Faculty of Medicine, Charles University in Prague, Czech Republic
- 245 10
- $a Alternative forms parallel to the Czech versions of Rey Auditory Verbal Learning Test, Complex Figure Test and Verbal Fluency / $c M. Paštrnák, K. Šulcová, A. Dorazilová, M. Rodriguez
- 246 31
- $a Alternativní formy pro české verze Paměťového testu učení, Reyovy-Osterriethovy komplexní figury a testu Verbální fluence
- 520 3_
- $a Cíle: Studie ověřuje ekvivalenci alternativních forem ke třem běžně používaným neuropsychologickým testovým metodám, a to Paměťovému testu učení (Rey Auditory Verbal Learning Test; RAVLT), Reyově-Osterriethově komplexní figuře (Complex Figure Test; CFT) a testu fonemická a kategoriální Verbální fluence (VF). Metody: Padesát devět zdravých dobrovolníků podstoupilo v rámci vnitrosubjektového designu vyšetření původními a navrhovanými alternativními formami, a to v prvním měření a následně po třech měsících. Výkony v původních a alternativních verzích byly srovnány pomocí t-testu a U-testu pro párový výběr na základě normality rozložení výkonů. Výsledky: Mezi výkonem v původní a v alternativních formách RAVLT nebyl nalezen signifikantní rozdíl. U CFT byly výkony vyšší v Taylorově figuře než v původní Reyově-Osterriethově figuře, což naznačuje, že figury nejsou srovnatelně náročné. U fonemické VF byla nově navržená sada “BTL” shledána jako těžší než původní “NKP”. U sémantické VF vyšla kategorie “křestní jména” jako srovnatelně náročná alternativa ke kategorii “zvířata”. Závěry: Alternativní formy 1 a 2 pro RAVLT uvedené v Neuropsychologické baterii Psychiatrického centra Praha jsou srovnatelně náročné k původní verzi RAVLT. Sada “BTL” VF a Taylorova figura nebyly srovnatelné v náročnosti vzhledem k jejich původním verzím “NKP” a Reyově-Osterriethově figuře. “Křestní jména” mohou být srovnatelnou alternativou ke kategorii “zvířata” u VF. Studie přispívá normativními daty specifické demografické skupiny pro původní testové verze.
- 520 9_
- $a Objective: The study evaluates the equivalence of alternative forms of three frequently used neuropsychological testing methods in their Czech versions, i.e. the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT), the Complex Figure Test (CFT) and letter and categorical Verbal Fluency (VF). Methods: In a within-subject design, 59 healthy volunteers were assessed using the original test forms and their proposed alternative forms, first at baseline and then after three months. The performance of the original and alternative forms of the tests was subjected to the t-test and U-test for paired samples based on the normality of distribution. Results: There was no significant mean difference between the original and alternative forms of the RAVLT. In the CFT, the Taylor figure scores were higher than the original Rey-Osterrieth figure scores, suggesting that the figures are not equal in difficulty. In the letter VF, the newly proposed “BTL” set was found to be more difficult than the original “NKP”. For the categorical VF, the category of “given names” can be considered as an alternative form to the “animals” category. Conclusions: The RAVLT alternative forms 1 and 2 introduced in the Neuropsychological Battery of Psychiatric Center Prague are equivalent to the original RAVLT. The “BTL” VF set and Taylor Figure were found not to be equivalent to their original test forms “NKP” and Rey-Osterrieth Figure. “Given names” may be a good alternative form to the “animals” category in VF. The study contributes with normative data for the original test forms for a specific demographic sample.
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 12
- $a neuropsychologické testy $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D009483
- 650 12
- $a testy paměti a učení $x normy $7 D000073219
- 650 _2
- $a poruchy řeči $x diagnóza $7 D013064
- 650 _2
- $a verbální chování $7 D014705
- 650 12
- $a jazykové testy $x normy $7 D007807
- 650 _2
- $a plnění a analýza úkolů $7 D013647
- 650 _2
- $a zraková percepce $7 D014796
- 650 _2
- $a verbální učení $7 D014706
- 653 00
- $a test verbální fluence
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 655 _2
- $a srovnávací studie $7 D003160
- 700 1_
- $a Šulcová, Kateřina $u National Institute of Mental Health, Klecany, Czech Republic; 3rd Faculty of Medicine, Charles University in Prague, Czech Republic $7 xx0235121
- 700 1_
- $a Dorazilová, Aneta $7 hka2016901688 $u National Institute of Mental Health, Klecany, Czech Republic
- 700 1_
- $a Rodriguez Manchola, Rachel Virginia $7 xx0230299 $u National Institute of Mental Health, Klecany, Czech Republic
- 773 0_
- $w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 81, č. 1 (2018), s. 73-80
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2018-1-8/alternative-forms-parallel-to-the-czech-versions-of-rey-auditory-verbal-learning-test-complex-figure-test-and-verbal-fluency-62903 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20180202 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190128164432 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1275543 $s 1000741
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2018 $b 81 $c 1 $d 73-80 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 82319
- LZP __
- $c NLK188 $d 20180219 $b NLK111 $a Meditorial-20180202