Detail
Článek
Web zdroj
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Faktory ovlivňující sebeúčinnost studentů tělesné výchovy pro práci v integrované tělesné výchově
[Factors influencing self-efficacy of students of physical education toward working in integrated physical education]

Ladislav Baloun, Martin Kudláček, Ondřej Ješina, Jana Sklenaříková, Alena Migdauová

. 2017 ; 40 (2) : 71-77.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc18013619

Východiska: Předkládaný příspěvek navazuje na systematické zkoumání postojů učitelů a studentů tělesné výchovy (TV) ve vztahu k integrované tělesné výchově v České republice prováděných na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Dalším krokem ke zmapování úrovně integračního procesu v tělesné výchově je zjišťování úrovně sebeúčinnosti (dále jen self-efficacy) u studentů TV při začleňování žáků se zdravotním postižením do výuky školní TV. Cíle: Zjištění faktorů, které ovlivňují self-efficacy studentů tělovýchovných oborů ve vztahu k začle- ňování žáků se zdravotním postižením (mentálním, tělesným a zrakovým) do výuky tělesné výchovy. Metodika: Pro sběr dat byla použita česká verze dotazníku Self-Efficacy Scale for Physical Education Teacher Education Majors towards Children with Disabilities (SE-PETE-D; Block, Hutzler, Barak, & Klavina, 2013). Vzorek participantů tvořilo 186 studentů (125 mužů a 61 žen) učitelství tělesné výchovy z pěti českých univerzit. Data byla zpracována mnohonásobnou regresí za použití metody vkládání proměnných Stepwise. Výsledky: Byly zjištěny dva faktory, které ovlivňují self-efficacy ve vztahu k realizaci integrované TV. U subškál, zaměřených na mentální a tělesné postižení, jsme objevili dva faktory, a to zkušenosti s prací s osobami s mentálním/tělesným postižením v aplikovaných pohybových aktivitách (APA) a pohlaví. U subškály, zaměřené na zrakové postižení, byly identifikovaným faktorem zkušenosti s prací s osobami se zrakovým postižením v APA. Závěry: Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že budoucí učitelé TV potřebují kvalitní vzdělávací program, zaměřený na získání praktických zkušeností s tělovýchovnou prací s osobami s postižením (v našem případě s postižením mentálním, tělesným a zrakovým), zejména pak s integračním procesem proto, aby se zvýšilo jejich self-efficacy pro tuto činnost.

Background: This paper builds on systematic examinations of the attitudes of teachers and students of physical education in relation to integrated physical education (PE) in the Czech Republic. These were conducted at the Faculty of Physical Culture, Palacký University in Olomouc. The next step towards examination of the level of the integration process in physical education is to determine the self-efficacy of students of PE toward working in an integrated PE. Objective: Determine factors which affect self-efficacy of students of PE in relation to the inclusion of students with disabilities (intellectual, physical and visual) in physical education lesson. Methods: We used the Czech version of SE-PETE-D for data collection. The participants were 186 students (125 male and 61 female) of physical education from selected Czech universities. We used the multiple regression analysis (Stepwise method) for data processing. Results: We found two factors which influence self-efficacy toward working in integrated PE lesson. One factor is that gender influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities. Another factor is the practical working experience with people with disabilities influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities and visual impairment. Conclusions: The result shows that practical working experience with people with disabilities is a significant predictor of high score of SE-PETE-D. The recommendation for future education of students of PETE is to increase opportunities for gaining practical experience with persons with disabilities.

Factors influencing self-efficacy of students of physical education toward working in integrated physical education

