Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Pracovní spokojenost a psychická pracovní zátěž sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách
[Work satisfaction and mental pressure of social workers and workers in social services]

Tomáš Mrhálek, Alena Kajanová

. 2018 ; 20 (2) : 175-180.

Language Czech Country Czech Republic

Práce v sociální sféře je profesí vykonávanou v intenzivní sociální interakci s klienty. Cílem práce je v rámci souboru sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách z Jihočeského kraje (N = 227) popsat pracovní spokojenost zjištěnou pomocí standardizovaného dotazníku Job Satisfaction Survey (JSS, Spector) a zhodnotit pracovní zatížení pomocí Meisterova dotazníku. Výzkumným záměrem je také otestovat vztahy závislých proměnných s pracovním zařazením a náplní práce u této zaměstnanecké skupiny. Z výsledků vyplynulo, že soubor je z hlediska pracovní spokojenosti ambivalentní, tedy středně spokojený (celkem u 56,1 % souboru). Celková nespokojenost byla identifikována u méně než 5 % pracovníků, spokojenost byla identifikována výrazně méně než v rámci celé české populace. Spokojenost vykazovali pracovníci zejména v oblasti vztahů na pracovišti, komunikace a vlastní náplně práce, nespokojenost identifikovali v možnostech kariérního postupu a ambivalentně na pracovníky působilo ohodnocení za práci a administrativní zátěž. U méně než 5 % respondentů dochází k vysoké úrovni pracovní zátěže, přesto podmínky práce hodnotí tato skupina spíše negativně. Celková pracovní zátěž většiny respondentů odpovídá kategorii 2, kde může pravidelně docházet k dočasnému ovlivnění subjektivního stavu a výkonnosti. Úrovně překračující mez psychické pracovní zátěže dosahuje 17,4 % souboru. Byla též prokázána statisticky významně vyšší míra pracovní zátěže u sociálních pracovníků než u pracovníků v sociálních službách. Celkově se na spokojenosti projevuje trend chápání sociální práce jako závazku a podpora od pracovního kolektivu, negativa přináší platové zařazení a pracovní benefity.

Working in the social sphere is a profession that involves intensive social interaction with clients. The aim of this paper is to describe work satisfaction in the research group of social workers and workers in social services from the South Bohemian region (N = 227). This is established by the means of a standardized Job Satisfaction Survey (JSS, Spector) and an evaluation of pressure of work by means of a Meister questionnaire. The research aim is also to test the relationships of dependent variables within the job positions and the scope of employment in this group of employees. The results show the research group is ambivalent from the aspect of work satisfaction, which means they are medium satisfied (56.1% of the research group). Total dissatisfaction has been identified in less than 5% of employees and satisfaction has been identified distinctly less than in the whole of the Czech population. The employees especially showed their satisfaction in the area of relationships at the workplace, communication and the scope of employment. Dissatisfaction was shown in possibilities for career development, evaluation of their work, and administrative stress. Less than 5% of the respondents mentioned high work stress, but despite this the group evaluated their working conditions rather negatively. The total pressure of work of most respondents conforms to the category 2, whereas temporary affection of subjective state and productivity can regularly occur. 17.4% of the research group reach the levels that increase the limit of mental pressure of work. A statistically significantly higher rate of pressure of work in the social workers compared to the workers in social services has also been proved. Generally satisfaction has been influenced by the trend of understanding social work as an obligation and support from the working collective, while negatives are connected with pay grades and work benefits.

