-
Something wrong with this record ?
Sedavé chování a vybrané aspekty pohybové aktivity SŠ a VŠ studentů
[Sedentary behaviour and selected aspects of physical activity in students of secondary schools and universities]
Adam Šimůnek, Karel Frömel, Ferdinand Salonna, Józef Bergier, Ján Junger, Pongrác Ács
Language Czech Country Czech Republic
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2008
Open Access Digital Library
from 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2008
- MeSH
- Walking statistics & numerical data MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Young Adult MeSH
- Motor Activity * MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Sedentary Behavior * MeSH
- Schools MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Students MeSH
- Universities MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Young Adult MeSH
- Male MeSH
- Female MeSH
Východiska: Pohybová aktivita (PA) českých středoškolských a vysokoškolských studentů je z hlediska plnění doporučení k PA nedostatečná, což se významně podílí na vzrůstajícím sedavém chování a nezdravém způsobu životního stylu. Přesto studie, které by porovnávaly rozdíly ve vykonané PA u studentů na středních (SŠ) i vysokých školách (VŠ), jsou velmi ojedinělé. Cíle: Cílem studie je zjistit, jaké jsou diference v sedavém chování, v typech transportu a chodeckých aktivitách u středoškolských a vysokoškolských studentů a také získat podklady k účinněj- šímu ovlivňování životního stylu studentů. Metodika: Výzkum se uskutečnil v roce 2015 na 12 středních a 6 vysokých školách. Celkem se výzkumu zúčastnilo 283 chlapců na SŠ, 144 chlapců na VŠ, 418 děvčat na SŠ a 200 děvčat na VŠ. K diagnostice sedavého chování a PA byl použit dotazník „International Physical Activity Questionnaire – long form“ v internetové podobě v systému INDARES. Ke statistickému zpracování byl použit Kruskal-Wallis test a kontingenční tabulky v programu Statistica 12. Výsledky: V celkové týdenní PA jsme zaznamenali statisticky významné rozdíly jak mezi středoškolskými chlapci a děvčaty, tak mezi vysokoškolskými chlapci a děvčaty. Doporučení „pětkrát týdně alespoň 30 minut chůze“ neplní 36 % středoškolských studentů a 43 % vysokoškolských studentů. Doporučení „sedmkrát týdně 60 minut souhrnné denní PA“ neplní 71 % středoškolských studentů a 72 % vysokoškolských studentů. Závěry: Přestože studenti středních škol vykazují více sezení, v celkové PA jsme nezjistili mezi středoškolskými a vysokoškolskými studenty významné rozdíly. Tři čtvrtiny všech studentů neplní doporučení „sedmkrát týdně 60 minut souhrnné PA“, což potvrzuje dlouhodobý trend v nedostatečné PA a nárůstu sedavého chování. Pro zlepšení životního stylu středoškolských studentů je třeba podporovat změny v režimu škol, které naruší převažující sedavé chování a podpoří efektivnější kompenzaci edukačního zatížení. Ve vysokoškolském prostředí je důležité podporovat možnosti většího zapojení děvčat do PA.
Background: Physical activity (PA) of the Czech youth is insufficient in terms of meeting the PA recommendations, which significantly contributes to increase in prevalence of sedentary behaviour and unhealthy lifestyle. The situation is critical also in students of secondary schools and universities. Nonetheless, studies comparing differences in PA between students of secondary schools and universities are rare. Objective: The aim of the study is to find out what are the differences in sedentary behaviors, types of transport and walking activities at secondary school and university students, and obtain the data to more effectively influence the lifestyle of students. Methods: Research was conducted at 12 secondary schools and 6 universities in 2015. In total, 283 boys at secondary schools, 144 boys at universities, 418 girls at secondary schools and 200 girls at universities participated in the study. The “International Physical Activity Questionnaire – long form”, in its web-based version via the INDARES system, was used to assess sedentary behaviour and PA. The Kruskal-Wallis test and contingency tables in the Statistica 12 program were used for statistical analyses. Results: Regarding the overall weekly PA we observed the differences between secondary school boys and girls and also between university boys and girls to be statistically significant, when secondary school and university boys were more active than secondary school and university girls. The recommendation of 5 days per week for 30 minutes of walking was not met by 36% of secondary school students and 43% of university students. The recommendation of 7 days per week for 60 minutes of overall daily PA was not met by 71% of secondary school students and 72% of university students. Conclusions: Although the secondary school students report more time being sedentary, we found no significant differences in overall PA between secondary school and university students. Three fourth of all the students do not meet the recommendation of 7 days per week for 60 minutes of overall PA, which supports the evidence on the long-term trend in inadequate PA and increase of time spent sedentary. To facilitate healthier lifestyle in secondary school students it is needed to promote changes is schooltime regime, which would combat the prevailing sedentary behaviour and promote more effective compensation of educational load. In the university environment it is essential to promote higher involvement in PA among girls.
