-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Standardizace počtu odpovědí v Zulligerově testu: první krok při vývoji nového evidence-based systému
[Standardization of the number of resonses in Zulliger test: the first step towards develping a new evidence-based system]
Martin Seitl, Justýna Dočkalová, Daniel Dostál, Marek Kolařík, Veronika Hasoňová, Kateřina Palová, Karolína Fryštacká
Jazyk čeština Země Česko
Digitální knihovna NLK
Zdroj
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2007
Open Access Digital Library
od 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2007
- Klíčová slova
- Zulligerův test,
- MeSH
- lidé MeSH
- osobnostní testy MeSH
- psychiatrické posuzovací škály normy MeSH
- testy inkoustové skvrny normy MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Prvním cílem při vývoji evidence-based systému pro Zulligerův tabulový test (ZTT) je vytvoření podmínek umožňujících definici psychometricky relevantních vyhodnocovacích postupů a validizaci interpretačních závěrů. Psychometricky adekvátní vyhodnocení a validní interpretace jsou významně ovlivněny počtem podaných odpovědí na podnětový materiál. Cílem aktuální studie je proto ověření možnosti standardizace celkového počtu odpovědí skrze srovnání vlivu tří instrukcí na celkový počet podaných odpovědí a vybrané skórovací proměnné. Studie byla provedena na 45 respondentech ve věku 19 až 33 let. Jednalo se o 40 žen a 5 mužů, kteří byli náhodně rozděleni do tří skupin. Každé skupině byl ZTT administrován s rozdílnou instrukcí. Zapojena byla tradiční instrukce pro ZTT (Michal, 1998), instrukce podle Komprehenzivního systému (CS) pro ZTT (Mattlar et al., 1993) a autorským kolektivem vyvinutá instrukce na principu R-optimized. Při analýze dat byla využita popisná statistika, Kendallův korelační koeficient, Brownův-Forsytheův test a Anderson–Darlingův test pro více výběrů. Výsledky odhalily, že všechny instrukce přinášejí dostatečný počet odpovědí, pouze R-optimized instrukce však standardizovaný počet. V případě tradiční instrukce pro Zulligerův test a instrukce podle CS pro ZTT byla identifikována souvislost mezi počtem odpovědí a částí sledovaných proměnných. Získané výsledky naznačují, že pro evidence-based přístup je potenciálně přínosná zejména R-optimized instrukce. Limitem studie je malý rozsah výzkumného souboru.
xWhen developing the evidence-based system for Zulliger inkblot test (ZTT), the first objective is to create conditions allowing us to define psychometrically relevant evaluation procedures and validate the conclusions of interpretation. The adequacy of psychometric evaluation and validity of interpretations are significantly influenced by the number of responses provided to the stimulant material. The aim of the present study is therefore to verify the possibility of standardization of the total number of responses by comparing the influence of three various types of instructions on the total number of provided responses and the selected scoring variable. The study was conducted on a group of 45 respondents (5 men and 40 women) aged between 19 and 33. These were randomly divided into three groups. Each group was given ZTT with different instructions: the traditional instruction for ZTT (Michal, 1998), the instruction according to Comprehensive System (CS) for ZTT (Mattlar et al., 1993), and the instruction based on the R-optimized principle developed by authors of this study. The data analysis employed description statistics, Kendall´s correlation coefficient, the Brown–Forsythe test and K-Sample Anderson-Darling Test. The results showed that all instruction types resulted in a sufficient number of responses; however, only the R-optimized instruction provided a standardized number of responses. A correlation between the number of responses and some of the observed variables was identified in the case of the traditional instruction for ZTT and the instruction according to CS for ZTT. The obtained results suggest that the R-optimized instruction is particularly beneficial for the new evidence-based approach. The limitation of the study is the small sample size.
