Detail
Article
Web resource
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Sedavé chování a vybrané aspekty pohybové aktivity SŠ a VŠ studentů
[Sedentary behaviour and selected aspects of physical activity in students of secondary schools and universities]

Adam Šimůnek, Karel Frömel, Ferdinand Salonna, Józef Bergier, Ján Junger, Pongrác Ács

. 2017 ; 40 (2) : 105-111.

Language Czech Country Czech Republic

Východiska: Pohybová aktivita (PA) českých středoškolských a vysokoškolských studentů je z hlediska plnění doporučení k PA nedostatečná, což se významně podílí na vzrůstajícím sedavém chování a nezdravém způsobu životního stylu. Přesto studie, které by porovnávaly rozdíly ve vykonané PA u studentů na středních (SŠ) i vysokých školách (VŠ), jsou velmi ojedinělé. Cíle: Cílem studie je zjistit, jaké jsou diference v sedavém chování, v typech transportu a chodeckých aktivitách u středoškolských a vysokoškolských studentů a také získat podklady k účinněj- šímu ovlivňování životního stylu studentů. Metodika: Výzkum se uskutečnil v roce 2015 na 12 středních a 6 vysokých školách. Celkem se výzkumu zúčastnilo 283 chlapců na SŠ, 144 chlapců na VŠ, 418 děvčat na SŠ a 200 děvčat na VŠ. K diagnostice sedavého chování a PA byl použit dotazník „International Physical Activity Questionnaire – long form“ v internetové podobě v systému INDARES. Ke statistickému zpracování byl použit Kruskal-Wallis test a kontingenční tabulky v programu Statistica 12. Výsledky: V celkové týdenní PA jsme zaznamenali statisticky významné rozdíly jak mezi středoškolskými chlapci a děvčaty, tak mezi vysokoškolskými chlapci a děvčaty. Doporučení „pětkrát týdně alespoň 30 minut chůze“ neplní 36 % středoškolských studentů a 43 % vysokoškolských studentů. Doporučení „sedmkrát týdně 60 minut souhrnné denní PA“ neplní 71 % středoškolských studentů a 72 % vysokoškolských studentů. Závěry: Přestože studenti středních škol vykazují více sezení, v celkové PA jsme nezjistili mezi středoškolskými a vysokoškolskými studenty významné rozdíly. Tři čtvrtiny všech studentů neplní doporučení „sedmkrát týdně 60 minut souhrnné PA“, což potvrzuje dlouhodobý trend v nedostatečné PA a nárůstu sedavého chování. Pro zlepšení životního stylu středoškolských studentů je třeba podporovat změny v režimu škol, které naruší převažující sedavé chování a podpoří efektivnější kompenzaci edukačního zatížení. Ve vysokoškolském prostředí je důležité podporovat možnosti většího zapojení děvčat do PA.

Background: Physical activity (PA) of the Czech youth is insufficient in terms of meeting the PA recommendations, which significantly contributes to increase in prevalence of sedentary behaviour and unhealthy lifestyle. The situation is critical also in students of secondary schools and universities. Nonetheless, studies comparing differences in PA between students of secondary schools and universities are rare. Objective: The aim of the study is to find out what are the differences in sedentary behaviors, types of transport and walking activities at secondary school and university students, and obtain the data to more effectively influence the lifestyle of students. Methods: Research was conducted at 12 secondary schools and 6 universities in 2015. In total, 283 boys at secondary schools, 144 boys at universities, 418 girls at secondary schools and 200 girls at universities participated in the study. The “International Physical Activity Questionnaire – long form”, in its web-based version via the INDARES system, was used to assess sedentary behaviour and PA. The Kruskal-Wallis test and contingency tables in the Statistica 12 program were used for statistical analyses. Results: Regarding the overall weekly PA we observed the differences between secondary school boys and girls and also between university boys and girls to be statistically significant, when secondary school and university boys were more active than secondary school and university girls. The recommendation of 5 days per week for 30 minutes of walking was not met by 36% of secondary school students and 43% of university students. The recommendation of 7 days per week for 60 minutes of overall daily PA was not met by 71% of secondary school students and 72% of university students. Conclusions: Although the secondary school students report more time being sedentary, we found no significant differences in overall PA between secondary school and university students. Three fourth of all the students do not meet the recommendation of 7 days per week for 60 minutes of overall PA, which supports the evidence on the long-term trend in inadequate PA and increase of time spent sedentary. To facilitate healthier lifestyle in secondary school students it is needed to promote changes is schooltime regime, which would combat the prevailing sedentary behaviour and promote more effective compensation of educational load. In the university environment it is essential to promote higher involvement in PA among girls.