Egészségtudomanyi Kar Pécsi Tudományegyetem Pécs Maďarská republika
Fakulta športu Prešovská Univerzita v Prešově Prešov Slovenská republika
Fakulta tělesné kultury Univerzita Palackého v Olomouci Olomouc Česká republika
Sedentary behaviour and selected aspects of physical activity in students of secondary schools and universities
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18013807
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210310220909.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 180424s2017 xr d fs 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 0_
- $a 10.5507/tk.2016.011 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Šimůnek, Adam $7 xx0247855 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 245 10
- $a Sedavé chování a vybrané aspekty pohybové aktivity SŠ a VŠ studentů / $c Adam Šimůnek, Karel Frömel, Ferdinand Salonna, Józef Bergier, Ján Junger, Pongrác Ács
- 246 31
- $a Sedentary behaviour and selected aspects of physical activity in students of secondary schools and universities
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Pohybová aktivita (PA) českých středoškolských a vysokoškolských studentů je z hlediska plnění doporučení k PA nedostatečná, což se významně podílí na vzrůstajícím sedavém chování a nezdravém způsobu životního stylu. Přesto studie, které by porovnávaly rozdíly ve vykonané PA u studentů na středních (SŠ) i vysokých školách (VŠ), jsou velmi ojedinělé. Cíle: Cílem studie je zjistit, jaké jsou diference v sedavém chování, v typech transportu a chodeckých aktivitách u středoškolských a vysokoškolských studentů a také získat podklady k účinněj- šímu ovlivňování životního stylu studentů. Metodika: Výzkum se uskutečnil v roce 2015 na 12 středních a 6 vysokých školách. Celkem se výzkumu zúčastnilo 283 chlapců na SŠ, 144 chlapců na VŠ, 418 děvčat na SŠ a 200 děvčat na VŠ. K diagnostice sedavého chování a PA byl použit dotazník „International Physical Activity Questionnaire – long form“ v internetové podobě v systému INDARES. Ke statistickému zpracování byl použit Kruskal-Wallis test a kontingenční tabulky v programu Statistica 12. Výsledky: V celkové týdenní PA jsme zaznamenali statisticky významné rozdíly jak mezi středoškolskými chlapci a děvčaty, tak mezi vysokoškolskými chlapci a děvčaty. Doporučení „pětkrát týdně alespoň 30 minut chůze“ neplní 36 % středoškolských studentů a 43 % vysokoškolských studentů. Doporučení „sedmkrát týdně 60 minut souhrnné denní PA“ neplní 71 % středoškolských studentů a 72 % vysokoškolských studentů. Závěry: Přestože studenti středních škol vykazují více sezení, v celkové PA jsme nezjistili mezi středoškolskými a vysokoškolskými studenty významné rozdíly. Tři čtvrtiny všech studentů neplní doporučení „sedmkrát týdně 60 minut souhrnné PA“, což potvrzuje dlouhodobý trend v nedostatečné PA a nárůstu sedavého chování. Pro zlepšení životního stylu středoškolských studentů je třeba podporovat změny v režimu škol, které naruší převažující sedavé chování a podpoří efektivnější kompenzaci edukačního zatížení. Ve vysokoškolském prostředí je důležité podporovat možnosti většího zapojení děvčat do PA.
- 520 9_
- $a Background: Physical activity (PA) of the Czech youth is insufficient in terms of meeting the PA recommendations, which significantly contributes to increase in prevalence of sedentary behaviour and unhealthy lifestyle. The situation is critical also in students of secondary schools and universities. Nonetheless, studies comparing differences in PA between students of secondary schools and universities are rare. Objective: The aim of the study is to find out what are the differences in sedentary behaviors, types of transport and walking activities at secondary school and university students, and obtain the data to more effectively influence the lifestyle of students. Methods: Research was conducted at 12 secondary schools and 6 universities in 2015. In total, 283 boys at secondary schools, 144 boys at universities, 418 girls at secondary schools and 200 girls at universities participated in the study. The “International Physical Activity Questionnaire – long form”, in its web-based version via the INDARES system, was used to assess sedentary behaviour and PA. The Kruskal-Wallis test and contingency tables in the Statistica 12 program were used for statistical analyses. Results: Regarding the overall weekly PA we observed the differences between secondary school boys and girls and also between university boys and girls to be statistically significant, when secondary school and university boys were more active than secondary school and university girls. The recommendation of 5 days per week for 30 minutes of walking was not met by 36% of secondary school students and 43% of university students. The recommendation of 7 days per week for 60 minutes of overall daily PA was not met by 71% of secondary school students and 72% of university students. Conclusions: Although the secondary school students report more time being sedentary, we found no significant differences in overall PA between secondary school and university students. Three fourth of all the students do not meet the recommendation of 7 days per week for 60 minutes of overall PA, which supports the evidence on the long-term trend in inadequate PA and increase of time spent sedentary. To facilitate healthier lifestyle in secondary school students it is needed to promote changes is schooltime regime, which would combat the prevailing sedentary behaviour and promote more effective compensation of educational load. In the university environment it is essential to promote higher involvement in PA among girls.
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 12
- $a pohybová aktivita $7 D009043
- 650 _2
- $a studenti $7 D013334
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a univerzity $7 D014495
- 650 12
- $a sedavý životní styl $7 D057185
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a chůze $x statistika a číselné údaje $7 D016138
- 700 1_
- $a Frömel, Karel, $d 1941- $7 jn20000400731 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Salonna, Ferdinand $7 xx0229295 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 700 1_
- $a Bergier, Józef $u Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska, Polská republika
- 700 1_
- $a Junger, Ján, $d 1953- $7 kup19960000045548 $u Fakulta športu, Prešovská Univerzita v Prešově, Prešov, Slovenská republika
- 700 1_
- $a Ács, Pongrác $u Egészségtudomanyi Kar, Pécsi Tudományegyetem, Pécs, Maďarská republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 40, č. 2 (2017), s. 105-111 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2017/02/05.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20180423081716 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210310220905 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1294386 $s 1010638
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2017 $b 40 $c 2 $d 105-111 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK189 $d 20210310 $a NLK 2018-13/vt