Standardization of the number of resonses in Zulliger test: the first step towards develping a new evidence-based system
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19016355
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200327152041.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 190507s2018 xr d fs 000 0|cze||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.29364/epsy.328 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Seitl, Martin, $d 1981- $7 jo2013755278 $u Katedra psychologie FF UP v Olomouci
- 245 10
- $a Standardizace počtu odpovědí v Zulligerově testu: první krok při vývoji nového evidence-based systému / $c Martin Seitl, Justýna Dočkalová, Daniel Dostál, Marek Kolařík, Veronika Hasoňová, Kateřina Palová, Karolína Fryštacká
- 246 31
- $a Standardization of the number of resonses in Zulliger test: the first step towards develping a new evidence-based system
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Prvním cílem při vývoji evidence-based systému pro Zulligerův tabulový test (ZTT) je vytvoření podmínek umožňujících definici psychometricky relevantních vyhodnocovacích postupů a validizaci interpretačních závěrů. Psychometricky adekvátní vyhodnocení a validní interpretace jsou významně ovlivněny počtem podaných odpovědí na podnětový materiál. Cílem aktuální studie je proto ověření možnosti standardizace celkového počtu odpovědí skrze srovnání vlivu tří instrukcí na celkový počet podaných odpovědí a vybrané skórovací proměnné. Studie byla provedena na 45 respondentech ve věku 19 až 33 let. Jednalo se o 40 žen a 5 mužů, kteří byli náhodně rozděleni do tří skupin. Každé skupině byl ZTT administrován s rozdílnou instrukcí. Zapojena byla tradiční instrukce pro ZTT (Michal, 1998), instrukce podle Komprehenzivního systému (CS) pro ZTT (Mattlar et al., 1993) a autorským kolektivem vyvinutá instrukce na principu R-optimized. Při analýze dat byla využita popisná statistika, Kendallův korelační koeficient, Brownův-Forsytheův test a Anderson–Darlingův test pro více výběrů. Výsledky odhalily, že všechny instrukce přinášejí dostatečný počet odpovědí, pouze R-optimized instrukce však standardizovaný počet. V případě tradiční instrukce pro Zulligerův test a instrukce podle CS pro ZTT byla identifikována souvislost mezi počtem odpovědí a částí sledovaných proměnných. Získané výsledky naznačují, že pro evidence-based přístup je potenciálně přínosná zejména R-optimized instrukce. Limitem studie je malý rozsah výzkumného souboru.
- 520 9_
- $a xWhen developing the evidence-based system for Zulliger inkblot test (ZTT), the first objective is to create conditions allowing us to define psychometrically relevant evaluation procedures and validate the conclusions of interpretation. The adequacy of psychometric evaluation and validity of interpretations are significantly influenced by the number of responses provided to the stimulant material. The aim of the present study is therefore to verify the possibility of standardization of the total number of responses by comparing the influence of three various types of instructions on the total number of provided responses and the selected scoring variable. The study was conducted on a group of 45 respondents (5 men and 40 women) aged between 19 and 33. These were randomly divided into three groups. Each group was given ZTT with different instructions: the traditional instruction for ZTT (Michal, 1998), the instruction according to Comprehensive System (CS) for ZTT (Mattlar et al., 1993), and the instruction based on the R-optimized principle developed by authors of this study. The data analysis employed description statistics, Kendall´s correlation coefficient, the Brown–Forsythe test and K-Sample Anderson-Darling Test. The results showed that all instruction types resulted in a sufficient number of responses; however, only the R-optimized instruction provided a standardized number of responses. A correlation between the number of responses and some of the observed variables was identified in the case of the traditional instruction for ZTT and the instruction according to CS for ZTT. The obtained results suggest that the R-optimized instruction is particularly beneficial for the new evidence-based approach. The limitation of the study is the small sample size.
- 650 _2
- $a osobnostní testy $7 D010556
- 650 _2
- $a psychiatrické posuzovací škály $x normy $7 D011569
- 650 _2
- $a testy inkoustové skvrny $x normy $7 D007282
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a Zulligerův test
- 700 1_
- $a Dočkalová, Justýna $7 xx0235726 $u Katedra psychologie FF UP v Olomouci
- 700 1_
- $a Dostál, Daniel, $d 1984- $7 mzk2013780214 $u Katedra psychologie FF UP v Olomouci
- 700 1_
- $a Kolařík, Marek, $d 1979- $7 mzk2006356021 $u Katedra psychologie FF UP v Olomouci
- 700 1_
- $a Hasoňová, Veronika $7 xx0235727 $u Katedra psychologie FF UP v Olomouci
- 700 1_
- $a Palová, Kateřina, $d 1991- $7 xx0235725 $u Katedra psychologie FF UP v Olomouci
- 700 1_
- $a Fryštacká, Karolína $7 xx0235728 $u Katedra psychologie FF UP v Olomouci
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 12, č. 4 (2018), s. 1-15 $w MED00174310
- 856 41
- $u http://e-psycholog.eu/ $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20190507114228 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200327152511 $b ABA008
- 999 __
- $a kom $b bmc $g 1402155 $s 1055111
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2018 $b 12 $c 4 $d 1-15 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK183 $d 20200327 $a NLK 2019-16/dk