Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Alternative forms parallel to the Czech versions of Rey Auditory Verbal Learning Test, Complex Figure Test and Verbal Fluency [Alternativní formy pro české verze Paměťového testu učení, Reyovy-Osterriethovy komplexní figury a testu Verbální fluence]

M. Paštrnák, K. Šulcová, A. Dorazilová, M. Rodriguez

Jazyk angličtina Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem, srovnávací studie

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc18004035

Cíle: Studie ověřuje ekvivalenci alternativních forem ke třem běžně používaným neuropsychologickým testovým metodám, a to Paměťovému testu učení (Rey Auditory Verbal Learning Test; RAVLT), Reyově-Osterriethově komplexní figuře (Complex Figure Test; CFT) a testu fonemická a kategoriální Verbální fluence (VF). Metody: Padesát devět zdravých dobrovolníků podstoupilo v rámci vnitrosubjektového designu vyšetření původními a navrhovanými alternativními formami, a to v prvním měření a následně po třech měsících. Výkony v původních a alternativních verzích byly srovnány pomocí t-testu a U-testu pro párový výběr na základě normality rozložení výkonů. Výsledky: Mezi výkonem v původní a v alternativních formách RAVLT nebyl nalezen signifikantní rozdíl. U CFT byly výkony vyšší v Taylorově figuře než v původní Reyově-Osterriethově figuře, což naznačuje, že figury nejsou srovnatelně náročné. U fonemické VF byla nově navržená sada “BTL” shledána jako těžší než původní “NKP”. U sémantické VF vyšla kategorie “křestní jména” jako srovnatelně náročná alternativa ke kategorii “zvířata”. Závěry: Alternativní formy 1 a 2 pro RAVLT uvedené v Neuropsychologické baterii Psychiatrického centra Praha jsou srovnatelně náročné k původní verzi RAVLT. Sada “BTL” VF a Taylorova figura nebyly srovnatelné v náročnosti vzhledem k jejich původním verzím “NKP” a Reyově-Osterriethově figuře. “Křestní jména” mohou být srovnatelnou alternativou ke kategorii “zvířata” u VF. Studie přispívá normativními daty specifické demografické skupiny pro původní testové verze.

Objective: The study evaluates the equivalence of alternative forms of three frequently used neuropsychological testing methods in their Czech versions, i.e. the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT), the Complex Figure Test (CFT) and letter and categorical Verbal Fluency (VF). Methods: In a within-subject design, 59 healthy volunteers were assessed using the original test forms and their proposed alternative forms, first at baseline and then after three months. The performance of the original and alternative forms of the tests was subjected to the t-test and U-test for paired samples based on the normality of distribution. Results: There was no significant mean difference between the original and alternative forms of the RAVLT. In the CFT, the Taylor figure scores were higher than the original Rey-Osterrieth figure scores, suggesting that the figures are not equal in difficulty. In the letter VF, the newly proposed “BTL” set was found to be more difficult than the original “NKP”. For the categorical VF, the category of “given names” can be considered as an alternative form to the “animals” category. Conclusions: The RAVLT alternative forms 1 and 2 introduced in the Neuropsychological Battery of Psychiatric Center Prague are equivalent to the original RAVLT. The “BTL” VF set and Taylor Figure were found not to be equivalent to their original test forms “NKP” and Rey-Osterrieth Figure. “Given names” may be a good alternative form to the “animals” category in VF. The study contributes with normative data for the original test forms for a specific demographic sample.

Alternativní formy pro české verze Paměťového testu učení, Reyovy-Osterriethovy komplexní figury a testu Verbální fluence