Sedentary behaviour and selected aspects of physical activity in students of secondary schools and universities

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc18013807
003      
CZ-PrNML
005      
20210310220909.0
007      
cr|cn|
008      
180424s2017 xr d fs 000 0|cze||
009      
AR
024    0_
$a 10.5507/tk.2016.011 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Šimůnek, Adam $7 xx0247855 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
245    10
$a Sedavé chování a vybrané aspekty pohybové aktivity SŠ a VŠ studentů / $c Adam Šimůnek, Karel Frömel, Ferdinand Salonna, Józef Bergier, Ján Junger, Pongrác Ács
246    31
$a Sedentary behaviour and selected aspects of physical activity in students of secondary schools and universities
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Východiska: Pohybová aktivita (PA) českých středoškolských a vysokoškolských studentů je z hlediska plnění doporučení k PA nedostatečná, což se významně podílí na vzrůstajícím sedavém chování a nezdravém způsobu životního stylu. Přesto studie, které by porovnávaly rozdíly ve vykonané PA u studentů na středních (SŠ) i vysokých školách (VŠ), jsou velmi ojedinělé. Cíle: Cílem studie je zjistit, jaké jsou diference v sedavém chování, v typech transportu a chodeckých aktivitách u středoškolských a vysokoškolských studentů a také získat podklady k účinněj- šímu ovlivňování životního stylu studentů. Metodika: Výzkum se uskutečnil v roce 2015 na 12 středních a 6 vysokých školách. Celkem se výzkumu zúčastnilo 283 chlapců na SŠ, 144 chlapců na VŠ, 418 děvčat na SŠ a 200 děvčat na VŠ. K diagnostice sedavého chování a PA byl použit dotazník „International Physical Activity Questionnaire – long form“ v internetové podobě v systému INDARES. Ke statistickému zpracování byl použit Kruskal-Wallis test a kontingenční tabulky v programu Statistica 12. Výsledky: V celkové týdenní PA jsme zaznamenali statisticky významné rozdíly jak mezi středoškolskými chlapci a děvčaty, tak mezi vysokoškolskými chlapci a děvčaty. Doporučení „pětkrát týdně alespoň 30 minut chůze“ neplní 36 % středoškolských studentů a 43 % vysokoškolských studentů. Doporučení „sedmkrát týdně 60 minut souhrnné denní PA“ neplní 71 % středoškolských studentů a 72 % vysokoškolských studentů. Závěry: Přestože studenti středních škol vykazují více sezení, v celkové PA jsme nezjistili mezi středoškolskými a vysokoškolskými studenty významné rozdíly. Tři čtvrtiny všech studentů neplní doporučení „sedmkrát týdně 60 minut souhrnné PA“, což potvrzuje dlouhodobý trend v nedostatečné PA a nárůstu sedavého chování. Pro zlepšení životního stylu středoškolských studentů je třeba podporovat změny v režimu škol, které naruší převažující sedavé chování a podpoří efektivnější kompenzaci edukačního zatížení. Ve vysokoškolském prostředí je důležité podporovat možnosti většího zapojení děvčat do PA.
520    9_
$a Background: Physical activity (PA) of the Czech youth is insufficient in terms of meeting the PA recommendations, which significantly contributes to increase in prevalence of sedentary behaviour and unhealthy lifestyle. The situation is critical also in students of secondary schools and universities. Nonetheless, studies comparing differences in PA between students of secondary schools and universities are rare. Objective: The aim of the study is to find out what are the differences in sedentary behaviors, types of transport and walking activities at secondary school and university students, and obtain the data to more effectively influence the lifestyle of students. Methods: Research was conducted at 12 secondary schools and 6 universities in 2015. In total, 283 boys at secondary schools, 144 boys at universities, 418 girls at secondary schools and 200 girls at universities participated in the study. The “International Physical Activity Questionnaire – long form”, in its web-based version via the INDARES system, was used to assess sedentary behaviour and PA. The Kruskal-Wallis test and contingency tables in the Statistica 12 program were used for statistical analyses. Results: Regarding the overall weekly PA we observed the differences between secondary school boys and girls and also between university boys and girls to be statistically significant, when secondary school and university boys were more active than secondary school and university girls. The recommendation of 5 days per week for 30 minutes of walking was not met by 36% of secondary school students and 43% of university students. The recommendation of 7 days per week for 60 minutes of overall daily PA was not met by 71% of secondary school students and 72% of university students. Conclusions: Although the secondary school students report more time being sedentary, we found no significant differences in overall PA between secondary school and university students. Three fourth of all the students do not meet the recommendation of 7 days per week for 60 minutes of overall PA, which supports the evidence on the long-term trend in inadequate PA and increase of time spent sedentary. To facilitate healthier lifestyle in secondary school students it is needed to promote changes is schooltime regime, which would combat the prevailing sedentary behaviour and promote more effective compensation of educational load. In the university environment it is essential to promote higher involvement in PA among girls.
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
650    12
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    _2
$a studenti $7 D013334
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a univerzity $7 D014495
650    12
$a sedavý životní styl $7 D057185
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a chůze $x statistika a číselné údaje $7 D016138
700    1_
$a Frömel, Karel, $d 1941- $7 jn20000400731 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Salonna, Ferdinand $7 xx0229295 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
700    1_
$a Bergier, Józef $u Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska, Polská republika
700    1_
$a Junger, Ján, $d 1953- $7 kup19960000045548 $u Fakulta športu, Prešovská Univerzita v Prešově, Prešov, Slovenská republika
700    1_
$a Ács, Pongrác $u Egészségtudomanyi Kar, Pécsi Tudományegyetem, Pécs, Maďarská republika
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 40, č. 2 (2017), s. 105-111 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2017/02/05.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20180423081716 $b ABA008
991    __
$a 20210310220905 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1294386 $s 1010638
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2017 $b 40 $c 2 $d 105-111 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK189 $d 20210310 $a NLK 2018-13/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...