Work satisfaction and mental pressure of social workers and workers in social services

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc18036801
003      
CZ-PrNML
005      
20200208201909.0
007      
ta
008      
181104s2018 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.1016/j.kontakt.2017.10.001 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Mrhálek, Tomáš $7 xx0229349 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky a psychologie, České Budějovice, Česká republika
245    10
$a Pracovní spokojenost a psychická pracovní zátěž sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách / $c Tomáš Mrhálek, Alena Kajanová
246    31
$a Work satisfaction and mental pressure of social workers and workers in social services
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Práce v sociální sféře je profesí vykonávanou v intenzivní sociální interakci s klienty. Cílem práce je v rámci souboru sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách z Jihočeského kraje (N = 227) popsat pracovní spokojenost zjištěnou pomocí standardizovaného dotazníku Job Satisfaction Survey (JSS, Spector) a zhodnotit pracovní zatížení pomocí Meisterova dotazníku. Výzkumným záměrem je také otestovat vztahy závislých proměnných s pracovním zařazením a náplní práce u této zaměstnanecké skupiny. Z výsledků vyplynulo, že soubor je z hlediska pracovní spokojenosti ambivalentní, tedy středně spokojený (celkem u 56,1 % souboru). Celková nespokojenost byla identifikována u méně než 5 % pracovníků, spokojenost byla identifikována výrazně méně než v rámci celé české populace. Spokojenost vykazovali pracovníci zejména v oblasti vztahů na pracovišti, komunikace a vlastní náplně práce, nespokojenost identifikovali v možnostech kariérního postupu a ambivalentně na pracovníky působilo ohodnocení za práci a administrativní zátěž. U méně než 5 % respondentů dochází k vysoké úrovni pracovní zátěže, přesto podmínky práce hodnotí tato skupina spíše negativně. Celková pracovní zátěž většiny respondentů odpovídá kategorii 2, kde může pravidelně docházet k dočasnému ovlivnění subjektivního stavu a výkonnosti. Úrovně překračující mez psychické pracovní zátěže dosahuje 17,4 % souboru. Byla též prokázána statisticky významně vyšší míra pracovní zátěže u sociálních pracovníků než u pracovníků v sociálních službách. Celkově se na spokojenosti projevuje trend chápání sociální práce jako závazku a podpora od pracovního kolektivu, negativa přináší platové zařazení a pracovní benefity.
520    9_
$a Working in the social sphere is a profession that involves intensive social interaction with clients. The aim of this paper is to describe work satisfaction in the research group of social workers and workers in social services from the South Bohemian region (N = 227). This is established by the means of a standardized Job Satisfaction Survey (JSS, Spector) and an evaluation of pressure of work by means of a Meister questionnaire. The research aim is also to test the relationships of dependent variables within the job positions and the scope of employment in this group of employees. The results show the research group is ambivalent from the aspect of work satisfaction, which means they are medium satisfied (56.1% of the research group). Total dissatisfaction has been identified in less than 5% of employees and satisfaction has been identified distinctly less than in the whole of the Czech population. The employees especially showed their satisfaction in the area of relationships at the workplace, communication and the scope of employment. Dissatisfaction was shown in possibilities for career development, evaluation of their work, and administrative stress. Less than 5% of the respondents mentioned high work stress, but despite this the group evaluated their working conditions rather negatively. The total pressure of work of most respondents conforms to the category 2, whereas temporary affection of subjective state and productivity can regularly occur. 17.4% of the research group reach the levels that increase the limit of mental pressure of work. A statistically significantly higher rate of pressure of work in the social workers compared to the workers in social services has also been proved. Generally satisfaction has been influenced by the trend of understanding social work as an obligation and support from the working collective, while negatives are connected with pay grades and work benefits.
650    12
$a pracovní uspokojení $7 D007588
650    _2
$a pracovní zátěž $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D016526
650    12
$a sociální pracovníci $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D000068217
650    _2
$a sociální práce $7 D012947
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a psychický stres $7 D013315
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a lidé $7 D006801
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
700    1_
$a Hricová, Alena, $d 1982- $7 js20090728009 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav sociálních a speciálně pedagogických věd, České Budějovice, Česká republika
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 20, č. 2 (2018), s. 175-180 $w MED00011467
856    41
$u https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2018/02/09.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y p $z 0
990    __
$a 20181102132941 $b ABA008
991    __
$a 20200208202259 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1348252 $s 1033827
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2018 $b 20 $c 2 $d 175-180 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $n Kontakt (Čes. Budějovice Print) $x MED00011467
LZP    __
$c NLK189 $d 20200208 $a NLK 2018-49/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...