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc18004035
003      
CZ-PrNML
005      
20190128164205.0
007      
ta
008      
180202s2018 xr f 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.14735/amcsnn201873 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Paštrňák, Martin $7 xx0231727 $u National Institute of Mental Health, Klecany, Czech Republic; 3rd Faculty of Medicine, Charles University in Prague, Czech Republic
245    10
$a Alternative forms parallel to the Czech versions of Rey Auditory Verbal Learning Test, Complex Figure Test and Verbal Fluency / $c M. Paštrnák, K. Šulcová, A. Dorazilová, M. Rodriguez
246    31
$a Alternativní formy pro české verze Paměťového testu učení, Reyovy-Osterriethovy komplexní figury a testu Verbální fluence
520    3_
$a Cíle: Studie ověřuje ekvivalenci alternativních forem ke třem běžně používaným neuropsychologickým testovým metodám, a to Paměťovému testu učení (Rey Auditory Verbal Learning Test; RAVLT), Reyově-Osterriethově komplexní figuře (Complex Figure Test; CFT) a testu fonemická a kategoriální Verbální fluence (VF). Metody: Padesát devět zdravých dobrovolníků podstoupilo v rámci vnitrosubjektového designu vyšetření původními a navrhovanými alternativními formami, a to v prvním měření a následně po třech měsících. Výkony v původních a alternativních verzích byly srovnány pomocí t-testu a U-testu pro párový výběr na základě normality rozložení výkonů. Výsledky: Mezi výkonem v původní a v alternativních formách RAVLT nebyl nalezen signifikantní rozdíl. U CFT byly výkony vyšší v Taylorově figuře než v původní Reyově-Osterriethově figuře, což naznačuje, že figury nejsou srovnatelně náročné. U fonemické VF byla nově navržená sada “BTL” shledána jako těžší než původní “NKP”. U sémantické VF vyšla kategorie “křestní jména” jako srovnatelně náročná alternativa ke kategorii “zvířata”. Závěry: Alternativní formy 1 a 2 pro RAVLT uvedené v Neuropsychologické baterii Psychiatrického centra Praha jsou srovnatelně náročné k původní verzi RAVLT. Sada “BTL” VF a Taylorova figura nebyly srovnatelné v náročnosti vzhledem k jejich původním verzím “NKP” a Reyově-Osterriethově figuře. “Křestní jména” mohou být srovnatelnou alternativou ke kategorii “zvířata” u VF. Studie přispívá normativními daty specifické demografické skupiny pro původní testové verze.
520    9_
$a Objective: The study evaluates the equivalence of alternative forms of three frequently used neuropsychological testing methods in their Czech versions, i.e. the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT), the Complex Figure Test (CFT) and letter and categorical Verbal Fluency (VF). Methods: In a within-subject design, 59 healthy volunteers were assessed using the original test forms and their proposed alternative forms, first at baseline and then after three months. The performance of the original and alternative forms of the tests was subjected to the t-test and U-test for paired samples based on the normality of distribution. Results: There was no significant mean difference between the original and alternative forms of the RAVLT. In the CFT, the Taylor figure scores were higher than the original Rey-Osterrieth figure scores, suggesting that the figures are not equal in difficulty. In the letter VF, the newly proposed “BTL” set was found to be more difficult than the original “NKP”. For the categorical VF, the category of “given names” can be considered as an alternative form to the “animals” category. Conclusions: The RAVLT alternative forms 1 and 2 introduced in the Neuropsychological Battery of Psychiatric Center Prague are equivalent to the original RAVLT. The “BTL” VF set and Taylor Figure were found not to be equivalent to their original test forms “NKP” and Rey-Osterrieth Figure. “Given names” may be a good alternative form to the “animals” category in VF. The study contributes with normative data for the original test forms for a specific demographic sample.
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    12
$a neuropsychologické testy $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D009483
650    12
$a testy paměti a učení $x normy $7 D000073219
650    _2
$a poruchy řeči $x diagnóza $7 D013064
650    _2
$a verbální chování $7 D014705
650    12
$a jazykové testy $x normy $7 D007807
650    _2
$a plnění a analýza úkolů $7 D013647
650    _2
$a zraková percepce $7 D014796
650    _2
$a verbální učení $7 D014706
653    00
$a test verbální fluence
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
655    _2
$a srovnávací studie $7 D003160
700    1_
$a Šulcová, Kateřina $u National Institute of Mental Health, Klecany, Czech Republic; 3rd Faculty of Medicine, Charles University in Prague, Czech Republic $7 xx0235121
700    1_
$a Dorazilová, Aneta $7 hka2016901688 $u National Institute of Mental Health, Klecany, Czech Republic
700    1_
$a Rodriguez Manchola, Rachel Virginia $7 xx0230299 $u National Institute of Mental Health, Klecany, Czech Republic
773    0_
$w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 81, č. 1 (2018), s. 73-80
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2018-1-8/alternative-forms-parallel-to-the-czech-versions-of-rey-auditory-verbal-learning-test-complex-figure-test-and-verbal-fluency-62903 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y 4 $z 0
990    __
$a 20180202 $b ABA008
991    __
$a 20190128164432 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1275543 $s 1000741
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2018 $b 81 $c 1 $d 73-80 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 82319
LZP    __
$c NLK188 $d 20180219 $b NLK111 $a Meditorial-20180202

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...