-
Something wrong with this record ?
Pracovní spokojenost a psychická pracovní zátěž sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách
[Work satisfaction and mental pressure of social workers and workers in social services]
Tomáš Mrhálek, Alena Kajanová
Language Czech Country Czech Republic
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2014
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Humans MeSH
- Job Satisfaction * MeSH
- Workload psychology statistics & numerical data MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Stress, Psychological MeSH
- Social Work MeSH
- Social Workers * psychology statistics & numerical data MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Female MeSH
- Geographicals
- Czech Republic MeSH
Práce v sociální sféře je profesí vykonávanou v intenzivní sociální interakci s klienty. Cílem práce je v rámci souboru sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách z Jihočeského kraje (N = 227) popsat pracovní spokojenost zjištěnou pomocí standardizovaného dotazníku Job Satisfaction Survey (JSS, Spector) a zhodnotit pracovní zatížení pomocí Meisterova dotazníku. Výzkumným záměrem je také otestovat vztahy závislých proměnných s pracovním zařazením a náplní práce u této zaměstnanecké skupiny. Z výsledků vyplynulo, že soubor je z hlediska pracovní spokojenosti ambivalentní, tedy středně spokojený (celkem u 56,1 % souboru). Celková nespokojenost byla identifikována u méně než 5 % pracovníků, spokojenost byla identifikována výrazně méně než v rámci celé české populace. Spokojenost vykazovali pracovníci zejména v oblasti vztahů na pracovišti, komunikace a vlastní náplně práce, nespokojenost identifikovali v možnostech kariérního postupu a ambivalentně na pracovníky působilo ohodnocení za práci a administrativní zátěž. U méně než 5 % respondentů dochází k vysoké úrovni pracovní zátěže, přesto podmínky práce hodnotí tato skupina spíše negativně. Celková pracovní zátěž většiny respondentů odpovídá kategorii 2, kde může pravidelně docházet k dočasnému ovlivnění subjektivního stavu a výkonnosti. Úrovně překračující mez psychické pracovní zátěže dosahuje 17,4 % souboru. Byla též prokázána statisticky významně vyšší míra pracovní zátěže u sociálních pracovníků než u pracovníků v sociálních službách. Celkově se na spokojenosti projevuje trend chápání sociální práce jako závazku a podpora od pracovního kolektivu, negativa přináší platové zařazení a pracovní benefity.
Working in the social sphere is a profession that involves intensive social interaction with clients. The aim of this paper is to describe work satisfaction in the research group of social workers and workers in social services from the South Bohemian region (N = 227). This is established by the means of a standardized Job Satisfaction Survey (JSS, Spector) and an evaluation of pressure of work by means of a Meister questionnaire. The research aim is also to test the relationships of dependent variables within the job positions and the scope of employment in this group of employees. The results show the research group is ambivalent from the aspect of work satisfaction, which means they are medium satisfied (56.1% of the research group). Total dissatisfaction has been identified in less than 5% of employees and satisfaction has been identified distinctly less than in the whole of the Czech population. The employees especially showed their satisfaction in the area of relationships at the workplace, communication and the scope of employment. Dissatisfaction was shown in possibilities for career development, evaluation of their work, and administrative stress. Less than 5% of the respondents mentioned high work stress, but despite this the group evaluated their working conditions rather negatively. The total pressure of work of most respondents conforms to the category 2, whereas temporary affection of subjective state and productivity can regularly occur. 17.4% of the research group reach the levels that increase the limit of mental pressure of work. A statistically significantly higher rate of pressure of work in the social workers compared to the workers in social services has also been proved. Generally satisfaction has been influenced by the trend of understanding social work as an obligation and support from the working collective, while negatives are connected with pay grades and work benefits.
