-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Sociální chování a výkony předškolních dětí s nadváhou pohledem rodičů a učitelek MŠ
[Social behaviour and cognitive performance of overweight pre-school children as estimated by parents and nursery-school teachers]
Hana Včelařová, Panajotis Cakirpaloglu
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2010
Open Access Digital Library
od 2010-01-01
- MeSH
- chování dětí * MeSH
- dětská psychologie MeSH
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- kognice * MeSH
- kreativita MeSH
- lidé MeSH
- nadváha * MeSH
- předškolní dítě MeSH
- předsudky proti tělesné hmotnosti statistika a číselné údaje MeSH
- průzkumy a dotazníky statistika a číselné údaje MeSH
- psychologické testy statistika a číselné údaje MeSH
- rodiče psychologie MeSH
- školky MeSH
- sociální chování MeSH
- sociální psychologie MeSH
- techniky pozorování chování statistika a číselné údaje MeSH
- učitelé psychologie MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- předškolní dítě MeSH
Nadváha a obezita u dětí jsou spojovány s psychosociálními obtížemi a se znaky psychosomatického onemocnění. V návaznosti na české i zahraniční studie jsme se zabývali tím, zda lze usuzovat na předpojatost vůči českým dětem předškolního věku s nadváhou z projevů sociálního chování a z odhadů výkonů dětí v kognitivních testech (rodiči, učitelkami MŠ). Dvěma souborům předškolních dětí (nadváha; normální tělesná hmotnost; N = 98; 4-6 let) byl předložen Test znalostí předškolních dětí a Urbanův test kreativního myšlení. Rozdíly mezi soubory dětí byly zjištěny v sociálních projevech, výkony dětí v kognitivních testech byly stejné. Z hlediska podmínek našeho výzkumu se předpoklad o významu tělesné hmotnosti pro odhady výkonů dětí ze strany dospělých nepotvrdil. Význam tělesné hmotnosti dětí pro odhad jejich výkonů dospělými se po vstupu např. sociálních proměnných, měnil. Zabývat se otázkami zdravého duševního vývoje dětí s nadváhou je i nadále vhodné, protože souvisejí s možností pozitivních změn v jejich životním stylu i v tělesné hmotnosti.
Objectives. Excess weight and obesity in children are associated with psychosocial complications and have the attributes of psychosomatic illness. The research followed on from Czech and foreign publications about families with overweight and obese children, about the peculiarities of cognitive and social development, and about the psychosocial circumstances that accompany this section of the populace. This paper maps out the existing state of knowledge in the above areas, too.
Social behaviour and cognitive performance of overweight pre-school children as estimated by parents and nursery-school teachers
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18040185
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200819094030.0
- 007
- ta
- 008
- 181214s2018 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Včelařová, Hana $7 xx0131675 $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Palackého Univerzita v Olomouci
- 245 10
- $a Sociální chování a výkony předškolních dětí s nadváhou pohledem rodičů a učitelek MŠ / $c Hana Včelařová, Panajotis Cakirpaloglu
- 246 31
- $a Social behaviour and cognitive performance of overweight pre-school children as estimated by parents and nursery-school teachers
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Nadváha a obezita u dětí jsou spojovány s psychosociálními obtížemi a se znaky psychosomatického onemocnění. V návaznosti na české i zahraniční studie jsme se zabývali tím, zda lze usuzovat na předpojatost vůči českým dětem předškolního věku s nadváhou z projevů sociálního chování a z odhadů výkonů dětí v kognitivních testech (rodiči, učitelkami MŠ). Dvěma souborům předškolních dětí (nadváha; normální tělesná hmotnost; N = 98; 4-6 let) byl předložen Test znalostí předškolních dětí a Urbanův test kreativního myšlení. Rozdíly mezi soubory dětí byly zjištěny v sociálních projevech, výkony dětí v kognitivních testech byly stejné. Z hlediska podmínek našeho výzkumu se předpoklad o významu tělesné hmotnosti pro odhady výkonů dětí ze strany dospělých nepotvrdil. Význam tělesné hmotnosti dětí pro odhad jejich výkonů dospělými se po vstupu např. sociálních proměnných, měnil. Zabývat se otázkami zdravého duševního vývoje dětí s nadváhou je i nadále vhodné, protože souvisejí s možností pozitivních změn v jejich životním stylu i v tělesné hmotnosti.
- 520 9_
- $a Objectives. Excess weight and obesity in children are associated with psychosocial complications and have the attributes of psychosomatic illness. The research followed on from Czech and foreign publications about families with overweight and obese children, about the peculiarities of cognitive and social development, and about the psychosocial circumstances that accompany this section of the populace. This paper maps out the existing state of knowledge in the above areas, too.
- 650 12
- $a nadváha $7 D050177
- 650 12
- $a chování dětí $7 D002652
- 650 12
- $a kognice $7 D003071
- 650 _2
- $a kreativita $7 D003405
- 650 _2
- $a předsudky proti tělesné hmotnosti $x statistika a číselné údaje $7 D000079322
- 650 _2
- $a sociální chování $7 D012919
- 650 _2
- $a sociální psychologie $7 D011593
- 650 _2
- $a dětská psychologie $7 D002666
- 650 _2
- $a psychologické testy $x statistika a číselné údaje $7 D011581
- 650 _2
- $a techniky pozorování chování $x statistika a číselné údaje $7 D000067289
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $x statistika a číselné údaje $7 D011795
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a předškolní dítě $7 D002675
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a učitelé $x psychologie $7 D000070777
- 650 _2
- $a rodiče $x psychologie $7 D010290
- 650 _2
- $a školky $7 D012578
- 700 1_
- $a Cakirpaloglu, Panajotis, $d 1954- $7 xx0028906 $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Palackého Univerzita v Olomouci
- 773 0_
- $t Psychologie a její kontexty $x 1803-9278 $g Roč. 9, č. 1 (2018), s. 3-14 $w MED00173849
- 856 41
- $u https://psychkont.osu.cz/fulltext/2018/2018_1_1_VS_Vcelarova_Cakirpaloglu.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4263 $c 592 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20181214114930 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200819094027 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1358751 $s 1037248
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 9 $c 1 $d 3-14 $i 1803-9278 $m Psychologie a její kontexty $n Psychol. její kontexty $x MED00173849
- LZP __
- $c NLK120 $d 20200819 $a NLK 2018-53/dk