-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Faktory ovlivňující sebeúčinnost studentů tělesné výchovy pro práci v integrované tělesné výchově
[Factors influencing self-efficacy of students of physical education toward working in integrated physical education]
Ladislav Baloun, Martin Kudláček, Ondřej Ješina, Jana Sklenaříková, Alena Migdauová
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- MeSH
- integrovaná výuka MeSH
- lidé MeSH
- postižení výchova MeSH
- příprava učitelů organizace a řízení MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- regresní analýza MeSH
- sebeuplatnění MeSH
- studenti psychologie statistika a číselné údaje MeSH
- tělesná výchova * organizace a řízení MeSH
- učitelé psychologie statistika a číselné údaje MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Východiska: Předkládaný příspěvek navazuje na systematické zkoumání postojů učitelů a studentů tělesné výchovy (TV) ve vztahu k integrované tělesné výchově v České republice prováděných na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Dalším krokem ke zmapování úrovně integračního procesu v tělesné výchově je zjišťování úrovně sebeúčinnosti (dále jen self-efficacy) u studentů TV při začleňování žáků se zdravotním postižením do výuky školní TV. Cíle: Zjištění faktorů, které ovlivňují self-efficacy studentů tělovýchovných oborů ve vztahu k začle- ňování žáků se zdravotním postižením (mentálním, tělesným a zrakovým) do výuky tělesné výchovy. Metodika: Pro sběr dat byla použita česká verze dotazníku Self-Efficacy Scale for Physical Education Teacher Education Majors towards Children with Disabilities (SE-PETE-D; Block, Hutzler, Barak, & Klavina, 2013). Vzorek participantů tvořilo 186 studentů (125 mužů a 61 žen) učitelství tělesné výchovy z pěti českých univerzit. Data byla zpracována mnohonásobnou regresí za použití metody vkládání proměnných Stepwise. Výsledky: Byly zjištěny dva faktory, které ovlivňují self-efficacy ve vztahu k realizaci integrované TV. U subškál, zaměřených na mentální a tělesné postižení, jsme objevili dva faktory, a to zkušenosti s prací s osobami s mentálním/tělesným postižením v aplikovaných pohybových aktivitách (APA) a pohlaví. U subškály, zaměřené na zrakové postižení, byly identifikovaným faktorem zkušenosti s prací s osobami se zrakovým postižením v APA. Závěry: Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že budoucí učitelé TV potřebují kvalitní vzdělávací program, zaměřený na získání praktických zkušeností s tělovýchovnou prací s osobami s postižením (v našem případě s postižením mentálním, tělesným a zrakovým), zejména pak s integračním procesem proto, aby se zvýšilo jejich self-efficacy pro tuto činnost.
Background: This paper builds on systematic examinations of the attitudes of teachers and students of physical education in relation to integrated physical education (PE) in the Czech Republic. These were conducted at the Faculty of Physical Culture, Palacký University in Olomouc. The next step towards examination of the level of the integration process in physical education is to determine the self-efficacy of students of PE toward working in an integrated PE. Objective: Determine factors which affect self-efficacy of students of PE in relation to the inclusion of students with disabilities (intellectual, physical and visual) in physical education lesson. Methods: We used the Czech version of SE-PETE-D for data collection. The participants were 186 students (125 male and 61 female) of physical education from selected Czech universities. We used the multiple regression analysis (Stepwise method) for data processing. Results: We found two factors which influence self-efficacy toward working in integrated PE lesson. One factor is that gender influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities. Another factor is the practical working experience with people with disabilities influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities and visual impairment. Conclusions: The result shows that practical working experience with people with disabilities is a significant predictor of high score of SE-PETE-D. The recommendation for future education of students of PETE is to increase opportunities for gaining practical experience with persons with disabilities.