Work satisfaction and mental pressure of social workers and workers in social services
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18036801
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200208201909.0
- 007
- ta
- 008
- 181104s2018 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.1016/j.kontakt.2017.10.001 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Mrhálek, Tomáš $7 xx0229349 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky a psychologie, České Budějovice, Česká republika
- 245 10
- $a Pracovní spokojenost a psychická pracovní zátěž sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách / $c Tomáš Mrhálek, Alena Kajanová
- 246 31
- $a Work satisfaction and mental pressure of social workers and workers in social services
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Práce v sociální sféře je profesí vykonávanou v intenzivní sociální interakci s klienty. Cílem práce je v rámci souboru sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách z Jihočeského kraje (N = 227) popsat pracovní spokojenost zjištěnou pomocí standardizovaného dotazníku Job Satisfaction Survey (JSS, Spector) a zhodnotit pracovní zatížení pomocí Meisterova dotazníku. Výzkumným záměrem je také otestovat vztahy závislých proměnných s pracovním zařazením a náplní práce u této zaměstnanecké skupiny. Z výsledků vyplynulo, že soubor je z hlediska pracovní spokojenosti ambivalentní, tedy středně spokojený (celkem u 56,1 % souboru). Celková nespokojenost byla identifikována u méně než 5 % pracovníků, spokojenost byla identifikována výrazně méně než v rámci celé české populace. Spokojenost vykazovali pracovníci zejména v oblasti vztahů na pracovišti, komunikace a vlastní náplně práce, nespokojenost identifikovali v možnostech kariérního postupu a ambivalentně na pracovníky působilo ohodnocení za práci a administrativní zátěž. U méně než 5 % respondentů dochází k vysoké úrovni pracovní zátěže, přesto podmínky práce hodnotí tato skupina spíše negativně. Celková pracovní zátěž většiny respondentů odpovídá kategorii 2, kde může pravidelně docházet k dočasnému ovlivnění subjektivního stavu a výkonnosti. Úrovně překračující mez psychické pracovní zátěže dosahuje 17,4 % souboru. Byla též prokázána statisticky významně vyšší míra pracovní zátěže u sociálních pracovníků než u pracovníků v sociálních službách. Celkově se na spokojenosti projevuje trend chápání sociální práce jako závazku a podpora od pracovního kolektivu, negativa přináší platové zařazení a pracovní benefity.
- 520 9_
- $a Working in the social sphere is a profession that involves intensive social interaction with clients. The aim of this paper is to describe work satisfaction in the research group of social workers and workers in social services from the South Bohemian region (N = 227). This is established by the means of a standardized Job Satisfaction Survey (JSS, Spector) and an evaluation of pressure of work by means of a Meister questionnaire. The research aim is also to test the relationships of dependent variables within the job positions and the scope of employment in this group of employees. The results show the research group is ambivalent from the aspect of work satisfaction, which means they are medium satisfied (56.1% of the research group). Total dissatisfaction has been identified in less than 5% of employees and satisfaction has been identified distinctly less than in the whole of the Czech population. The employees especially showed their satisfaction in the area of relationships at the workplace, communication and the scope of employment. Dissatisfaction was shown in possibilities for career development, evaluation of their work, and administrative stress. Less than 5% of the respondents mentioned high work stress, but despite this the group evaluated their working conditions rather negatively. The total pressure of work of most respondents conforms to the category 2, whereas temporary affection of subjective state and productivity can regularly occur. 17.4% of the research group reach the levels that increase the limit of mental pressure of work. A statistically significantly higher rate of pressure of work in the social workers compared to the workers in social services has also been proved. Generally satisfaction has been influenced by the trend of understanding social work as an obligation and support from the working collective, while negatives are connected with pay grades and work benefits.
- 650 12
- $a pracovní uspokojení $7 D007588
- 650 _2
- $a pracovní zátěž $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D016526
- 650 12
- $a sociální pracovníci $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D000068217
- 650 _2
- $a sociální práce $7 D012947
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a psychický stres $7 D013315
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 700 1_
- $a Hricová, Alena, $d 1982- $7 js20090728009 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav sociálních a speciálně pedagogických věd, České Budějovice, Česká republika
- 773 0_
- $t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 20, č. 2 (2018), s. 175-180 $w MED00011467
- 856 41
- $u https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2018/02/09.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20181102132941 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200208202259 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1348252 $s 1033827
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 20 $c 2 $d 175-180 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $n Kontakt (Čes. Budějovice Print) $x MED00011467
- LZP __
- $c NLK189 $d 20200208 $a NLK 2018-49/dk