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc18013619
003      
CZ-PrNML
005      
20210310041725.0
007      
cr|cn|
008      
180423s2017 xr fs 000 0|cze||
009      
AR
024    0_
$a 10.5507/tk.2015.012 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Baloun, Ladislav $7 _AN081402 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
245    10
$a Faktory ovlivňující sebeúčinnost studentů tělesné výchovy pro práci v integrované tělesné výchově / $c Ladislav Baloun, Martin Kudláček, Ondřej Ješina, Jana Sklenaříková, Alena Migdauová
246    31
$a Factors influencing self-efficacy of students of physical education toward working in integrated physical education
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Východiska: Předkládaný příspěvek navazuje na systematické zkoumání postojů učitelů a studentů tělesné výchovy (TV) ve vztahu k integrované tělesné výchově v České republice prováděných na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Dalším krokem ke zmapování úrovně integračního procesu v tělesné výchově je zjišťování úrovně sebeúčinnosti (dále jen self-efficacy) u studentů TV při začleňování žáků se zdravotním postižením do výuky školní TV. Cíle: Zjištění faktorů, které ovlivňují self-efficacy studentů tělovýchovných oborů ve vztahu k začle- ňování žáků se zdravotním postižením (mentálním, tělesným a zrakovým) do výuky tělesné výchovy. Metodika: Pro sběr dat byla použita česká verze dotazníku Self-Efficacy Scale for Physical Education Teacher Education Majors towards Children with Disabilities (SE-PETE-D; Block, Hutzler, Barak, & Klavina, 2013). Vzorek participantů tvořilo 186 studentů (125 mužů a 61 žen) učitelství tělesné výchovy z pěti českých univerzit. Data byla zpracována mnohonásobnou regresí za použití metody vkládání proměnných Stepwise. Výsledky: Byly zjištěny dva faktory, které ovlivňují self-efficacy ve vztahu k realizaci integrované TV. U subškál, zaměřených na mentální a tělesné postižení, jsme objevili dva faktory, a to zkušenosti s prací s osobami s mentálním/tělesným postižením v aplikovaných pohybových aktivitách (APA) a pohlaví. U subškály, zaměřené na zrakové postižení, byly identifikovaným faktorem zkušenosti s prací s osobami se zrakovým postižením v APA. Závěry: Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že budoucí učitelé TV potřebují kvalitní vzdělávací program, zaměřený na získání praktických zkušeností s tělovýchovnou prací s osobami s postižením (v našem případě s postižením mentálním, tělesným a zrakovým), zejména pak s integračním procesem proto, aby se zvýšilo jejich self-efficacy pro tuto činnost.
520    9_
$a Background: This paper builds on systematic examinations of the attitudes of teachers and students of physical education in relation to integrated physical education (PE) in the Czech Republic. These were conducted at the Faculty of Physical Culture, Palacký University in Olomouc. The next step towards examination of the level of the integration process in physical education is to determine the self-efficacy of students of PE toward working in an integrated PE. Objective: Determine factors which affect self-efficacy of students of PE in relation to the inclusion of students with disabilities (intellectual, physical and visual) in physical education lesson. Methods: We used the Czech version of SE-PETE-D for data collection. The participants were 186 students (125 male and 61 female) of physical education from selected Czech universities. We used the multiple regression analysis (Stepwise method) for data processing. Results: We found two factors which influence self-efficacy toward working in integrated PE lesson. One factor is that gender influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities. Another factor is the practical working experience with people with disabilities influences self-efficacy toward working with pupils with intellectual and physical disabilities and visual impairment. Conclusions: The result shows that practical working experience with people with disabilities is a significant predictor of high score of SE-PETE-D. The recommendation for future education of students of PETE is to increase opportunities for gaining practical experience with persons with disabilities.
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    12
$a tělesná výchova $x organizace a řízení $7 D010806
650    _2
$a sebeuplatnění $7 D020377
650    _2
$a integrovaná výuka $7 D008282
650    _2
$a postižení $x výchova $7 D006233
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a příprava učitelů $x organizace a řízení $7 D000070260
650    _2
$a studenti $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D013334
650    _2
$a učitelé $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D000070777
650    _2
$a regresní analýza $7 D012044
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Kudláček, Martin $7 jx20071031025 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Ješina, Ondřej, $d 1980- $7 mzk2007394912 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Sklenaříková, Jana $7 _AN073723 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Migdauová, Alena $7 _AN095888 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 40, č. 2 (2017), s. 71-77 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2017/02/01.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20180423081716 $b ABA008
991    __
$a 20210310041721 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1294005 $s 1010442
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2017 $b 40 $c 2 $d 71-77 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK189 $d 20210310 $a NLK 2018-13/vt

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...