Factors influencing self-efficacy of students of physical education toward working in integrated physical education
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18013619
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210310041725.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 180423s2017 xr fs 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 0_
- $a 10.5507/tk.2015.012 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Baloun, Ladislav $7 _AN081402 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 245 10
- $a Faktory ovlivňující sebeúčinnost studentů tělesné výchovy pro práci v integrované tělesné výchově / $c Ladislav Baloun, Martin Kudláček, Ondřej Ješina, Jana Sklenaříková, Alena Migdauová
- 246 31
- $a Factors influencing self-efficacy of students of physical education toward working in integrated physical education
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Předkládaný příspěvek navazuje na systematické zkoumání postojů učitelů a studentů tělesné výchovy (TV) ve vztahu k integrované tělesné výchově v České republice prováděných na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Dalším krokem ke zmapování úrovně integračního procesu v tělesné výchově je zjišťování úrovně sebeúčinnosti (dále jen self-efficacy) u studentů TV při začleňování žáků se zdravotním postižením do výuky školní TV. Cíle: Zjištění faktorů, které ovlivňují self-efficacy studentů tělovýchovných oborů ve vztahu k začle- ňování žáků se zdravotním postižením (mentálním, tělesným a zrakovým) do výuky tělesné výchovy. Metodika: Pro sběr dat byla použita česká verze dotazníku Self-Efficacy Scale for Physical Education Teacher Education Majors towards Children with Disabilities (SE-PETE-D; Block, Hutzler, Barak, & Klavina, 2013). Vzorek participantů tvořilo 186 studentů (125 mužů a 61 žen) učitelství tělesné výchovy z pěti českých univerzit. Data byla zpracována mnohonásobnou regresí za použití metody vkládání proměnných Stepwise. Výsledky: Byly zjištěny dva faktory, které ovlivňují self-efficacy ve vztahu k realizaci integrované TV. U subškál, zaměřených na mentální a tělesné postižení, jsme objevili dva faktory, a to zkušenosti s prací s osobami s mentálním/tělesným postižením v aplikovaných pohybových aktivitách (APA) a pohlaví. U subškály, zaměřené na zrakové postižení, byly identifikovaným faktorem zkušenosti s prací s osobami se zrakovým postižením v APA. Závěry: Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že budoucí učitelé TV potřebují kvalitní vzdělávací program, zaměřený na získání praktických zkušeností s tělovýchovnou prací s osobami s postižením (v našem případě s postižením mentálním, tělesným a zrakovým), zejména pak s integračním procesem proto, aby se zvýšilo jejich self-efficacy pro tuto činnost.
- 520 9_
- $a Background: This paper builds on systematic examinations of the attitudes of teachers and students of physical education in relation to integrated physical education (PE) in the Czech Republic. These were conducted at the Faculty of Physical Culture, Palacký University in Olomouc. The next step towards examination of the level of the integration process in physical education is to determine the self-efficacy of students of PE toward working in an integrated PE. Objective: Determine factors which affect self-efficacy of students of PE in relation to the inclusion of students with disabilities (intellectual, physical and visual) in physical education lesson. Methods: We used the Czech version of SE-PETE-D for data collection. The participants were 186 students (125 male and 61 female) of physical education from selected Czech universities. We used the multiple regression analysis (Stepwise method) for data processing. Results: We found two factors which influence self-efficacy toward working in integrated PE lesson. One factor is that gender influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities. Another factor is the practical working experience with people with disabilities influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities and visual impairment. Conclusions: The result shows that practical working experience with people with disabilities is a significant predictor of high score of SE-PETE-D. The recommendation for future education of students of PETE is to increase opportunities for gaining practical experience with persons with disabilities.
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 12
- $a tělesná výchova $x organizace a řízení $7 D010806
- 650 _2
- $a sebeuplatnění $7 D020377
- 650 _2
- $a integrovaná výuka $7 D008282
- 650 _2
- $a postižení $x výchova $7 D006233
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a příprava učitelů $x organizace a řízení $7 D000070260
- 650 _2
- $a studenti $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D013334
- 650 _2
- $a učitelé $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D000070777
- 650 _2
- $a regresní analýza $7 D012044
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Kudláček, Martin $7 jx20071031025 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Ješina, Ondřej, $d 1980- $7 mzk2007394912 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Sklenaříková, Jana $7 _AN073723 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Migdauová, Alena $7 _AN095888 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 40, č. 2 (2017), s. 71-77 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2017/02/01.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20180423081716 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210310041721 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1294005 $s 1010442
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2017 $b 40 $c 2 $d 71-77 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK189 $d 20210310 $a NLK 2018-13/vt